اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

فهرست كوچك‌ترین شركت‌های پردرآمد دنیا منتشر شد



كوچك‌ترین شركت‌های پردرآمد دنیا

از تولید پوشاك نوجوانان تا خطوط هواپیمایی كوچك جزو این شركت‌های میلیون دلاری هستند

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

همواره در فهرست‌ شركت‌های پردرآمد دنیا، اسامی كمپانی‌های بزرگی به چشم می خورد كه براساس برآوردها سالانه میلیاردها دلار به جیب می زنند. شركت‌هایی كه نام آنها در چنین فهرست‌های قرار می‌گیرد آنقدر بزرگ و پردرآمد هستند كه هركدام برای خود در زمینه‌ای كه فعالیت می‌كنند به یكی از قطب‌های آن رشته تبدیل می‌شوند.

با این حال شاید جالب باشد بدانید كه شركت‌هایی هم وجود دارند كه اگرچه چندان بزرگ و شاید مشهور نیستند اما یك مشخصه بارز دارند و آن هم درآمدهای میلیون دلاری آنهاست.

 «فوربس» فهرستی از  شركت‌های كوچك اما پردرآمد منتشر كرده است. در این مطلب با ۱۰ شركت نخست این لیست، زمینه فعالیت و درآمدهای آنها آشنا خواهید شد.

۱. Solar Winds

زمینه فعالیت: نرم‌افزارهای كامپیوتری

درآمد: ۲۳۳ میلیون دلار

«سیسكو سیستم» پیش‌بینی كرده است كه تا پنج سال آینده ترافیك داده‌های اینترنتی سه برابر افزایش خواهد یافت. شركت Solar Winds اگرچه اسمی دارد كه بیشتر تداعی كننده انرژی‌های سبز و سازگار با محیط‌زیست است، اما فعالیت‌های آن به تولیدات اینترنتی مختص می‌شود. این شركت را «كوین تامپسون» اداره می‌كند و در راستای ارائه نرم‌افزارهای مقرون به صرفه برای نظارت بر شبكه‌ها و سرورها فعالیت دارد. در سال ۲۰۰۶ این شركت رشدی ۳۸ درصدی را تجربه كرد. «دونالد یونسه»، مدیر اجرایی سابق شركت «وال ـ مارت»، Solar Winds را در سال ۱۹۹۹ راه اندازی كرد. «یونسه» تا سال ۲۰۱۰ نیز در هئیت مدیره این شركت حضور داشته است. در سال جاری میلادی ارزش سهام Solar Winds در بورس افزایش چشمگیری داشته است.

۲. آموزش عمومی آمریكا

زمینه فعالیت: آموزش آنلاین

درآمد: ۲۹۱ میلیون دلار

«آموزش عمومی آمریكا» مركزی است كه به آموزش دانشجویان از راه اینترنت می پردازد. این مركز۲۸۰۰ كارمند «وال- مارت» را آموزش داده است. «والاس بوستون» مدیركل «وال – مارت» نیز از جمله كسانی است كه در این مركز آنلاین آموزش دیده است. یكی از اساتید برجسته «آموزش عمومی آمریكا»، «آلن هیل» است كهاین شركت اگرچه قطعات الكتریكی تولید می‌كند اما باید گفت كه قطعات تولیدی این كمپانی خاص هستند. محصولات IEC عبارتند از: تخته‌مدار برای هلی‌کوپترهای نظامی و سیستم‌های ترمز در سرعت بالا برای لوكوموتیوها.

كلاس‌های آنلاین او از شهرت بسیاری میان دانشجویان این مركز برخوردار است. این مركز توانسته از طریق آموزش آنلاین نه تنها مدیرانی قابل تربیت كند، بلكه درآمد هنگفتی را نیز نصیب صاحبان آن كرده است. پیشرفت‌های این مركز باعث شده است كه مسئولان به فكر توسعه آن نیز بیفتند.

۳. Sturm, Ruger

زمینه فعالیت: اسلحه

درآمد: ۴۰۶ میلیون دلار

آمریكا با حدود ۳۰۰ میلیون اسلحه، كشورری است كه بیشترین و سنگین‌ترین سلاح‌های دنیا را در اختیار دارد. درواقع این كشور را باید مسلح ترین كشور دنیا دانست. نوآوری  شركت Ruger در تولید سلاح‌های به‌روز و جدید از جمله شاخصه‌های این شركت اسلحه‌سازی است. كمپانی كوچك اما میلیونی Ruger در ۱۲ ماه گذشته هشت سلاح جدید تولید و عرضه كرده است. آمارها نشان می دهند كه سلاح‌های تازه تولید شده كمپانی Ruger بیش از ۳۸ درصد درآمد آن را تا ۳۰ ژوئن به خود اختصاص داده است.

۴. شركت الكترونیكی IEC

زمینه فعالیت: تولید قطعات الكترونیكی

درآمد: ۱۴۳ میلیون دلار

این شركت اگرچه قطعات الكتریكی تولید می‌كند اما باید گفت كه قطعات تولیدی این كمپانی خاص هستند. محصولات IEC عبارتند از: تخته‌مدار برای هلی‌کوپترهای نظامی و سیستم‌های ترمز در سرعت بالا برای لوكوموتیوها. وقتی این شركت در سال ۲۰۰۲ بزگترین مشتری خود را از دست داد و «دبلیو. باری ژیلبرت» كه مدیرعامل آن بود نیز از سمت خود كناره گیری كرد، IEC تا مرز تعطیلی هم پیش رفت. با این حال پس از مدتی «ژیلبرت» با اختیاراتی بیش از پیش به كار بازگشت و فروش این شركت نیز از سال ۲۰۰۴، بالغ بر ۳۵ درصد افزایش یافت.

۵. Questcor

زمینه فعالیت: بیوتكنولوژی

درآمد: ۳۴۴ میلیون دلار

داروی اصلی‌ای كه این شركت كوچك اما پردرآمد تولید می‌كند Acthar نام دارد و پزشكان آن را برای درمان بیماری‌های سیستم ایمنی و بیماری‌های التهابی تجویز می‌كنند. این شركت اگرچه روندی صعودی را طی می‌كرد اما یك اظهارنظر از سوی یكی از مسئولان این شركت باعث شد كه Questcor از ۱۹ سپتامبر سقوطی ۴۸ درصدی را تجربه كند. این مسئول گفته بود كه شركت دارویی Questcor قصد دارد تولید این دارو را محدود كند.

۶. Cirrus Logic

زمینه فعالیت: تولید نیمه رساناها

درآمد: ۴۳۴ میلیون دلار

بیلان كاری این كمپانی نشان می‌دهد كه شركت «اپل» اصلی ترین مشتری Cirrus Logic است. در سال گذشته اپل به تنهایی ۶۲ درصد از تولیدات این شركت را خریداری كرده است. این شركت بیش از ۱۰۰۰ اختراع را به ثبت رسانده و ۷۰۰ محصول را نیز تولید كرده است. «جیسون روود» كه اكنون مدیرعامل اینآمریكا با حدود ۳۰۰ میلیون اسلحه، كشورری است كه بیشترین و سنگین‌ترین سلاح‌های دنیا را در اختیار دارد. درواقع این كشور را باید مسلح ترین كشور دنیا دانست.كمپانی است در سال ۱۹۹۵، پس از اخذ مدرك دكترایش و به عنوان یك مهندس طراح به این شركت پیوست.

۷. شركت  rue21

زمینه فعالیت: پوشاك نوجوانان

درآمد: ۸۲۲ میلیون دلار

این كمپانی ۸۴۳ شعبه در سراسر ایالات‌متحده دارد. اكثر شعبه‌های این شركت در شهرهای بزرگ آمریكا واقع شده‌اند و رقیب چندان سرسختی نیز ندارند. شعبه‌های این كمپانی از طراحی خاصی سود می‌برند. مثلا یكی از مواردی كه این شركت در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد این است كه آنها هنگام امتحان‌ها لباس‌ها می‌توانند آهنگ موردعلاقه خود را گوش كنند. همچنین در هر شعبه مشاورانی حضور دارند كه اطلاعاتی درمورد لباس نوجوانان در اختیار خریداران قرار داده و آنها را راهنمایی می‌كنند.

۸. Medifast

زمینه فعالیت: برنامه‌های رژیم غذایی

درآمد: ۳۲۸ میلیون دلار

«مایكل مك‌دونالد» در ماه فوریه و پس از فوت برادرش «برادلی» كه ۱۳ سال زمامدار این شركت بود ریاست Medifast را برعهده گرفت. «مارگریت شیتز»، خواهرزاده مایكل مك‌دونالد نیز به تازگی سمت سخنگویی این شركت را برعهده گرفته است. این كمپانی محصولات رژیمی تولید می‌كند و از جمله برندهایی كه به شدت موردعلاقه افراد چاق و پرخور است.

۹. IPG Photonics

زمینه فعالیت: فیبرهای نوری

درآمد: ۵۱۴ میلیون دلار

«والنتین گاپونتسف» مدیرعامل روس‌تبار این شركت در سن ۵۱ سالگی IPG Photonics را در زیرزمین یكی از آزمایشگاه‌های موسسه «مهندسی رادیو» در نزدیكی مسكو راه‌اندازی كرد. این شركت خیلی زود توانست به درآمدهای كلانی دست یابد و در نوع خود جریان ساز شود. ارزش این كمپانی اكنون ۱.۱ میلیارد دلار برآورد می‌شود. «گاپونتسف» در سال ۱۹۹۸ شركت پردرآمدش را به ایالت ماساچوست منتقل كرد.

۱۰. Allegiant Travel

زمینه فعالیت: ایرلاین

درآمد: ۸۴۳ میلیون دلار

مدیرعامل این شركت هوایی پیش از این پایه‌گذار شركت‌های هوایی « ValuJet» بوده است. ValuJet را سلف شركت هوایی AirTran Airways می‌دانند. «موریس جی. گالاقار جی آر» مدیرعامل Allegiant Travel علاوه بر این جزو هیئت مدیره كمپانی «وست‌ایر» نیز بوده است. وی در سال ۲۰۰۱ به شركت هوایی Allegiant پیوست. او اكنون مهم‌ترین سهامدار این شركت هوایی است و ۲۰ درصد از سهام آن را در اختیار خود دارد كه ارزش آن بالغ بر ۲۷۰ میلیون دلار تخمین زده می‌شود./اقتصادآنلاین

 


ویدیو مرتبط :
‫10شرکت پردرآمد دنیا‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

فقط یک بانک مرکزی در دنیا چک پول منتشر می کند



 

فقط یک بانک مرکزی در دنیا چک پول منتشر می کند

 

 

بانک مرکزی ایران تنها بانک مرکزی در دنیا نام گرفته است که به انتشار چک پول اقدام می کند.

در گذشته ۱۲ بانک ایرانی اقدام به انتشار چک پول می کردند که این کار از بهار سال ۸۷ ( در زمان ریاست طهماسب مظاهری بر بانک مرکزی ) در انحصار بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران درآمده است.

اما چرا بانک مرکزی اقدام به این کار کرد؟ همان زمان اضافه برداشت بانکها از منابع بانک مرکزی به شدت افزایش یافته بود و هر روز بر میزان آن افزوده می شد. بانکها خلق پول می کردند بدون اینکه پشتوانه پولی برای آن داشته باشند و در نهایت وقتی دچار مشکل می شدند راهکار را در اضافه برداشت می دیدند.

بانک مرکزی نیز برای مقابله با این شگرد بانکها وارد عمل شد و اعلام کرد از این پس بانکها دیگر اجازه چاپ چک پول را ندارند و این کار را بانک مرکزی انحصاری انجام خواهد داد.

بدین ترتیب انتشار چک پول توسط بانک مرکزی از آن زمان آغاز و تاکنون ادامه داشته است؛ اقدامی که هیچ بانک مرکزی را در دنیا پیدا نمی کنید که در حال حاضر چنین اقدامی را انجام دهد.

محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی که این روزها هرکجا برای سخنرانی می رود و به نظر می رسد به انتشار چک پول اعتقادی ندارد، انتشار این گونه چک پولها را از وظایف بانک مرکزی نمی داند و دلیل آن را این طور اعلام می کند: " این کار تنها برای ساماندهی وضعیت انتشار چک پولهای بانکها که بدون پشتوانه اقدام به انتشار می کردند و به افزایش نقدینگی در جامعه دامن می زد، انجام شد."

● چک پولهایی که نقش پول را بازی می کنند

این در حالی است که می توان ادعا کرد که هم اکنون چک پولهای بانک مرکزی با وجود فقدان اسکناس درشت در جامعه و اینکه نیازی به پشت نویسی ( البته شرایطی برای آن در نظر گرفته شده است) ندارند، نقش پول را ایفا می کنند.

حتی زمانی که برای اولین بار چک پول ۵۰ هزار تومانی بانک مرکزی وارد بازار شد، با توجه به اینکه تنها یک صفر در مقابل عدد ۵ قرار گرفته بود و چهار صفر ریالی آن حذف شده بود، این شائبه ایجاد شد که بانک مرکزی اسکناس ۵۰ هزار تومانی منتشر کرده است. این شائبه زمانی قوت گرفت که بانک مرکزی اعلام کرد چک پولها نیازی به پشت نویسی ندارد، همچنین کارت شناسایی نیز برای ارائه آن به بانک الزامی نمی باشد.

● جایگزینی اسکناسهای درشت به جای چک پولها

رئیس کل بانک مرکزی هم در حالی پیش از انتشار اسکناسهای ۱۰ هزار تومانی اعلام کرده بود که با ورود این اسکناسها به بازار چک پولهای ۵۰ هزار تومانی بانک مرکزی به مرور جمع آوری می شود که در مراسم رونمایی از این اسکناس مطرح شد که بانک مرکزی فعلا برنامه خاصی برای جمع آوری چک پولها ندارد.

در این میان، مسئولان بانک مرکزی یکی از نیازهای فعلی جامعه در زمینه پولی را انتشار اسکناسهای درشت همچون ۵۰ و ۱۰۰ هزار تومانی می دانند ولی در عین حال عنوان می کنند که مجوزی برای انتشار این اسکناسها دریافت نکرده اند.

البته بانک مرکزی حدود دو سال پیش چک پولهای ۲۰۰ هزار تومانی را نیز به چاپ رسانده که هیچگاه وارد جامعه نشده است و مشخص نیست این چک پولها که به گفته مسئولان بانک مرکزی با هزینه های بسیاری به چاپ می رسد با چه هدفی چاپ شده است؟

● مقررات چک پولها چه می گویند

در قوانین و دستورالعملهای مربوطه در بانک مرکزی برای انتشار چک پول هیچگونه دستورالعملی مبنی بر انتشار ایران چک توسط بانک مرکزی وجود ندارد و تمام مقررات در این زمینه از جمله نحوه انتشار، خرید و فروش و سایر مقررات خطاب به بانکها است.

براساس دستورالعملهای مربوطه از آنجا که بر اساس بند ۶ ماده ۳۴ قانون پولی و بانکی کشور انتشار اوراق دیداری در وجه حامل از سوی بانک ها ممنوع است، بنابراین بانکها می توانند نسبت به انتشار انواع چک پول برای جلوگیری از تبدیل آنها به اوراق مذکور اقدام کنند.

برای انتشار چک پولها توسط بانکها شرایط و مقرراتی وجود دارد که از جمله آن می توان به تمرکز امور مربوط به چک پولها در یک شعبه از بانک، انجام این کار با کسب مجوز از بانک مرکزی، رعایت ویژگی های امنیتی، در نظر گرفتن محل برای درج مشخصات و دو امضا اشاره کرد، این در حالی است که برای فروش چک پولها نیز مقرراتی وجود دارد.

نکته جالب این است که بانک مرکزی در دستورالعملهای مربوطه تاکید کرده است که در طراحی چک پول ها نباید هیچگونه طرح، نشان، عبارت وغیره از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران باشد به نحوی که شائبه صدور و انتشار آنها از سوی بانک مرکزی را در اذهان مشتریان متبادر ساخته و یا شبهه مشابهت اوراق مزبور با اسکناس را ایجاد نماید. این در حالی است که طی دو سال گذشته بانک مرکزی با همین عنوان همواره خود نسبت به انتشار چک پول اقدام کرده است.

در عین حال، بانک مرکزی می تواند برای توقف انتشار چک پولها توسط این بانک اقدامات بسیاری از جمله انتشار اسکناسهای درشت تر ( چون ۵۰ و ۱۰۰ هزار تومانی) که ایجاد تورم نمی کند و مزایای بسیاری چون کاهش هزینه سرانه اسکناس و تسهیل مبادلات را دارد، اقدام کند. در حال حاضر سرانه اسکناس در ایران ۱۱۸ برگ است اما در جهان این تعداد ۱۴ برگ است، ضمن اینکه چاپ هر اسکناس برای بانک مرکزی ۳۸ تومان هزینه در پی دارد.

حذف صفرهای پول ملی نیز از دیگر سناریوهایی است که به نظر می رسد بانک مرکزی می تواند در این راستا آن را عملیاتی کند...../تحلیل:مهر