اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

فوتبال در ایران یک تجارت سیاسی است!


بعد از آنکه افشین قطبی با بی بی سی مصاحبه ای داشت و به مشکلاتی هم برخورد کرد، این بار گفت و گویی با الجزیره انگلیسی داشته است. صحبت های قطبی این بار مربوط به رابطه سیاست و فوتبال در ایران است.

تماشا: بعد از آنکه افشین قطبی با بی بی سی مصاحبه ای داشت و به مشکلاتی هم برخورد کرد، این بار گفت و گویی با الجزیره انگلیسی داشته است. صحبت های قطبی این بار مربوط به رابطه سیاست و فوتبال در ایران است.

گزارش الجزیره که گفت و گوی قطبی را هم دربر دارد مربوط به دخالت سیاسیون در فوتبال و تاثیرپذیری فوتبال از آنهاست. رابطه ای جدانشدنی در ایران که البته نویسنده الجزیره با اطلاعاتی ناقص و البته جانبدارانه به آن پرداخته است.

زمانی که ایران و آمریکا در جام جهانی 98 روبروی هم قرار گرفتند، بیل کلینتون رئیس جمهور آمریکا اظهار امیدواری کرد که این بازی بتواند روابط بهترین بین این دو کشور ایجاد کند. این یکی از معدود دفعاتی بود که رئیس دولت آمریکا به فوتبال توجه نشان می داد اما در ایران توجه رئیس جمهور به فوتبال یک اتفاق معمولی است.

 بنابراین هیچ شگفتی وجود ندارد که آمریکا که به اندازه ایران دوستدار فوتبال ندارد، حالا فوتبال توسعه یافته تری داشته باشد. اکتبر سال گذشته، رئیس جمهور ایران محمود احمدی نژاد از تیم ملی حین اردوی تمرینی برای بازی حیاتی این تیم در مقدماتی جام جهانی با کره جنوبی بازدید کرد.

او این بار به تمرین ملحق نشد اما باز هم چیزی برای گفتن داشت: «اگر فکر می کنید که فقط در سطح آسیا خوب هستید در همان سطح خواهید بود و خواهید ماند. سخت باور دارم که ایران به کلاس برتر جهانی تعلق دارد چرا که ما استعدادها و مهارت های متعلق به آن را داریم.»

این کشور همچنان یکی از غول های فوتبال آسیاست اما یکی از آنهایی است که پشت سر کشورهای اول قرار دارد و مدام برای به زیر کشیدن آنها تلاش می کند.

مشکل، دیدارهای سیاسیون پیش از مسابقات نیست بلکه بیشتر کسانی هستند که تشنه تاثیر گذاشتن بر این بازی بسیار پرطرفدار هستندو این باعث می شود نیازهای بلندمدت مانند سرمایه گذاری در توسعه پایه ای فوتبال تیم های پایه و مدرن کردن باشگاه ها و سیستم عملکرد لیگ نادیده گرفته شود.

اسلحه فوتبال


افشین قطبی از سال 2009 تا 2011 سرمربی تیم ملی بودو خود تجربه کرده است که فوتبال ایران چگونه پیش می رود. او به الجزیره انگلیسی توضیح می دهد: «تجربه من به عنوان سرمربی تیم ملی این را می گوید که فوتبال نقش مهمی در جهت گیری سیاسی، اجتماعی و حتی اقتصادی کشور دارد و افرادی که درباره سمت و سوی کشور تصمیم می گیرند به صورت مستمر از این بازی برای اهداف سیاسی استفاده می کنند.»

قطبی که حالا سرمربی شیمیزو اس پالس ژاپن است ادامه می دهد: «این مسئله مزایا و معایبی دارد. منابع مالی دولت از فوتبال پشتیبانی می کند اما اینگونه فوتبال به صورت سیاسی اداره می شود. فوتبال وابستگی زیادی به سیستم سیاسی و پول سیاست پیدا می کند و به سمتش می رود که به عنوان تجارتی سیاسی عمل کند.»

در سال 2006 یکی از معاونان رئیس جمهور (محمد علی آبادی) که رئیس سازمان تربیت بدنی ایران هم بود، رئیس فدراسیون این کشور (محمد دادکان) را پس از یک جام جهانی ناامیدکننده برکنار و سعی کرد که خودش جای او را بگیرد. تنها منع فیفا بود که باعث شد این پروسه کنار گذاشته شود.

گاهی حتی احمدی نژاد به صورت مستقیم عمل می کند. او در استخدام علی دایی به عنوان سرمربی در 2008 و اخراج او در سال 2009 تاثیر خود را داشت و به باز کردن راه برای بازگرداندن علی کریمی به تیم ملی در سال 2008 کمک کرد.



قطبی: نگاه شیمیزو رو به جلوست

افشین قطبی سرمربی شیمیزو اس پالس از کسب تساوی در خانه امیا اردیجا خوشحال بود. قطبی بعد از این تساوی به خبرنگاران گفت: «فکر می کنم شاهد یک بازی بسیار خوب از هر دو تیم بودیم و طرفداران هر دو تیم مسابقه ای را دیدند که 4 گل داشت. بازی دو نیمه متفاوت داشت، نیمه اول دو تیم بازی پایاپایی را انجام دادند. در نیمه دوم ما دو گل خوردیم اما در ادامه توانستیم بازی را به تساوی بکشانیم و من از این بابت خوشحالم.

ایشیگه هافبک 18 ساله ما برای اولین بار در جی لیگ به زمین رفت. او موقعیت خوبی به دست آورد و موفق شد از آن استفاده کندت و گل اول ما را بزند اما پس از کسب نتیجه 2-2 هم دو موقعیت خوب و جدی داشتیم که آنها را از دست دادیم. ما تیم جوانی هستیم که موفق شدیم با پشتکار و تلاش نتیجه خوبی را در خانه حریف کسب کنیم. نگاه شیمیزو رو به جلو است و به نتیجه گیری در آینده امیدواریم.»


ویدیو مرتبط :
اظهارات محمد پنجعلی درباره فوتبال فاسد و سیاسی ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سیاسی‌ترین مربیان فوتبال ایران



سیاسی‌ترین مربیان فوتبال ایران 

شاید یکی ازانتقادات بزرگی که سال‌های سال است به اهالی صاحب‌نام فوتبال ایران وارد است، این باشد که آنها بیش از آن‌که با موفقیت فنی کارنامه‌ خود را پر رنگ کنند، سعی دارند تا با پرداختن به حاشیه‌ها نام خود را بر سر زبان‌ها بیندازند.

در واقع اهالی فوتبال به خوبی آموخته‌اند که ارتباط آنها با واژه و کلمه در محبوبیت یا عدم محبوبیت بسیار موثر است. به‌طوری‌ که مورینیو با استفاده از این حربه یکی از کاریزماتیک‌ترین مربیان دنیا است! هرچند در ایران این شاخصه‌ مورینیو بیش از شاخصه‌های فنی او الگوبرداری شده است.

شاید کی‌روش را به واسطه‌ فن بیانش باید ستود وباید از ممنون بود که به سادگی و اختصار این‌گونه اهالی فوتبال تعریف کرد: «اگر المپیک حرف زدن هم بود،ایرانی‌ها اول می‌شدند!» دفاع جانانه مظفری‌زاده از داوران؛تنها اومی‌توانست!در این سال‌ها شدت مصاحبه‌ها، بیانیه‌ها و جنگ‌های مطبوعاتی آنقدر فراتر از حد معمول بوده است که به نوعی سرگرمی‌ جذاب و پرهیجان برای هواداران فوتبال تبدیل شده است. شاید کمتر کسی باشد که تمایلی به شنیدن مصاحبه‌های فیروز کریمی‌نداشته باشد، شاید کمتر کسی بداهه‌گویی‌های او را برای تنوع نپسندد، شاید کمتر کسی از بی‌پرده بودن مایلی‌کهن و اتهام‌زنی‌های او، اوج هیجان را احساس نکرده باشد، شاید کمتر کسی باشد که نخواهد شاهد حمله کردن دایی به اشخاص بزرگ باشد، شاید کمتر کسی باشد که نخواهد دفاعیات مظلومانه‌ و البته زیرکانه‌ قلعه‌نویی را نشنود و ...‌. البته به این سیاهه نام بلاژویچ، افشین قطبی، خداداد عزیزی، محمد دادکان، امیر عابدینی و حسین شمس را نیز اضافه کنید، کسانی‌که حرف‌هایش در کمال رازداری نیز بودار است و جو اتهام‌زنی را در ذهن متصور می‌کند.

با این حال تاکنون کمتر شاهد آن بوده‌ایم که تاخت و تازهای کلامی‌از حد و مرز فوتبال خارج شود و طعم و بوی سیاسی بگیرد. کمتر شاهد آن بودیم که مقامات رسمی‌کشور مورد اتهام از سوی مربیان قرار گیرند. اما در چند مقطع شاهد آن بوده‌ایم که این اتفاقات رخ داده است، البته از سوی بزرگ‌ترین‌ها.

امیر قلعه‌نویی

 

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

جدا از جدال‌هایی که قلعه‌نویی با بزرگانی مثل علی دایی و مرحوم ناصر حجازی داشت، ژنرال همواره از دست‌هایی پشت پرده سخن می‌گفت و آنها را عاملی در ناکامی‌های خود می‌دانست. اما هیچ‌گاه واضح و آشکار از اسم‌هایی که جزء مقامات سیاسی محسوب می‌شوند سخن نگفته بود. اما او آنقدر غیرمنتظرانه به ضرغامی‌- رئیس سازمان صداوسیما - اتهام زد که یادمان از تمامی‌مصاحبه‌های جنجالی درون فوتبالی او رفت و ترجیح دادیم فقط به همین‌ها بپردازیم:

یک آقایی می‌گفت در صدا و سیما گاهی اوقات می‌گویند یک آهنگ نباید پخش شود و ضرغامی‌هم روی تابلو نوشته بود تا می‌توانید به قلعه‌نویی حمله کنید !

آدم‌های سیاسی به فوتبال می‌آیند، آنها بهتر است بروند. این آقایان اگر در صنعت و کارهای نظامی کارشان را بلد بودند در همان عرصه فعالیت می‌کردند چرا صنعتی‌ها و نظامی‌ها را فوتبال آوردید؟ مگر من را مدیرعامل سایپا یا ایران‌خودرو می‌گذارند؟

آنها ماموریت داشتند که جمعیت صد هزار نفری را به سه هزار نفر برسانند. یعنی لیاقت دو تیم این است که 6 هزار نفر به استادیوم بیایند؟ ... اما آنها بدانند که فوتبال می‌ماند و اینها می‌روند.

بروید ببینید چه کسانی بعد از شب قهرمانی سپاهان و شادی مردم این سناریو را کلید زدند.

علی دایی

 

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

علی دایی نیز از جمله کسانی است که مصاحبه‌های جنجالی او همواره مورد توجه بوده است تا سازگاری او با حاشیه را بیش‌تر از متن نشان دهد. جنجال‌های او و قلعه‌نویی، جنجال‌های او و کاشانی را در خاطر داریم. او شاید در میان ستارگان نسل 98 فوتبال ایران محبوبیت‌ترین نبود، اما مواجهه‌ طولانی او با حبیب کاشانی فصل تازه‌ای را برایش رقم زد.

پس از مصاحبه‌های جنجالی علیه قلعه‌نویی، مایلی‌کهن، کاشانی و بسیاری دیگر، دایی دو مصاحبه‌ کوبنده‌ سیاسی انجام داد، از اوضاع بد اقتصادی گله کرد.

خبرنگاری از دایی می‌پرسد فوتبال ایران در آستانه‌ تعلیق است و دایی حرفی می‌زند که خیلی هم ورزشی نیست. او به گرانی‌ها طعنه می‌زند و می‌گوید: «‌من نظر خاصی در این موضوع ندارم باید همه چیز را از مسئولان بپرسید که همیشه از جواب دادن خیلی از مسائل شانه خالی می‌کنند و به مردم جواب نمی‌دهند. الان نه تنها ورزش بلکه خیلی ازجاهای دیگر پاسخگوی هیچ مسئله‌ای نیست تا دلمان خوش باشد حرف‌ها را می‌شنوند. الان وضعیت اقتصادی مردم را می‌بینید امیدوارم فردی باشد که پاسخگوی مسائل باشد. به قول میاچ کمک مربی راه‌آهن همیشه می‌گوید ایرانی‌ها حرف‌شان این است که ان‌شاءالله ما باید منتظر اتفاق بزرگ یا معجزه باشیم تا جواب‌های بی‌پاسخ خود را از خیلی از مسئولان بگیریم.»

محمد مایلی‌کهن

 

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

اگر به گفته‌ کی‌روش استناد کنیم، مایلی‌کهن را باید قهرمان بالقوه‌ المپیک خیالی حرف زدن بدانیم. محدودیت برای سرمربی اسبق تیم ملی غیرقابل تعریف است و مصلحت‌اندیشی او، فاش و بی‌پرده گفتن هرآن چیزی است که شاید هرکس دیگری حداقل قبل از گفتن آن درنگی کوتاه می‌کند. مایلی تاجایی که بتواند مصاحبه می‌کند و اگر نشد بیانیه صادر می‌کند. او بی‌رحمانه بر هر کسی که اراده کند، می‌تازد و در نهایت نیز ژست پند و اندرز دادن را می‌گیرد. البته مایلی‌کهن ذهن خلاقی دارد و کم نیز به آرایه‌های ادبی مسلط نیست، حداقل آن روز که قلعه‌نویی را به گروهبان قندلی تشبیه کرد، این‌گونه او را شناختیم. مربیان بسیاری نظیر دایی، قطبی هر یک به طریقی مورد نقد مایلی بوده‌اند و از گزند حرف‌های تند او در اما نبوده‌اند.

جالب‌تر آن‌که مایلی‌کهن همواره به مدیران کلان فوتبال یعنی مدیران فدراسیون فوتبال و مدیران پرسپولیس نظیر محمد دادکان، حبیب کاشانی، انصاری‌فرد و ... تاخته است. اما آخرین قربانی یعنی محمد رویانیان این‌بار در جوی سیاسی مورد هجمه و انتقاد مایلی‌کهن قرار گرفته است. پیامک مایلی‌کهن به رویانیان نیز آخرین بیانیه‌ شدیداللحن این مربی بوده است که زمینه‌ای سیاسی نیز دارد.

بار دیگر اشتباه گذشته خود را تکرار نکنید، به خدا خون شهدا و آه جوانان این مملکت دامن شما را می‌گیرد. آن دنیا خود من یقه‌ شما را می‌گیرم. بازهم گول برخی جریانات، چهار تا کامنت و چند نظرسنجی دروغی را خوردید؟ اصلا من می‌گویم این نظرسنجی‌ها درست، اما کجای دنیا با نظرسنجی مربی انتخاب می‌کنند؟ آیا انتخاب«ویلاس بوآس» مربی سابق چلسی به عنوان سرمربی جدید تاتنهام با نظر سنجی صورت گرفت؟!

یک روز رئیس‌جمهور در مصاحبه‌ای درباره وضعیت مردم یک منطقه از کشور گفت که می‌دانم آنها 10 سال است که میوه نخورده‌اند و اشک در چشمانش حلقه زد و آن روز من هم با ایشان گریه کردم اما من می‌گویم که الان خیلی‌های دیگرهستند که حتی نمی‌توانند بوی میوه را استنشاق کنند، البته خودم را نمی‌گویم چون وضعم خوب است، آن‌وقت می‌رویم و پول هنگفت را خرج مربیانی می‌کنیم که .../آرمان