اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

فعلا مرغ زنده نخرید



اخبار,اخباراجتماعی , شیوع آنفلوآنزای مرغی

طبق گزارش‌ها و آمارهای به دست آمده، از آخرین پژوهش‌ها، تاكنون 50 تن به بیماری آنفلوآنزای مرغی مبتلا شده‌اند كه حدود 80 درصد آنها جان باختند و تقریبا تمام آنها از منطقه جنوب شرق آسیا و خاورمیانه بوده‌اند.

بر اساس اطلاعیه‌ای که سازمان دامپزشکی منتشر کرده است، آنفلوآنزای مرغی به مازندران رسیده است. این خبر را وزارت بهداشت نیز تائید کرده است. هرچند رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر این وزارتخانه گفته است:  «به هیچ‌وجه مورد انسانی از آنفلوآنزای پرندگان در کشور نداریم».
 
به گزارش آرمان، سال 1961 نوع خاصی از آنفلوآنزای تیپ A در پرندگان موجود در آفریقای جنوبی شناسایی شد. این بیماری برای مرغ‌ها بسیار خطرناك ولی برای انسان بی‌خطر بود. آنفلوآنزای مرغی انسان‌ها را مبتلا نمی‌ساخت یا شاید اینطور تصور می‌شد. سال 1997 پزشكان و ویروس‌شناسان شاهد بروز یك طغیان آنفلوآنزایی بودند كه خاطرات مربوط به اپیدمی آنفلوآنزای سال 1918 را در ذهن آنها تداعی می‌كرد. این بیماری جدید از آنفلوآنزای تیپ A بود و آنفلوآنزای مرغی یا آنفلوآنزای هنگ‌كنگی نام گرفت. اولین بیمار مبتلایی كه در اثر این بیماری فوت كرد یك كودك سه ساله بود. نكته عجیبی كه همه دانشمندان ویروس‌شناس و پزشكان را متعجب ساخته بود، آن بود كه ویروس در این كودك منجر به بروز بیماری شده است كه قبلاً تصور می‌شد فقط پرندگان را مبتلا می‌سازد.

طبق گزارش‌ها و آمارهای به دست آمده، از آخرین پژوهش‌ها، تاكنون 50 تن به بیماری آنفلوآنزای مرغی مبتلا شده‌اند كه حدود 80 درصد آنها جان باختند و تقریبا تمام آنها از منطقه جنوب شرق آسیا و خاورمیانه بوده‌اند. این ویروس اغلب در فضولات پرندگان یافت می‌شوند و مرغدارانی كه این ویروس را تنفس می‌كنند به آن مبتلا می‌شوند. انتقال بیماری از انسان به انسان بسیار به ندرت اتفاق می‌افتد. آنچه این بیماری را برای انسان خطرناك می‌كند، این است كه ویروس آن به شكلی دچار جهش ژنتیكی و تغییر رفتار شود كه بتواند از انسانی به انسان دیگر منتقل شود. در نتیجه این امر، شیوع بیماری بسیار گسترده خواهد شد.

  آنفلوآنزای مرغی و پرندگان مهاجر
در سال‌های اخیر بارها اخباری درباره شیوع آنفلوآنزا‌های مختلف از آنفلوآنزای خوکی گرفته تا آنفلوآنزای مرغی در ایران منتشر شده است. در دو سال اخیر دو بار شائبه وجود آنفلوآنزای مرغی در شمال کشور به وجود آمد. دو سال پیش این شائبه در مورد پرندگان وحشی که توسط شکارچیان شکار و به فروش می‌رسیدند به وجود آمد و سال گذشته نیز در اوایل پاییز سازمان حفاظت محیط زیست در اطلاعیه‌ای که صادر کرد اعلام کرد شکار پرندگان مهاجر که در مناطق شمالی به‌دلیل احتمال شیوع آنفلوآنزای مرغی ممنوع است.

 

در مناطق مختلفی از شمال کشور هر ساله پرندگان مهاجر شکار می‌شوند و در بازار آزاد پرندگان به فروش می‌رسند. این پرندگان گاهی ذبح شده و گاهی زنده فروخته می‌شوند تا خود افراد آنها را ذبح کنند. این مساله احتمال غیربهداشتی بودن مصرف این پرندگان را به وجود آورده است هرچند، خبر روز گذشته در مورد پرندگان مهاجر نبود و آن‌طور که مسئولان اعلام می‌کنند طیور اهلی دچار آنفلوآنزا شده‌اند.

 آنفلوآنزای مرغی در مازندران
در پی تلفات غیرعادی طیور بومی در یکی از روستاهای استان مازندران، سازمان دامپزشکی ضمن ایجاد قرنطینه برای جلوگیری از گسترش بیماری آنفلوآنزای طیور به دیگر مناطق کشور اعلام کرد: مردم از خرید طیور زنده که مهم‌ترین منبع شیوع این بیماری است، جدا خودداری کنند. در اطلاعیه سازمان دامپزشکی آمده است که در پی دریافت گزارش تلفات غیرعادی طیور بومی (مرغ و اردک) در یک روستای استان مازندران، کارشناسان سازمان دامپزشکی با حضور در محل و اعمال ضوابط بهداشتی و قرنطینه‌ای برای جلوگیری از گسترش آلودگی، نسبت به انجام نمونه‌برداری‌های لازم و معدوم‌سازی طیور مبتلا و تلف شده به شیوه بهداشتی، اقدام کردند و عملیات پاکسازی و ضدعفونی صورت گرفت.

 

طبق تاکید مسئولان سازمان دامپزشکی با توجه به اینکه بازارچه‌های عرضه پرندگان زنده، مهمترین منبع شیوع این بیماری هستند، مردم جدا از خرید طیور زنده از این بازارچه‌ها خودداری کنند. همچنین سازمان دامپزشکی خطاب تولیدکنندگان اعلام کرده که مدیریت واحدهای پرورش طیور صنعتی برای پیشگیری با تشدید ضوابط بهداشتی – قرنطینه‌ای نسبت به محافظت گله‌های خود اقدام کنند و در صورت مشاهده هرگونه تلفات غیرعادی در پرندگان، موضوع را به نزدیک‌ترین شبکه دامپزشکی شهرستان اطلاع‌رسانی کنند. به گزارش ایسنا  محمد مهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نیز تاکید کرد که تاکنون هیچ مورد انسانی از این بیماری در کشور گزارش نشده است.

 آنفلوآنزا از پاکستان آمده است
همزمان دبیر انجمن مرغ‌داران کشور گفت: «این بیماری از سمت پاکستان و از طریق وزش باد‌های شدید به مناطقی از گلستان و مازندران آمده اما کنترل شده است». تسنیم نوشت؛ محمد یوسفی اعلام کرد: «این بیماری دو مرغداری صنعتی در شمال کشور را درگیر کرده است، و تمام مرغ‌های این دو مرغداری برای جلوگیری از شیوع بیماری معدوم شدند».

 اخباراجتماعی  -  آرمان 


ویدیو مرتبط :
مرغ چاق نخرید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تصاویری از تمرین زنده ماندن با خوردن خون مار کبری و کندن سر مرغ زنده با دهان



اخبار گوناگون - تصاویری از تمرین زنده ماندن با خوردن خون مار کبری و کندن سر مرغ زنده با دهان

اینجا در جنگلهای تایلند 13 هزار سرباز از 7 کشور تمرین زنده ماندن می کنند.


تصاویری از تمرین زنده ماندن با خوردن خون مار کبری و کندن سر مرغ زنده با دهان
تایلند استان "چون بوری"

اخبار,اخبار گوناگون,تمرین زنده ماندن,داروی سلامتی

اخبار,اخبار گوناگون,تمرین زنده ماندن,داروی سلامتی

 

اخبار,اخبار گوناگون,تمرین زنده ماندن,داروی سلامتی

اخبار,اخبار گوناگون,تمرین زنده ماندن,داروی سلامتی

 

اخبار,اخبار گوناگون,تمرین زنده ماندن,داروی سلامتی

اخبار,اخبار گوناگون,تمرین زنده ماندن,داروی سلامتی

 

اخبار,اخبار گوناگون,تمرین زنده ماندن,داروی سلامتی

اخبار,اخبار گوناگون,تمرین زنده ماندن,داروی سلامتی

 

اخبار,اخبار گوناگون,تمرین زنده ماندن,داروی سلامتی

اخبار,اخبار گوناگون,تمرین زنده ماندن,داروی سلامتی

 

اخبار,اخبار گوناگون,تمرین زنده ماندن,داروی سلامتی


کندن سر مرغ با دهان، خوردن خون مار کبری، گرفتن عقرب زنده و خوردن حشرات؛ بخشی از تمرین زنده ماندن در جنگلهای تایلند در استان "چون بوری"است.

نام این تمرین 11 روزه نظامی Cobra Gold 2014  است و مدرس تایلندی نحوه کشتن مار کبری را آموزش می دهد و تفنگداران دریایی به نوشیدن خون مار تشویق می شوند.این تمرین شجاعت با فشردن مار مرده و چکیدن خون در دهان سربازان ادامه پیدا می کند.

در این تمرین سربازانی از تایلند، امریکا، سنگاپور، اندونزی،ژاپن، کره جنوبی و مالزی شرکت داشته و فنون زنده ماندن در جنگل را یاد می گیرند و حملات آبی خاکی، تخلیه نیروها، حمل و نقل انسانی را یاد می گیرند. در جنوب آسیا خون مار به عنوان داروی سلامتی فروخته می شود.

اخبار گوناگون - خبرآنلاین / دیلی میل