اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

فشار برای تک‌نرخی کردن ارز



اخبار,اخبار اقتصادی, نرخ  ارز

 رئیس اتاق تهران، گردهمایی صادرکنندگان برگزیده استان تهران را فرصت مناسبی برای تاکید بر یکی از مهم‌ترین مطالبات و خواسته‌های بخش خصوصی ارزیابی کرد و بر لزوم تک‌نرخی کردن و واقعی کردن قیمت ارز تاکید کرد.

مسعود خوانساری در مراسم تجلیل از صادرکنندگان برگزیده اعلام کرد که اعمال سیاست‌های نادرست در تعیین نرخ ارز در سال‌های گذشته زمینه‌ساز زیانی هنگفت برای اقتصاد ایران بوده است و اکنون لازم است که برای توسعه صادرات کشور، ارز به قیمت واقعی مبادله شود. وی با بیان اینکه سال جاری یکی از سخت‌ترین سال‌های اقتصاد ایران است گفت: با وجود این سختی‌ها، در پی اتفاقاتی مانند توافق هسته‌ای همه به آینده امیدوار هستیم.

 

خوانساری با تاکید بر اینکه ثبات و توسعه اقتصاد هر کشوری به توان صادراتی آن وابسته است، گفت: کشورهای توسعه‌یافته و بازارهای نوظهور با اتکا بر بازارهای صادراتی خود توانسته‌اند عملکرد مناسبی در اقتصاد داشته باشند و یک نمونه روشن در این زمینه کشور چین است که توانست با تکیه بر صادرات کالا و خدمات رشد اقتصادی خیره‌کننده‌ای طی دهه‌های اخیر داشته باشد. وی افزود: چین دروازه‌های خود را با این شرط به روی سرمایه‌گذاران خارجی باز کرد که تولید صادرات‌ محور داشته باشند. ما نیز باید امروز در برابر سرمایه‌گذاران خارجی که ابراز تمایل می‌کنند قدم به اقتصاد ایران بگذارند، چنین رویه‌ای در پیش بگیریم. وی همچنین تاکید کرد که باید مکانیزم‌های حمایتی و مشوق‌های صادراتی کشور تا سرحد امکان محرک باشد و برای فعالان اقتصادی ایجاد انگیزه کند.

رئیس اتاق تهران توضیح داد: سیاست‌های اقتصادی ایران در دهه‌های گذشته عمدتا متکی بر واردات بوده است و این وابستگی به‌ویژه در دوره دولت‌های نهم و دهم که درآمد نفتی کشور بالغ بر 700 میلیارد دلار شد، افزایش یافته است. مسعود خوانساری با انتقاد از اینکه در دوره وفور هیچ هزینه‌ای برای ایجاد اشتغال و گسترش تولید برای صادرات صورت نگرفت، گفت: امروزه همه مسوولان به این نتیجه رسیده‌اند که توسعه اقتصادی در صورتی ایجاد می‌شود که اقتصاد کشور خصوصی شود و تکیه اقتصاد بر تولید صادرات‌محور باشد.

 

خوانساری تسهیل فضای قوانین و مقررات را اولین گام در جهت توسعه کسب‌وکارهای صادراتی خواند و گفت: دقت داشته باشیم که تنها دولت نیست که باید زمینه توسعه صادرات را فراهم کند، بلکه تمامی ارکان نظام مانند قوای سه‌گانه و همه نهادهای بخش دولتی، عمومی و خصوصی باید به این نگرش برسند که صادرات غیرنفتی کلید توسعه اقتصادی ماست. وی افزود: توسعه زیرساخت‌های صادرات نیز گام دیگری است که باید با هماهنگی و همدلی کامل برداشته شود. یکی از عوارض ناگوار دوران تحریم برای ما ایجاد مکانیزم‌هایی بود که کار سخت را سخت‌تر کرده است. قوانین گمرکی، استاندارد و حتی شرایط حاکم بربنادر کشور همگی محصول دوران تحریم است و این قوانین اکنون حداقل در فضای پساتحریم معنایی ندارند.


خوانساری با بیان اینکه نوع کالا و کیفیت کالای صادراتی باید توسط بنگاه‌ها و در بازار تعیین شود، گفت: با توجه به تمام محدودیت‌هایی که طی سال‌های گذشته داشتیم، صادرکنندگان ما تلاش زیادی برای توسعه صادرات انجام دادند و نسبتا هم صادرات خوبی به کشورهای همسایه داشتیم. اکنون زمانی است که باید راه صادرات کالا و خدمات ایران به بازارهای بین‌المللی باز شود. خوانساری عنوان کرد که باید از تمام صادرکنندگانی که در این شرایط سخت و با وجود تحریم‌های بین‌المللی، رکود و تورم، نبود نقدینگی و مشکلات عدیده در نقل و انتقال پول کار خود را ادامه دادند و برای توسعه صادرات تلاش کردند، تقدیر کرد.

 

او در ادامه سخنان خود به تشکیل کمیته پساتحریم در اتاق تهران اشاره کرد و افزود: این کمیته وظیفه رصد کردن شرایط اقتصادی داخل و بازارهای بین‌المللی را برعهده گرفته است تا در دوران پساتحریم بتوانیم حداکثر استفاده از فرصت‌های فراهم شده را با محور توسعه پایدار داشته باشیم. رئیس اتاق تهران به مساله نرخ ارز پرداخت و گفت: ما به‌عنوان فعالان بخش خصوصی باید روی تک‌نرخی شدن ارز پافشاری کنیم. نرخ ارز ابتدا باید تک‌نرخی و سپس واقعی شود. نمی‌توان با قیمت ساختگی ارز صادرات را تقویت کرد. وی افزود: نتیجه سیاست تثبیت نرخ ارز در دهه‌های گذشته جز قالب شدن کالای چینی بر ایرانی و تعطیل و نیمه‌تعطیل شدن صنایع کشور نبوده است.


  اخباراقتصادی  -دنیای اقتصاد


ویدیو مرتبط :
تک نرخی شدن ارز؟!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نرخ 26 ارز معتبر پس از تک نرخی شدن/جدول


بانک مرکزی دقایقی پیش نرخ جدید ارزهای معتبر بازار را در راستای آغاز سیاست تک نرخی شدن قیمت ارز اعلام کرد.