اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

فضاسازی جدید دیپلمات‌های غربی در آستانه مذاکرات هسته‌ای



اخبار,اخبار

 

 اخبار سیاست خار جی - فضاسازی جدید دیپلمات‌های غربی در آستانه مذاکرات هسته‌ای

ادعای دیپلمات‌های غربی درباره محتوای گزارش جدید آژانس از برنامه هسته‌ای ایران، اظهارات یک مقام رژیم اسرائیل درباره مذاکرات هسته‌ای ایران، سخنان وزیر نفت ایران درباره دور زدن تحریم‌ها، تکذیب حضور نیروهای نظامی ایرانی در عراق و تکذیب خبر تعطیلی مرکز فرهنگی ایران در سودان، از جمله مهم‌ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، اظهارنظر دیپلمات‌های غربی درباره گزارش جدید آژانس جدید بین‌المللی انرژی اتمی از برنامه هسته‌ای ایران، موضوعی است که مورد توجه شماری از مطبوعات و رسانه‌ها قرار گرفته است.

خبرگزاری «رویترز» به نقل از این دیپلمات‌ها می‌نویسد، انتظار می‌رود آژانس در گزارش جدید خود از برنامه هسته‌ای ایران ـ که در روزهای آتی منتشر می‌شود ـ به کند بودن روند بازرسی‌ها از برنامه هسته‌ای ایران اشاره کند. به ادعای این دیپلمات‌ها، در گزارش مذکور تأیید خواهد شد که ایران نتوانسته در مدت زمان از پیش تعیین شده (آخر ماه اوت) به پرسش‌های آژانس درباره برنامه هسته‌ای خود پاسخ دهد.

البته این موضوع، یعنی پیشرفت نداشتن روند همکاری‌های ایران و آژانس و ‌دست نیافتن به توافق نهایی هسته‌ای میان ایران و ۱+ ۵، امری است که به شدت مورد علاقه رژیم اسرائیل است. به نوشته «جروزالم پست»، یووال استینیتز، وزیر اطلاعات و امور راهبردی این رژیم مدعی شده، دستیابی ایران و گروه ۱+ ۵ به توافق هسته‌ای، محتمل نیست.

وی در این زمینه اظهار داشته: «به نظر می‌رسد ‌ایرانی‌ها از راه دیپلماتیک اقدام به تغییر موضع خود نخواهند کرد و بر سر موضوع سانتریفیوژ‌ها نیز امتیازی نخواهند داد. اگر اوباما به موضع خود مبنی بر اینکه ‌توافق نکردن بهتر از توافق بد است پایبند باشد، توافقی در کار نخواهد بود».

اما در ادامه موضع‌گیری‌ها درباره تحریم‌های اخیر آمریکا علیه ایران، روز گذشته، وزیر نفت ایران، سخنانی را بیان کرده که در روزنامه «گالف تودی» بازتاب یافته است.

این روزنامه می‌نویسد پس از ‌تحریم‌ چند شرکت ایرانی از سوی آمریکا به دلیل دور زدن تحریم‌ها، بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران گفته، کشورش همچنان به دور زدن تحریم‌ها ادامه خواهد داد. در این مطلب به نقل از زنگنه آمده است: «تحریم‌ها ظالمانه و غیرقانونی هستند و ما وظیفه خود مبنی بر دور زدن تحریم‌ها را انجام خواهیم داد... ما تحریم‌ها را به رسمیت نمی‌شناسیم».

در میان دیگر مطالب و در مطلبی مربوط به عراق، خبرگزاری کویت اظهارات وزیر خارجه عراق را بازتاب داده که حضور نیروهای نظامی ایرانی در کشورش را تکذیب کرده است.

این خبرگزاری می‌نویسد، هوشیار زیباری، این موضوع را که نیروهای نظامی ایران برای مقابله با داعش در عراق هستند، رد کرده است. وی در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای کانادایی خود گفته: «هیچ نیروی نظامی ایرانی به عراق فرستاده نشده است. عراق نیازی به این نیرو‌ها ندارد. ایران یک همسایه مهم است که ثبات آن معادل با ثبات عراق است». زیباری در ادامه بر ضرورت تشکیل یک دولت وحدت ملی در عراق تأکید کرده است.

در پایان در پی انتشار اخباری مبنی بر تعطیلی مرکز فرهنگی ایران در سودان از سوی دولت این کشور، امروز برخی ‌مطبوعات و رسانه‌ها، تکذیب این خبر را به نقل از منابع ایرانی منتشر کرده‌اند.

خبرگزاری «آسوشیتدپرس» می‌نویسد، حسین امیرعبداللهیان، معاون وزیر خارجه ایران ضمن تکذیب خبر مذکور گفته، رهبران سودان هر گونه تلاش‌ برای آسیب زدن به روابط دو کشور را خنثی می‌کنند.

وی گفته برخی جریانات خاص در سودان در پی ضربه زدن به روابط خوب موجود میان تهران و خارطوم هستند. آسوشیتدپرس اشاره می‌کند‌ در سال‌های اخیر، ‌ایران و سودان همواره روابط خوبی با یکدیگر داشته‌اند.


 اخبار سیاست خارجی - تابناک


ویدیو مرتبط :
خوشبینی محتاطانه دیپلمات ها به مذاکرات هسته ای وین

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دیدگاه دیپلمات های غربی درباره ادامه مذاکرات هسته ای ایران



اخبار,اخبار سیاست خارجی,مذاکرات هسته ای ایران

 
 اخبارسیاسی - موافقت اتحادیه اروپا با ادامه تعلیق بخشی از تحریم‌های ایران

موافقت اتحادیه اروپا با ادامه تعلیق بخشی از تحریم های ایران، افزایش قابل توجه خرید نفت خام ایران از سوی چین، تأثیر تمدید مذاکرات هسته ای ایران بر قیمت های جهانی نفت، دیدگاه دیپلمات های غربی درباره ادامه مذاکرات هسته ای ایران و تحلیل مثبت از ادامه روند گفت و گوهای هسته ای، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، با وجود پایان یافتن دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5، همچنان بخش عمده مطالب مطبوعات بین المللی درباره ایران به این موضوع اختصاص دارد. موافقت اتحادیه اروپا با ادامه تعلیق بخشی از تحریم های ایران، مهمترین موضوعی است که در این زمینه مورد توجه قرار گرفته است. خبرگزاری «آسوشیتدپرس» ضمن انتشار مطلبی در این زمینه می نویسد در شرایطی که مذاکرات هسته ای ایران همچنان ادامه دارد، اتحادیه اروپا با ادامه تعلیق بخشی از تحریم های ایران موافقت کرده است. این تعلیق شامل تحریم های مربوط به بیمه و حمل و نقل نفت و همچنین صادرات مواد پتروشیمی، طلا و دیگر فلزات گرانبهای ایران می شود.

این در حالی است که تأثیرات این تعلیق تحریم ها، طی ماه های اخیر قابل مشاهده است. به نوشته خبرگزاری «ترند»، واردات نفت خام چین از ایران در نیمه نخست سال جاری میلادی، حدود 50 درصد افزایش یافته است. البته این میزان در ماه ژوئن حدود یک سوم کاهش داشته و به پایین ترین سطح در چهار ماه اخیر رسیده است. این خبرگزاری اشاره می کند که چین به عنوان بزرگترین خریدار نفت ایران، پس از امضای توافق مقدماتی هسته ای میان ایران و 1+5 در ماه نوامبر، خرید نفت خود از این کشور را افزایش داد. خرید نفت خام چین از ایران در شش ماهه نخست سال جاری بیش از 627 هزار بشکه در روز بوده که در مقایسه با 424 هزار بشکه در مدت مشابه سال قبل، 48 درصد افزایش داشته است.


از سوی دیگر، علاوه بر افزایش صادرات نفت خام ایران، تأثیرات تمدید دوره زمانی مذاکرات هسته ای، بر قیمت های جهانی نفت نیز قابل مشاهده است. به نوشته «خلیج تایمز»، مهمترین تأثیر این موضوع در حوزه مذکور، ثابت ماندن قیمت نفت در سطح 107 دلار بوده است. این روزنامه می نویسد پس از توافق ایران و قدرت های جهانی بر سر تمدید دوره زمانی مذاکرات و نیز موافقت غرب با کاهش بخشی از تحریم های ایران، قیمت نفت خام برنت در سطح 107 دلار در هر بشکه ثابت مانده است. دلیل این امر، چشم انداز دستیابی به توافق نهایی و برداشته شدن موانع موجود بر سر راه صادرات نفت خام ایران عنوان شده است.

گفتنی است در این میان، تمدید زمان مذاکرات هسته ای ایران سبب شده موافقان و مخالفان این موضوع نیز هر یک به بیان مطالبی در این زمینه بپردازند. در این رابطه، خبرگزاری «رویترز» با انتشار مطلبی از ادامه تلاش غرب برای «کاهش خطر دستیابی ایران به بمب هسته ای» سخن به میان آورده است. این خبرگزاری می نویسد به گفته دیپلمات های غربی، در جریان مذاکرات هسته ای اخیر میان ایران و گروه 1+5 پیشرفت های واقعی حاصل شده و مشخص است که دیپلمات های ایرانی در پی دستیابی به توافق هستند. با این حال، رویترز مدعی است هنوز مشخص نیست که اراده برای رسیدن به توافق، تا چه در میان عالی ترین سران مملکتی در ایران نیز وجود داشته باشد.

در نقطه مقابل، روزنامه «گالف تودی» دیدگاه کم و بیش خوشبینانه ای را نسبت به این موضوع بازتاب داده و می نویسد تمدید زمان مذاکرات هسته ای ایران، نشانه شکست گفت و گوها میان طرفین نیست. این روزنامه می ضمن اشاره به این موضوع که در حال حاضر مهمترین مسئله مورد اختلاف میان طرفین، موضوع حجم برنامه غنی سازی اورانیوم ایران است، می نویسد فرایند پیش رو به هیچ وجه ساده نیست و وزیر خارجه ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در بیانیه مشترک خود اشاره کردند که هنوز در برخی موضوعات بنیادین، اختلافاتی قابل توجه وجود دارد. اما تمدید مذاکرات به معنای شکست تلاش ها نیست و صرفاً بیانگر آن است که روند دستیابی به نتیجه، با سرعتی که ابتدا پیش بینی می شد پیش نرفته است.
 اخبار سیاست خارجی - تابناک