اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

فروش عجیب «شوخی کردم» مهران مدیری


آخرین مرحله از قرعه‌کشی سریال «ویلای من» با حضور مهران مدیری، غلامرضا نیکخواه،کمند امیرسلیمانی،نگین معتضدی،ماندانا سوری و عارف لرستانی در ساختمان گلرنگ برگزار شد.

خبرگزاری تسنیم: آخرین مرحله از قرعه‌کشی سریال «ویلای من» با حضور مهران مدیری، غلامرضا نیکخواه،کمند امیرسلیمانی،نگین معتضدی،ماندانا سوری و عارف لرستانی در ساختمان گلرنگ برگزار شد.

مهران مدیری کارگردان «ویلای من» در مراسم قرعه‌کشی جوایز این سریال ضمن تشکر از افرادی که در توزیع و اهدای جوایز همکاری داشتند، سه بار روی به پایان رسیدن «ویلای من» تمرکز کرد و گفت:«ویلای من» قسمت آخر داشت و سه ویلای آن نیز اهدا شد. در نظرات بسیاری که از طرف مردم به دست ما رسید، عنوان شده بود که چرا «قهوه تلخ» و «ویلای من» تمام نشد، اما «ویلای من» تمام شد و آخرین ویلای آن هم اهدا شد.

مدیری همچنین با اشاره به سریال جدید خود با عنوان «شوخی کردم» عنوان کرد: مجموعه دوم «شوخی کردم» سه‌شنبه هفته آینده اول بهمن‌ماه توزیع می‌شود؛ «شوخی کردم» متفاوت است و به خاطر جنس و موضوعاتی که دارد، به صبر احتیاج دارد تا در ذهن مردم درونی شود.

وی افزود: مطمئنم که «شوخی کردم» جای خود را بین مردم باز می‌کند؛‌ ضمن اینکه مجموعه اول آن به طور عجیبی فروش خوبی داشته است و این باعث خوشحالی است و نشان می‌دهد که مردم دوستش داشتند.مجموعه دوم«شوخی کردم» سه شنبه یک بهمن به بازار عرضه می‌شود.

در این مراسم تعداد 378 هزار و 669 مخاطب کد «ویلای من» را پیامک کرده‌ بودند که از میان آنها هادی اصغرپور 34 ساله از شهرری برنده یک دستگاه ویلا و میترا خان‌شقاقی 60 ساله از تهران برنده 10 میلیون تومان شدند. در ادامه قرعه‌کشی مجموعه دوازدهم تا بیستم نیز انجام شد.


ویدیو مرتبط :
شوخی جدی مهران مدیری در «شوخی کردم»

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

گزارشی جالب از آغاز ساخت سریال شوخی کردم مهران مدیری + عکس



سریال شوخی کردم مهران مدیری,سریال شوخی کردم

گزارشی جالب از آغاز ساخت سریال شوخی کردم مهران مدیری + عکس

در حالی كه این روزها خبر از آمدن مجموعه «گنج مظفر» به شبكه نمایش خانگی است. مهران مدیری رسما ساخت مجموعه آیتمی «شوخی كردم» را آغاز كرد. تعدادی زیادی از سرشناس ترین بازیگران كمدی بیست سال اخیر تلویزیون ...

در حالی كه این روزها خبر از آمدن مجموعه «گنج مظفر» به شبكه نمایش خانگی است. ظهر شنبه مهران مدیری رسما ساخت مجموعه آیتمی «شوخی كردم» را آغاز كرد. مجموعه ای كه در آن تعدادی زیادی از سرشناس ترین بازیگران كمدی بیست سال اخیر تلویزیون دور هم جمع شده اند تا پس از «جنگ 77» كه آن را آخرین اثر موفق مهران مدیری در آیتم سازی می دانند یك محصول آیتمی دیگر بسازند اما این بار برای شبكه نمایش خانگی.

 

 

سریال شوخی کردم مهران مدیری,سریال شوخی کردم



هفت صبح در اولین روز تصویر برداری این مجموعه سری به پشت صحنه آن زد تا از حال و هوای شروع كار، لوكیشن مجموعه و تغییرات این كار مدیری نسبت به آثار اخیرش گزارشی تهیه كنند كه آن را در ادامه می خوانید.

قلعه پای كوه مهران مدیری
شنبه، ساعت 1 ظهر، جایی در نزدیكی های بزرگراه ارتش. در كوچه پس كوچه های متعدد یكی از شمال شرقی ترین نقاط تهران به جایی می رسید كه جاده آسفالت تمام می شود و در امتداد جاده ای خاكی و چند متر مانده به كوه به ساختمانی خود نمایی می كند كه بیش از هر چیز شبیه برجك قلعه های قدیمی است. اینجا لوكیشن مجموعه «شوخی كردم» به كارگردانی مهران مدیری است.

مقابلتان ساختمانی 4 طبقه و دایره شكل وجود دارد كه كنارش سوله ای عریض و طویل قرار گرفته، سوله ای كه دكورهای مجموعه در آن ساخته شده. هر طبقه از ساختمان مربوط به بخش خاصی است، یك طبقه تیم تداركات، یك طبقه اتاق گریم و اتاق نویسندگان و روابط عمومی و طبقه آخر هم اتاق مخصوص مهران مدیری است. از امروز و در این مكان قرار است تا سه ماه آینده 60 بازیگر سرشناس دنیای كمدی جلوی دوربین مدیری قرار بگیرند تا او پس از یك دهه بار دیگر مجموعه ای آیتمی را بسازد و به شبكه نمایش خانگی عرضه كند. همه گروه در تب و تاب اولین روز رسمی تصویر برداری مجموعه هستند. ناگهان خبر می رسد اولین آیتم قرار است خارج از سوله و در رستورانی نزدیك به لوكیشن اصلی تصویر برداری شود، عوامل فنی و بازیگران سوار بر ماشین ها به سمت لوكیشن می روند.

و «شوخی كردم» آغاز می شود
حدودا ساعت 2 است و دوربین ها آماده تصویربرداری شده اند، دوربین های بسیار كوچك و ریزه میزه ای كه با كیفیت «HD» تصاویر را ضبط می كنند. این اولین بار است كه مدیری از این دوربین ها برای ساخت یك مجموعه بهره می برد. هوا گرم است، هنرورها لباس پوشیده اند تا مدیری بیاید و ضبط آغاز شود. سكوت عجیبی بین تمام عوامل وجود دارد. هیچ كس از یك حد صدایش را بالاتر نمی برد. همیشه این تصور وجود داشته كه در زمان حضور مدیری پشت صحنه كار این سكوت حكم فرماست اما این سكوت با وجود نبود مدیری سر صحنه كمی غیر طبیعی است آن هم در یك كار كمدی. پوپك مظفری دستیار یك كارگردان و برنامه ریز مجموعه می گوید گروه به داشتن این سكوت عادت كرده اند. سكوتی كه به اعتقاد او مستقیما به شخصیت و كاریزمای مدیری بر می گردد.

خب مدیری به شدت سر كار جدی است اما مظفری می گوید این جدی بودن به هیچ عنوان تعریف بداخلاقی ندارد:« یك نوع مدیریتی آقای مدیری دارد كه اصلا نامش را نمی توان بداخلاقی گذاشت. فقط هیچ كس در هر جایگاهی كه باشد نمی تواند از یك فاصله ای مشخصی به آقای مدیری نزدیك تر شود و این شخصیت آقای مدیری است.» بالاخره مهران مدیری وارد لوكیشن می شود. شروع به بازدید مكان می كند، جای نور و دوربین ها را بالا و پایین می كند، هنرورها را با دقت كنار هم می نشاند، با امیر كاوه آهنین جان بازیگر این آیتم صحبت می كند و بعد از چند تمرین كوتاه استارت كار را می زند. جالب است كه مدیری نام تك تك هنرورهایش را می داند و حتی هر كدام را به اسم كوچكشان صدا می كند.

خنده ای به معنای رضایت
ضبط شروع می شود، آهنین جان در حال سخنرانی است. مدیری یك بار، دو بار، سه بار كات می دهد. اما هنوز رضایت ندارد، سخت گیری اش برای ضبط یك آیتم سه چهار دقیقه ای عجیب است. چند بار یك مسیر نسبتا طولانی بین مانیتور كارگردانی و جایی كه بازیگرش حضور دارد را طی می كند، خیلی آرام و آهسته با او صحبت می كند، یك سری قسمت ها را برایش بازی می كند و آهنین جان دوباره شروع می كند، این بار مدیری پشت مانیتور می خندند و رضایت خود را اعلام می كند. این نكته را پس از دیدن چند آیتم متوجه می شوید كه خنده مدیری یعنی رضایت از اجرای بازیگر و مهر تایید بر برداشتی كه انجام شده. پس از ضبط آن آیتم نوبت به خود مدیری می شود كه توسط مهرداد شكرآبی گریم شود، سیبیل پك و پهنی برایش می گذارند و او اجرایی تك نفره را جلوی دوربین آغاز می كند.

در برداشت یك مدیری خنده اش می گیرد، برداشت دو و سه هم به همین ترتیب، همه اعضای گروه زیر زیركی می خندند و سر برداشت چهارم یك دفعه مدیری در حالی كه نمی تواند خنده اش را كنترل كند می گوید:«من خودم این متن را نوشته ام، چرا اینقدر خنده ام می گیرد؟!» و كسی جوابی برایش ندارد.

شاید عطاران هم بیاید
گروه پس از پایان ضبط آیتم مدیری به لوكیشن اصلی كه همان سوله هاست بر می گردند. سوله ای كه نزدیك به هشت دكور آن ساخته شده و قرار است تعدادی دكور دیگر هم به مرور اضافه شود. البته ناقص بودن دكورها به این دلیل است كه متن ها باید تكمیل تر از چیزی شوند كه الان هست. یك سری از دكورها ثابت خواهند بود. چون به گفته حمید برزگر یكی از نویسندگان این مجموعه یك سری از آیتم ها ثابت خواهند بود و یك سری از آیتم ها هم متغیر هستند كه به فراخور موضوعات طراحی های متفاوت تری خواهند داشت. البته نمی شود لو داد دكورها چه شكلی هستند، یكی از جذابیت های مجموعه مخفی ماندن فعلی این دكورهاست، ولی آن ها كه سلیقه مدیری را قبول دارند خیالشان راحت باشد كه دكورها جذاب و دیدنی اند.

سیامك انصاری، مهران غفوریان، رضا شفیعی جم، جواد رضویان، الیكا عبدالرزاقی، نادر سلیمانی، رامین ناصر نصیر، بیژن بنفشه خواه و ادامه لشگر 60 نفره بازیگران باید بیشتر هنرنمایی خود را لا به لای این دكورها بیرون بریزند. وسط همه این ها ناگهان یادمان می آید كه در این مدت همه از خودشان سوال كرده اند كه مهران مدیری همه قدیمی ها را دور خودش جمع كرده پس چرا خبری از رضا عطاران نیست. خصوصا بعد از آن كه با همبازی شدن این دو نفر در مجموعه ناتمام «قلب یخی» تقریبا همه شایعات در خصوص قهر و اختلافات این دو نفر به پایان رسیده بود.

مظفری در این خصوص خبر جالبی می دهد:« هنوز هم صحبت در این خصوص وجود دارد شاید خود آقای مدیری با آقای عطاران صحبت كنند و ممكن است اتفاقاتی رخ دهد، به نظرم یك جایی در این كار آقای مدیری به سراغ آقای عطاران خواهد رفت.»

همراهی یك گروه برای نتیجه بهتر
هوای سوله خنك تر است. زمان زیادی است سیامك انصاری و رامین ناصر نصیر در حال تمرین یكی از ایتم ها در دكور مخصوص به آن آیتم هستند. اما پشت مانیتور مهران مدیری بی قراری می كند، مدام در بین تمرین دو بازیگرش از تیم فنی و دكور می خواهد یك كارهایی روی دكور انجام دهند. بازیگران آماده ضبط شده اند، اما مدیری نه. كمی این پا اون پا می كند و در نهایت با معذرت خواهی از گروه می گوید:«حیف است، این دكور یك سری اشكالات كوچك دارد كه باید اول رفع و رجوع شود، حیف است این آیتم خوب ضایع شود» همه با آرامش حرف مدیری را پذیرفته و برای ضبط آیتم بعدی آماده می شوند. مدیری چند لحظه همراه با نویسندگانش از دكور خارج می شوند. قاعدتا هر كسی منتظر است تا غرولندهایی از بچه هایی كه یك ساعت دكور را آماده كرده بودند و با نظر مدیری همه چیز به هم ریخت بشنوند. اما هیچ كس خم به ابرو نمی آورد، این اتفاق یك باردیگر هم تكرار می شود.

اما باز هم همه چیز ارام است. حتی وقتی از یكی بپرسید از این اتفاق ناراحت یا عضبی نیستی، جواب می شنوید:«خب آقا مدیریه دیگه حتما می دونه چی بهتره» مظفری می گوید روش مدیری در كارگردانی كارهای آیتمی متفاوت است:« آقای مدیری در آیتم خیلی در لحظه تصمیم می گیرند، مثلا چند دقیقه ای سكوت می كنند و ناگهان یك ایده كاملا جدید در خصوص ان آیتم به ذهنشان می آید و بعد مشغول صحبت با نویسندگان می شوند و دست آخر همه چیز در خصوص آن آیتم تغییر می كند. در سریال شما بازیگران ثابت و شخصیت های مشخصی دارید ولی در كار آیتمی بازیگری مشخص و گریم شدن ولی آقای مدیری در آخرین لحظه تصمیم می گیرند فلان بازیگر برای این آیتم بهتر است و بازیگران جا به جا شوند. شاید این تصمیمات كار ما را سخت تر كند اما وقتی نتیجه را می بینیم خستگی همه در می رود.»

دیگر وقت اشتباه نیست
حدود ساعت 9:30 شب آخرین آیتم روز اول هم ضبط می شود. آیتمی كه قرار بود در چند برداشت و با قاب های مختلف ضبط شود اما با یك برداشت رضایت مدیری جلب می شود و می گوید:«خیلی خوب در آمد، حیف است به آن دست بزنیم.» و در حالی كه قبل از ضبط آیتم حسابی برای قاب های مختلف برنامه ریزی كرده بود اما پایان تصویر برداری روز اول را اعلام می كند و با گفتن یك «خسته نباشید» به گروه، كار را به پایان می رساند. با این كه كمی زود است قضاوت كنیم نتیجه سه ماه تلاش گروه «شوخی كردم» با این همه بازیگر چه خواهد شد اما مدیری خوب می داند پس از تجربه تلخ «قهوه تلخ» و تجربه نه چندان موفق «ویلای من» باید برگ برنده ای اساسی برای مخاطبانش رو كند.

اشتباه در این مسیر می تواند ضرر جبران ناپذیری برای مدیری باشد اما او تا به حال چندین بار نشان داده قابلیت اوج گیری دوباره پس از افول را دارد. بهتر است «شوخی كردم» همان اوج گیری دوباره مدیری باشد چون هم برای او اتفاق خوبی خواهد افتاد و هم برای مخاطبینی كه مدت هاست دلشان برای دیدن كار كمدی خوب و قابل قبول تنگ شده است.

شوخی كردم یك اتفاق ویژه
شاید بازگشتن به دنیای آیتم سازی ان هم پس از بیش از یك دهه ریسك بالایی برای مدیری محسوب شود. اما پوپك مظفری نظر دیگری دارد:« همه ما مطمئنیم كه یك اتفاق ویژه خواهد افتاد، به نظرم این هوش آقای مدیری است كه در این مقطع زمانی مجددا كار آیتمی بسازند چون به هر حال باز هم فرصت سریال سازی داشتند اما حتما یك چیز ویژه ای پشت این كار ایتمی هست كه آقای مدیری به سراغ ساخت آن رفته است باید منتظر ماند و دید آن اتفاق ویژه چه خواهد بود.» امیر مهدی ژوله كه در كنار خشایار الوند، حمید برزگر و الهه زارع نژاد به عنوان نویسنده ثابت «شوخی كردم» مشغول فعالیت است این مسئله را قبول ندارد. او معتقد این مجموعه مدل جدیدی از ایتم سازی است. ژوله می گوید:«اینجا بحث انتقاد است، شوخی ها جدی تر است، موضوعات جدی تر هستند، معنا و مفهوم در آیتم های این مجموعه جایگاه بالایی دارند و همه چیز خیلی شبیه واقعیت های روز جامعه است البته اغراق شده و به شكل كمدی»

سهم جداگانه برای بازیگران معتبر
جدا از جذابیت حضور 60 بازیگر در این مجموعه می تواند بسیار دردسر ساز هم باشد. به هر حال بعضی از این بازیگران خودشان كارگردانی كرده اند، یا جایگاه خاصی در دنیای كمدی دارند قاعدتا انتظار دارند سهم عمده ای در این مجموعه داشته باشند، مظفری می گوید خیلی از بازیگران ابتدا در خصوص اینكه چقدر قرار است در این مجموعه فرصت بازی به آن ها برسد نگران بودند اما اعتمادی كه به مهران مدیری دارند خیلی از این مشكلات را حل كرده است:«اقای مدیری خیلی به این موضوع فكر كردند و برای تعدادی از بازیگران آیتم های ثابت با لوكیشن های فیكس در نظر گرفتند.

به هر حال این ها بازیگران بزرگی هستند كه هر كدام به تنهایی برای اعتبار یك فیلم و سریال كافی هستند و طبیعی است كه دوست داشته باشند به اندازه كافی در این كار نقش و سهم داشته باشند ولی خدا را شكر این بازیگران به آقای مدیری اعتماد كامل دارند و همیشه از این اعتماد نتیجه خوبی گرفته اند، اینجا هم با همان اعتماد وارد كار شده اند.»

بازیگرانی كه می آیند و می روند
اما اگر خیال كرده اید در این لوكیشن هر روز همه چهره های مطرح كمدی در كنار هم جمع می شوند اشتباه كرده اید. بازیگران فقط به فراخور آیتم ها و نیازی كه به حضور آن ها احساس می شود در این مجموعه حضور خواهند داشت. نحوه بسیتن قرارداد این همه بازیگر هم جالب است. مظفری در این خصوص می گوید:«ما با كارهای دیگر آن ها هماهنگ كنیم، این یعنی آن ها می توانند سر كارهای دیگر هم حضور داشته باشند. به هر حال بسیاری از این بازیگران آدم های پركاری هستند كه نمی توان برای یك كار آیتمی به این شكل سه ماه آن را نگه داشت. فقط همه این بازیگران می دانند كه اگر سر هر كار دیگری رفتند یك یا دو روز در هفته را برای حضور در «شوخی كردم» باید خالی كنند.»

اما اینكه چه روزی هر بازیگر خودش را آماده حضور در «شوخی كردم» كند خیلی مشخص نیست و این كار تیم تولید را خیلی سخت می كند چون به گفته حمید برزگر گروه نویسنده ها متن ها را بدون توجه به اسامی بازیگران می نویسند و در نهایت مهران مدیری تصمیم خواهد گرفت كه در هر آیتم چه بازیگرانی بازی كنند.

منبع: هفت صبح/سیمرغ