اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

فروش تجهیزات دفاعی روسی به ایران


سفیر روسیه در تهران درباره فروش جنگنده سوخو ۳۰ و تانک تی ۹۰ به ایران گفت: تجهیزات نظامی که روسیه به ایران می‌فروشد جنبه دفاعی دارد و ما برای فروش این تجهیزات براساس تعهدات بین‌المللی عمل می‌کنیم.

خبرگزاری فارس: «لوان جاگاریان» سفیر روسیه در ایران در حاشیه مراسم روز ملی روسیه در خصوص سفر سرگئی لاوروف وزیر خارجه این کشور به تهران اظهار داشت: آقای ظریف از آقای لاوروف برای سفر به ایران دعوت کرده‌اند و توافقات اولیه برای انجام این سفر صورت گرفته است، اما زمان دقیق این سفر هنوز مشخص نیست و پس از مشخص شدن از مجاری دیپلماتیک اعلام خواهد شد.

وی همچنین درباره گفت‌وگوهای تهران و مسکو برای خرید 40 تن آب‌سنگین از ایران عنوان کرد: مذاکرات در این زمینه ادامه دارد و توافقات اصولی در مورد این موضوع صورت گرفته است و باید در مورد جزئیات آن از جمله جزئیات مالی و فنی که مسائل پیچیده‌ای است، صحبت شود.

سفیر روسیه در ایران در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار فارس در خصوص امضای قرارداد خرید جنگنده سوخو ۳۰ و تانک تی ۹۰ از روسیه و برخی اظهارنظرات مطرح شده مبنی بر اینکه مسکو به دلیل تحریم‌ها قادر به فروش این تجهیزات به ایران نیست، نیز خاطرنشان کرد: تجهیزات نظامی که روسیه به ایران می‌فروشد جنبه دفاعی دارد و ما در خصوص فروش این تجهیزات به ایران، براساس تعهدات بین‌المللی عمل می‌کنیم.


ویدیو مرتبط :
فروش تجهیزات لگراند در ایران - آلما شبکه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پوتین به دنبال فروش تسلیحات روسی به ایران



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,مبادلات ایران و روسیه

برای آمریکا و اسرائیل، یکی از جنجالی ترین مبادلات ایران و روسیه قرارداد سال 2007 برای فروش موشک های اس 300 سطح به هوا بود که مقامات هر دو کشور آن را به عنوان یک مانع احتمالی جدی برای هرگونه اقدام نظامی علیه تاسیسات هسته ای ایران در نظر گرفته بودند.

المانیتور در تحلیلی نوشت: روسیه بعد از توافق لوزان به دنبال قرارداد تسلیحاتی با ایران است.

به گزارش تیک، یکی از چندین سئوال پاسخ داده نشده درباره به اصطلاح چارچوب توافق بر سر برنامه هسته ای ایران این است که آیا تجارت تسلیحاتی میان ایران و روسیه محدود خواهد شد و این که این محدودیت چگونه خواهد بود؟ بویژه این که مسکو منافع بلندمدتی در فروش موشک های سطح به هوا به ایران دارد. در حقیقت مدیریت روابط نظامی ایران و روسیه ممکن است بسیار دشوارتر از کاری باشد که گروه پنج به علاوه یک برای دستیابی به توافق نهایی با ایران تا ضرب الاجل ماه ژوئن قرار است انجام دهند.

برای آمریکا و اسرائیل، یکی از جنجالی ترین مبادلات ایران و روسیه قرارداد سال 2007 برای فروش موشک های اس 300 سطح به هوا بود که مقامات هر دو کشور آن را به عنوان یک مانع احتمالی جدی برای هرگونه اقدام نظامی علیه تاسیسات هسته ای ایران در نظر گرفته بودند.

در سپتامبر 2010، دیمتری مدودف، رئیس جمهوری سابق روسیه فرمان ممنوعیت فروش اس سیصد و دیگر تسلیحات جنجالی به ایران را صادر کرد.

این اقدام مدودف بعد از صدور قطعنامه 1929 شورای امنیت سازمان ملل بود که در ژوئن 2010 تصویب شد. که فروش تانک های جنگی، خودروهای زرهی، ناوگان هوایی جنگی، سیستم های توپخانه سنگین، بالگردهای جنگی، کشتی های جنگی، موشک و سیستم های موشکی را منع کرده بود.

از آنجا که ایران هزینه این توافق هشتصد میلیون دلاری خرید موشک های اس سیصد را پرداخته بود، ایران از روسیه برای عدم تحویل سفارشهایش شکایت کرده و خواستار چهار میلیارد دلار شده است.

با وجود این برخی رسانه ها از حل و فصل مناقشه روسیه و ایران بر سر این موشک ها گزارش داده اند.

نسخه آمریکایی سرفصل های بیانیه لوزان حاکی از این است که همرمان با اجرای توافق همه قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل مربوط به برنامه هسته ای ایران برداشته خواهد شد و محدودیت های جدید بر برنامه های تسلیحاتی جنجالی ایران از جمله موشک های بالستیک در یک توافقنامه جدید بررسی خواهد شد.

در همین حال براساس گزارش اسپاتنیک،خبرگزاری دولتی روسیه، در فقدان تحریم های سازمان ملل از یازده میلیارد دلار تا سیزده میلیارد دلار خواهد رسید.

حتی در صورت تلاش آمریکا برای تصویب قطعنامه ای علیه فروش تسلیحات به ایران، روسیه باز هم به ایران سلاح می فروشد.

مقامات روسی و برخی از ناظران بارها گفته اند که سلاح های نظیر موشک های اس سیصد جنبه های دفاعی دارد و به همین دلیل از دایره تحریم های سازمان ملل علیه ایران خارج می شوند.

از سوی دیگر باید توجه کرد که هر تلاش آمریکا برای اعمال محدودیت تسلیحاتی بر ایران در سازمان ملل می تواند توسط روسیه وتو شود.

حتی اگر آمریکا بخواهد شرکت های روسی را تهدید به تحریم کند، با توجه به وخیم بودن روابط کرملین و کاخ سفید بر سر اوکراین، آنها چیزی برای از دست دادن ندارند.


اخبار سیاست خارجی - تیک