اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

فروش‌كلیه هم تلگرامی شد!



اخبار,اخبار اجتماعی , فروش کلیه

 از بیماری‌هایی كه افراد زیادی در كشور ما با آن دست و پنجه نرم می‌كنند بیماری‌های كلیوی هستند. در كشور ما 23 تا 30 آبان به نام «هفته حمایت از بیماران كلیوی» نامگذاری شده و همین بهانه‌ای شد تا به سراغ بیماران كلیوی برویم و از زبان خودشان حالشان را جویا شویم. در طرف دیگر ماجرای بیماری‌های كلیوی، فروشندگان كلیه قرار دارند كه با تكنولوژی‌های جدید همگام شده‌اند و حتی كانال‌های تلگرامی هم دارند.

در كشور ما از هر10 نفر یك نفر بیماری كلیوی دارد، یعنی حدود هشت میلیون ایرانی بیمار كلیوی هستند و این تنها یك سوی ماجراست. سنگ كلیه یكی از بیماری‌های كلیه است كه ایران بالاترین آمار بین‌المللی را از نظر شیوع آن دارد و بیشترین آمار سنگ كلیه منطقه متعلق به ایران است، به حدی كه سالانه 135 نفر از هر 100 هزار نفر در فهرست بروز سنگ كلیه قرار می‌گیرند.

 

حدود هفت ماه قبل، رئیس اداره پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت با اشاره به سرعت رشد بیماری‌ نارسایی مزمن كلیه اظهار كرد: «در همه كشورها تعداد بیماران دچار نارسایی‌ كلیوی افزایش پیدا می‌كند. در ایران آمار افزایش تعداد بیماران نارسایی كلیوی هفت درصد است، یعنی سالی هفت درصد به تعداد بیماران نارسایی مزمن كلیه اضافه می‌شود.» كتایون نجفی‌زاده با بیان اینكه سرعت رشد ابتلا به نارسایی‌های مزمن كلیوی در ایران بالاتر از آمار دنیاست، افزود: «همچنین سالانه حدود 5/7 درصد به بیماران دیالیزی و شش درصد نیز به تعداد بیماران دیالیز صفاقی در كشور افزوده می‌شود. در دنیا آمار افزایش نارسایی‌ مزمن كلیه و دیالیز خونی حدود شش درصد است.»


 مشكلاتی كه بعد از پیوند هم ادامه دارند
نمی‌توانید با اتوبوس و سایر وسایل نقلیه به مركز درمانی برسید، پس یا باید با آژانس بروید یا به كمك خانواده‌‌تان. با وضعیت جسمانی‌تان، قادر به كاركردن نیستید پس همیشه نگران هزینه درمان هستید. به داروخانه مراجعه می‌كنید تا نسخه‌تان را بگیرید، اما داروی تجویزی شما تحت پوشش بیمه نیست و دكتر تاكید كرده حتما باید همین‌ دارو را مصرف كنید. هنوز در فهرست انتظار پیوند كلیه هستید و هر روز به این امید روزتان را شروع می‌كنید كه شاید نوبت پیوندتان باشد. ضعف جسمانی و داروهایی كه باید برای سایر بیماری‌هایتان بخورید، امانتان را بریده ولی از همه اینها بدتر، نگاه اطرافیانتان به شماست. علاوه بر مشكلات بیان‌شده، مشكلات معیشتی بیماران كلیوی بسیار قابل‌توجه است و بخش عمده‌ای از این بیماران در پرداخت هزینه‌های درمان خود ناتوان هستند. حسین 30 ساله یكی از هزاران بیمار كلیوی است. او به «آرمان» می‌گوید: «از زمان كودكی یكی از كلیه‌‌هایم دچار نارسایی بود ولی چون كلیه دیگرم سالم بود، متوجه آن نشدم. تقریبا 20 ساله بودم كه با انجام سونوگرافی و آزمایش معلوم شد كلیه دیگرم نیز در حال نابودی است.

 

دو سال با یك كلیه سر كردم تا اینكه نفس آن نیز به شماره افتاد.» بعد داستان دیالیز شروع می‌شود، اما كلیه‌هایش به دیالیز جواب نمی‌دهد و پیوند تنها راه باقی‌مانده می‌شود. او ادامه می‌دهد: «چون گروه خونی‌ام o مثبت بود، كلیه پیوندی سخت پیدا می‌شد، حدود هفت7 سال پیش، پزشك با انجام آزمایش تعیین كرد پدرم می‌تواند كلیه‌اش را به من بدهد. البته بعد از پیوند برای پدرم مشكلی ایجاد نشد و من هم بعد از عمل پیوند، حال و روزم بهتر شد و مشكل خاصی نداشتم جز هزینه بالای داروهای خارجی.» او می‌افزاید: «داروهای دیگری هم به جای این داروها به بازار آمده‌اند ولی كیفیت داروهای سابق را ندارد و به من نمی‌سازد؛ هر روز صبح حالت تهوع و استفراغ شدید دارم و علاوه بر آن، پوكی استخوان شدید گرفته‌ام و نمی‌توانم سر كار بروم. حتی به دلیل بیماری‌ام از سال دوم دانشگاه نتوانستم ادامه تحصیل بدهم.»


 بیمارانی كه امیدی به درمان ندارند
افسانه 46 ساله یكی دیگر از بیماران كلیوی است كه حدود 11 سال است سنگ كلیه دارد، اما با این وجود هنوز درمانی برایش پیدا نشده است. او به «آرمان» می‌گوید: «در این 11 سال هفت بار دكتر عوض كرده‌ام، زیرا هر كدام از آنها بعد از مدتی می‌گوید كه نمی‌تواند كاری برایم انجام دهد و من را به دكتر دیگری معرفی می‌كند.» همه دكترهایی كه او به آنها مراجعه كرده در ابتدا نسخه سنگ‌شكن را به او تجویز كرده‌اند، اما به دلیل اینكه كلیه‌اش قدرت دفع سنگ ندارد تا حالا حتی یك سنگ ریزه هم دفع نكرده است. سنگ‌شكن‌های زیاد، به كلیه‌اش آسیب زده‌اند و علاوه بر خونریزی كلیه به بزرگ‌تر شدن سنگ‌هایش هم دامن زده‌اند.

 

خودش در این باره می‌گوید: «قبل از اینكه سنگ‌شكن‌ها شروع شوند فقط سه سنگ در كلیه‌ام بود ولی الان 9 سنگ كه كمترین‌شان 14 میلیمتر است در كلیه‌ام هست.» او از بارقه‌های امیدی حرف می‌زند كه به ناامیدی ختم شده‌اند. «چند ماه قبل بالاخره یك دكتر در اهواز پیدا شد كه می‌گفت می‌تواند برایم كاری كند. مسافت زیادی را تا این شهر رفتیم و دكتر قول داد كه سنگ‌ها را درمی‌آورد. خیلی امیدوار شده بودم، اما بعد از یك مدت دكتر با ما تماس گرفت و گفت كه دستگاهی كه با آن می‌خواست كلیه‌ام را جراحی كند تحریم است و به آن اجازه ورود نمی‌دهند. بعد از این اتفاق خیلی ناامید و افسرده شدم.»


 فروشندگان كلیه هم به تلگرام پیوستند
اما در سوی دیگر ماجرای كلیه، كسانی هستند كه اقدام به فروش كلیه‌هایشان می‌كنند. شاید اسم فروشندگان كلیه تصویر در و دیوارهای شهر را كه آگهی‌های فروش كلیه بر آنها نصب شده‌اند تداعی كند ولی این‌بار در كنار این شیوه سنتی فروش كلیه شیوه‌های جدیدی سربرآورده‌اند كه بازار گرمی هم دارند.

 

سایت‌هایی كه برای فروش كلیه احداث شده‌اند پر از آگهی‌هایی هستند كه بیشتر آگهی‌دهندگان با كلمات «فوری» و «نیاز مالی» اضطرارشان را به فروش كلیه یا كبدشان نشان می‌دهند. به یكی از این سایت‌ها قدم می‌گذاریم. در یك آگهی كه متعلق به روز گذشته است آمده است: «سلام امین هستم. ۲۴سالمه كلیه و قسمتی از كبدم رو می‌فروشم به قیمت توافقی. ورزشكار حرفه‌ای هستم و رزمی‌كارم. كلی هم حكم قهرمانی كشوری و بین‌المللی دارم.» با اینكه در بعضی از آگهی‌ها از قیمت‌های 90 و 100 میلیونی فروش صحبت شده، اما بعضی از آگهی‌های دیگر از «قیمت توافقی» كه معلوم نیست راه به كجا می‌برد صحبت می‌كنند. با یكی از این آگهی‌دهندگان كه می‌خواهد كلیه یا قسمتی از كبدش را به قیمت توافقی بفروشد تماس می‌گیریم.

 

زن 33 ساله كه از صدای خسته‌اش می‌توان حدس زد كه چه چیزی او را مجبور به این كار كرده، می‌گوید: «من سرپرست خانواده هستم و دو بچه دارم و فشار قرض‌ها و پول نزول باعث شده است كه مجبور به فروش كلیه‌ام شوم.» او ادامه می‌دهد: «من شاغل هستم ولی مشكلی از نظر جسمانی ندارم.» برای فروش كلیه اش قیمت‌های 55 میلیونی هم به او پیشنهاد شده است و درباره فروش كبد هم می‌گوید: «با اینكه در بعضی از آگهی‌ها قیمت فروش كبد را 400 میلیون زده‌اند ولی عرفش 250 میلیون است، ولی فروش كبد مشكلاتی دارد، زیرا در ایران فقط پیوند اقوام درجه یك را قبول می‌كنند.»

 

اما در این سایت علاوه بر آگهی‌هایی كه در سایت هستند یك كانال تلگرامی هم وجود دارد كه برای درج آگهی در كانال باید چهار هزار تومان پول به یك شماره حساب كه در سایت قرار داده شده واریز كرد. وارد كانال تلگرامی فروش كلیه می‌شویم. در كانال آگهی‌های مختلفی از فروشندگان كلیه درج شده است. در یكی از این آگهی‌ها آمده است: «فروش كلیه 23 ساله فوری فوری فروشی30 میلیون.» شماره تلفنی هم در انتهای آگهی است و به همین راحتی و با چند كلمه ساده یك كلیه فروخته می‌شود. نكته جالب در این آگهی این است كه خبری از قیمت‌های نجومی فروش كلیه نیست. با شماره‌ای كه در این آگهی تلگرامی درج شده است تماس می‌گیریم. پسر جوان می‌گوید:


«از نظر جسمانی مشكلی ندارم و به دلیل مشكلات مالی مجبور به فروش كلیه هستم.» از او درباره این می‌پرسیم كه آیا مطمئن است مشكلی برایش پیش نمی‌آید. می‌گوید: «وقتی رضایتنامه را پر كردم هر مشكلی هم پیش بیاید مسئولیتش با خودم است. بیمارستان هم مشكلی ندارد.» اما جمله آخرش را بارها از زبان این فروشندگان شنیده‌ایم: «كلیه چیزی است كه با یكی‌اش هم می‌توان زندگی كرد و مشكلی پیش نمی‌آید.» بازار فروش كلیه به گوشی‌های موبایل هم راه یافته است و با عضویت در یك كانال تلگرامی‌شان به راحتی می‌توان تعداد زیادی از آگهی‌ها را یافت كه از دردی عظیم حكایت دارند. زمانی كه یك مشكل مالی پیش می‌آید در دسترس‌ترین گزینه فروش عضوی از بدن می‌شود. نكته جالب در این آگهی‌ها این است كه تقریبا 90 درصد آنها زیر 30 سال سن دارند و معلوم نیست كه زندگی با یك كلیه قرار است چگونه ادامه پیدا كند؟
 
 اخبار اجتماعی  - آرمان 


ویدیو مرتبط :
انیمیشن غددهاى فوق كلیه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

فروش‌ كلیه هم تلگرامی شد!


از بیماری‌هایی كه افراد زیادی در كشور ما با آن دست و پنجه نرم می‌كنند بیماری‌های كلیوی هستند.

روزنامه آرمان: از بیماری‌هایی كه افراد زیادی در كشور ما با آن دست و پنجه نرم می‌كنند بیماری‌های كلیوی هستند.

در كشور ما 23 تا 30 آبان به نام «هفته حمایت از بیماران كلیوی» نامگذاری شده و همین بهانه‌ای شد تا به سراغ بیماران كلیوی برویم و از زبان خودشان حالشان را جویا شویم. در طرف دیگر ماجرای بیماری‌های كلیوی، فروشندگان كلیه قرار دارند كه با تكنولوژی‌های جدید همگام شده‌اند و حتی كانال‌های تلگرامی هم دارند.
 
در كشور ما از هر10 نفر یك نفر بیماری كلیوی دارد، یعنی حدود هشت میلیون ایرانی بیمار كلیوی هستند و این تنها یك سوی ماجراست. سنگ كلیه یكی از بیماری‌های كلیه است كه ایران بالاترین آمار بین‌المللی را از نظر شیوع آن دارد و بیشترین آمار سنگ كلیه منطقه متعلق به ایران است، به حدی كه سالانه 135 نفر از هر 100 هزار نفر در فهرست بروز سنگ كلیه قرار می‌گیرند.

حدود 7 ماه قبل، رئیس اداره پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت با اشاره به سرعت رشد بیماری‌ نارسایی مزمن كلیه اظهار كرد: «در همه كشورها تعداد بیماران دچار نارسایی‌ كلیوی افزایش پیدا می‌كند. در ایران آمار افزایش تعداد بیماران نارسایی كلیوی هفت درصد است، یعنی سالی هفت درصد به تعداد بیماران نارسایی مزمن كلیه اضافه می‌شود.»

كتایون نجفی‌زاده با بیان اینكه سرعت رشد ابتلا به نارسایی‌های مزمن كلیوی در ایران بالاتر از آمار دنیاست، افزود: «همچنین سالانه حدود 5/7 درصد به بیماران دیالیزی و شش درصد نیز به تعداد بیماران دیالیز صفاقی در كشور افزوده می‌شود. در دنیا آمار افزایش نارسایی‌ مزمن كلیه و دیالیز خونی حدود شش درصد است.»

 مشكلاتی كه بعد از پیوند هم ادامه دارند

نمی‌توانید با اتوبوس و سایر وسایل نقلیه به مركز درمانی برسید، پس یا باید با آژانس بروید یا به كمك خانواده‌‌تان. با وضعیت جسمانی‌تان، قادر به كاركردن نیستید پس همیشه نگران هزینه درمان هستید. به داروخانه مراجعه می‌كنید تا نسخه‌تان را بگیرید، اما داروی تجویزی شما تحت پوشش بیمه نیست و دكتر تاكید كرده حتما باید همین‌ دارو را مصرف كنید.

هنوز در فهرست انتظار پیوند كلیه هستید و هر روز به این امید روزتان را شروع می‌كنید كه شاید نوبت پیوندتان باشد. ضعف جسمانی و داروهایی كه باید برای سایر بیماری‌هایتان بخورید، امانتان را بریده ولی از همه اینها بدتر، نگاه اطرافیانتان به شماست. علاوه بر مشكلات بیان‌شده، مشكلات معیشتی بیماران كلیوی بسیار قابل‌توجه است و بخش عمده‌ای از این بیماران در پرداخت هزینه‌های درمان خود ناتوان هستند.

حسین 30 ساله یكی از هزاران بیمار كلیوی است. او به «آرمان» می‌گوید: «از زمان كودكی یكی از كلیه‌‌هایم دچار نارسایی بود ولی چون كلیه دیگرم سالم بود، متوجه آن نشدم. تقریبا 20 ساله بودم كه با انجام سونوگرافی و آزمایش معلوم شد كلیه دیگرم نیز در حال نابودی است. دو سال با یك كلیه سر كردم تا اینكه نفس آن نیز به شماره افتاد.» بعد داستان دیالیز شروع می‌شود، اما كلیه‌هایش به دیالیز جواب نمی‌دهد و پیوند تنها راه باقی‌مانده می‌شود.

او ادامه می‌دهد: «چون گروه خونی‌ام o مثبت بود، كلیه پیوندی سخت پیدا می‌شد، حدود هفت7 سال پیش، پزشك با انجام آزمایش تعیین كرد پدرم می‌تواند كلیه‌اش را به من بدهد. البته بعد از پیوند برای پدرم مشكلی ایجاد نشد و من هم بعد از عمل پیوند، حال و روزم بهتر شد و مشكل خاصی نداشتم جز هزینه بالای داروهای خارجی.»

او می‌افزاید: «داروهای دیگری هم به جای این داروها به بازار آمده‌اند ولی كیفیت داروهای سابق را ندارد و به من نمی‌سازد؛ هر روز صبح حالت تهوع و استفراغ شدید دارم و علاوه بر آن، پوكی استخوان شدید گرفته‌ام و نمی‌توانم سر كار بروم. حتی به دلیل بیماری‌ام از سال دوم دانشگاه نتوانستم ادامه تحصیل بدهم.»

 بیمارانی كه امیدی به درمان ندارند

افسانه 46 ساله یكی دیگر از بیماران كلیوی است كه حدود 11 سال است سنگ كلیه دارد، اما با این وجود هنوز درمانی برایش پیدا نشده است. او به «آرمان» می‌گوید: «در این 11 سال هفت بار دكتر عوض كرده‌ام، زیرا هر كدام از آنها بعد از مدتی می‌گوید كه نمی‌تواند كاری برایم انجام دهد و من را به دكتر دیگری معرفی می‌كند.»

همه دكترهایی كه او به آنها مراجعه كرده در ابتدا نسخه سنگ‌شكن را به او تجویز كرده‌اند، اما به دلیل اینكه كلیه‌اش قدرت دفع سنگ ندارد تا حالا حتی یك سنگ ریزه هم دفع نكرده است. سنگ‌شكن‌های زیاد، به كلیه‌اش آسیب زده‌اند و علاوه بر خونریزی كلیه به بزرگ‌تر شدن سنگ‌هایش هم دامن زده‌اند.

خودش در این باره می‌گوید: «قبل از اینكه سنگ‌شكن‌ها شروع شوند فقط سه سنگ در كلیه‌ام بود ولی الان 9 سنگ كه كمترین‌شان 14 میلیمتر است در كلیه‌ام هست.» او از بارقه‌های امیدی حرف می‌زند كه به ناامیدی ختم شده‌اند. «چند ماه قبل بالاخره یك دكتر در اهواز پیدا شد كه می‌گفت می‌تواند برایم كاری كند. مسافت زیادی را تا این شهر رفتیم و دكتر قول داد كه سنگ‌ها را درمی‌آورد. خیلی امیدوار شده بودم، اما بعد از یك مدت دكتر با ما تماس گرفت و گفت كه دستگاهی كه با آن می‌خواست كلیه‌ام را جراحی كند تحریم است و به آن اجازه ورود نمی‌دهند. بعد از این اتفاق خیلی ناامید و افسرده شدم.»

 فروشندگان كلیه هم به تلگرام پیوستند

اما در سوی دیگر ماجرای كلیه، كسانی هستند كه اقدام به فروش كلیه‌هایشان می‌كنند. شاید اسم فروشندگان كلیه تصویر در و دیوارهای شهر را كه آگهی‌های فروش كلیه بر آنها نصب شده‌اند تداعی كند ولی این‌بار در كنار این شیوه سنتی فروش كلیه شیوه‌های جدیدی سربرآورده‌اند كه بازار گرمی هم دارند. سایت‌هایی كه برای فروش كلیه احداث شده‌اند پر از آگهی‌هایی هستند كه بیشتر آگهی‌دهندگان با كلمات «فوری» و «نیاز مالی» اضطرارشان را به فروش كلیه یا كبدشان نشان می‌دهند.

به یكی از این سایت‌ها قدم می‌گذاریم. در یك آگهی كه متعلق به روز گذشته است آمده است: «سلام امین هستم. ۲۴سالمه كلیه و قسمتی از كبدم رو می‌فروشم به قیمت توافقی. ورزشكار حرفه‌ای هستم و رزمی‌كارم. كلی هم حكم قهرمانی كشوری و بین‌المللی دارم.»

با اینكه در بعضی از آگهی‌ها از قیمت‌های 90 و 100 میلیونی فروش صحبت شده، اما بعضی از آگهی‌های دیگر از «قیمت توافقی» كه معلوم نیست راه به كجا می‌برد صحبت می‌كنند. با یكی از این آگهی‌دهندگان كه می‌خواهد كلیه یا قسمتی از كبدش را به قیمت توافقی بفروشد تماس می‌گیریم.

زن 33 ساله كه از صدای خسته‌اش می‌توان حدس زد كه چه چیزی او را مجبور به این كار كرده، می‌گوید: «من سرپرست خانواده هستم و دو بچه دارم و فشار قرض‌ها و پول نزول باعث شده است كه مجبور به فروش كلیه‌ام شوم.» او ادامه می‌دهد: «من شاغل هستم ولی مشكلی از نظر جسمانی ندارم.» برای فروش كلیه اش قیمت‌های 55 میلیونی هم به او پیشنهاد شده است و درباره فروش كبد هم می‌گوید: «با اینكه در بعضی از آگهی‌ها قیمت فروش كبد را 400 میلیون زده‌اند ولی عرفش 250 میلیون است، ولی فروش كبد مشكلاتی دارد، زیرا در ایران فقط پیوند اقوام درجه یك را قبول می‌كنند.»

اما در این سایت علاوه بر آگهی‌هایی كه در سایت هستند یك كانال تلگرامی هم وجود دارد كه برای درج آگهی در كانال باید چهار هزار تومان پول به یك شماره حساب كه در سایت قرار داده شده واریز كرد.

وارد كانال تلگرامی فروش كلیه می‌شویم. در كانال آگهی‌های مختلفی از فروشندگان كلیه درج شده است. در یكی از این آگهی‌ها آمده است: «فروش كلیه 23 ساله فوری فوری فروشی30 میلیون.» شماره تلفنی هم در انتهای آگهی است و به همین راحتی و با چند كلمه ساده یك كلیه فروخته می‌شود.

نكته جالب در این آگهی این است كه خبری از قیمت‌های نجومی فروش كلیه نیست. با شماره‌ای كه در این آگهی تلگرامی درج شده است تماس می‌گیریم.

پسر جوان می‌گوید: «از نظر جسمانی مشكلی ندارم و به دلیل مشكلات مالی مجبور به فروش كلیه هستم.» از او درباره این می‌پرسیم كه آیا مطمئن است مشكلی برایش پیش نمی‌آید. می‌گوید: «وقتی رضایتنامه را پر كردم هر مشكلی هم پیش بیاید مسئولیتش با خودم است. بیمارستان هم مشكلی ندارد.»

اما جمله آخرش را بارها از زبان این فروشندگان شنیده‌ایم: «كلیه چیزی است كه با یكی‌اش هم می‌توان زندگی كرد و مشكلی پیش نمی‌آید.» بازار فروش كلیه به گوشی‌های موبایل هم راه یافته است و با عضویت در یك كانال تلگرامی‌شان به راحتی می‌توان تعداد زیادی از آگهی‌ها را یافت كه از دردی عظیم حكایت دارند.

زمانی كه یك مشكل مالی پیش می‌آید در دسترس‌ترین گزینه فروش عضوی از بدن می‌شود. نكته جالب در این آگهی‌ها این است كه تقریبا 90 درصد آنها زیر 30 سال سن دارند و معلوم نیست كه زندگی با یك كلیه قرار است چگونه ادامه پیدا كند؟