اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

فساد بیخ گوش پوتین



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی,ولادیمیر پوتین

 پیگیری شبکه‌هایی از معاملات خارجی و وام‌های کلان به ارزش دو میلیارد دلار، سرنخ را به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه رسانده است. افشاگری بی‌سابقه‌ای از اسناد نشان می‌دهد این مبالغ توانسته به شکل قابل توجهی موجب ثروتمندشدن نزدیکان پوتین شود.

 اگرچه نام شخص رئیس جمهوری در هیچ کجا ثبت نشده اما اطلاعات به‌دست‌آمده الگویی را نشان می‌دهد که براساس آن دوستان و نزدیکان رئیس جمهوری به ثروتی کلان دست یافته‌اند و طبیعتا این امر بدون حمایت رئیس جمهوری ممکن نبوده است.


این اسناد فقط بخشی از میلیون‌ها سندی است که در اختیار پایگاه اطلاعات «موساک فونسکا» چهارمین شرکت بزرگ حقوقی برون مرزی قرار گرفته است. ردپای برون‌مرزی این پولشویی از پاناما آغاز شده و از روسیه، سوئیس و قبرس می‌گذرد و شامل یک پیست اسکی خصوصی- جایی که دختر کوچک پوتین، کاترینا در 2013 ازدواج کرد - می‌شود. اسناد مربوط به پاناما توجه عمومی را به شخصی به نام «سرگئی رولدوگین»، نزدیک‌ترین دوست پوتین جلب می‌کند. وی کسی است که رئیس جمهوری روسیه را به «لیومیلا»، همسر سابقش معرفی کرد و پدرخوانده «ماریا»، دختر بزرگ پوتین است.


به گزارش روزنامه انگلیسی گاردین، رولدوگین که یک موسیقیدان حرفه‌ای است، به‌تدریج توانسته ثروتی عظیم نزدیک به ارزش حداقل صد میلیون دلار انباشت کند و به احتمال زیاد رولدوگین به این دلیل برای ایفای این نقش مهم انتخاب شده که توجه عمومی را چندان به خود جلب نمی‌کرد. طبق این اسناد، وی نزد مقامات بانک‌های سوئیس و لوکزامبورگ نزدیکی به هریک از مقامات و چهره‌های روسیه را انکار می‌کرده است. وی همچنین مدعی بوده تاجر نیست. باوجوداین، اسناد نشان می‌دهد این دوست نزدیک آقای رئیس جمهوری نزدیک به 12,5درصد از سهام بزرگ‌ترین شرکت تبلیغاتی تلویزیون در روسیه را در دست داشته است که درآمد ماهانه این شرکت بیش از 800 میلیون یورو است و پیش‌ازاین، برخورداری وی از سهام این شرکت ثروتمند مخفیانه بود.


رولدگین همچنین اجازه خرید سهام اندکی در کارخانه تراکتورسازی کاماز روسیه را داشته است؛ این کارخانه خودروهای نظامی نیز تولید می‌کند و 15 درصد از سهام شرکت ریتار قبرس را نیز در دست دارد و 3,2درصد از سهام بانک روسیا نیز به دوست رئیس جمهوری تعلق داشته است. این بانک، بانکی خصوصی در سن‌پترزبورگ است که به دلیل نزدیکی به پوتین در 2014 و پس از لشگرکشی روسیه به اوکراین ازسوی آمریکا تحریم شد.

 

این دارایی‌ها فقط بخشی از مجموعه طرح‌های مالی افشاشده مربوط به این بانک هستند و ریاست این بانک را «یوری کوالچوک» برعهده دارد که آمریکا ادعا می‌کند بانکدار شخصی بسیاری از مقامات روس ازجمله پوتین است، همچنین اسناد پاناما نشان می‌دهد کوالچوک و بانک روسیه توانستند حداقل یک میلیارد دلار به شرکتی برون‌مرزی به نام سندلوود کانتیننتال منتقل کنند. این وجوه با وام‌هایی ازسوی بانک تجاری روسیه که بانکی دولتی است و در قبرس واقع شده، تأمین شده است. هیچ توضیحی درباره چرایی تأمین این مبلغ ازسوی این بانک در اسناد ارائه نشده  و معادل مبلغی که از این بانک دولتی دریافت شده، در روسیه با نرخی بسیار بالایی قرض داده شده و سود آن مخفیانه به حسابی در سوئیس انتقال یافته است، علاوه‌براین قایقی به مبلغ شش میلیون دلار نیز ازسوی سندلوود خریداری شده و به بندری در نزدیکی سن‌پترزبورگ منتقل شده است.

 

این مبلغ همچنین مستقیما و با نرخ بهره یک درصد و بدون ضمانت به حلقه نزدیکان پوتین واگذار شده است که درباره بازپرداخت این وام‌ها یا عدم بازپرداخت آن سندی وجود ندارد. در سال‌های 2011 و 2012 سندلوود سه وام به ارزش 11. 3 میلیون دلار به شرکتی برون‌مرزی به نام «اوزون» واگذار کرد که مالک پیست اسکی مجلل ایگورا واقع در منطقه لنینگراد بود و شرکت اوزون به کوالچوک و شرکتی در قبرس تعلق داشت. پوتین از مهم‌ترین چهره‌هایی است که دائما به این پیست می‌رود و 18 ماه پس از این، وی از این پیست برای برگزاری مراسم ازدواج دخترش استفاده کرد. داماد وی، کریل شامالوو، پسر یکی دیگر از دوستان پوتین در سن‌پترزبورگ بود.

 

اخبار مربوط به این مراسم که در آن هرگونه فیلمبرداری ممنوع شده بود، در سال 2015 افشا شد و اسناد ازسوی منبعی در روزنامه آلمانی زود دویچه زایتونگ جمع‌آوری شده و با کنسرسیوم بین‌المللی خبرنگاران محقق، بی‌بی‌سی و گاردین به اشتراک گذاشته شده است. اسناد نشان‌دهنده موارد دیگری از تلاش‌های حلقه نزدیکان پوتین برای انتقال پول به خارج از کشور است و در اصل استفاده از شرکت‌های برون‌مرزی غیرقانونی نیست. باوجوداین به نظر می‌رسد نقل و انتقالات شامل معاملات جعلی سهام، تخصیص میلیون‌ها دلار برای ارائه خدمات مشاوره‌ای نامشخص و پرداخت مبالغ هنگفتی برای جبران خسارت معاملات لغو شده است. در سال 2011 یکی از شرکت‌های رولدگین،حقوق مالکیت معنوی وامی 200میلیون‌دلاری را در ازای یک دلار خریداری کرد. به گفته «اندرو میشل»، کارشناس امور پولشویی، چنین موردی تجارت نیست، بلکه به‌وجودآوردن ظاهری تجاری برای مخفی‌کردن دارایی‌ها و ثروت است.

 

کارکنان بانک روسیه همه دستورالعمل‌های مربوط به معاملات برون‌مرزی خود را به‌واسطه‌ای محرمانه -شرکتی حقوقی در زوریخ سوئیس - می‌فرستادند. در مقابل، این شرکت سوئیسی ترتیب تأسیس شرکت‌های صوری در جزایر ویرجین انگلیس با نام‌های ساختگی برای مدیران آن برای امضای این قراردادها را می‌داد و حتی اسناد محرمانه موساک درباره مالکان حقیقی این شرکت‌ها نیز خود سندی دیگر بر صوری‌بودن این شرکت‌هاست، همچنین گمانه‌زنی‌ها درباره میزان دارایی‌های شخص پوتین بیش از یک دهه است که ادامه دارد. در سال 2007 و براساس اطلاعاتی که از درون دولت درز کرد، دارایی وی بالغ بر 40 میلیارد دلار بود.


کره شمالی و اسناد پاناما
گاردین در بخش دیگری از گزارش خود به پولشویی‌های کره شمالی نیز اشاره کرده است. بنابر این گزارش یک بانک‌دار انگلیسی که دو دهه از عمر خود را در کره شمالی زندگی کرده، یک شرکت مالی برون‌مرزی در پیونگ‌یانگ تأسیس کرده که گفته می‌شود ازسوی دولت این کشور برای فروش تسلیحات و توسعه برنامه هسته‌ای از آن استفاده می‌شده است.

 

بنابر اسناد پاناما «نیجل کووی» که تحصیلکرده دانشگاه ادینبورگ است و به‌خوبی می‌تواند به زبان کره‌ای و چینی صحبت کند، در پشت پرده شرکت پیشروی کره‌ای با نام «دی‌سی‌بی‌فاینانس لیمیتد» قرار داشته که در جزایر ویرجین انگلیس به ثبت رسیده بود و وی مدعی شده این شرکت برای موارد قانونی تجارت استفاده شده و وی هیچ اطلاعی از مبادلات غیرقانونی آن نداشته است. کوویی در سال 1995 و در دورانی که «کیم جونگ‌ایل» هنوز در پیونگ‌یانگ در قدرت بود، به این کشور نقل مکان کرد تا مسیر خود را به سوی مدیریت اولین بانک خارجی خود، یعنی بانک اعتباری دایدونگ را بپیماید.


 کووی که در ابتدا از هتلی کوچک و با سه کارمند کار خود را آغاز کرد، در سال 2006 توانست با تأسیس کنسرسیومی، 70 درصد سهام بانک ذکرشده را به‌دست بیاورد. با ارائه آدرس خود در خیابان خانه بین‌المللی فرهنگ پیونگ یانگ - خیابانی در مرکز پیونگ‌یانگ برای مبادلات فرهنگی با خارجیان، کووی «دی‌سی‌بی‌فاینانس لیمیتد»، شعبه‌ای از بانک را در تابستان 2006 در جزایر ویرجین انگلیس به همراه «کیم چل سم»، یکی از مقامات کره شمالی به ثبت رساند. شرکت حقوقی موساک فونسکای پاناما باوجود ریسک بالا، وکالات این شرکت را برعهده گرفت.


در سال 2013، آمریکا بانک دایدونگ، شرکت پیشروی کووی یعنی «دی. سی. بی‌فاینانس لیمیتد» و «کیم چل سم» را تحریم کرد. آمریکا مدعی بود این شرکت اقدام به ارائه خدمات مالی به دلالان عمده تسلیحات کره شمالی و شرکت توسعه معدنی کره شمالی کرده و بازوی مالی اصلی آن یعنی «بانک تجاری تانچون» نیز به اتهام برخورداری از نقشی مرکزی در حمایت از برنامه‌های غیرقانونی هسته‌ای و موشکی کره شمالی شامل تحریم شد. به ادعای وزارت خزانه‌داری آمریکا، بانک اعتباری دایدونگ حداقل از سال 2006 از شرکت پیشروی خود، «دی‌سی‌بی ‌فاینانس لیمیتد» برای انجام مبادلات مالی استفاده می‌کرده تا بتواند نهادهایی را دور بزند که به بررسی پایبندی تحریم‌ها می‌پردازند. کیم متهم به تسهیل نقل و انتقالات مالی به ارزش صدها میلیون دلار و مدیریت آن در حساب‌های مربوط به کره شمالی بود و اسناد پاناما نشان می‌دهد شرکت حقوقی موساک فونسکا نتوانسته متوجه ارتباط شرکت‌های کووی با کره شمالی شود.

 

 اخبار  بین الملل - وقایع اتفاقیه


ویدیو مرتبط :
لحظه هایی که از بیخ گوش گذشتن...

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خطر از بیخ گوش یک خبرنگار گذشت



 

شکستن درب ورودی سالنی که قرار است کنفرانس خبری باشگاه پرسپولیس در آنجا برگزار شود، باعث تعجب حاضران شد. برنا: حدود ساعت 12:30 دقیقه بود که یکی از خبرنگاران قصد داشت برای پوشش خبری کنفرانس خبری باشگاه پرسپولیس وارد سالن اجتماعات شهرداری منطقه 9 شود.

در هنگام ورود این خبرنگار به یک باره درب شیشه ای سالن شکسته شد.

کسانی که آن صحنه را از نزدیک دیدند، بر این اعتقاد بودند که آن خبرنگار واقعا شانس آورده که درب بر روی او نیفتاده است، وگرنه ممکن بود اتفاق ناگواری رخ بدهد.../برنا