اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

فعالیت شرکت سامسونگ در ایران زیر ذره‌بین ابهام



اخبار,اخبار اجتماعی,سامسونگ

یخچال فریزرهای تولیدی شرکت سامسونگ در ایران از سوی سازمان ملی استاندارد، فاقد استاندارد برای بهره‌برداری و درج برچسب انرژی روی این محصولات اعلام شده و فعالیت این واحد زیر ذره‌بین ابهام قرار گرفته است.

سال گذشته تولید یخچال فریزر با برند سامسونگ در ایران آغاز شد که بر اساس اعلام سازمان استاندارد استان تهران محل تولید و نگهداری آن ها واقع در جاده مخصوص کرج یعنی در غرب تهران است.

اما روز گذشته اداره کل استاندارد تهران از توقیف حدود 500 دستگاه از محصولات این شرکت خبر داد و آنها را فاقد مجوز سازمان استاندارد برای فعالیت دانست. البته در این خبر ابتدا اعلام شده بود که خط تولید این محصولات نیز پلمب شده است که با پیگیری‌های ایسنا مشخص شد به دلیل اینکه برای کارگران بخش مشکلی ایجاد نشود خط تولید فعال است و مدیرکل استاندارد تهران به ایسنا گفت که به طور کلی با توجه به شکل خط تولید، امکان پلمب تمام بخش‌های تولیدی وجود ندارد و سازمان استاندارد نیز این امکان را ندارد که در کارخانه را پلمب کند.

در ماه گذشته بود که جمعی از صنعتگران به نحوه تولید برخی از کالاها در کشور انتقاد کردند و آن ها را به جای ورود تکنولوژی تولید به کشور، تنها تکنولوژی سرهم بندی شده یا مونتاژ دانستند که با توجه به متن این نامه به نظر می‌رسد موضوع اصلی بحث در این نامه محصولات شرکت سامسونگ است.

بر اساس این گزارش در بخشی از این نامه آمده است: "رییس جمهور کشورمان در فرمایشات اخیر خود در باب باز شدن درهای واردات و تجارت با دنیا تاکید و اشاره کرده‌اند واردات باید از کشورهای خارجی بصورت واردات تکنولوژی و فناوری روز دنیا باشد ولی مع‌الاسف می بینیم در عرصه ای مانند عرصه لوازم خانگی، آنچه شرکت های بیگانه به خصوص شرکت های کره ای به ایران وارد می کنند، بازار کشور را به بازار مکاره ای از اجناس بی کیفیت آسیای شرقی بدل خواهد کرد. واقعیت این است که آنچه شرکت های خارجی به خصوص کره ای ها و چینی ها به کشور وارد می کنند تنها تکنولوژی سرهم کردن قطعاتی است که به صورت منفک و از کانال‌های شبهه‌ناک به داخل سرزمین پهناور ایران، وارد می شود."

به این ترتیب اعتراض بسیاری از تولیدکنندگان داخل این است که به دلیل بالا بودن تعرفه واردات محصولات نهایی، قطعات منفک به کشور وارد شده و تحت عنوان تولید داخل در ایران مونتاژ و به مشتری ارائه می شود.

حتی چندی پیش نسبت به تبلیغات تلویزیونی محصولات این شرکت نیز انتقادهایی وارد شد، چراکه بر اساس قانون، کالاهای خارجی امکان تبلیغات در صدا و سیما را ندارند اما در پی این قضیه عنوان شد که این شرکت دارای تولید داخل و مجاز به تبلیغات است.

یکی از موارد اصلی مورد بحث در این قضیه آغاز به کار فعالیت واحد تولیدی این شرکت از سال گذشته در یکی از نقاط غربی تهران است. این در حالی است که بر اساس مصوبه هیات وزیران، هیچ واحد تولیدی جدیدی به جز واحدهای های تک (زیست فناوری یا نانو نتکنولوژی) و دانش بنیان نباید در شعاع 120 کیلومتری تهران ایجاد شوند و هنوز مشخص نیست که مجوز رسمی برای فعالیت این شرکت از سوی وزارت صنعت صادر شده است یا خیر؟

برای ارتباط با افشار فتح اللهی – معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران – بی نتیجه ماند.

در ادامه ماجرا از سوی شهرداری تهران مجوزی برای ایجاد سوله در نزدیکی تهران برای این شرکت داده شده بود که پس از اعتراضات به این موضوع شهرداری منطقه 21 تهران درخصوص ملک مربوط به شرکت سامسونگ اعلام کرد که پلاک مربوطه در حریم منطقه 21 نبوده بلکه در محدوده شهری منطقه واقع شده و مجوز در چارچوب ضوابط طرح تفصیلی ابلاغی پروانه ساختمانی صادر شده است.

شهردار منطقه 21 تهران در این رابطه گفته است نظر به اینکه شرکت، مربوط به سامسونگ بوده و سامسونگ یک شرکت خارجی است، انتصاب تولید توسط پلاک در داخل کشور منطقی به نظر نمی رسد و عملکرد پلاک فوق، صرفا در حد مونتاژ و انبار صنعتی است.

اما آنچه در این رابطه جالب‌تر به نظر می رسد این است که اداره استاندارد تهران زمان دقیق فعالیت این واحد را نمی داند و تنها مسئولان قبلی سامسونگ اعلام کرده اند که تولید یخچال فریزر از سال گذشته با این برند در داخل کشور آغاز شده است.

بی اطلاعی اداره استاندارد تهران در حالی است که به گفته مسلم بیات – مدیرکل استاندارد تهران – ایجاد واحدهای تولیدی که محصولات آن ها مشمول استاندارد اجباری است مستلزم ارسال یک رونوشت به این اداره کل از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت پس از صدور مجوز بهره برداری از واحد است.

مضاف بر آن اساسا یک واحد تولیدی تا زمانی که مجوز بهره برداری از سازمان ملی استاندارد را دریافت نکرده باشد، اجازه راه اندازی خط تولید خود و بهره برداری از آن را نخواهد داشت.

بیات در این باره به خبرنگار ایسنا گفته بود که مسئولان این شرکت با مراجعه به استاندارد تهران اعلام کرده اند که از این قضیه اطلاعی نداشتند و به دنبال حل مشکلات ایجاد شده هستند.

قضیه آنجا جالب‌تر می شود که موسوی مجد – مدیرعامل سام الکترونیک – در گفت‌وگو با ایسنا، مسئول اصلی این اتفاقات را مدیرعامل پیشین سام الکترونیک می داند و آن فرد کسی نیست جز محمدحسین برخوردار- رییس پیشین مجمع عالی واردات و مدیرعامل فعلی شرکت دخانیات ایران.

به گفته موسوی مجد، با توجه به اینکه مدیرعامل پیشین سام الکترونیک از رفتن خود از این شرکت مطلع بوده از ورود بازرسان استاندارد به این شرکت جلوگیری کرده است.

در این زمینه محمدحسین برخوردار در گفت‌وگو با ایسنا، اعلام کرد: از اساس امکان اینکه یک فرد در دو جا مدیرعامل باشد وجود ندارد و اگر آقایان این موضوع را نمی دانند باید دیگران قضاوت کنند.

وی افزود: من مدتی در سام الکترنیک مسئولیت داشتم و اکنون نیز مسئولیتی ندارم، در صورتی که تولید یخچال فریزرهای سامسونگ بر عهده شرکت تکوین الکترونیک است، نه سام الکترونیک.

به نظر می رسد که تغییرات اخیر در هیات مدیره شرکت های تولیدکننده یا مونتاژکننده محصولات سامسونگ در ایران به درگیری های این افراد نیز بی ربط نبوده است، اما نکته اصلی ماجرا اینجاست که چگونه برای این واحد که خود مسئولان شرکت برای استفاده از تبلیغات تلویزیونی آن را تولیدی می دانند، در نزدیکی شهر تهران ایجاد شده است؟

از سوی دیگر اگر مجوزی برای فعالیت این واحد از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران صادر شده چرا رونوشت آن به سازمان ملی استاندارد و اداره کل استاندارد تهران برای دریافت مجوز استاندارد ارسال نشده است و اگر چنین مجوزی صادر نشده، چگونه این شرکت در طول سال گذشته اقدام به تولید و توزیع این محصولات کرده است و اگر مشکلی در این محصولات وجود داشته باشد، چه کسی پاسخگوی خریداران خواهد بود؟

اخبار اقتصادی - ایسنا


ویدیو مرتبط :
شرط فعالیت شرکت های خارجی در ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شرکت خودروسازی "فیات" فعالیت خود در ایران را متوقف کرد



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

اخبار:شرکت خودروسازی "فیات" فعالیت خود در ایران را متوقف کرد

شرکت خودروسازی "فیات" و "شرکت صنعتی کامیون سازی فیات" اعلام کردند که در جهت همراهی با تحریم تجاری غرب علیه ایران، به فعالیت اقتصادی خود در ایران پایان می دهند.

انتخاب : آسوشیتدپرس نوشت: شرکت خودروسازی "فیات" و "شرکت صنعتی کامیون سازی فیات" اعلام کردند که در جهت همراهی با تحریم تجاری غرب علیه ایران، به فعالیت اقتصادی خود در ایران پایان می دهند.

در بیانیه ی فیات آمده است: ما اعلام می داریم که شرکت های تابعه ما، هیچ محصول و قطعات یدکی که مقصد نهایی آن ایران باشد، را نخواهد فروخت.

شرکت خودرو سازی "فیات" به ایران خودور صادر می کند و "شرکت صنعتی کامیون سازی فیات" هم کامیون و اتوبوس با نام "ایوکو" به ایران می فروشد.

گروه "اتحاد علیه ایران هسته ای" با فشار به شرکت فیات خواستار خروج این شرکت خودروسازی از بازار ایران شده بود.

ناتان کارلتون سخنگوی "اتحاد علیه ایران هسته ای" گفت: فیات سرانجام تصمیم به پایان روابط خود با ایران گرفته است.

وی افزود: ما از فیات می خواهم که تمام فعالیت های خود در ایران را از جمله فروش و تولید خودروی مازراتی و فیات را متوقف کند./انتخاب