اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

فوتبال ایران با "بازیکن سالاری" چه می‌کند؟


یکی از مربیان فوتبال ایران معتقد است حضور مدیران غیرمتخصص یکی از دلایل اصلی گسترش پدیده "بازیکن‌سالاری" است.

ایسنا: یکی از مربیان فوتبال ایران معتقد است حضور مدیران غیرمتخصص یکی از دلایل اصلی گسترش پدیده "بازیکن‌سالاری" است.

نادر دست نشان، کارشناس و مربی فوتبال درباره بازیکن سالاری و اثرات آن در فوتبال، اظهار کرد: چند سالی است که وجود افکار مختلف در زمینه بازیکن سالاری باعث بروز رفتارهای متناقضی در این مورد شده است که حل این مشکل در فوتبال ما نیاز به یک برنامه‌ریزی منسجم و یک مجموعه پرقدرت دارد که این مساله را پیگیری کنند و همه از مدیریت باشگاه‌ها گرفته تا رسانه‌ها، هواداران و حتی خود بازیکنان را هم شامل می‌شود.

وی به تاثیر بی ثبات مدیریتی در گسترش بازیکن‌سالاری اشاره کرد و گفت: معمولا در فوتبال از مدیران غیرمتخصص استفاده می‌شود که برای حفظ بازیکنان و گرفتن نتیجه‌ مجبور به تحمل رفتار بازیکنان می‌شوند و به شرایط حاکم بر باشگاه و بازیکن سالاری تن می‌دهند، در صورتی که اگر سرمایه‌گذاری مناسبی در این زمینه صورت بگیرد و مدیران متخصص را در حوزه فوتبال به کار بگیرند که حتی با وجود شکست هم در جایگاه خود باقی بمانند، با یک برنامه‌ریزی دراز مدت و مناسب می‌توان فوتبال را از نظر فنی ارتقا داد و بازیکن سالاری را از بین برد.

دست نشان افزود: وقتی سرمربی یک بازیکن را به تیم دعوت نمی‌کند، مطبوعات، طرفداران و مدیریت باشگاه به دلیل برخی مسایل احساسی فشار می‌آورند و سرمربی را که در مقابل یکسری از مسائل ضعیف است مجبور به دعوت بازیکن می‌کنند که همه این‌ها ناشی از این است که کار کارشناسی در این زمینه صورت نمی گیرد و افراد درگیر در این زمینه با این گونه مسائل احساسی برخورد کرده و جایگاه و شأن سرمربی تیم را پایین می‌آورند.

این مربی فوتبال در ادامه درباره نقش مطبوعات و رسانه‌ها در گسترش بازیکن سالاری، اظهار کرد: چند سال پیش از این تنها دو مجله «دنیای ورزش» و «کیهان ورزشی» به صورت هفتگی چاپ می‌شدند، اما در حال حاضر به دلیل پیشرفت در تمام زمینه‌ها حداقل 15 تا 16 روزنامه‌ ورزشی، با علایق و جهت گیری‌های متفاوت در حال انتشار هستند و افرادی هم که در این روزنامه‌ها و سایت‌ها کار می‌کنند، طبیعتا علاقه به برخی از بازیکنان و گروه‌های خاص دارند و در مطالب‌شان از آنها حمایت می‌کنند و همین حمایت و پشتوانه بودن باعث می‌شود برخی از بازیکنان از مدار تیم خارج شوند و بازیکن سالاری ایجاد شود.

وی ادامه داد: در کشوری که حداقل 80 درصد مردم یا طرفدار «قرمز» هستند یا «آبی»، جهت گیری‌ها و علاقمندی‌هایی در رسانه‌ها به بازیکنان و تیم‌ها وجود دارد چون مطبوعاتی‌ها و آدم‌های رسانه هم از دل همین مردم هستند و لازم است با قلم‌های خود از تیم ملی حمایت کنند و با طرفداری‌های بی‌مورد، بازیکن محبوب‌شان را به بی‌انضباطی و سرپیچی از قوانین ترغیب نکنند. رسانه‌ها در حال حاضر به حدی قدرتمند شده‌اند که می‌توانند تعیین کننده تمام خط مشی‌های فوتبال ما باشند و این بیانگر تاثیر غیر قابل انکار آنها در تعدیل و از بین بردن پدیده بازیکن سالاری است.

این کارشناس همچنین به ماجرای بازی نکردن «سید مهدی رحمتی» برای تیم ملی اشاره کرد و گفت: تیم ملی جایگاه شخصی کی‌روش نیست که رحمتی بخواهد به خاطر او از تیم ملی خداحافظی کند. تیم ملی برای همه مردم ایران است و به نظر من رحمتی باید مشکلات خود را در خود تیم حل می‌کرد و آن را رسانه ای نمی‌کرد. دلیل نمی‌شود که مربی چشم خود را روی رفتار او ببندد، چون همین احساسی رفتار کردن و چشم پوشی از اشتباهات بازیکنان، بازیکن سالاری را بیشتر می‌کند.


ویدیو مرتبط :
‫تکل وحشیانه و دردناک بازیکن امارات روی بازیکن ایران (فوتبال ساحلی آسیا)‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بوناچیچ: بازیکن‌سالاری بزرگ‌ترین مشکل فوتبال ایران است/ سوگلی‌ها می‌گویند من بداخلاقم



مصاحبه جدیدبابوناچیچ,بزرگ‌ترین مشکل فوتبال ایران چیست,سرمربی تیم فوتبال ذوب‌آهن اصفهان
20 درصد بازیکنانی که می‌خواستم را گرفتند
بوناچیچ: بازیکن‌سالاری بزرگ‌ترین مشکل فوتبال ایران است/ سوگلی‌ها می‌گویند من بداخلاقم

سرمربی تیم فوتبال ذوب‌آهن اصفهان گفت: بزرگ‌ترین مشکل فوتبال ایران بازیکن‌سالاری است.

به گزارش  فارس، لوکا بوناچیچ که فصل گذشته هدایت تیم مس کرمان را بر عهده داشت، در این فصل به تیم ذوب‌آهن اصفهان آمده است. بوناچیج در فوتبال ایران یک مربی آشناست که حتی مقام قهرمانی را هم کسب کرده است. با کمک کامران شیرزادی مدیر رسانه‌ای باشگاه ذوب‌آهن گفت‌وگویی با این مربی به شرح زیر انجام دادیم:

* فقط 20 درصد بازیکنانی که می‌خواستم جذب شدند
بازیکنان مدنظر شما از سوی باشگاه جذب شده‌اند؟
با توجه به زمان کمی که داشتیم فقط 20 درصد بازیکنان مدنظرم به باشگاه ذوب‌آهن آمدند. 80 درصد بقیه بازیکنانی بودند که با این باشگاه قرارداد داشتند و من به نظر باشگاه احترام گذاشتم. آنها باید می‌ماندند چون قرارداد داشتند.

* منطق می‌گوید کار سختی داریم
مدیران ذوب‌آهن می‌گویند می‌خواهند در جمع شش تیم برتر دنیا باشند می‌توانید به این هدف برسید؟
آرزوی همه ما از جمله خودم این است که جزو تیم‌های بالای جدول قرار بگیریم. اما شرایط و منطقی که در آن هستیم این را می‌گوید که رسیدن به این هدف بسیار سخت است. ما تنها تیمی هستیم که تمرینات دوران بدنسازی پیش از فصل را نداشتیم اما تلاش من و سایر بازیکنان ذوب‌آهن در همین راستاست که بتوانیم در جدول لیگ جزو تیم‌های بالانشین قرار بگیریم.

* مس دنبال مربی دیگری بود
 چرا لوکا بوناچیچ با وجود نتایج خوبی که گرفت، از مس کرمان جدا شد؟
من تا زمان مقتضی صبر کردم اما احتمالا مسئولان باشگاه مس به دنبال مربی دیگری بودند زیرا تماسی با من نداشتند و من هم نمی‌توانستم خودم را به آنها تحمیل کنم و بیش از این منتظر آنها بمانم. به خصوص که پیشنهاد مشخصی هم به من ندادند.


* ناز هیچکس را نمی‌کشم
برخی از بازیکنان فوتبال می‌گویند لوکا بوناچیچ بداخلاق است؟
من مربی‌ای هستم که بیشتر منافع باشگاه را دنبال می‌کنم. احتمالا بازیکنانی این حرف را می‌زنند که خود را سوگلی می‌دانند وگرنه من همیشه مدافع بازیکنان زحمتکش بوده، هستم و خواهم بود. من به دنبال حفظ شخصیت مربیگری هستم و این را از اصول یک مربی حرفه‌ای می‌دانم. احتمالا با بقیه مربیان فرق دارم و روش برخوردم با بازیکنان به شکل دیگری است. من معتقدم بازیکنانی که ستاره هستند یا فکر می‌کنند ستاره هستند باید بیشتر تلاش کنند چون پول بیشتری می‌گیرند و هواداران هم از آنها انتظار بیشتری دارند.

هیچ بازیکنی به ویژه ستاره‌ها در تیم ما حق کم‌کاری ندارند. به این دلیل برخی من را بداخلاق می‌دانند که اجازه نمی‌دهم هیچ بازیکنی کم‌کاری کند و از ستاره‌ها هم کار بیشتری می‌خواهم. اگر بازیکنی بی‌نظمی کند با او برخورد می‌کنم. در هر حال سکه دو رو دارد و باید حرف دو طرف را شنید. من ناز کسی را نمی‌کشم. رسانه‌ها هم باید تلاش کنند که فوتبالیست‌ها حرمت بزرگ‌ترها و مربیان خود را بیشتر حفظ کنند.

* ایران باید همیشه در جام جهانی حضور داشته باشد
 تیم ملی ایران به جام جهانی رفته است، نظر شما در این مورد چیست؟
با وجود مشکلاتی که در مقدماتی جام جهانی برای تیم شما پیش آمد اما در نهایت توانستید به جام جهانی بروید و به جایگاه واقعی خود برسید. ایران یکی از چهار تیم برتر آسیا است و انتظار این است که همواره در جام جهانی حضور داشته باشد. این مسئله که به جام جهانی بروید اتفاق عجیبی نیست. فوتبال ایران این پتانسیل را دارد که در همه جام‌های جهانی حضور داشته باشد.

* قرعه کشی جام جهانی در سرنوشت‌تان موثر است
تصور می‌کنید تیم ملی در جام جهانی بتواند از گروهش صعود کند؟
این بستگی دارد که تیم شما در چه گروهی قرار بگیرد اگر در گروه متوسط و ضعیف‌تری نسبت به گروه‌های دیگری قرار بگیرید قطعا شانس بیشتری برای صعود خواهید داشت. در جام جهانی آلمان در گروه شما مکزیک و پرتغال بودند که همه انتظار داشتند این دو تیم به مرحله بعد صعود کنند که همین اتفاق هم افتاد و هیچ شگفتی رخ نداد. پس فکر می‌کنم در جام جهانی برزیل هم تیم‌های هم‌گروه ایران نقش بسزایی در موفقیت برای صعود یا عدم صعود خواهد داشت.

* بازیکن سالاری بزرگ‌ترین مشکل فوتبال ایران است
 بزرگ‌ترین مشکل فوتبال ایران را چه می‌دانید؟
بدون تردید بزرگ‌ترین مشکل و ایراد فوتبال ایران این است که بازیکنان در مقام بالاتری نسبت به مربیان قرار گرفته‌اند. این مسئله مانند آن است که در محیط دانشگاهی دانشجو بالاتر از استاد باشد بنابراین باید بگویم بزرگ‌ترین مشکل فوتبال ایران بازیکن‌سالاری است و این شرایط باید عوض شود.

* فوتبال ترکیه خیلی جلوتر از فوتبال ایران است
 برخی مربیان معتقدند فوتبال ایران می‌تواند از فوتبال ترکیه پیشی بگیرد، نظر شما در این مورد چیست؟
کار بسیار سختی است. فوتبال ترکیه خیلی جلوتر از فوتبال ایران است و این دو فوتبال به هیچ وجه قابل مقایسه نیستند. در فوتبال ترکیه قراردادهای 10-15 میلیون دلاری بسته می‌شود. نظم و انضباط فوتبال اروپا در فوتبال ترکیه به خوبی پیاده شده است و آنها از فوتبال آسیا بسیار فاصله گرفته‌اند.

* ساکت بهترین مدیرعامل بود
 بهترین مدیرعاملی که در فوتبال ایران با او کار کردید، چه کسی بود؟
محمدرضا ساکت

بدترین مدیرعاملی که با آن کار کردید، چه کسی بود؟

همه در حد متوسط به بالا بودند، بدترین نداشتیم. همه آنها در حد خودشان تلاش کردند اما توانایی‌شان بیش از آن نبوده است ولی محمدرضا ساکت مدیرعاملی بود که فاصله‌اش را با مدیریت جهانی کم کرده بود و در حد مدیریت AFC قرار داشت.

* دادن قول قهرمانی حماقت است
 ذوب‌آهن می‌تواند دوباره فینال لیگ قهرمانان آسیا را ببیند؟
با کار و تلاش دو سه ساله می‌توان دوباره در آسیا فینالیست شد، البته اگر همه چیز سر جایش باشد.

 ذوب‌آهن برای قهرمانی در لیگ برتر چه چیزی کم دارد؟
مهم‌ترین عامل زمان است. ما زمان کافی در اختیار نداشتیم اما در حال حاضر زود است که برای قهرمانی در لیگ آینده قضاوت کنیم. خیلی مسائل و اتفاقات در طول فصل رخ می‌دهد.

قول قهرمانی ذوب‌آهن را در لیگ برتر یا جام حذفی می‌دهید؟
قول الکی دادن حماقت قبل از شادی کردن است. نمی‌توانم قول قهرمانی بدهم اما این قول را می‌دهم که برای رسیدن به این هدف من و تمام بازیکنان ذوب‌آهن تلاش خودمان را می‌کنیم./فارس