اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

فهرست شادترین کشورهای جهان در سال 2016



 اخبار اجتماعی  ,خبرهای  اجتماعی ,شادترین کشورهای جهان

در انجام این مطالعه از شاخص های مختلفی چون سرانه تولید ناخالص داخلی، میزان حمایت های اجتماعی، اعتماد عمومی، شاخص های بهداشتی و طول عمر، آزادی زندگی و انتخاب، سخاوت و دیگر شاخص ها استفاده شده است.

ایران در جدول رده بندی شاد ترین مردم جهان از میان 157 کشور جهان در جایگاه 105 قرار گرفت.

به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز در تازه ترین رده بندی کشورهای جهان از نظر شاخص شادی کشور های اسکاندیناوی 5 رده نخست خود را از آن خود کردند و مردم سوریه و بروندی به ترتیب با جایگاه 156 و 157 در انتهای این رده بندی قرار گرفتند.

این رده بندی به طور مشترک از سوی موسسه مطالعاتی "SDSN" (راه حل های پایدارشبکه توسعه) – وابسته به سازمان ملل - و "موسسه زمین" در دانشگاه کلمبیا آمریکا انجام شده و گزارش سالانه 2016 آن روز چهارشنبه در شهر رم ایتالیا منتشر شد.

کشور سوییس در سال 2015 درجایگاه نخست این رده بندی قرار داشت و دانمارک در رده دوم بود اما امسال در تازه ترین گزارش این دو موسسه مطالعاتی دانمارک و سوییس جابجا شده اند.

10 کشور نخست این رده بندی به ترتیب عبارتند از : دانمارک، سوییس،ایسلند، نروژ، فنلاند،کانادا، هلند، نیوزیلند، استرالیا و سوئد.

10 کشور انتهای این لیست نیز عبارتند از : ماداگاسکار، تانزانیا، لیبریا،گینه، رواندا،بنین، افغانستان ، توگو ، سوریه و بروندی.

ایالات متحده آمریکا در این رده بندی در جایگاه سیزدهم ، بریتانیا در رده بیست و سوم،فرانسه سی و دوم ، ایتالیا در رده پنجاهم ، چین در رده هشتاد و سوم و هند در جایگاه صدو هجدهم قرار گرفته اند.

در انجام این مطالعه از شاخص های مختلفی چون سرانه تولید ناخالص داخلی، میزان حمایت های اجتماعی، اعتماد عمومی، سیستم های سیاسی، وجود فساد ، آموزش، شاخص های بهداشتی و طول عمر، آزادی زندگی و انتخاب، سخاوت و دیگر شاخص ها استفاده شده است.

ایران در رده بندی امسال در جایگاه صدو پنجم قرار گرفته است و در گزارش سال جاری نسبت به گزارش پارسال 5 رتبه بهبود پیدا کرده است.

نکته قابل توجه در این رده بندی این است که جایگاه کشورها در زمینه شاخص شادی مردم لزوما ارتباطی به ثروتمند بودن آنها ندارد.

در این زمینه پروفسور "جفری ساکس" رییس موسسه SDSN  به رویترز گفته است: " این گزارش حاوی پیامی قوی برای کشور من آمریکا است . چرا که نشان می دهد شاخص شادی لزوما ارتباطی به ثروتمند بودن ندارد. کشور من با وجودی که در 50 سال گذشته ثروتمند تر شده است اما شادتر نشده است.

پروفسور ساکس رییس موسسه SDSN (وابسته به سازمان ملل) و مشاور ویژه دبیر کل سازمان ملل در اهداف توسعه هزاره سازمان ملل است.

 
بیست کشور نخست جهان در سال 2016  از نظر شاخص شادی

 اخبار اجتماعی  ,خبرهای  اجتماعی ,شادترین کشورهای جهان


بیست کشور انتهایی جهان از نظر شاخص شادی

 اخبار اجتماعی  ,خبرهای  اجتماعی ,شادترین کشورهای جهان

 

 اخبار اجتماعی  - عصر  ایران 


ویدیو مرتبط :
‫10 تا از شادترین کشورهای جهان سال 2017‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شادترین کشورهای جهان در 2016


فهرست شادترین کشور های جهان در سال 2016 روزگذشته اعلام شد، در فهرست امسال دانمارک برای سومین بار اول شد، ایران هم امسال صد و پنجم شد.

خبرآنلاین: فهرست شادترین کشور های جهان در سال 2016 روزگذشته اعلام شد، در فهرست امسال دانمارک برای سومین بار اول شد، ایران هم امسال صد و پنجم شد.

شادی یک حالت ذهنی یا احساسی خوب بودن توسط احساسات مثبت یا لذت بخش تعریف می شود، که البته انواع روش های فلسفی، دینی، روان شناسی و ... سعی در تعریف شادی و علت های آن کرده اند.

از آوریل 2012 گزارشی به نام «گزارش جهانی شادی» توسط سازمان ملل منتشر شد که وضعیت شادی مردم هر کشور را در هر سال اندازه گیری می کند. این گزارش برای سال 2016 دیروز منتشر شد. اما معیار های این گزارش چیست؟ چه کشور های در اول و آخر این فهرست 157 کشوری جای گرفته  اند؟

در این گزارش با معیارهای زیستی، مذهبی، دینی و فلسفی تلاش کرده اند که تعریف های متناسبی از شادی ارائه دهند و علت آن را پیدا کنند.

اما بدون شک میزان شادی یک جامعه را هم عوامل مختلفی تشکیل می دهند از عوامل اقتصادی تا میزان آزادی برای انتخاب بوده است.

معیار ها

این گزارش با پرسیدن سوال هایی از 3000 نفر در هر کشور انجام شده است، این سوال ها شامل اینکه زندگی خود را روی یک نردبان ارزیابی کنند، بهترین و بدترین نوع زندگی را توصیف کنند، بود.

طبق این تحقیق شادی 7 عنصر مختلف دارد: افرادی که در شادترین کشور ها زندگی می کنند امید به زندگی طولانی تری دارند، از آنها حمایت اجتماعی بیشتری می شود، آزادی بیشتری برای انتخاب در زندگی خود دارند، شناخت پایین تری از فساد دارند، سخاوتمندتر هستند و به ازا هر نفر تولید ناخالصی ملی بیشتری دارند.

البته به گفته محققان این گزارش آنها بیش از هر ارزیابی دیگری از قضاوت شخصی انسان ها در گزارش خود استفاده کرده اند.

در سال های قبل برای بدست آوردن میزان شادی در این گزارش از درآمد، فقر، آموزش، سلامت و دولت خوب اندازه گیری می شد اما چیزی که امسال به معیارهای شادی اضافه شده است میزان نابرابری در شادی است. در این گزارش نویسندگان فهمیده اند که مردمی که جوامعی زندگی می کنند که میزان نابرابری شادی در آن کم است، شادتر هستند.

گفتنی است محققان این تحقیق کشف کرده اند که در دو سوم کشورهای این تحقیق رابطه منفی بین بچه داشتن و میزان شادی وجود دارد. حتی این ارتباط در مادرها قوی تر است.

خوشحال ترین ها

امسال مردم دانمارک باید بیش از هر سالی شاد باشند، امسال دانمارک شادترین کشور دنیا شد. سوئیس که سال 2015 بهترین کشور دنیا بود امسال دوم شد.

در طول این 4 سال که شادترین کشورهای دنیا اعلام شدند، دانمارک سه بار شادترین کشور دنیا شده است.

رتبه

نام کشور

1

دانمارک

2

سوئیس

3

ایسلند

4

نروژ

5

فنلاند

6

کانادا

7

هلند

8

نیوزلند

9

استرالیا

10

سوئد


بدترین ها

فهرست کشور های آخر هم میان در این گزارش این‌گونه بود:

رتبه

نام کشور

157

بوروندی

156

سوریه

155

توگو

154

افغانستان

153

بنین

152

رواندا

151

گینه

150

لیبریا

149

تانزانیا

148

ماداگاسکار


ایران

ایران که در سال های اخیر در این فهرست پیشرفت کرده است، امسال با 5 رتبه پیشرفت نسبت به سال 2015 صد و پنجم شد.

وضعیت ایران در فهرست امسال این‌گونه بود؛

رتبه

نام کشور

101

مغولستان

102

لائوس

103

نیجریا

104

هندوراس

105

ایران

106

زامبیا

107

نپال

108

فلسطین

109

آلبانی

110

بنگلادش