اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

فرنگ رفته‌ های کابینه روحانی کیستند؟


حسن روحانی به احتمال زیاد کابینه خود را در همان روز تحلیف معرفی می کند، هر چه در سال84 محمود احمدی نژاد وزیرانی ناشناخته به مجلس معرفی کرد، گزینه هایی که برای کابینه روحانی معرفی شده اند شناخته شده و دارای تجربه مدیریتی هستند.

مجله مهر: حسن روحانی به احتمال زیاد کابینه خود را در همان روز تحلیف معرفی می کند، هر چه در سال84 محمود احمدی نژاد وزیرانی ناشناخته به مجلس معرفی کرد، گزینه هایی که برای کابینه روحانی معرفی شده اند شناخته شده و دارای تجربه مدیریتی هستند.

یک تفاوت دیگر در کابینه احمدی نژاد و کابینه روحانی به چشم می خورد و آن در تحصیلات وزیران این دو دولت و دانشگاههای محل اخذ مدرک آن وزیران است. احتمال زیاد در کابینه روحانی وزیرانی که از دانشگاههای خارجی اخذ مدرک کرده اند حضور داشته باشند زیاد است.


 در دولت نهم احمدی نژاد وزیران وی اگر از اساتید دانشگاه علم وصنعت و دانشگاه شیراز انتخاب شده بودند در دولت دهمش اما این یکدستی وجود نداشت. به غیر از چهار وزیر او از جمله علی اکبر صالحی، مهدی غضنفری، کامران دانشجو و محمد حسین طریقت منفرد بقیه وزیران احمدی نژاد تحصیل کرده داخل کشور هستند.

علی اکبر صالحی در سال 1968 میلادی به دانشگاه آمریکایی بیروت رفته، سه سال بعد لیسانس مهندسی مکانیک گرفت و در سال 1977 از ام آی تی در آمریکا دکتری فیزیک هسته ای گرفت. مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت دکترای خود را از سیدنی استرالیا گرفته است و کامران دانشجو در دانشگاه منچستر انگلیس مشغول به تحصیل بود که با وقوع انقلاب به ایران بازمی گردد. محمد حسن طریقت منفرد وزیر بهداشت دولت هم مدرک تحصیلی خود را از آلمان اخذ کرده است.


در بین وزیران احمدی نژاد حمیدرضا حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش دکتری الهیات و معارف خود را از دانشگاه آزاد اسلامی گرفته و شمس الدین حسینی هم  مدرک دکترای اقتصاد خود را از واحد علوم وتحقیقات دانشگاه آزاد اخذ کرده است. اسدالله عباسی وزیر تعاون نیز از دانشگاه آزاد اسلامی اخذ مدرک کرده است.

 رضا تقی پور وزیر سابق ارتباطات و محمد عباسی در مقطع دکترا مشغول به تحصیل بودند. بقیه وزیران دولت احمدی نژاد از جمله صادق خلیلیان از دانشگاههای معتبر داخلی مثل تربیت مدرس مدرک تحصیلی خودشان را اخذ کرده اند.


در بین وزیران روحانی اما روایت کمی متفاوت است. بسیاری از گزینه هایی که برای کابینه روحانی مطرح می شود تحصیل کرده خارج هستند. همچنانکه شخص رئیس جمهور مدرک تحصیلی خود را از دانشگاه کلدونیان گلاسکو گرفته است.

محمد رضا عارف را که به عنوان یکی از گزینه های معاون اولی می گویند مدرک دکترای برق از دانشگاه استنفورد دارد، محمدعلی نجفی یکی دیگر از گزینه های معاون اولی از موسسه فناوری ماساچوست کارشناسی ارشد خود را گرفته و با وقوع انقلاب دوره دکتری خود را ناتمام گذاشته و به ایران بازگشته است.

محمود واعظی یکی از گزینه های وزارت خارجه است که  مدرک مهندسی الکترونیک خود را از دانشگاه ساکرامنتو کالیفرنیا دریافت کرده است.

اسحاق جهانگیری یکی از گزینه های وزیر کشور: موفق به اخذ مدرک کارشناسی فیزیک و کارشناسی ارشد مهندسی صنایع از دانشگاههای ایران شده است.

محمد باقر نوبخت دکتری تخصصی اقتصاد خود را از دانشگاههای انگلیس گرفته و یکی از گزینه های وزارت اقتصاد است.

محمد نهاوندیان، یکی دیگر از گزینه های وزارت اقتصاد است که دکترای اقتصاد خود را از دانشگاه جورج واشینگتن آمریکا در ژانویه 1994، دریافت کرده است.


ویدیو مرتبط :
دفاع از کابینه روحانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رونمایی از کابینه احتمالی؛حضور ولایتی، عارف، قالیباف، مطهری، نهاوندیان و فاطمه هاشمی در کابینه حسن روحانی؟



وزرا روحانی,کابینه دولت روحانی

اصلاح‌طلبان و اصولگرایان در کابینه حضور دارند؛

رونمایی از کابینه احتمالی دولت یازدهم

برخی خبرها حاکی از انتخاب چهره های متخصص و اعتدال گرا از تمام سلایق سیاسی کشور به عنوان اعضای کابینه وی حکایت دارد تا جایی که از علی اکبر ولایتی و محمد باقر قالیباف که رقیب روحانی در انتخابات ریاست جمهوری بودند به عنوان اعضای کابینه دولت آتی نام برده می شود.

برخی شنیده ها حاکی از روند انتخاب کابینه دولت یازدهم با تیمی متشکل از وزیران فعلی و سابق و همچنین چهره های سیاسی اصولگرا، اصلاح‌طلب و اعتدال‌گرا است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری اعتدال، پس از انتخابات حجت الاسلام دکتر حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور منتخب، رایزنی ها برای انتخاب و معرفی اعضای کابینه دولت یازدهم آغاز شده است.

برخی خبرها حاکی از انتخاب چهره های متخصص و اعتدال گرا از تمام سلایق سیاسی کشور به عنوان اعضای کابینه وی حکایت دارد تا جایی که از علی اکبر ولایتی و محمد باقر قالیباف که رقیب روحانی در انتخابات ریاست جمهوری بودند به عنوان اعضای کابینه دولت آتی نام برده می شود.

افراد احتمالی عضو کابینه دکتر حسن روحانی رئیس جمهور منتخب مردم باتوجه به اخبار برخی منابع نزدیک به وی و شنیده ها معرفی شده اند که بر این اساس اعضای کابینه به شرح ذیل معرفی می شوند:

معاون اول رئیس جمهور: محمدرضا عارف یا محمدرضا نعمت زاده

وزیر کشور: ناطق نوری(در حال مذاکره) اسحاق جهانگیری یا مسعود سلطانی فر

وزیر امور خارجه: کمال خرازی، محمود واعظی یا علی اکبر صالحی

وزیر دادگستری: حجت الاسلام اسماعیل شوشتری

وزیر آموزش و پرورش: سیدرضا صالحی، رحیم عبادی

وزیر نفت: اکبر ترکان، محمدرضا نعمت زاده، سیدکاظم وزیری هامانه یا بیژن نامدار زنگنه

وزیر نیرو: حبیب الله بی طرف ، مجید نامجو یا بیژن نامدار زنگنه

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات: احمدرضا معتمدی یا نصرالله جهانگرد

وزیر علوم تحقیقات و فناوری: علی عباسپورتهرانی، جعفر توفیقی، عبدالله جاسبی یا جواد اطاعت

وزیر ورزش و جوانان: محسن مهرعلیزاده، محمدرضا دادکان یا سعید فائقی

وزیر کشاورزی: عیسی کلانتری یا محمود حجتی

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی: مرتضی بانک، صفدر حسینی یا حسین کمالی

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح: حسین دهقان، علی شمخانی یا اکبر ترکان

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: سیدرضا صالحی، حجت الاسلام علی عسگری یا علی مطهری

وزیر اقتصاد و دارایی: محمدباقر نوبخت

وزیر صنعت، معدن و تجارت: محمد نهاوندیان یا محمدرضا شریعتمداری یا محمدرضا نعمت زاده

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: صلاح‌الدین دلشاد

وزیر راه و شهرسازی: علی اکبر آقایی، محمدباقر قالیباف یا علی عبدالعلی‌زاده

معاون پارلمانی رئیس جمهور: حجت الاسلام علی عسگری یا حجت الاسلام قدرت الله علیخانی

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست: دکتر نوریان یا معصومه ابتکار

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران: حسین دهقان

معاون فرهنگی وزیر ارشاد: محمد سلطانی‌فر- معاون سینمایی وزیر ارشاد: احسان دلاویز

معاون رئیس جمهور در امور روحانیت: حجت الاسلام سیدرضا اکرمی یا حجت الاسلام شهیدی

دبیر شورای عالی امنیت ملی: علی اکبر ولایتی یا عبدالرضا رحمانی فضلی

رئیس سازمان انرژی اتمی: غلامرضا آقازاده، حسین فریدون یا علی اکبر صالحی

رئیس مرکز مشارکت زنان و امور خانواده ریاست جمهوری: زهرا پیشگاهی‌فرد یا زهرا شجاعی

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی: محمد باقر نوبخت، محمدعلی نجفی، غلامرضا تاجگردون یا حمید رضا برادران شرکاء

رئیس کل بانک مرکزی: مجید قاسمی، سید محمد حسین عادلی، مرتضی محمدخان یا علی دیواندره‌ای

رئیس سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی: حسین مرعشی یا مهدی مظاهری

مشاور رئیس جمهور و سرپرست نهاد ریاست جمهوری: حسن اکبری یا محمدرضا نعمت زاده

معاونین رئیس جمهور منتخب: اکبر ترکان، محمدرضا نعمت زاده، فاطمه هاشمی، اعظم ناصری،محمدباقر قالیباف و محمدعلی نجفی، موسوی لاری و مجید انصاری

مشاورین رئیس جمهور: دکتر محمدرضا صادق، علی عسگری، حسین فریدون، حجت الاسلام شهیدی، حجت الاسلام سیدمحمود علوی

دبیر شورای اطلاع رسانی دولت: علی اکبر جلالی- علیرضا الفت و نصرالله جهانگرد

لازم به یادآوری است که اسامی ذکر شده بعنوان اعضای کابینه احتمالی دکتر روحانی بر اساس آنچه از منابع مختلف بدست آمده و در برخی محافل از آنها نام برده شده، مطرح گردیده و طبیعتاٌ تا روز معرفی کابینه به مجلس شورای اسلامی در شهریورماه اسامی و نام ها صرفا گمانه زنی و شنیده ها از منابع نزدیک به رئیس جمهور منتخب است./اعتدال