اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

فرمولی برای محاسبه ضربان قلب حین ورزش


ریچارد ویل فیزیولوژیست ورزشی از مرکز تحقیقاتی چاقی مفرط در نیویورک روشی را برای اندازه‌گیری میزان ضربان قلب مناسب به هنگام ورزش تهیه کرده است که به صورت حدودی نشان می‌دهد ضربان قلب ورزشکار باید چقدر باشد.

ایسنا: دکتر ریچارد ویل، فرمولی برای اندازه‌گیری ضربان قلب مناسب به هنگام ورزش تهیه کرده است که به شرح زیر است:

ابتدا با کمک یک ساعت اندازه‌گیری کنید که در یک دقیقه چند بار قلب شما می‌زند.

ماکزیمم ضربان قلب خود را با کاهش سن خود از عدد 220 مشخص کنید. سپس ضربان قلب خود در حالت استراحت را که اندازه گرفته بودید از این عدد کم کنید. بهتر است ضربان قلب در حالت استراحت را اول صبح که از خواب بیدار می‌شوید اندازه بگیرید. این عدد را در میزان درصدی از ماکزیمم ضربان قلب که می‌خواهید با آن ورزش کنید، ضرب کنید. معمولا افراد با 60 درصد تا 85 درصد ماکزیمم ضربان قلب ورزش می‌کنند تا بتوانند آمادگی جسمانی خوبی پیدا کنند. سپس دوباره میزان ضربان قلب خود را در حالت استراحت به این عدد اضافه کنید.

برای مثال اگر میزان ضربان قلب در حالت استراحت را برای یک شخص 27 ساله، 70 ضربه در دقیقه در نظر بگیریم باید ضربان قلب مناسب در زمان ورزش را بدین شکل حساب کنیم:

193= 27 – 220

123 = 70 – 193

86 = 70% * 123

156= 70 + 86

البته این فرمول به شکل دیگری نیز در بین کارشناسان پزشکی ورزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به این ترتیب که پس از کم کردن سن از عدد 220 در مرحله اول برای به دست آوردن بازه حداکثر ضربان قلب، عدد به دست آمده در اعداد 0.8- 0.85 ضرب می‌شود. حد کمینه نیز با ضرب کردن عدد در 0.5 به دست می‌آید. در این صورت این اعداد برای مثال قبل به این شکل خواهند بود.

193=220-27

154.4 = 0.8 * 193

164 = 0.85 * 193 (پس حداکثر ضربان قلب بین 154 تا 164 باید باشد)

96.5 = 0.5 * 193 (حداقل ضربان قلب)

البته روش اول به دلیل درنظر گرفتن بیشتر شرایط ورزشکار دقت بالاتری دارد.

در نظر داشته باشید که این عدد کاملا دقیق نیست و حدودی است. ضمنا ورزشکاران به هنگام ورزش ممکن است این حد را رد کنند و تا بیشینه ضربان قلب پیش بروند.

ویل در زمینه سلامت و ورزش کتاب‌ها و مقالات مختلفی را منتشر کرده است. او سعی کرده است تا با روش‌های مختلف با مسئله چاقی مفرط در جوانان مقابله کند.


ویدیو مرتبط :
ضربان قلب

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تمرین ورزش برای تقویت قلب



تمرین های تنفسی ، از انواع ورزش هایی است که هوای بیشتری را به ریه های وارد کرده و بهترین تمرین برای تقویت قلب خواهد بود.

 

قلب اندام بسیار حساسی است که کارهای مهم و حیاتی را انجام می دهد . سلامت قلب ، زندگی انسان را دوام بخشیده و او را دراجرای کارهای روزانه، توانمند و شاداب می کند . زندگی ماشینی امروز، آلودگی هوا، کم تحرکی و تغذیه نامناسب، خطرهای بی شماری برای قلب دارند و قربانیان بسیاری نیز گرفته اند . ورزش اگر به اندازه ، با برنامه و منظم باشد ، عاملی مهم برای تقویت قلب است. ورزش ، قلب را نیز مانند دیگر اعضای بدن نیرومند می کند .

 

تقویت قلب

 

دریافت اکسیژن بیشتر ، نشاط بیشتر


همان اندازه که دیواره های قلب بر اثر ورزش قوی تر می شوند، خون را هم خیلی بهتر به جریان انداخته و آن را در بدن به جریان می اندازند ، در نتیجه اکسیژن کافی به عضلات بدن رسیده و آنها هم با قدرت بیشتری کار می کنند . زمانی که اکسیژن بیشتری دریافت کنید، بیشتر احساس شادی کرده و انرژی بیشتری خواهید داشت . اگر به انرژی زیادی نیاز دارید ، قدر این قلب را بدانید.

 


ورزش های مخصوص قلب


تمرین های تنفسی ، از انواع ورزش هایی است که هوای بیشتری را به ریه های وارد کرده و بهترین تمرین برای تقویت قلب خواهد بود. پیاده روی تند، پرش در جا، شنا، دوچرخه سواری، طناب بازی ، اسکی و قایقرانی از جمله ورزش های مخصوص برای تقویت قلب است .

 

تقویت قلب

 

قلب ضعیف ، قلب قوی


قلب سالم و متناسب ، خوب کار کرده و می تواند خون را به آرامی در بدن به جریان بیاندازد ، چرا که این قلب قوی و پرتوان است ، ولی قلب ضعیف که نارسا و مریض است ، عمل به جریان انداختن را ضعیف انجام داده و کم کم تنبل می شود. بهترین دارو برای تقویت قلب و کاهش این نارسایی ها ، انجام تمرین های ورزشی مناسب است .

 

 

آیا می توان پس از صرف غذا، ورزش کرد؟


وقتی فرد ورزش می کند ؛ قلب، خون را با سرعت بیشتری به جریان می اندازد . پس از خوردن غذا، خون بیشتری به طرف معده سرازیر شده ، که به عمل هضم غذا کمک کند. بنابراین دراین هنگام باید فعالیت بدنی کمتر باشد . اگر در این زمان که خون بیشتری به سمت معده جریان دارد، ورزش کنید، به قلب چندین برابر فشار وارد می شود . البته قدم زدن پس از غذا مفید بوده و باعث هضم سریع غذا می شود.