اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

فرمان شاه عربستان درباره ولیعهد آتی


عبدالله بن عبدالعزیز در فرمانی، مقرن بن عبدالعزیز برادر خود را به عنوان جانشین ولیعهد فعلی با موافقت سلمان بن عبدالعزیز منصوب کرده است.

 خبرگزاری تسنیم: به نقل از خبرگزاری رسمی عربستان، عبدالله بن عبدالعزیز فرمانی صادر کرد مبنی بر اینکه مقرن بن عبدالعزیز به  عنوان جانشین ولیعهد فعلی(سلمان بن عبدالعزیز) تعیین می شود و وی همچنان به عنوان معاون دوم نخست وزیر فعالیت خواهد کرد.

در فرمان شاه عربستان آمده است با مقرن بن عبدالعزیز جانشین ولیعهد به عنوان ولیعهد در صورت خالی شدن سمت ولایتعهدی و به عنوان پادشاه در صورتی که در آن واحد، سمت پادشاه و ولیعهدی خالی بماند، بیعت صورت گیرد.

در این فرمان آمده است پس از تمایل ملک عبدالله و سلمان بن عبدالعزیز ولیعهد وی برای تعیین مقرن بن عبدالعزیز به عنوان جانشین ولیعهد فعلی و موافقت شورای موسوم به بیعت با آن، فرمان اجرایی می شود.

عبدالله در فرمان خود تاکید کرده است که در هیچ شرایطی این فرمان قابل تغییر یا تفسیر نخواهد بود. مقرن بن عبدالعزیز با اکثریت سه چهارم اعضای شورای بیعت به عنوان جانشین ولیعهد تعیین شده است.

فرمان ملک عبدالله درباره تعیین مقرن بن عبدالعزیز در پی موافقت اکثریت اعضای شورای بیعت صادر شده است. عبدالله همچنین در فرمان خود گفته است پادشاه آینده در صورت تمایل می تواند ولیعهد خود را انتخاب کند و برای این کار، نامزد خود را به اعضای شورای بیعت معرفی می کند.

عبدالله در پایان فرمان خود گفته است این فرمان ما به دستگاههای ذیربط برای تصویب و اجرا ابلاغ می گردد.


ویدیو مرتبط :
مشکل روخوانی ولیعهد عربستان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شاه عربستان درصدد حذف ولیعهد است


منابع سعودی می‌گویند آتش جنگ قدرت در عربستان سعودی همچنان شعله‌ور است و به نظر می‌رسد شاه در حال حذف ولی‌عهد و تعیین پسرش به جای خود است؛ یعنی وزیر جنگ عربستان شاه شود.

خبرگزاری فارس: منابع سعودی می‌گویند آتش جنگ قدرت در عربستان سعودی همچنان شعله‌ور است و به نظر می‌رسد شاه در حال حذف ولی‌عهد و تعیین پسرش به جای خود است؛ یعنی وزیر جنگ عربستان شاه شود.

«مجتهد» افشاگر توئیتری سعودی که گفته می‌شود یکی از اعضای خاندان حاکم بر عربستان است، در جدیدترین مطلب خود فاش کرد که طرحی شبیه آنچه در قطر رخ داد و امیر قطر جای خود را به پسرش داد، در حال انجام است.

مجتهد با اشاره به گزارش وبگاه خبری-تحلیلی «شؤون خلیجیه» که دو روز پیش نوشت مقدمات طرحی مانند آنچه در قطر اجرا شد و تمیم جای پدرش حمد را گرفت و حمد، امیر پدر نامیده شد، در عربستان در حال اجراست تا محمد جای پدرش سلمان به عبدالعزیز را بگیرد.

مجتهد با بیان اینکه «محمد بن سلمان» این مسئله را به برخی نزدیکان خود گفته، افزود که طرح این است که «محمد بن نایف» ولی‌عهد کنار گذاشته شود و آینده محمد بن سلمان تضمین، بدون اینکه خانواده حاکم خشمگین شوند. این طرحی هوشمندانه است اما نیازمند کمی ریسک‌پذیری از جانب محمد بن سلمان است.

طبق این طرح، ابتدا بن‌نایف کنار گذشته می‌شود سپس احمد عبدالعزیز برادر سلمان جایگزین او خواهد شد و بن سلمان همان جانشین ولی‌عهد (که الان هست) باقی می‌ماند، بدین شرط که احمد ضمانت بدهد که اگر شاه شد، بن سلمان ولی‌عهد او اعلام شود.

به گفته مجتهد، بن سلمان تصور می‌کند با این اقدام، خاندان آرام میگیرد و رضایت علماء و رؤسای قبایل را کسب می‌کند و در عین حال از شر بن نایف خلاص می‌شود و سر فرصت می‌تواند در فکر رهایی از احمد (عمویش) باشد.

مجتهد نوشت: هم‌اکنون دارند نظر احمد بن عبدالعزیز را جویا می‌شوند و مذاکرات هنوز به سطح جدی وارد نشده و منابع ما می‌گویند هنوز روشن نیست که واکنش احمد چه بوده است.

او افزود: آنانکه احمد را از نزدیک می‌شناسند می‌گویند که او احتمالا برای حفظ انسجام خاندان قبول کند به این امید که بعدا چاره‌ای قانونی بیابد و از تعهداتش در قبال سلمان شانی خالی کند.