اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

فوران آتشفشان در ژاپن و فاجعه هسته‌ای


فوران آتشفشان در یکی از جزایر جنوبی ژاپن که فاصله چندانی با یکی از نیروگاه های اتمی جنجالی این کشور نیز ندارد، هراس ساکنان محلی از وقوع خطرات احتمالی را افزایش داده است.

خبرگزاری ایرنا: فوران آتشفشان ساکوراجیما در جزیره کیوشو، واقع در هزار کیلومتری جنوب غرب توکیو، پایتخت ژاپن خاطرات تلخ وقوع حادثه برای یکی از نیروگاه های اتمی این کشور را برای ساکنان این محل زنده کرده است.

بر اساس گزارش رسانه های ژاپنی، با توجه به اینکه این آتشفشان فعال تنها 50 کیلومتر با محل نیروگاه اتمی سندای فاصله دارد، وقوع حوادث احتمالی در این رابطه، موجب هراس ساکنان این منطقه شده است.

هر چند که دولت ژاپن و مراجع ایمنی این کشور احتمال آسیب رسانی این آتشفشان به نیروگاه سندای را تقریبا غیر ممکن می دانند اما صدور هشدار سطح چهار در پی فوران این آتشفشان و افزایش محدود ورود ممنوع اطراف محل فوران تا دو کیلومتر از جمله عواملی است که نگرانی ساکنان محلی را تشدید کرده است.

زلزله و سونامی سال 2011 میلادی، سبب فاجعه اتمی فوکوشیما و نشت مواد رادیو اکتیو شد. متخصصان این حادثه را بعد از حادثه چرنوبیل بزرگ ترین فاجعه اتمی تاریخ می دانند.
این در حالی است که چندی پیش و اندکی پس از آغاز مجدد فعالیت راکتور شماره یک نیروگاه هسته ای سندای ژاپن، گزارش ها از در خطر بودن این مرکز اتمی از سوی فعالیت های آتشفشانی حکایت داشت.

رسانه های ژاپنی پیش از این گزارش کرده بودند که شرکت «کیوشو الکتریک» که متصدی نیروگاه سندای است، محلی برای جابجایی سوخت های هسته ای در مواقع وقوع آتشفشان در نظر نگرفته و این موضوع ممکن است در آینده خطرات جبران ناپذیری را برای این منطقه بوجود آورد.

اما در واکنش به این موضوع مسوولان شرکت «کیوشو الکتریک» با رد این اتهامات مدعی شده اند، پس از وقوع آتشفشان و هشدارهای امنیتی زمان کافی برای جابجایی و انتقال سوخت های هسته ای را در اختیار دارند.

این در حالی است که فوران اخیر آتشفشان ساکوراجیما موجب شد ستونی از دود و آتش خاکستری رنگ در آسمان این منطقه منتشر شده که موجب شد این حادثه از کیلومترهای دورتر مشاهده گردد.

به دنبال فوران آتشفشان ساکوراجیما، مردم شهر کاگوشیما که در نزدیکی محل وقوع آتشفشان قرار دارد، ناچار شدند برای تردد در خیابان ها از تجهیزات تکمیلی از جمله ماسک و لباس های مخصوص استفاده کنند.

در مجموع 109 آتشفشان فعال در ژاپن وجود دارد که حدود 10 درصد از همه آتشفشان های فعال در جهان است.


ویدیو مرتبط :
لحظه فوران یک آتشفشان در ژاپن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ده ها کشته بر اثر فوران آتشفشان در ژاپن


حملات قلبی و اختلالات تنفسی ناشی از فوران کوه آتشفشان اونتا در ژاپن 30 کشته برجای گذاشت.

خبرگزاری مهر: بر اثر فوران آتشفشان کوه اونتا در ژاپن 30 نفر کشته شده اند.

علت اصلی مرگ کسانی که براثر فوران قله آتشفشان در ژاپن جان خود را از دست داده اند ایست قلبی و اختلالات تنفسی اعلام شده است.

فعالیت گروههای امداد برای نجات گردشگرانی که به دلیل فوران قله آتشفشان اونتاکه در پناهگاهها و دامنه قله گیرافتاده اند همچنان ادامه دارد.

همچنین به علت صعب العبور بودن منطقه، گروههای امداد با استفاده از بالگرد اقدام به خارج کردن گردشگران از محل کرده اند.