اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

فشار مجلس به دولت از طریق پیامک!


تعطیلی این هفته مجلس و بازگشت نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه هم نتوانست كوچك‌ترین وقفه و خللی در ركوردشكنی نمایندگان در استیضاح و سوال از وزرای دولت به وجود آورد.

تسنیم: تعطیلی این هفته مجلس و بازگشت نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه هم نتوانست كوچك‌ترین وقفه و خللی در ركوردشكنی نمایندگان در استیضاح و سوال از وزرای دولت به وجود آورد. در حالی كه میانه‌روهای مجلس شورای اسلامی در تلاش هستند تا توازنی در رویكرد نمایندگان ایجاد كنند، اقلیت بهارستان، تمام عزم خود را برای تقابل با دولت جزم كرده‌اند. امضای 80 نفر از نمایندگان به صورت تلفنی و پیامكی راهكاری بود كه طراحان استیضاح علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش در پیش گرفتند تا مدرن‌ترین استیضاح به همت نمایندگان مجلس اصولگرایان رقم زده شود. البته بنابر فراخوان‌هایی كه برخی نمایندگان در گفت‌وگو با برخی سایت‌های خبری داشته‌اند، این امضاهای تلفنی و پیامكی همچنان ادامه دارد و نمایندگان می‌توانند از طریق تماس تلفنی و پیامكی تمایل خود را برای امضای طرح استیضاح به طراحان استیضاح اعلام كنند. این طراحان امیدوار هستند كه تا پایان تعطیلات هفتگی تعداد این امضاها را از طریق تماس تلفنی و پیامك به 150 عدد برسانند.

فتح‌الله حسینی، یكی از طراحان طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش در تشریح این روش مدرن جمع‌آوری امضا، به تسنیم، گفته است: این طرح هفته قبل به هیات رییسه تقدیم شده بود. در این هفته كه ما در حوزه‌های انتخابیه بودیم، اكثر نمایندگان با من تماس گرفتند و با اینكه مجلس تعطیل بوده است درخواست امضای این طرح را داشتند و ممكن است این امضاها به بالای 150 امضا هم برسد، اما به دلیل اینكه من جهت سركشی به حوزه انتخابیه رفته‌ام، نتوانستم خدمت نمایندگان مجلس باشم. به گفته این نماینده، طرح استیضاح وزیر آموزش‌و‌پرورش با هشت محور هفته آینده تقدیم هیات‌رییسه مجلس می‌شود كه سو‌ء‌ مدیریت در حوزه‌های مختلف آموزش و پرورش، سوء‌ مدیریت در برخی استان‌ها، عدم احقاق حقوق فرهنگیان و عدم اجرای مرخصی زایمان 9 ماهه از محورهای طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش است و ما بر این موضوع همچنان مصر هستیم.

محمدصادقی: تعدادی از نمایندگان زیاد سوال می‌كنند

اعضای هیات رییسه مجلس و در راس آن علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی مهم‌ترین مجموعه فعال در پارلمان است كه سعی در مهار رفتار افراطی نمایندگان دارد. برگزاری جلسات غیرعلنی ریاست مجلس با نمایندگان، نشست‌های مشترك نمایندگان نزدیك لاریجانی با اقلیت تندرو و دست آخر بررسی محتوای استیضاح‌ها و سوال نمایندگان از وزرا، سیاست‌هایی بود كه هیات رییسه برای كنترل اقلیت مجلس از بهمن ماه سال جاری در نظر گرفته است. این سیاست‌ها اگرچه نتوانست به هدف اصلی خودش برسد ولی تا حدی در تعدیل مجلس تاثیرگذار بود.

شاهین محمدصادقی، عضو هیات رییسه مجلس كه به تازگی كنترل سوالات نمایندگان از وزرا و طرح استیضاح وزرای دولت را بر عهده گرفته تا موجبات سوءتفاهم بین پاستور و بهارستان فراهم نشود. روز گذشته در گفت‌وگو با ایرنا به همین موضوع پرداخته و اعلام كرده است: تعداد 20 سوال نمایندگان در نوبت بررسی در صحن علنی مجلس قرار دارد كه به ترتیب وزیران امور خارجه، بهداشت، علوم، رفاه و نیرو از جمله كسانی هستند كه نمایندگان از توضیحات وزیر در كمیسیون قانع نشده‌اند و بنابراین این سوالات باید در صحن مجلس بررسی شود. هرچند در مواردی نیاز به تذكر است اما در بین نمایندگان هم كسانی هستند كه زیاد سوال می‌كنند.

منادی: هیات رییسه مجلس جلوی سوال و استیضاح وزرا را خواهد گرفت

همچنین علیرضا منادی، عضو هیات رییسه مجلس در گفت‌وگویی با پیام نو، ضمن تكذیب ادعای طراحان این طرح مبنی بر تقدیم طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش به هیات رییسه مجلس، گفته است: این طرح حتی در كمیسیون آموزش مجلس نیز مطرح نشده است. البته امكان دارد برخی از اعضای كمیسیون آموزش و تحقیقات هم موافق این طرح باشند اما وقتی این طرح در كمیسیون مطرح نمی‌شود شبهات را در مورد تخصصی و فنی نبودن آن بالا می‌برد، به عبارتی شاید این شبهه را ایجاد كند كه بحث سیاسی است نه فنی و تخصصی. علاوه بر این، او برخلاف ادعای طراحان استیضاح مبنی بر اصرار نمایندگان بر استیضاح علی اصغر فانی، اعلام كرده است كه هواداران دولت نباید نگران استیضاح وزرا باشند. چراكه فضای مجلس اكنون فضای استیضاح نیست و فضا بیشتر تحت تاثیر موضوع اقتصاد مقاومتی است. این جور مباحث خیلی جدی نیستند. به گفته منادی، طرح استیضاح هر وقت به هیات رییسه برسد، قطعا دور جدیدی از مذاكرات توسط هیات رییسه آغاز خواهد شد. مطمئن باشید هیات رییسه مجلس نهم به راحتی اجازه نمی‌دهد كه دولت یازدهم در نخستین ماه‌های عمر خود هزینه‌های بزرگ بپردازد. هیات رییسه تا جایی كه بتواند جلوی طرح استیضاح و سوال از وزرا را خواهد گرفت.

این كه نمی‌شود هر روز استیضاح و سوال داشته باشیم و به هر بهانه‌یی وزرا را به مجلس بكشانیم و فشار بیاوریم. استیضاح آخرین گزینه است و هیات رییسه و قاطبه نمایندگان هم به این موضوع اعتقاد دارند.

پزشكیان: مخالف باید در چارچوب قانون انتقاد كند

همزمان با تحرك جدید اقلیت مجلس علیه دولت، نمایندگان برجسته بهارستان در تلاش هستند كه چالش‌های بین پاستور و بهارستان را به حداقل برسانند. تلاشی كه حداقل در چند وقت اخیر نتوانسته موفق ظاهر شود و در چند نمونه بارز حتی منجر به اختلاف‌افكنی بین نمایندگان و تازه شدن زخم‌های گذشته در خانه ملت شده است. مسعود پزشكیان، نماینده تبریز روز گذشته در رابطه با همین اختلافات داخلی مجلس و چالش بین پاستور نشینان و بهارستانی‌ها، با تاكید بر لزوم پایبندی به اصول قانونی كشور، اعلام كرده است: هر گونه انتقاد از فعالیت مجموعه یا فردی باید در چارچوب قانون باشد. چه كسی گفته است كه اگر كسی خلاف من صحبت كند اشتباه كرده است، ما گاهی پا را فراتر می‌گذاریم و می‌گویم هر كس تفكری همچون من ندارد حق زندگی ندارد كه اشتباه است. به گفته او، اگر تا به امروز قانون در كشور اجرا می‌شد امروز شاهد این مشكلات نبودیم و این وضعیت ماحصل عدم تمكین به قانون است.

ماجرای ناتمام اقلیت مجلس

استیضاح وزیر آموزش و پرورش كه از چند هفته قبل‌تر كلید خورده است. تنها یكی از سازهای مخالف اقلیت مجلس است كه به نظر نمی‌رسد به این زودی‌ها فروكش كند. طرح دو سوال از محمدجواد ظریف درباره هولوكاست و جلوگیری از تیم كارشناسی كره شمالی برای همكاری در ساخت موشك‌های بالستیك، طرح 21 سوال از وزیر اطلاعات، كارت زرد به وزرای فرهنگ، اقتصاد و علوم، گواهی می‌دهد كه مخالفت اقلیت مجلس ماجرایی كوتاه و تمام شدنی نخواهد بود. ماجرایی كه از یك سو به سیاست‌های احمدی‌نژادی‌ها گره خورده و از سوی دیگر متوجه رقابت‌شان با اصلاح‌طلبان می‌شود. با این حال، همچنان، مجلس و دولت امید آن را دارند تا ضمن ارتقای سطح همكاری‌ها بتوانند صدای اقلیت تندرو را خنثی كنند.


ویدیو مرتبط :
نمایندگان مجلس: توقع مجلس از دولت، معرفی وزیر معتدل است

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دیدار وزیر پیشنهادی علوم با رئیس مجلس/ واکنش دولت به پیامک های نمایندگان درباره دانش آشتیانی



اخبار,اخبارسیاسی,دیدار وزیر پیشنهادی علوم باعلی لاریجانی

 

 اخبارسیاسی  - دیدار وزیر پیشنهادی علوم با رئیس مجلس/ واکنش دولت به پیامک های نمایندگان درباره دانش آشتیانی

معاون امور تقنینی معاونت پارلمانی رییس جمهور گفت: وزیر پیشنهادی علوم این هفته و پیش از برگزاری جلسه رأی اعتماد که سه شنبه برگزار خواهد شد، با علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی دیدار می‌کند.

محمدرضا خباز گفت: آقای دانش آشتیانی علاوه بر حضور در کمیسیون های تخصصی مجلس و فراکسیون ها که به منظور تشریح برنامه های وی صورت می گیرد، با رییس مجلس نیز دیدار خواهد کرد.

او گفت: بنا داریم وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری با همه رؤسای فراکسیون ها، کمیسیون ها و هیات رییسه و حتی رؤسای جریان های سیاسی مختلف در مجلس دیدار کند.

معاون امور تقنینی معاونت پارلمانی رییس جمهور همچنین با اشاره به ارسال پیامک هایی درباره وزیر پیشنهادی علوم به نمایندگان مجلس که در روز معرفی دانش آشتیانی به مجلس صورت گرفته است گفت: به عقیده بنده این اقدام خلاف قانون است؛ بنابراین دولت این موضوع را پیگیری خواهد کرد.

رییس جمهور هفته گذشته در نامه ای به رییس مجلس فخر الدین احمدی دانش آشتیانی را به عنوان چهارمین وزیر پیشنهادی علوم دولت یازدهم معرفی کرد. برگزاری جلسه رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم نیز در دستور کار سه شنبه این هفته مجلس قرار دارد.


 اخبار سیاسی  - میزان