اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

فریبا متخصص: هنوز از تلویزیون طلبکارم


فریبا متخصص گفت: سه سال پیش در تلویزیون کاری انجام دادم که هنوز طلب‌ دارم ولی در شبکه نمایش خانگی از این دست مشکلات وجود ندارد.

خبرگزاری ایسنا: فریبا متخصص گفت: سه سال پیش در تلویزیون کاری انجام دادم که هنوز طلب‌ دارم ولی در شبکه نمایش خانگی از این دست مشکلات وجود ندارد.

بازیگر سریال «شهرزاد» که عنوان برترین بازیگر زن سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر را به خود اختصاص داد،در ادامه مطلب بالا و با بیان اینکه سریال «شهرزاد» اولین تجربه کاری‌اش در شبکه نمایش خانگی بوده است، اظهار کرد: به دلایلی کار در شبکه‌ نمایش خانگی را به تلویزیون ترجیح می‌دهم.

او ادامه داد: از آنجا که شبکه نمایش خانگی جزو بخش خصوصی محسوب می‌شود، دستمزدها بسیار از تلویزیون متفاوت است و به علت داشتن اسپانسر و سرمایه‌گذار دستشان در زمینه مسائل مالی بازتر است؛ به هر حال مسائل مالی مهم هستند. خود من سه سال پیش در تلویزیون کاری انجام دادم که هنوز طلب‌ دارم؛ ولی در شبکه خانگی این دست مشکلات وجود ندارد.

فریبا متخصص: هنوز از تلویزیون طلبکارم

بازیگر سریال‌های «زمانه» و «تولدی دیگر» اضافه کرد: علاوه بر مشکلات مالی کار در تلویزیون، محدودیت‌هایی در آن وجود دارد که شبکه نمایش خانگی می‌تواند آنها را قبول نکند. به نظرم شبکه نمایش خانگی ریسکی است که سرمایه‌گذار آن را می‌پذیرد؛ همان‌طور که می‌دانید پیشتر چند سریال در شبکه نمایش خانگی تولید شد که یا نصفه رها شدند یا اصلاً مورد استقبال مخاطبان واقع نشدند.

متخصص در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سریال «شهرزاد»، کارگردانی خوب، متن مناسب و مونتاژ موازی را از جمله علت‌های موفقیت این سریال در شبکه نمایش خانگی دانست و گفت: یکی از دلایلی که این سریال مورد استقبال مخاطبان واقع شد، حسن فتحی است که به دلیل سابقه خوبش، مردم به او اعتماد دارند.

او با اشاره به مونتاژ موازی و فیلمنامه سریال «شهرزاد» اظهار کرد: اینکه چند موضوع سیاسی، اجتماعی، عشقی و خانوادگی همزمان با هم در یک داستان پیش برود، از دیگر موضوعاتی است که این سریال را جذاب کرده است؛ در نگارش فیلمنامه این مجموعه تنها یک جنبه در نظر گرفته نشده و تمام بخش‌ها همزمان با هم جلو می‌روند؛ مخاطب هیچ قسمت اضافه‌ای در سریال نمی‌بیند و برای مثال 26 قسمت را 30 قسمت نکردند تا از آن طرف پول بیشتری برگردد. مردم اگر لحظه‌ای از پای سریال بلند شوند، کار را از دست می‌دهند.


ویدیو مرتبط :
شوخی مهران مدیری با فریبا متخصص با بازیگر معروف سینما

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

گفتگو با فریبا متخصص، سرور سریال زمانه



فریبا متخصص، بازیگر نقش سرور در سریال «زمانه» ، درباره  مختصات این نقش و ویژگی‌های كار كردن با حسن فتحی به هفت صبح توضیح می‌دهد

یكی از نقش‌های به اصطلاح بد و لج درآر در سریال زمانه به كارگردانی حسن فتحی نقش «سرور» با بازی فریبا متخصص است. همسر و مادری كه نیش زبان و تندی‌هایش با اطرافیان خیلی زود تاثیر خودش را بر داستان زمانه گذاشت. انگار وقتی همه چیز قرار است آرام شود «سرور» باید وارد قضیه شود و یك چالش جدید به وجود بیاورد.

شاید كمتر كسی این شخصیت سریال حسن فتحی را دوست داشته باشد و به نظر متخصص توانسته به اندازه‌ای خوب بازی كند كه ‌این اتفاق برای «سرور» افتاده است. به همین بهانه به سراغ متخصص رفتیم تا كمی‌ بیشتر از مختصات این مادر و همسر متفاوت برای‌مان بگوید.

فریبا متخصص , سریال زمانه

به نظر شما مخاطب باید سرور را به عنوان یك مادر دوست داشته باشد؟
قاعدتا باید دوستش داشته باشند ولی چون خیلی آدم رك و رو راستی است ممكن است خیلی‌ها دوستش نداشته باشند. جالب اینجاست كه ‌این آدم با همه تصوری كه از سطحی بودنش ممكن است در ذهن مخاطب ایجاد شود ولی هر چه می‌گوید درست از آب در می‌آید و این وسط هیچ كس هم به حرف او گوش نمی‌كند!

فكر می‌كنید چرا یك عده نمی‌توانند این مادر را دوست داشته باشند؟
به خاطر این كه نخود در دهانش خیس نمی‌خورد. هر چه به ذهنش برسد را می‌گوید. كلا سرور زن با سیاستی نیست. اگر از دامادش ناراحت می‌شود بدون سیاست‌ورزی ناراحتی و حسش را بیان می‌كند. همین مسئله باعث می‌شود بعضی رفتارهایش ناخوشایند جلوه كند.

این كمی‌ با لطافت مادران ایرانی كه در ذهن مخاطب وجود دارد متفاوت است، یعنی مخاطب بیشتر مادر بهزاد یا ارغوان را به عنوان مادر می‌پذیرد، برخوردهای شما حتی با فرزندان‌تان هم نسبت به مادران معمول متفاوت و تا حدودی پرخاشگرانه است.

اگر به بك‌گراند زندگی این مادرهایی كه شما می‌گویید نگاه كنید می‌بینید خیلی زندگی مرفهی نداشته‌اند، سختی‌های زیادی كشیده‌اند و خب وقتی خسته می‌شوند آرام‌تر هم می‌شوند و حتی یك‌سری باج هم به فرزندان‌شان می‌دهند‌ ولی امثال سرور در رفاه هستند و همه گونه امكاناتی در اختیارشان قرار داده شده، فرزندان‌شان هم به همین صورت، در هیچ چیزی برای آن‌ها كم و كسر گذاشته نشده، خب در این حالت اگر بخواهند اشتباه كنند تو دهنی هم می‌خورند.

خب مسئله همین جاست انگار مادرهایی مثل سرور درك كمتری از بچه‌ها و خواسته‌های آن‌ها دارند.

مادر، مادر است، سرور كه از لحاظ عاطفه برای بچه‌ها كم نگذاشته، پدرشان هم از لحاظ امكانات رفاهی كاملا آنها را تامین كرده، پس آنها حق نافرمانی و ناشكری ندارند. سرور هم با علم به ‌این مسئله از آن‌ها متوقع است كه درست تصمیم بگیرند و رفتار كنند. شاید شیوه مادری مثل سرور با مادرانی كه در ذهن مخاطب وجود دارد فرق می‌كند و گرنه مختصات مادر بودن به صورت كامل در او وجود دارد. البته یك چیزی هم هست شاید برخورد حق به جانب سرور با خانواده بهزاد این تصور منفی را در ذهن مخاطب ایجاد می‌كند. چون حسام یك عمر است به آنها سرویس می‌دهد و سرور این وضعیت را دوست ندارد.

چرا؟ اگر حسام برای سرور در زندگی كم می‌گذاشت حرف‌تان قابل قبول بود ولی كمك كردن به خانواده برادرش كه به زندگی سرور ضربه‌ای نمی‌زند.
سرور میلیاردر هم باشد فرقی نمی‌كند. خانواده بهزاد از مال زندگی او می‌خورند و این برایش آزار دهنده است. دوست ندارد شوهرش مستمر به فكر خانواده برادرش باشد. دوست دارد همه توجه و حواس شوهر و فرزندان معطوف خانواده خودشان باشد.

فریبا متخصص , سریال زمانه

پس سرور زن ساده‌ای نیست؟
اتفاقا خیلی ساده است ولی از آن دسته زن‌هایی است كه فقط به دنیای اطراف‌شان نگاه می‌كنند و نه بیشتر. ما در جامعه از این دست زن‌ها خیلی داریم. كسانی كه فقط به فكر شستن و غذا پختن و تربیت بچه‌ها و رسیدگی به همسرشان هستند. به هیچ چیز دیگری هم فكر نمی‌كنند. چون امكانات مالی خوبی دارند باشگاه می‌روند، تفریح می‌كنند و خانواده و خانه‌اش را اداره می‌كند. دغدغه‌اش همین است و كاری ندارد كه بیرون از دنیای خودش و خانواده‌اش چه اتفاقاتی می‌افتد.

چقدر سرور با مختصات شخصیتی‌اش به فریبا متخصص نزدیك است؟
سرور خیلی با من فاصله دارد. اصلا یكی از جذابیت‌های این نقش همین فاصله زیادی بود كه من با نقشی كه بازی می‌كنم، دارم. حقیقتا من اول سرور را اصلا دوست نداشتم چون تا به حال نقش مادرهایی را بازی كردم كه آرام و صبور بوده‌اند و سرور دقیقا برعكس آنهاست. همان ابتدا هم كه فیلمنامه را خواندم دیدم مادرهای دیگری هم در داستان وجود دارد و حتی از آقای فتحی خواستم كه اگر می‌شود نقش مادر بهزاد یا مادر ارغوان را به من بدهند.

ولی آقای فتحی به من گفتند كه قرار نیست همیشه یك جور نقش را بازی كنی. این نقش را درست بازی كن آن وقت نتیجه‌اش را می‌بینی. همیشه دوست دارم آدم‌هایی كه نقش‌شان را بازی می‌كنم كمی‌ هم عمیق باشند اما الان به‌این نتیجه رسیدم كه اتفاقا نقش آدم‌های سطحی را بازی كردن خیلی سخت‌تر است. انصافا نقش سرور به میزان زیادی مدیون راهنمایی‌های آقای فتحی است.

مرز خیلی باریكی است بین ساده و رك بودن با بدجنس بودن. در یكی از قسمت‌های میانی سریال ما می‌بینیم كه وقتی خانواده بهزاد به دیدن حسام می‌آیند تا كدورت‌ها برطرف شود او مدام از اینكه برای دخترش بهار خواستگار پیدا شده حرف می‌زند. انگار می‌خواهد بهزاد را اصطلاحا بچزاند. به همین دلیل كمی‌ شك می‌كنیم كه سرور آدم بدجنسی نباشد.

یك مواقعی آدم‌ها از قبل برنامه‌ریزی می‌كنند و با كلی حساب و كتاب كردن این حرف‌ها را می‌زنند تا طرف را آزار دهند ولی این حس سرور برنامه‌ریزی شده نیست، بیشتر یك حس غریزی است و شاید نسخه كمتر دیده شده یك حس مادرانه. مادر نگران آینده دخترش است و به نظرش بهزاد آدم مناسبی برای دخترش نیست به همین دلیل واكنش‌هایی كه نشان می‌دهد یك نوع مراقبت كردن از افراد خانواده‌اش محسوب می‌شود.

فریبا متخصص , سریال زمانه

ویژگی فضای كار با حسن فتحی چه تفاوتی با دیگر كارگردان‌هایی كه تا به حال با آنها همكاری كرده‌اید، دارد؟
آقای فتحی برخلاف اینكه سن و سال زیادی هم ندارد ولی دقیقا شبیه یك پدر خانواده با عوامل گروهش برخورد می‌كند. همین باعث می‌شود كه شما سخت‌ترین شرایط كاری را بتوانید تحمل كنید. دقیقا به همین دلیل است كه وقتی آقای فتحی از شما دعوت می‌كنند كه در فیلم یا سریال‌شان بازی كنید دیگر فكر نمی‌كنید چه نقشی دارید، اندازه‌اش چقدر است یا هر چیز دیگر. چون می‌دانید حسن فتحی حتی برای بازیگری كه قرار است یك سكانس در كارش بازی كند هم حساسیت و سخت گیری دارد و هیچ تفاوتی بین سیاهی لشگر و بازیگر نقش‌های اصلی‌اش وجود ندارد. نكته جالب دیگری كه در كارهای آقای فتحی یك ویژگی خاص محسوب می‌شود این است كه در سریالی مثل زمانه هیچ‌كس قهرمان نیست. هیچ‌كس سیاه و سفید نیست، همه خاكستری‌اند. همه به نوعی وزنه‌های داستان هستند و تاثیری كه هر كدام بر سرنوشت دیگری می‌گذارد كاملا متفاوت است.

در نهایت به سرور حق می‌دهید؟
نه. همان گونه كه گفتم این جنس شخصیت‌ها را دوست ندارم.

ولی خوب ازش دفاع می‌كنید.
خب باید به خوبی ازش دفاع كنم. چون اگر نتوانم از شخصیتی كه بازی می‌كنم تمام و كمال دفاع كنم و برای هر كاری كه می‌كند توجیه قابل قبولی بیاورم كه نمی‌توانم درست آن را بازی كنم.
منبع:bartarinha.ir