اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

فهرست گران ترین مصاحبه‌های آزمون دکتری در دانشگاه ها



اخبار,اخبار دانشگاه , مصاحبه‌های آزمون دکتری

 

اخبار دانشگاه - فهرست گران ترین مصاحبه‌های آزمون دکتری در دانشگاه ها

جالب اینجاست دانشگاه خواجه نصیر از دانشگاههای برتر صنعتی مانند صنعتی شریف، امیرکبیر، علم و صنعت ، صنعتی اصفهان که مبلغ 40 تا 50 هزار تومان را برای وجه ثبت نام اختصاص داده اند مبلغ بیشتری را برای فرایند مصاحبه در نظر گرفته است.

دانشگاه های مجری دوره دکتری در سال جاری مبالغ متفاوتی را جهت فرآیند ثبت نام انجام مصاحبه و بررسی پرونده آزمون دوره دکتری 93 به داوطلبان اعلام کردند که در این میان گرانترین دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی است.

به گزارش مهر، فرایند مصاحبه آزمون دکتری 93 از شنبه 20 اردیبهشت ماه در دانشگاههای کشور آغاز شده است. داوطلبانی كه براساس كارنامه منتشره در سایت سازمان به عنوان معرفی شده یك و یا چند كد رشته محل از رشته امتحانی مربوط مشخص شده‌اند، لازم است قبل از مراجعه به محل مصاحبه برای هریك از دانشگاه ها و موسسات مبلغی را به شماره حساب مربوط به موسسه محل برگزاری مصاحبه واریز و اصل فیش واریز شده را به همراه مدارك مورد نیاز به همراه داشته باشند و آن را هنگام شركت در مصاحبه به مسوول ذیربط تحویل دهند.

در صورتیكه برای چند كد رشته محل در یك دانشگاه، منحصراً از داوطلب یك نوبت مصاحبه به عمل آید باید بدون توجه به تعداد كد رشته‌ها مبلغ مشخص شده پرداخت شود.

در سال های گذشته باید دانشجویان یک مبلغ مشخص را و یا مبالغ مختلف با سقف مشخص را در قبال مصاحبه و بررسی پرونده به حساب دانشگاه واریز می کردند ولی در سال جاری تعیین وجه ثبت نام بررسی پرونده و انجام مصاحبه، به دانشگاه ها واگذار شده است و میزان هزینه در میان دانشگاههای مختلف پراکندگی بیشتری دارد.

براین اساس، هر دانشگاهی با در نظر گرفتن شاخص هایی مبلغی را به عنوان وجه ثبت نام مشخص کرده که بالاترین آن مربوط به دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با 80 هزار تومان و کمترین آن نیز مربوط به دانشگاه های یزد، یاسوج، سیستان و بلوچستان،شاهد، شهید چمران اهواز با 25 هزار تومان است.

سه دانشگاهی که بیشترین مبلغ را برای ثبت نام مصاحبه و بررسی پرونده آزمون نیمه متمرکز دکتری سال 93 را به ترتیب به خود اختصاص داده اند، دانشگاه های خواجه نصیرالدین طوسی 80 هزار تومان ، دانشگاه تهران 75 هزارتومان و دانشگاه رازی کرمانشاه با 60 هزار تومان هستند.

جالب اینجاست دانشگاه خواجه نصیر از دانشگاههای برتر صنعتی مانند صنعتی شریف، امیرکبیر، علم و صنعت ، صنعتی اصفهان که مبلغ 40 تا 50 هزار تومان را برای وجه ثبت نام اختصاص داده اند مبلغ بیشتری را برای فرایند مصاحبه در نظر گرفته است.

حال باید دید دانشگاه خواجه نصیر، رازی کرمانشاه، تهران چه شاخص هایی را در مصاحبه و ارزیابی پرونده داوطلبان لحاظ می کنند که نسب به سایر دانشگاه ها وجه بیشتری دریافت می کنند. مبلغ ثبت نام مصاحبه در برخی از دانشگاه های کشور به شرح زیر است.

 

شماره نام دانشگاه های سراسری مبلغ دریافتی برای ثبت نام مصاحبه آزمون دکتری 93
1-

دانشگاه های صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، شهید بهشتی، فردوسی مشهد، ارومیه،علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان،زنجان،بین المللی امام خمینی (ره)،الزهرا(س)

500000 ریال
2- دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی 800000 ریال
3- دانشگاه تهران 750000 ریال
3- دانشگاه رازی کرمانشاه 600000 ریال
4- دانشگاه علم و صنعت، صنعتی اصفهان، کردستان 400000 ریال
5- دانشگاه های اصفهان و گیلان 350000 ریال
6-

دانشگاه های بیرجند، بوعلی سینا، شیراز،اراک، شهرکرد،خلیج فارس، لرستان

300000 ریال
7- دانشگاه های یزد، یاسوج،شاهد،شهید چمران اهواز،سیستان و بلوچستان 250000 ریال

 

براساس این گزارش، حدود 90 دانشگاه سراسری، پیام نور و غیر انتفاعی در سال 93 مجری دوره دکتری بوده‌اند. آن دسته از داوطلبانی كه در مرحله بررسی سوابق علمی، آموزشی و پژوهشی (مصاحبه) شركت و پس از گزینش نهایی در ردیف پذیرفته شدگان نهایی دوره دكتری سال 93 (اعم از دوره های روزانه، نوبت دوم (شبانه)، پیام نور، غیر انتفاعی و یا پردیس خودگردان) قرار گیرند، مجاز به شركت در آزمون دكتری سال 1394 نخواهند بود.

نتایج نهایی آزمون دكتری سال 1393 در دهه اول شهریورماه سال جاری اعلام می شود.

اخبار دانشگاه - مهر

 


ویدیو مرتبط :
مشاوره آزمون کارشناسی ارشد مشاور آزمون دکتری

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

توصیه رییس سازمان سنجش به دانشگاه‌ها برای مصاحبه آزمون دکتری



سازمان سنجش, مصاحبه آزمون دکتری

توصیه رییس سازمان سنجش به دانشگاه‌ها برای مصاحبه آزمون دکتری

رییس سازمان سنجش در خصوص تدابیر سازمان سنجش برای عدم اعمال سلیقه‌ دانشگاه‌ها در مصاحبه آزمون دکتری، گفت: با توجه به اعتمادی که به دانشگاه‌ها داریم به آنان توصیه کرده‌ایم که در سیستم نمره‌گذاری و پاسخ‌دهی و همچنین در مصاحبه با دانشجویان شفافیت بیشتری داشته باشند.

دکتر ابراهیم خدایی در گفت‌وگو با ایسنا،اظهارکرد: با توجه به درخواست داوطلبان مبنی بر کاهش درصد مصاحبه در آزمون دکتری، امسال تغییراتی را انجام داده‌ایم که پذیرش نهایی براساس 50 درصد نمره مرحله کتبی و 50 درصد نمره مصاحبه انجام شود.

وی افزود: براین اساس سازمان سنجش‌ در این زمینه به دانشگاه‌ها توصیه می‌کند تا شفافیت را در مصاحبه‌ آزمون دکتری 92 رعایت کنند.

نحوه پذیرش دانشجو بر اساس طرح پذیرش و سنجش

با اشاره به نحوه پذیرش دانشجو با قانون جدید حذف کنکور، گفت: پذیرش 85 درصد ظرفیت‌ دانشگاه‌ها طی پنج سال آینده، بر اساس سوابق تحصیلی انجام می‌شود.

وی با اشاره به زمان حذف کنکور، اظهار کرد: بر اساس قانونی که در سال 1386 تصویب شد قرار بر این بود تا پایان برنامه‌ پنج ساله اول که سال 90 بوده است، سوابق تحصیلی دانش‌آموزان جایگزین آزمون سراسری شود.

وی افزود: زیرساخت‌های استاندارد در حوزه‌ی آموزش متوسطه ایجاد نشد و به دلیل اشکالات اجرایی و فنی به وجود آمده، در نهایت مجلس شورای اسلامی تصمیم گرفت که در این قانون تجدیدنظر کند.

خدایی با اشاره به آخرین بحث‌های صورت گرفته در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: بنابر تصمیمات صورت گرفته در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، طی 5 سال آینده، 85 درصد ظرفیت‌ دانشگاه‌های کل کشور با سوابق تحصیلی پذیرش می‌شوند و برای 15 درصد باقیمانده ظرفیت دانشگاه‌ها، که دانشگاه‌ها و رشته‌های پررقابت را شامل می‌شود، از سال 93 سوابق تحصیلی 25 درصد تاثیر خواهد داشت.

وی افزود: زمانی که آزمون‌های استاندارد و زیرساخت‌های مورد نیاز در مقطع متوسطه ایجاد شود و پس از بررسی و تایید توسط شورای سنجش و پذیرش، این شورا اعلام می‌کند که آیا سقف زمانی برای حذف کنکور 15 درصد رشته‌های پررقابت افزایش پیدا کرده است یا خیر.

نحوه رسیدگی به اعتراضات داوطلبان آزمون‌های مختلف

رییس سازمان سنجش در خصوص نحوه رسیدگی به اعتراضات داوطلبان، خاطرنشان کرد: اگر اعتراض و انتقادات به قانون باشد این رسیدگی به اعتراضات در حیطه‌ کاری سازمان سنجش‌ نیست، اما اگر اعتراض به فرآیند آزمون و یا نمره آزمون باشد سازمان‌ سنجش‌ سازو کارهای لازم در این خصوص برنامه‌ریزی کرده است و در این زمینه پاسخگو است.

وی با بیان اینکه دانشگاه علوم اسلامی رضوی توانسته بین دو سیستم حوزه و دانشگاه ارتباط علمی و آکادمیک برقرار کند، اظهارکرد: تعدادی از فارغ‌التحصیلان این دانشگاه در حال حاضر به عنوان استاد در دانشگاه‌های کشور مشغول به تدریس هستند که این موجب شده افرادی که از این سیستم خارج می‌شوند افرادی باشند دو وجهی که هم به دروس حوزه و هم به دروس دانشگاهی مسلط هستند.

وی افزود: دانشجویان این دانشگاه در رشته‌های فلسفه، کلام، فقه‌ومبانی حقوق و دیگر رشته‌های الهیات از نظر علمی به مراتب بالاتر از دانشجویان سایر دانشگاه‌ها هستند.

رییس سازمان سنجش با اشاره به افزایش 9 درصدی قبولی فارغ‌التحصیلان دانشگاه علوم اسلامی رضوی در آزمون کارشناسی ارشد در سال گذشته، گفت: بنابر آمار موجود 32 درصد از فارغ‌التحصیلان این دانشگاه وارد دوره‌های کارشناسی ارشد می‌شوند که این آمار یک به سه نسبت به تمام دانشگاه‌های کشور است.

وی افزود: دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع)، دانشگاه علوم اسلامی رضوی و موسسات علمی کاربردی وابسته به آستان قدس رضوی از نظر بحث‌های کیفی و آموزشی و همچنین خروجی‌های دانشگاه‌های دیگر موفق‌تر بوده‌اند.

خدایی با اشاره به اینکه عنوان بین‌المللی دانشگاه امام ‌رضا(ع) در جهت جذب دانشجو خارجی از حوزه‌ی شمال شرق کشور موثر است، گفت: این دانشگاه باید بتواند از کشورهای حوزه‌ی شمال شرق کشور مثل ترکمنستان و افغانستان دانشجو جذب کند و یا اینکه بتواند در این کشورها واحد‌هایی را ایجاد کند./ایسنا