اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

فلسطینی ها به دنبال اجازه اسرائیل برای ساخت فرودگاه و تولید گاز




فلسطینی ها به دنبال اجازه اسرائیل برای ساخت فرودگاه و تولید گاز

فلسطینی ها امیدوار هستند این فرودگاه به تقویت افزایش ورود گردگشران خارجی به مناطق تحت کنترل آنها و تقویت بخش اقتصادی این مناطق کمک کند.

فلسطینی ها مجموعه شرط هایی را برای ازسرگیری مذاکرات صلح با اسرائیل مطرح کرده اند که از جمله می توان به موافقت اسرائیل با ساخت فرودگاه در رام الله و اجازه برداشت گاز از سواحل غزه اشاره کرد.

به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری آلمان، "جان کری" وزیر خارجه آمریکا در چند ماه اخیر، 6 سفر به منطقه خاورمیانه داشت که ازسرگیری مذاکرات صلح میان فلسطین و اسرائیل یکی از مهمترین اهداف آن است. کری برای متقاعد کردن دو طرف به ازسرگیری مذاکرات، نشست های فشرده و متعددی را به صورت جداگانه با محمود عباس رئیس حکومت خودگردان فلسطین و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل برگزار کرده است.

در حال حاضر عباس برای ازسرگیری مذاکرات با اسرائیل، پیش شرط هایی را مطرح می کند.
منابع غربی گفته اند در صورت ساخت و راه اندازی فرودگاه در رام الله، این نخستین فرودگاه در منطقه کرانه باختری رود اردن خواهد بود. قبل از این فرودگاه کوچکی در منطقه غزه فعال بود که در حملات متعدد ارتش اسرائیل، به طور کامل تخریب و هم اکنون غیرقابل استفاده شده است.

ساخت فرودگاه و تولید گاز توسط فلسطینی ها,مذاکرات صلح میان فلسطین و اسرائیل
به گفته منابع غربی، این فرودگاه جدید در رام الله محل استقرار حکومت خودگردان فلسطین، میزبان بالگردها و هواپیمای کوچک خواهد بود.  فلسطینی ها خواستار راه اندازی این فرودگاه در منطقه "الف" هستند یعنی منطقه ای که به طور کامل در کنترل حکومت خودگردان فلسطین قرار دارد.

بخش های مختلف فلسطین براساس اینکه هم اکنون در چه سطحی تحت کنترل کیست و  اسرائیل چه تعامل با آن دارد به مناطق مختلف تقسیم بندی می شود.

فلسطیینی ها امیدوار هستند این فرودگاه به تقویت افزایش ورود گردشگران خارجی به مناطق تحت کنترل حکومت خودگردان فلسطین و تقویت بخش اقتصادی این مناطق کمک کند.

منطقه کرانه باختری از راه زمینی با اسرائیل و اردن همسایه است ولی اسرائیل تمامی گذرگاه های ورودی به کرانه باختری را در اختیار خود دارد و هر گونه ورود و خروج از کرانه باختری با نظارت و کنترل اسرائیل انجام می شود.
این در حالی است که در غزه، این منطقه از راه گذرگاه مرزی با مصر، می تواند با جهان، مبادلات داشته باشد.

این منابع آگاه اضافه کردند: فلسطینی ها در مذاکرات اولیه درخواست کرده اند اسرائیل اجازه بدهد آنها بتوانند به عملیات برداشت و انتقال گاز طبیعی در دریای مدیترانه در ساحل غزه نیز بپردازند. در صورت عملی شدن چنین اقدامی، درآمد حکومت خودگردان فلسطین به صورت جهشی افزایش می یابد.
تلاش فلسطینی ها برای افزایش درآمد از محل گردشگری نیز بیشتر بر دریاچه "بحرالمیت" تکیه دارد.

برای عملی شدن چنین موضوعی اسرائیل باید در تقسیم بندی مناطق فلسطین تغییراتی ایجاد کند تا فلسطینی ها بتوانند اجازه داشته باشند در ساحل "بحرالمیت" هتل سازی کنند.

علاوه بر این، افزایش صدور مجوز ورود و کار به اسرائیل برای فلسطینی ها از دیگر موضوعات مطرح شده است.
منابع غربی همچنین گفته اند که به احتمال زیاد اسرائیل با بسیاری از این خواسته ها از جمله فرودگاه و ترسیم دوباره مرزها موافقت نخواهد کرد.

جان کری وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه در ششمین سفرش به منطقه خاورمیانه در چند ماه اخیر گفته بود که فلسطینی ها و اسرائیلی ها توانسته اند شکاف های بزرگ در زمینه مذاکرات صلح را به شدت کم کنند./عصرایران

 

 


ویدیو مرتبط :
نماینده فلسطین در سازمان ملل: قوانین بین المللی به اسرائیل اجازه میدهد فلسطینی ها را قتل عام کند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تولید ۵۹ میلیارد متر مكعبی گاز شیرین در...



 

تولید ۵۹ میلیارد متر مكعبی گاز شیرین در پارس جنوبی

 

 

تولید گاز شیرین در پارس جنوبی

 

 

سرپرست امور هماهنگی و نظارت بر تولید " دیسپچینگ " شركت مجتمع گاز پارس جنوبی گفت:‌ طی سال ۸۸ مقدار گاز شیرین تولیدی پالایشگا‌ه‌های پنج‌گانه پارس جنوبی حدود ۵۹ میلیارد متر مكعب بوده است.

 


به گزارش خبرگزاری ایلنا،محمدرضا جولایی گفت: گاز ترش دریافتی از میدان گازی پارس جنوبی، پس از شیرین‌سازی در فازهای یك تا ۱۰ مجتمع گازی پارس جنوبی به خط لوله سراسری گاز تزریق می‌شود.

 


وی ادامه داد: طی سال ۱۳۸۸ بیش از ۶۷ میلیارد متر مكعب گاز ترش از مخزن مشترك پارس جنوبی برداشت و جهت شیرین‌سازی به مجتمع‌گازی پارس جنوبی منتقل شد، طبق بررسی‌ها استحصال و انتقال این میزان گاز طی سال ۸۸ در قیاس با ۱۳۸۷ حاكی از رشد ۲۸ درصدی است.

 


سرپرست امور هماهنگی و نظارت بر تولید " دیسپچینگ " شركت مجتمع گاز پارس جنوبی با اشاره به رشد ۸۷ درصدی تولید میعانات گازی پالایشگاه‌های این مجتمع طی سال ۸۸، اضافه كرد: طی سال گذشته بیش از ۱۳۷ میلیون بشكه میعانات گازی در پنج پالایشگاه پارس جنوبی تولید و میزان قابل توجهی از آن به دیگر كشورها صادر شده است.

 


او ادامه داد:‌ طی مدت مزبور بیش از یك میلیون تن LPG " گاز مایع بوتان و پروپان " در پالایشگاه‌های پارس جنوبی تولید شده است كه حكایت از رشد ۴۷ درصدی در قیاس با سال ۸۷ دارد.

 


وی با اشاره به اینكه طی سال گذشته مقدار گوگرد گرانول تولید شده در پارس جنوبی با ۱۹ درصد رشد حدود ۲۶۳ هزار تن برآورد شده است، تأكید كرد: در این مدت یك میلیارد و ۶۰۰ میلیون متر مكعب گاز نیز به منظور تأمین خوراك به پتروشیمی پارس در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس ارسال شده است كه نسبت به سال ۸۷ حدود ۳۰ درصد رشد داشته است.

 


جولایی گفت: شركت مجتمع گاز پارس جنوبی به عنوان بزرگترین مجتمع تولید گاز كشور بیش از ۴۰ درصد از گاز مورد نیاز كشور را در ۱۰ فاز پالایشگاهی تأمین می‌كند.

 


وی ضمن تأكید بر این موضوع كه مخزن مشترك گازی پارس‌جنوبی در عمق سه هزار متری كف دریا قرار گرفته و بین كشورهای ایران و قطر مشترك است، تصریح كرد: این مخزن بزرگترین مخزن گازی با ظرفیت ۴۶۴ تریلیون فوت مكعب گاز و ۱۷ میلیارد بشكه میعانات گازی كه معادل ۵۰ درصد ذخایر گاز كشور و هشت درصد ذخایر گاز جهان است به شمار می‌رود.... /  خبرگزارى ايلنا