اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

فریدون عباسی: فعلا به رژیم صهیونیستی امان داده‌ایم



انرژی اتمی , اورانیوم , فریدون عباسی

 

رییس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه موضوع مبادله سوخت تمام شده اعلام کرد، پس از تامین نیاز داخلی با نظارت آژانس معامله سوخت خواهیم داشت. وی همچنین با اشاره به پیشرفت‌های هسته‌یی ایران به 1+5 توصیه كرد روش دیگری را انتخاب کنند، زیرا روش‌های قبلی موفقیت‌آمیز نبوده است. عباسی تاكید كرد: 1+5 بهتر است توانایی ایران را بیش از این‌ها درک کند.

فریدون عباسی دوانی در گفت‌و‌گو با شبکه خبری العالم، در پاسخ به این سوال که آیا مساله مبادله سوخت موضوعی تمام شده تلقی می شود، اظهار داشت: موضوع مبادله تمام شده است و شاید پیشنهاد دیگری را مطرح کنیم. زیرا مبادله مربوط به زمانی است که مواد غنی شده یا مواد اولیه را بدهیم و کسی بیاید و با استفاده از کارخانه خود، مجتمع سوخت تولید کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر ما این سرمایه گذاری را در داخل کشور انجام داده ایم و دانش و فن‌آوری آن را به دست آورده‌ایم پس نیازی به مبادله سوخت خودمان نداریم. ما دیگر سوخت تولید می‌کنیم.

معامله سوخت خواهیم داشت

رییس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: می‌توانیم بگوییم که ما معامله سوخت خواهیم داشت، یعنی از این به بعد ما پای میز مذاکره به طرف مقابل خواهیم گفت آیا سوخت می‌خواهید؟

عباسی خاطرنشان کرد: پس از اطمینان از طرف مقابل درباره اینکه آیا تحت نظارت آژانس قرار دارد و اینکه سوخت را برای چه کاری می‌خواهد، با همکاری و نظارت آژانس سوخت خود را در اختیار دیگران هم قرار خواهیم داد؛ البته وقتی نیاز خودمان را رفع کردیم.

وی در خصوص دستاوردهای مهم ایران در زمینه انرژی هسته‌یی گفت: دستیابی یک کشور به فن‌آوری تولید سوخت هسته‌یی نشان دهنده آن است که این کشور در سایر زمینه‌های علمی و فنی به رشد قابل ملاحظه‌ای رسیده است که می‌تواند در صنعت هسته‌یی به محصول برسد.

عباسی ادامه داد: منظورم از محصول این است که ساخت یک مجتمع سوخت آن هم سوختی از نوع رآکتور تهران، مستلزم آن است که یک کشور در مکانیک، متالوژی، مدیریت دانش و تکنولوژی و سایر زمینه‌های تخصصی رشد کرده باشد.

عباسی تاکید کرد: مجموعه آن زمینه‌های تخصصی با یکدیگر تبدیل به محصولی می‌شود که ما نام آن را مجتمع سوخت 20 درصد رآکتور تهران می‌گذاریم.

وی افزود: باید این نکته را اضافه کنم که ایران در شیمی و مهندسی شیمی به رشد قابل ملاحظه‌ای رسیده که می‌تواند تمام فرایندهای چرخه سوخت، از اکتشاف تا تولید UF6 (هگزافلوراید اورانیوم) و تبدیل مجدد آن به فرم‌های مختلفی از ماده را در داخل ایران انجام دهد.

بی‌نیازی از واردات سوخت 20 درصد از نوع صفحه‌ای

رییس سازمان انرژی اتمی با تاکید بر توانایی ایران در چرخه سوخت گفت: علاوه بر آن دستاوردی که در غنی سازی اورانیوم در داخل کشور حاصل شده آن است که ما توانایی غنی کردن اورانیوم به روش سانتریفیوژ را تا حد 20 درصد کسب کرده‌ایم و به خوبی می‌توانیم با کیفیت مناسب اورانیوم خود را غنی کرده و آن را تبدیل به مجتمع‌های سوخت کنیم.

وی ادامه داد: مجتمع سوخت صفحه‌ای رآكتور تهران باعث می‌شود که کارکرد رآکتور با وقفه مواجه نشود و کاملا به سوخت ایرانی متکی باشیم و حتی این امکان را در آینده نزدیک برای ما فراهم می‌کند که به عنوان یک صادرکننده محصولات ساخته شده هسته‌یی (که مجتمع‌های سوخت است) و یا مواد هسته‌یی تبدیل شویم و این دور از ذهن نیست. در حال حاضر این توان را داریم که نیاز داخلی خود را تامین کنیم و در آینده به صادرات هم فکر خواهیم کرد.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: با قراردادن این مجتمع سوخت که اولین مجتمع سوخت ایرانی است، رآکتور می‌تواند با اطمینان بیشتری به کار خود ادامه دهد؛ به ویژه که این مدلی از مجتمع‌های سوخت است که به آن مجتمع سوخت کنترلی گفته می‌شود که قابلیت حرکت میله‌های کنترل رآکتور در داخل این سوخت وجود دارد.

عباسی ادامه داد: این مجتمع از 14 صفحه سوخت ساخته شده است، و مجتمع‌های (نوع) استاندارد دارای 19 صفحه هستند. بنابراین مجتمع از تعداد زیادی صفحه درست شده است که هر یک از این صفحات تکنولوژی ساخت خیلی پیچیده‌ای دارند و ما به آن تکنولوژی دست پیدا کردیم. رآکتور تهران در حالتی که یک قلب نو و تازه داشته باشد حدود 20 مجتمع سوخت نیاز دارد؛ پنج مجتمع از نوع کنترلی و 15 مجتمع از نوع استاندارد. در حال حاضر 30 مجتمع سوخت در قلب رآکتور تهران وجود دارد که از قبل بوده و ما یک مجتمع سوخت به آن افزودیم. این قلب نباید بیش از این بزرگ شود و ما برای کارکرد آن ماهی یک مجتمع سوخت به آن خواهیم افزود تا بتوانیم از سوخت‌های قبلی بهتر استفاده کنیم.

عباسی تاکید کرد: ولی در آینده نزدیک، یعنی یکی دو سال آینده، کل قلب را تعویض خواهیم کرد؛ یعنی به یک‌باره یک مجموعه 20 تایی از سوخت ایرانی را قرار خواهیم داد. در واقع ما کاملا از واردات سوخت 20 درصد از نوع صفحه‌ای به کشور بی‌نیاز شدیم.

بر اعداد آژانس درباره تولیدات‌مان صحه می‌گذاریم

رییس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این سوال که آیا ایران اورانیوم خام کافی برای تبدیل به مجتمع سوخت را در اختیار دارد و اینکه آیا گزارش‌های آژانس مبنی بر تولید بیش از 100 کیلوگرم اورانیوم 20 درصد در ایران درست است، تاکید کرد: ما چون تولیدات‌مان در تمام مراحل زیر نظر کارشناسان آژانس است، می‌توانیم بر اعدادی که آژانس درباره تولیدات‌مان می‌دهد صحه بگذاریم.

وی ادامه داد: در حدود 90 تا 100 کیلوگرم اورانیوم 20 درصد غنی کرده‌ایم، که در سایت نطنز است، و این غنی‌سازی را با یک زوج یا دو زنجیره انجام دادیم.

عباسی گفت: ما امکان این را داریم که ظرفیت تولیدمان را بالا ببریم و با توجه به اینکه در سایت نطنز این مجموعه غنی‌سازی 20 درصد ما در جای امنی نبود، یعنی در زیر زمین انجام نمی‌شد و کشورهای متخاصم تهدید می‌کردند که سایت ما را هدف بمباران قرار می‌دهند، تصمیم گرفتیم که بخشی از مجموعه فردو را به این امر اختصاص دهیم که در آینده بتوانیم به مقدار کافی اورانیوم 20 درصد غنی کنیم تا رآکتور تهران دچار وقفه نشود.

1+5 روش دیگری انتخاب کند

عباسی گفت: مذاکره با 1+5 به عهده دکتر جلیلی است. ما طبق وظیفه‌ای که داشتیم سوخت را در داخل کشور تولید کردیم و رآکتور تهران را راه انداختیم که این دستاورد در شروع مذاکرات و نتیجه آن می‌تواند تاثیرگذار باشد و من این پیام را می‌توانم به کشورهایی که در آن سوی میز مقابل ما می‌نشینند بدهم که بهتر است روش دیگری را انتخاب کنند، زیرا روش‌های قبلی موفقیت‌آمیز نبوده است.

وی ادامه داد: 1+5 بهتر است توانایی ایران را بیش از این‌ها درک کند و بداند که ما این راه خودمان را ادامه می‌دهیم و دانش و فن‌آوری ما خطری برای کسی ندارد؛ ما به جامعه بشری اهمیت می‌دهیم، به رفاه بشری اهمیت می دهیم، و می‌خواهیم سهم خود را در رشد و رفاه زندگی بشر داشته باشیم.

عباسی درخصوص اهمیت نسل جدید سانتریفیوژها گفت: ما به دانش شبیه‌سازی و طراحی نسل‌های مختلف سانتریفیوژ دست پیدا کردیم، و در حال حاضر با موادی که در اختیار داریم موفق به ساخت موتورهای کامپوزیتی پایدار شدیم؛ موتورهای الکتریکی خاصی را که طراحی خودمان هست، ساخته‌ایم و کاملا از آن ها جواب گرفته‌ایم. موفق شدیم ماشین‌های جدید خودمان را به دور مورد نظر برسانیم، گازدهی کنیم و به اس دبیلو یو (واحد کار جداسازی بالاتر از 6) دست پیدا کنیم.

وی ادامه داد: ما ماشین‌هایی ساختیم که نسبت به ماشین‌های قبلی توان جداسازی‌شان بیش از سه برابر است. هم در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌کنیم، هم می‌توانیم تولیدمان را افزایش دهیم و این‌ها نوید بخش آن است که ما در موعد سریع‌تری به ساخت سوخت مشابه رآکتور بوشهر دست پیدا کنیم؛ چون تمام مراحل تکنیکی آن را داریم و می توانیم اورانیوم را غنی کنیم و به قرص‌های سه و نیم درصد تبدیل کنیم و سوخت بوشهر را تامین کنیم.

به رژیم صهیونیستی امان داده‌ایم

رییس سازمان انرژی اتمی ایران درباره تهدیدهای رژیم صهیونیستی برای حمله به تاسیسات ایران گفت: مدت‌هاست که طرف‌های مختلف، به خصوص رژیم صهیونیستی تهدیدهایی بر ضد صنعت هسته‌یی ما داشته‌اند. چه با ارسال ویروس چه با خرابکاری‌های صنعتی و در هر صورت موفق نشده‌اند که (حركت) ما را کند و ما را از حرکت در مسیر هسته‌یی خارج کنند.

عباسی گفت: مسیر هسته‌یی ما خطری برای کسی ندارد و کاملا صلح‌آمیز است ولی رژیم صهیونیستی به طور کلی از پیشرفت هسته‌یی ما وحشت دارد، چون ما در زمینه‌های دیگر پیشرفت کردیم که به توانمندی هسته‌یی رسیده‌ایم.

وی تاکید کرد: اگر اسراییل می‌توانست کاری صورت دهد از همان موقع که ما شروع کرده بودیم می‌توانست با حمله نظامی جلوی ما را بگیرد.

رییس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: در واقع آن‌ها هر کاری که می توانستند کرده‌اند، مثل ترور دانشمندان هسته‌یی ایران. بنابراین اگر تا به حال حمله نظامی نکرده‌اند به این دلیل است که نتوانسته‌اند و مطمئنا نیروهای نظامی ما بیکار ننشسته‌اند و پاسخ مناسب را خواهند داد و می‌توانند این کار را بکنند.

عباسی گفت: اسراییل در منطقه رقمی به شمار نمی‌آیدکه بتواند جلوی جمهوری اسلامی بایستد و ما اگر تا حالا به این رژیم امان داده‌ایم به این دلیل است که معتقدیم مردم واقعی فلسطین باید از طریق انتخابات نظام مورد نظر خود را انتخاب کنند و نیازی به جنگ وجود ندارد و این مساله در آینده نزدیک حتما به وقوع خواهد پیوست.../عصرایران


ویدیو مرتبط :
دکتر عباسی : دولت سوریه را در مواجهه با رژیم صهیونیستی تنها

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

محاكمه مقامات رژیم صهیونیستی



 

محاكمه مقامات رژیم صهیونیستی

 

 

در بیانیه پایانی نشست جده مطرح شد؛

محاكمه مقامات رژیم صهیونیستی در محاكم بین‌المللی


در این بیانیه ضمن تاكید بر ضرورت برداشتن محاصره غزه،از دبیر كل سازمان كنفرانس اسلامی درخواست شده برای رفع فوری و غیر مشروط محاصره غزه اقدامات خود را تشدید نماید.

ایلنا:وزیر امور خارجه كشورمان كه به منظور شركت درنشست فوق العاده كمیته اجرایی سازمان كنفرانس اسلامی در خصوص بررسی تحولات مربوط به حمله ددمنشانه رژیم صهیونیستی به كشتی‌های كاروان آزادی غزه به جده سفر كرده بود، بامداد دوشنبه به تهران بازگشت.
منوچهر متكی در سفر یك روزه خودبه جده طی سخنرانی در این اجلاس ضمن محكوم كردن حمله جنایتكارانه رژیم صهیونیستی به‌عنوان اقدامی تروریستی و دزدی دریایی دولتی و نقض همه مقررات حقوق بین‌الملل و حقوق بشر دوستانه، تصریح كرد كه فلسطین دیگر نه یك مساله عربی و حتی فقط مسال‌های اسلامی بلكه مهمترین مساله حقوق بشری در شرایط جاری بین‌المللی است و جهان اسلام وسازمان كنفرانس اسلامی بایداز كلیه ظرفیت‌های خود برای پایان دادن فوری محاصره مردم بی‌دفاع غزه استفاده نمایند.
وزیر امور خارجه كشورمان در سخنرانی خود خواستار محاكمه سران رژیم صهیونیستی، رفع كامل محاصره غزه، ارسال فوری كمكهای انساندوستانه، تحمیل تحریمهای قوی بر رژیم صهونیستی. تعلیق عضویت این رژیم در سازمان‌های بین‌المللی و منطقهای از جمله سیكا و درخواست از دبیر كل سازمان ملل برای حمایت از مردم مظلوم غزه با استفاده از كلیه ابزارهای لازم شد.
متكی همچنین در حاشیه این اجلاس با دبیر كل كنفرانس اسلامی، وزیران امورخارجه تركیه و لبنان و معاون وزیر امورخارجه سوریه دیداروپیرامون مسائل جهان اسلام‏، مساله فلسطین وغزه ‏، تحولات منطقه‌ای وبین‌المللی. آخرین تحولات مربوط به بیانیه سه جانبه تهران در خصوص مبادله سوخت، روابط دو جانبه و سایر موضوعات مورد علاقه گفت وگو وتبادل نظر كرد.
متكی همچنین در حاشیه اجلاس، منشور جدیدسازمان كنفرانس اسلامی را به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران امضاء كرد.
در خاتمه نشست كمیته اجر ایی سازمان كنفرانس اسلامی یك بیانیه نهایی صادر شد كه طی آن ضمن محكومیت جنایات اسرائیل به ‌عنوان دزدی دریایی و تروریزم دولتی. در محاكمه مقامات این رژیم در محاكم بین‌المللی تاكید شده است.
در این بیانیه ضمن تاكید بر ضرورت برداشتن محاصره غزه، از دبیر كل سازمان كنفرانس اسلامی درخواست شده برای رفع فوری و غیر مشروط محاصره غزه اقدامات خود را تشدید نماید و رژیم صهیونیستی دیگر اقدامات غیر قانونی علیه مردم فلسطین در سرزمین‌های اشغالی از جمله بیت‌المقدس شرقی رامتوقف كند.
بیانیه از دبیر كل سازمان كنفرانس اسلامی می‌خواهد كه اقدامات لازم را برای برگزاری اجلاس ویژه مجمع عمومی در چارچوب اتحاد برای صلح جهت برداشتن محاصره غزه به عمل آورد.
همچنین براساس این بیانیه ازكشورها خواسته شده با توجه به نقض حقوق بین‌الملل توسط رژیم صهیونیستی روابط خود با این رژیم را مورد بازنگری قرار دهند....../تحلیل:ایلنا