اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

فشار به لبنان برای رد کردن هدیه ایران



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,هدیه نظامی ایران به لبنان

 

اخبار سیاست خارجی - فشار به لبنان برای رد کردن هدیه ایران

برخی از کشورهای بزرگ جهانی و منطقه ای و عربی به دولت لبنان فشار می آورند که هدیه نظامی ایران را نپذیرد.

به گزارش دیپلماسی ایرانی مسلح کردن ارتش بر اساس نیازهایش با وجود وعده و وعیدهای بسیار به بهانه های مختلف تحقق نیافته است. تا کنون حتی یک موشک یا توپ یا یک تفنگ به انبارهای ارتش وارد نشده است.

 

حتی در کمال تعجب از هدیه سخاوتمندانه ملک عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان که ارزشی نزدیک به سه میلیارد دلار دارد نیز نوری برنتابیده است. بهانه های فرانسوی ها نیز تا کنون مسئولان لبنان را قانع نکرده و آنها هم از این که فرانسوی ها سلاح های مورد نیازشان را تحویل نمی دهند، شگفت زده اند.

 

اما از هدیه دوم پادشاه عربستان که ارزشی نزدیک به یک میلیارد دلار دارد و قرار بوده است که صرف خرید سلاح های مربوط به مبارزه با تروریسم شود نیز هنوز هیچ چیز به ارتش لبنان نرسیده است، علی رغم این که سعد حریری، نخست وزیر سابق گفته بود که توافق خرید سلاح به قیمت 300 میلیون دلار امضا شده بدون این که بگوید جزئیات این قرارداد تسلیحاتی چیست و قرار است به ارتش لبنان چه نوع سلاحی برسد.

 

آن چه گفته می شود این است که ایالات متحده گفته که به جای سلاح های مورد نیاز برای خرید از کارخانه های اسلحه سازی امریکا 150 میلیون دلار به دولت لبنان می پردازد که این پول هم در پیچ و خم مراحل اداری است و تا به حال به بیروت نرسیده است.

آن چه قابل توجه است، دیکته هایی است که برخی از کشورهای بزرگ جهانی و منطقه ای و عربی به دولت لبنان می کنند و از آن می خواهند که هدیه نظامی ایران را نپذیرد. حتی بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل خودش شخصا به سمیر مقبل، وزیر دفاع لبنان قبل از عزیمتش به تهران پیام داده که قبول هدیه ایران بر اساس ماده پنجم قعطنامه 1747 سازمان ملل برای تحریم های اعمال شده علیه ایران و همچنین بر اساس بند 7 منشور سازمان ملل که هر گونه فروش (یا واردات یا انتقال) سلاح یا امکانات نظامی به ایران را ممنوع می کند، غیر قانونی است و قبول هدیه ایران به معنای زیر پا گذاشتن قوانین سازمان ملل خواهد بود.

 

این پیام را دریک بلامبلی، هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل به اطلاع مقبل رسانده است. بلامبلی بعد از دیدارش با مقبل در جمع خبرنگاران حاضر شد و نسبت به قبول هدیه ایران هشدار داد که به این ترتیب به نوعی پیام بان کی مون را افشا می کرد.

هدف او ممانعت از انجام این سفر بود که نشد، یا هشدار به لبنان که به این ترتیب قوانین بین المللی را زیر پا می گذارد. این موضعی است که وزرای 14 مارس نیز از آن حمایت می کنند و افراد دیگری که طرفدار رد هدیه ایران هستند نیز می گوید که قبول آن برای ما با شورای امنیت سازمان ملل و جامعه جهانی به طور کلی مشکل ایجاد می کند. اما وزرای جریان 8 مارس همگی با این هدیه موافق هستند. این مواضع دوگانه اختلافی سبب می شود که تمام سلام مجبور شود قبول هدیه را تا زمان نامشخص به تعویق بیندازد.

به گزارش منابع موثق این هدیه شامل موشک های ضد تانک تاو، موشک های دید شب تاو با همراه دوربین های دید شب، مهمات تانک های تی 55 و تی 62، توپ های 120 میلی متری و تی 60 میلی متری به همراه مهمات آنها، دوشکا، مسلسل و دیگر مهمات جنگی مورد نیاز ارتش لبنان است.

گزارش ها حاکی از آن است که مسئولان ایرانی گفته اند که حاضرند فورا به ارتش لبنان کمک کنند و حمایت مجانی و در کوتاه ترین زمان ممکن از آن به عمل آورند، آنها گفته اند که مهمات مورد نیاز ارتش را کمتر از یک ماه در اختیار آن قرار خواهند داد.

روزنامه النهار جویای مواضع وزرا از این هدیه شده است، پرسیده آیا هدیه را قبول می کنند یا آن را به تعلیق در می آورند یا پیشنهاد ایران را بیشتر مورد بررسی قرار خواهند داد، روشن شده است که وزرای 14 مارس آن را رد می کنند اما وزرای 8 مارس با آن موافقت می کنند. و برای فاصله گرفتن از تنگنای روابط با ایران و شورای امنیت احتمالا موضوع را به تعویق می اندازد تا آن را بیشتر مورد بررسی قرار دهد. این مواضع فواید خود را دارد، از یک سو می تواند بهانه گیری های عربستان یا امریکا را مهار کند تا هیچ کدام از این بهانه جویی ها به رسانه ها منتقل نشوند یا از طریق دیپلماتیک آن را حل و فصل کنند.

مساله این است که نیازهای ارتش در این موقعیت زمانی تحمل هیچ گونه تعویق یا انتظار را ندارد، به ویژه که ارتش نیاز به سلاح هایی دارد که در سراسر لبنان قابل استفاده هستند، به خصوص که احتمال دارد که دامنه فعالیت جریان های تروریستی از سوریه به لبنان به طور خاص از گذرگاه های واقع در مرزهای شرقی و شمالی سرایت کند.
اخبار سیاست خارجی - دیپلماسی ایرانی

 


ویدیو مرتبط :
گلباران لبنان در ورزشگاه آزادی/ایران 4-0 لبنان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

هدیه 40 میلیون دلاری وزارت نیروی ایران به لبنان



برای ساخت سد صورت گرفت
هدیه 40 میلیون دلاری وزارت نیروی ایران به لبنان / نامجو: منافع لبنان برای ما اهمیت دارد
وزیر آب و برق لبنان در مراسم امضای این توافقنامه افزود: هزینه ساخت این سد ، نه یک قرض بلکه هبه (هدیه) است.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 


ایران با کمک بلاعوض 40 میلیون دلاری به لبنان، هزینه ساخت یک سد در این کشور را می پردازد.
به گزارش عصر ایران به نقل از روزنامه الدیار و سایت الانتقاد لبنان "مجید نامجو" وزیر نیرو ایران و همتای لبنانی اش، با امضای توافقنامه ای در بیروت، ساخت سد در منطقه "بلعا"ی لبنان با کمک بلاعوض 40 میلیون دلاری ایران را رسمیت بخشیدند.
براساس این توافقنامه، یک سد به همراه تاسیسات تصفیه آب در منطقه بلعای لبنان توسط شرکت پیمانکار از این کشور ساخته می شود. شرکت ایرانی از طرف وزارت نیرو نیز طراحی و نظارت بر ساخت این سد را برعهده خواهد داشت.
وزیر آب و برق لبنان در مراسم امضای این توافقنامه افزود: هزینه این پروژه نه یک قرض بلکه هبه (هدیه) است و توسط شرکت ها و کارگران لبنانی انجام خواهد شد.



این مقام لبنانی درباره انتقادات وارده به ساخت این سد هم گفت: هر کاری که انجام بدهیم، این اعتراضات وجود دارند. کسی که معترض می شود برای همه شناخته شده است. او می خواهد مردم لبنان را از آب، برق و گاز محروم کند.
وی درباره پیشنهاد ایران برای صادرات برق به لبنان هم گفت: لبنان به شدت نیازمند این برق است. نمی توان این پیشنهاد ایران را رد کرد به ویژه که این پیشنهاد به سود منافع بیروت است، البته برای مناسب تر شدن قیمت برق وارداتی باید مذاکرات بیشتری انجام شود.
آمریکا قبل از این به لبنان درباره واردات برق از ایران هشدار داده بود.

وزیر نیروی ایران هم در این مراسم گفت: تهران ده ها سال تاکید کرده که منافع عالی ملت لبنان برایش اهمیت دارد. ایران همه امکانات مهندسی و فنی پیشرفته خود را در اختیار برادرانش از جمله لبنان قرار می دهد.
نامجو درباره اعتراضات به اجرای پروژه سد بلعا توسط ایران هم گفت: برای ما تصمیمات دولت لبنان، اساس است. دولت لبنان هر تصمیمی را اتخاذ کند ما آماده انجام هر طرح عمرانی یا توسعه ای در لبنان هستیم.
این چهارمین سفر نامجو وزیر نیرو ایران به لبنان است.این خبر علاوه بر الدیار و الانتقاد در سایر رسانه های لبنان از جمله سایت های النشره، ، اللواء، لبانون نیوز و ... نیز منتشر شده است./عصرایران