اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

فهرست مواد محترقه مجاز


وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح فهرست مواد محترقه بی خطر برای استفاده در جشن ها و مراسم ها را اعلام کرد.

عصر ایران: وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح فهرست مواد محترقه بی خطر برای استفاده در جشن ها و مراسم ها را اعلام کرد.

 به موجب تبصره ذیل ماده 12 قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز مصوب 7 شهریور سال 1390 مجلس شورای اسلامی، خرید و حمل مواد محترقه غیرمجاز که برای جشن ها و مراسم استفاده می شود مستوجب جزای نقدی از 500 هزار ریال تا 10 میلیون ریال است.

مواد محترقه ای که به تشخیص وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح خطرساز نیست از شمول این ماده و تبصره آن خارج است.

این گزارش در ادامه افزود: ماده 4 آئین نامه اجرایی قانون یاد شده، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح را موظف کرده است تا مصادیق مواد محترقه موضوع ماده 12 فوق را تهیه و منتشر نماید.

در این گزارش تصریح شده است: ساخت و تولید داخلی، همچنین واردات و فروش عمده مواد محترقه (اقلام نورافشانی) بدون مجوز وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ممنوع می باشد.

به استناد مواد قانونی فوق، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح فهرست اقلام 40 گانه مواد محترقه بی خطر برای نورافشانی سبک جهت استفاده مردم عادی را بدین شرح اعلام نموده است:

کهکشهان 2 اینچ ( 1-6-25-50SHOT)، کهشکشان 2 اینچ پنج عددی (شلیک همزمان) ، کهشکان 2 اینچ سه عددی (شلیک همزمان) ، چلچله20 میلی متری (SHOT 36)، چلچله 20 میلی متری (SHOT 72) ، چلچله 20 میلی متری (SHOT 7) ، چلچله 20 میلی متری دستی ،چلچله 20 میلی متری 5 عددی (شلیک همزمان) ، چلچله 20 میلی متری 10 عددی ( شلیک همزمان) ، چلچله 20 میلی متری 25 عددی ( شلیک همزمان) ،آبشار 90 میلی متر، آبشار 75 میلی متر، آبشار سرو، آبشار شقایق، آبشار رز، آبشار مینا، آبشار 30 میلی متری، آبشار 20 میلی متری، آبشار 15 میلی متری، آبشار دستی بزرگ، آبشار دستی کوچک ، آبشار سرد دستی، آبشار سرد بزرگ ، آبشار سرد کوچک ، آبشار سرد (همراه با قید) ، آبشار بنفشه، دود رنگی، کهکشان دود رنگی، موشک ، فرفره ، پروانه کوچک ، پروانه بزرگ، مشعل 6 ، مشعل 10 ، مشعل هشدار 20 دقیقه ای، مشعل هشدار اتوماتیک، چرخ و فلک ، فشفشه وکهکشان 2 اینچ ویژه و یک اینچ.

این وزارتخانه همچنین اقلام 18 گانه نورافشانی سنگین تولید ناوگستر اصفهان که شامل ؛کهکشان 12 اینچ، کهکشهان 10 اینچ در افکت های مختلف (قرمز، سبز، زرد، سفید، مختلط، نخل، چتر، بارانی، خورشید)، کهکشان 10 اینچ دو افکت، کهکشان 10 اینچ دو زمانه، کهکشان 7 اینچ ، کهکشان 5 اینچ، کهکشان 5 اینچ ویژه ، کهکشان 5 اینچ سه عددی (شلیک همزمان) ، کهکشان 4 اینچ، کهکشان 4 اینچ ویژه ، کهکشان 4 اینچ ( پنج عددی شلیک همزمان) ، کهکشان 3 اینچ، کهکشان 13 اینچ ویژه ، کهکشان 13 اینچ ویژه ( پنج عددی شلیک همزمان) ، مشعل آتش زنه ، چلچله 30 میلی متر، چلچله 40 میلی مترو چلچله 10 میلی متر می شود را صرفاً برای استفاده و بهره برداری شرکت های دارای مجوز و افراد آموزش دیده مجاز می داند و متذکر می شود که افراد عادی به هیچ عنوان از این دست اقلام محترقه استفاده ننمایند.

وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در ادامه با اشاره به دیگر اقلام نورافشانی سبک نظیر شمعک جرقه زن، آبشار، ستاره جادویی و انواع فرفره تأکید کرد: این اقلام فقط از سوی شرکت های مجاز و با بدنه مقوایی قابل تولید و بهره برداری می باشند.


ویدیو مرتبط :
مواد محترقه 1

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اعلام فهرست مواد محترقه مجاز توسط دولت


وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با صدور ابلاغیه‌ای، فهرست مواد محترقه بی‌خطر و سازندگان آن را ابلاغ کرد.

خبرگزاری فارس: وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با صدور ابلاغیه‌ای، فهرست مواد محترقه بی‌خطر و سازندگان آن را ابلاغ کرد.

 سایت صبحانه نوشت: با نزدیک شدن به پایان سال جاری، باز هم بازار خرید و فروش مواد محترقه در کشور گرم می شود و روزی نیست که مسئولان مربوطه، خبر از کشف و ضبط هزاران عدد از مواد محترقه غیرمجاز و خطرناک را اعلام کنند. هرچند مسئولیت خانواده ها در آشنایی فرزندان با خطرات این مواد محترقه، کم نیست اما دولت نیز تلاش کرده این اقلام را به صورت استاندارد در اختیار علاقمندان قرار دهد.

بر اساس مسئولیت قانونی قوه مجریه که به استناد آیین نامه اجرایی قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز تعیین شده، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح موظف است مصادیق مواد محترقه موضوع این قانون را تهیه و منتشر کند که بر این اساس، سردار دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با صدور ابلاغیه ای، این کار را انجام داده است.
 

بر اساس این ابلاغیه وزیر دفاع که صبحانه به نسخه ای از آن دست پیدا کرده است، فهرست مواد محترقه بی‌خطر و سازندگان آن به صورت مصداقی ذکر شده است. نکته مهم در این فهرست، مشخص کردن 18 نوع مواد محترقه برای استفاده افراد آموزش دیده و 44 نوع برای مردم عادی است که این تفکیک کمک خواهد کرد خانواده ها، دقت بیشتری را در خرید خود داشته باشند.

همچنین بر اساس این ابلاغیه، مشخص می شود که تنها سه شرکت مهم ایرانی توانایی تولید مواد محترقه را دارند که با توجه به بازار بزرگ آن، به نظر می رسد پاسخگوی نیازهای مربوطه نباشد. همچنین در این فهرست، خبری از تایید اقلام وارداتی نیست که شاید این وظیفه به سازمانی دیگر واگذار شده و یا هیچ اقلام خارجی مورد تایید وزارت دفاع قرار نگرفته است.