اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

فرمانده ناجا:‌ کشور از امنیت مطلوبی برخوردار است



اخبار,اخبار اجتماعی,سرداراشتری

فرمانده نیروی انتظامی با تاکید بر اینکه پلیس با روحیه جهادی در خدمت زائران حسینی است گفت:دامنه تاثیر گذاری حرکت عظیم اربعین، کشور را حداقل برای یک سال بیمه می کند. .

 سردار "حسین اشتری" در جلسه هماهنگی قرار گاه اربعین استان ایلام، اظهار داشت: نیروی انتظامی با روحیه جهادی، انگیزه بالا، اعتقاد و آمادگی کامل از سالهای گذشته به موضوع اربعین ورود پیدا کرده و این خدمتگزاری را برای خود افتخار می داند.

وی با تاکید بر اینکه دامنه تاثیرگذاری حرکت عظیم اربعین، کشور را حداقل برای یکسال بیمه می کند، گفت: هر اقدامی که پلیس برای تسهیل در حرکت زائران و ایجاد نظم و امنیت آنها انجام می دهد، جای دوری نمی رود و در واقع ما در زیارت عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) سهیم هستیم.

این مقام ارشد انتظامی کشور یادآور شد:اولین جلسه آمادگی ناجا برای اربعین 94 بلافاصله پس از اربعین سال گذشته برگزار شد؛ این آمادگی از سال قبل در این نیرو ایجاد شده است.

سردار اشتری به اختصاص چند لشگر نیرو و تجهیزات کامل برای اربعین امسال اشاره کرد و گفت: برخی مسئولیت ها در حوزه امنیت ترافیکی و انتظامی به استانهای همجوار واگذار و یا تقسیم بندی شده است و به گونه ای برنامه ریزی کرده ایم که زائران را از مبداء حرکتشان تحت نظارت و کنترل داشته باشیم تا آنها به سلامت به این سفر معنوی اعزام شوند.

وی از اربعین به عنوان یک موضوع ملی نام برد و گفت: توجه به زیرساخت‌ها و استفاده از ظرفیت اربعین نیازمند یک نگاه ملی است.

وی با اشاره به اینکه کشور جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر از یک ثبات و امنیت کامل برخوردار است، گفت: با هوشیاری مردم و دستگاه‌های امنیتی و هدایت های رهبری و عنایت امام زمان(عج)، کشور از ثبات و امنیت مطلوبی برخوردار است.

فرمانده ناجا به هماهنگی خوب دستگاه‌های دولتی در استان ایلام اشاره کرد و گفت: اقدامات خوبی در حوزه خدمات دهی به زائران و تامین زیر ساخت‌ها انجام شده است.

وی با اشاره به برخی مشکلات موجود در مرزها، گفت: در برخی مقاطع صدور ویزای زائران با مشکلاتی مواجه می‌شود که با تلاش دولت عراق و پیگیری های وزارت امور خارجه این مشکلات در حال مرتفع شدن است.

سردار اشتری به موضوع برگشت زائران اشاره کرد و گفت: زائرانی که در فاصله زمانی بین 15 الی 20روز از مرزهای کشور خارج می شوند می خواهند در مدت 3 الی 4 روز به کشور برگردند که این موضوع باید به گونه ای مدیریت شود تا زائران به سلامت و آرامش به شهرهایشان بازگردند.

فرمانده ناجا با تاکید بر لزوم تامین وسایل نقلیه کافی برای برگشت زائران به اقصی نقاط کشور از زوار خواست که زمان برگشت خود را به گونه ای مدیریت کنند که با ازدحام در مرزها مواجه نشوند.

همه ما مدیون و بدهکار شهدا هستیم
فرمانده نیروی انتظامی در دیدار با خانواده شهید "هاشمیان" نیز با بیان اینکه اقتدار و امنیت کنونی ایران اسلامی در سایه ایثار و جانفشانی خون پاک شهدا است، گفت: دیدار با خانواده معظم شهدا افتخار بزرگی برای پلیس است.

وی گفت: شهداء در دفاع از انقلاب و ارزش های انقلاب اسلامی جان خود را فدا کرده اند و مجموعه نیروی انتظامی می کوشد تا از دستاوردهای عظیم آنها دفاع کند؛ دیدار با خانواده معظم شهدا برای پلیس افتخار بزرگی است.

فرمانده ناجا خاطر نشان کرد: همه ما مدیون و بدهکار شهداء هستیم زیرا آزادی، اقتدار ، امنیت و آرامش امروز کشور ما در سایه ایثار و جانفشانی این عزیزان است که جان خود را در این راه نثار کردند؛ باید از شهداء مدد بگیریم و به آنها افتخار کنیم.

سردار اشتری در خاتمه گفت: خانواده شهداء که فرزندان خود را در راه خدا روانه میدان جهاد کردند واقعا انسانهایی بزرگ و صبورند که به آنها افتخار می کنیم و خداوند را شاکریم که در خدمت شما عزیزان هستیم.

براساس گزارش سایت پلیس، " سعید هاشمیان" در شهرستان ایوان از توابع استان ایلام در درگیری مسلحانه با سارقان به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

 

اخباراجتماعی - ایسنا


ویدیو مرتبط :
حمله اوباش به فرمانده ناجا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

فرمانده ناجا:دو میلیون معتاد و 200 هزار فرد الکلی در کشور داریم



فرمانده ناجا اعلام کرد:

مصرف الکل در ایران یک درصد نرخ جهانی است/ دو میلیون معتاد و 200 هزار فرد الکلی در کشور داریم

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

به گزارش پانا، سردار اسماعیل احمدی مقدم در همایش سراسری روسای پلیس مبارزه با مواد مخدر كشور گفت: امروزه پیچیده ترین روش های قاچاق توسط پلیس جمهوری اسلامی ایران کشف می شود.

وی اظهار داشت: مبارزه با موادمخدر همواره در دنیا رو به توسعه است اما تعداد معتادان هم در مقابل افزایش می یابد به عنوان مثال، کشورهایی مانند روسیه و بلوک شرق در گذشته با معضل مواد مخدر مواجه نبودند اما بعد از فروپاشی بلوک شرق امروزه با این پدیده روبرو شده اند به گونه ای که رئیس جمهور این كشور اعلام كرد تعداد معتادان هم اكنون 2میلیون است در حالیكه این رقم در سال 89 تنها 50 هزار نفر گزارش شده بود.

سردار احمدی مقدم یادآورشد: امروز عمده كشورهای دنیا مواد مخدر را در فهرست تهدیدهای اصلی علیه امنیت ملی كشورشان قرار داده اند.

فرمانده ناجا افزود: پیشرفت علم و فراگیر شدن جنبه های فنی و ابزار ارتباطی جدید، امکان تولید موادمخدر را برای همه فراهم می کند و دیگر نیاز به کشور مبدا و تولید کننده مواد نیست.

سردار مقدم ادامه داد: هم اكنون در گلخانه های خانگی سوئد، مواد مخدر از جمله حشیش پرورش داده می شود، همچنین در مناطق اروپایی كه دارای آب و هوای مناسب برای كشت است افراد در كنار مزرعه خود اقدام به كشت مواد مخدر می كنند بنابراین می توان گفت امروز كاشت مواد مخدر كار سخت و پیچیده ای نیست.

وی با اشاره به تغییر نوع مصرف مواد مخدر، گفت: هم اكنون با شیوع مواد مخدر صنعتی در دنیا، محدودیت های كشت نیز برداشته می شود و می توان در عرض چند ساعت این نوع مواد را تولید كرد.

فرمانده ناجا به تغییر مسیر انتقال مواد مخدر اشاره کرد و افزود: در گذشته كشورهای عربی مسیر انتقال مواد مخدر نبودند اما هم اكنون مواد به مقصد عراق نیز منتقل می شود.

سردار مقدم ادامه داد: در كشور ما تولید مواد مخدر صنعتی در آشپزخانه های شهر تهران و یا اسلامشهر انجام می شد اما هم اكنون شاهد تولید این مواد در استان آذربایجان غربی هستیم چرا که مواد اولیه و پیش سازها به راحتی به شهرهای دیگر منتقل می شوند.

به گفته این مقام ارشد انتظامی، طرح هایی كه در دنیا برای مقابله با پدیده مواد مخدر مطرح می شود تنها به منظور جلوگیری از پیشرفت این معضل است نه مهار آن.

سردار مقدم با بیان اینکه در كشور ما تعداد معتادان رسمی و تفننی از عدد ثابتی برخوردار است، گفت: با وجود آنكه جمعیت دو برابر شده اما هم اكنون آمار معتادان رسمی یك میلیون تا یك میلیون و 300 هزار نفر و نیز تعداد معتادان تفننی نیز 700 هزار نفر است؛ بنابراین می توانیم بگوییم تعداد معتادان در كشور ما در مجموع حدود دو میلیون نفر اما این رقم در دیگر کشورها، به 25 تا 30 میلیون نفر می رسد.

فرمانده ناجا خاطرنشان کرد: بر اساس اعلام سازمان های بین المللی رقم اعتیاد به الكل در دنیا 250 میلیون نفر است اما این رقم در كشور ما حداكثر 200 هزار نفر را شامل می شود.

مصرف الکل در ایران یک درصد نرخ جهانی است

به گفته احمدی مقدم، تعداد الكلی ها در دنیا 10 برابر تعداد معتادان است در حالیكه این رقم در ایران یك درصد نرخ جهانی را شامل می شود.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به سیاه نمایی برخی مبنی بر رقم تعداد معتادان در كشور اشاره كرد و افزود: البته برخی از مسئولان و كارشناسان موضوع مواد مخدر را در كشور برجسته كرده و برای كمك از دیگران استمداد می طلبند؛ هرچند این افراد از روی دلسوزی این سخنان را مطرح می کنند اما برخی نیز تنها با سیاه نمایی به دنبال مخدوش كردن اذهان عمومی هستند.

فرمانده ناجا به آمار جهانی در خصوص تعداد معتادان در ایران اشاره كرد و اذعان داشت: بر اساس آمار جهانی 4 میلیون معتاد در ایران وجود داشت در حالیكه پس از اعتراض ایران نسبت به این موضوع و اعزام نماینده ای از سوی سازمان های ذیربط بین المللی و ارائه آمار و گزارشات ما، آنها قانع شدند و تعداد معتادان موجود در ایران را اصلاح كردند.

وی تاكید كرد: امروز آمار تعداد معتادان جمهوری اسلامی ایران سندی بین المللی است.

مقدم در خصوص آمار دستگیری ها در حوزه اعتیاد از سوی این پلیس، اظهار داشت: پلیس مبارزه با مواد مخدر باید در این آمار تنها تعداد عوامل تهیه و توزیع مواد مخدر را اعلام کند نه اینکه تعداد معتادان دستگیر شده را در آمار دستگیری های خود بگنجاند.

جمهوری اسلامی ایران در اقدامات درمانی رتبه اول دنیا را كسب كرده است

فرمانده ناجا با اشاره به اینکه مراكز درمانی با توجه به میزان معتادان كافی نیست، تصریح كرد: هرچند در افزایش این مراكز پیشرفت های خوبی داشته ایم اما این معضل منجر شده تا معتادان پس از دستگیری به جای درمان مجددا به سوی مواد مخدر بروند.

سردار مقدم به آموزش، آگاهسازی، اقدامات فرهنگی و درمانی تاكید كرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران هم اكنون در اقدامات درمانی رتبه اول را دنیا كسب كرده كه این افتخار بسیار بزرگی برای كشور ما به شمار می آید.

وی به جریان عمدی قاچاق مواد مخدر به ایران اشاره کرد و افزود: علیرغم اینكه ایران در كنار تولید كنندگان مواد مخدر قرار گرفته اما شاهد این جریان از سوی دشمنان هستیم و از سوی دیگر موقعیت جغرافیایی كشور ما نیز این هدف دشمنان را تشدید كرده است.

به گفته فرمانده ناجا، بر اساس آمارها در 5 سال گذشته 62 درصد مواد مخدر تولید شده در افغانستان از خاك ایران عبور می كرد اما هم اكنون این رقم به 28 درصد رسیده كه هر روز نیز كاهش می یابد.

وی، دلیل عمده این كاهش را در كنار اقدامات مبارزه ای پلیس، ایجاد بازارهای جدید در كشورهایی مانند روسیه و چین و ترانزیت مواد مخدر از طریق راه دریایی و هوایی دانست و تصریح کرد: ایران هم اكنون در معبر بودن موادمخدر به مقام دوم رسیده است.

سردار مقدم به انسداد مرزهای شرقی در كشور اشاره كرد و افزود: با این اقدام هر روز عرصه بر باندهای مواد مخدر تنگ تر شده و هزینه ریسك قاچاق در ایران افزایش یافته است بنابراین آنها به دنبال مسیرهای جایگزین هستند.

فرمانده ناجا، قاطعیت دستگاه قضایی در برخورد با سران باندها و قاچاق مواد مخدر و نیز اقدام مجلس در جهت تسریع اصلاح قانون را از عوامل موثر در كاهش مصرف تهیه و توزیع مواد مخدر صنعتی دانست.

وی، با اشاره به كاهش تعداد دستگیری ها، گفت: کنترل معابر اصلی از جمله بنادر، راه ها و گذرگاه های زمینی یکی از دلایل اصلی این کاهش به شمار می آید.

سردار مقدم، تخصصی كردن پلیس مبارزه با مواد مخدر را یكی از بندهای سیاست كلی نظام در مبارزه اعلام کرد و افزود: امروز پیچیده ترین روش های قاچاق توسط پلیس كشف می شود و تقویت واحد تربیت سگ مواد یاب پلیس نیز از آثار تخصصی كردن این پلیس به شمار می آید اما برای رسیدن به پلیس حرفه ای در میانه راه هستیم.

مردم در مقایسه با سایر جرائم،پایین ترین نمره را در حوزه مواد مخدر به پلیس می دهند

فرمانده ناجا تا كید كرد: با وجود آنكه بهترین وضعیت را در مهار و كاهش ترانزیت مواد مخدر داریم اما مردم در مقایسه با سایر جرائم، پایین ترین نمره را در حوزه مواد مخدر به پلیس می دهند زیرا معضل مواد مخدر بزرگترین و مهمترین دغدغه آنان است.

وی افزود: نمره مردم به پلیس نشان دهنده میزان برآورده شدن انتظارات آنان است.

احمدی مقدم اظهار داشت: نمره ا ی كه می توانیم به اقدامات پلیس مبارزه با مواد مخدر بدهیم 16 تا 18 است اما اگر این نمره را با میزان انتظارات مردم بسنجیم، نمره پلیس بیشتر از 15 نمی شود كه این نشان می دهد با وجود آنکه همكارانم در این حوزه تلاش می كنند اما هنوز نگرانی مردم زیاد است.

سردار مقدم یادآور شد: ارائه آمارهایی مانند ارزان شدن قیمت مواد مخدر و دسترسی آسان به آن نه تنها واقعیت ندارد بلکه دردی را از مردم درمان نمی كند؛ هرچند نگرانی مردم تا حدی بد نیست زیرا حساس كردن جامعه به خطرات یك آسیب منجر به افزایش مشاركت آنها می شود، ‏اما افراط در این كار افزایش نگرانی های آنان را به همراه دارد.

تاکید فرمانده ناجا بر افزایش تعداد مراکز درمانی معتادان

وی، عدم نگهداری خرده فروشان در زندان ها و معتادان در مراکز درمانی را از نگرانی های مردم عنوان کرد و افزود: همانگونه که قبلاً اعلام کردم، تعداد مراکز درمانی با تعداد معتادان در کشور تناسب ندارد بنابراین لازم است در این حوزه سرمایه گذاری كرده و با مداخله بخش خصوصی از ظرفیت های اجتماعی استفاده كنیم.

فرمانده ناجا یادآور شد: در گذشته نیروی انتظامی اعلام می کرد كه درمان معتادان ربطی به پلیس ندارد و وظیفه ما دستگیری است بنابراین دستگاه های قضایی به دلیل كمبود مراكز درمانی، معتادان را پس از دستگیری آزاد می كردند و این مسئله منجر شده بود تا اقدامات دستگاه ها برای مردم ناكارآمد جلوه كند چرا كه برای آنان دستگاه ها با هم تفاوتی ندارد و آنها تنها به دنبال این هستند كه مشكل شان حل شود.

این مقام انتظامی همچنین به تقویت ابعاد علمی، فنی، اطلاعاتی، آموزشی و اجتماعی توسط پلیس مبارزه مواد مخدر تاكید كرد و گفت: با این كار حرفه گرایی را در این پلیس تقویت می كنیم و از این طریق مردم در می یابند چگونه در مقابل مواد مخدر پیشگیری و مقابله كنند.

بكارگیری ظرفیت پلیس افتخاری به منظور آموزش مردم در حوزه مواد مخدر

وی به استفاده از ظرفیت پلیس افتخاری به منظور آموزش مردم در حوزه مواد مخدر اشاره كرد و افزود: باید در بخش تحقیقات سرمایه گذاری كنیم و علاوه بر تحقیق در نیروی انتظامی با مراكز تحقیقاتی كشور نیز تعامل داشته باشیم.

كنترل گلوگاه ها و مبادی ورودی و خروجی كشور، یکی از اقدامات مهم پلیس مبارزه با مواد مخدر در سال جدید

فرمانده ناجا همچنین افزود: كنترل گلوگاه ها و مبادی ورودی و خروجی كشور نیز یكی دیگر از اقدامات مهم پلیس مبارزه با مواد مخدر در سال جدید است.

سردار مقدم ادامه داد: كنترل بار ترانزیتی در گمرك كاری سخت است اما این هدف با ابزار آشكارساز محقق می شود و باید ماموران پلیس به این ابزار دسترسی داشته باشند، هرچند هم اكنون پیشرفت های قابل ملاحظه ای در تشخیص مواد منفجره و مخدر پیدا كرده ایم اما باید در بحث كنترل بار نیز به پیشرفت های بیشتری دست یابیم.

وی، بر تمركز تلاش ها در مرز تاكید كرد و گفت: وظیفه اخلاقی و انسانی ما آن است كه اجازه ندهیم مواد مخدر از كشور ما به مقصد كشورهای دیگر منتقل شود، از سوی دیگر اگر راه خروج مواد را ببندیم، ورود مواد مخدر هم به كشور هم كنترل می شود.

قاچاقچیان جسارت درگیری مسلحانه با پلیس را ندارند

احمدی مقدم با اشاره به اینكه براساس اهداف سال گذشته موفق شدیم تا میزان درگیری های مسلحانه با قاچاقچیان و انتقال كاروانی مواد مخدر را كاهش دهیم، افزود: هر چند این اقدام باعث شد قاچاقچیان به سمت جاسازی مواد مخدر بروند و كشف این مواد برای ما مشكل شد اما خوشحالیم كه آنان دیگر جسارت درگیری مسلحانه را ندارند.

وی تاكید كرد: در سال 92 نباید شاهد درگیری مسلحانه با قاچاقچیان باشیم بنابراین لازم است كه روش های فنی و اطلاعاتی دقیق را به كار گیریم تا موفق به شناسایی هدف های اصلی قاچاق شویم.

تاکید فرمانده ناجا بر پاكسازی ظواهر جامعه از معتادان و مواد فروشان

مقدم بر پاكسازی ظواهر جامعه از معتادان و مواد فروشان تاكید كرد و افزود: ابزار اصلی تحقق این مهم افزایش مراكز نگهداری مواد فروشان و درمان معتادان است.

به گفته وی، پلیس باید به گزارشات مردمی در حوزه مواد مخدر اهمیت دهند تا بتوانیم از این طریق امنیت خاطر را به جامعه بازگردانیم.

فرمانده ناجا یادآور شد: تا زمانی كه معتاد وجود داشته باشد، شاهد تولید و توزیع مواد مخدر هستیم اما باید به دنبال كاهش تقاضای مواد مخدر در جامعه باشیم.

كاهش مرگ و میر و آلودگی های ناشی از اعتیاد، موفقیت دیگر پلیس مبارزه با موادمخدر

وی، موفقیت دیگر پلیس مبارزه با مواد مخدر را كاهش مرگ و میر و آلودگی های ناشی از اعتیاد دانست و افزود: در سال 86 رقم مرگ و میر معتادان حدود 5 هزار نفر بود اما اكنون این رقم به 3500 نفر كاهش یافته است. همچنین شاهد کاهش انتقال ایدز از طریق تزریق هستیم كه این موفقیت ها نشان دهنده روند مبارزه ای پلیس است.

سردار مقدم با بیان اینکه تعهد در نیروی انتظامی افزایش یافته است، گفت: ماهی یک هزار جرم در میان ماموران ثبت شده، هنگامی که این تخلفات آنالیز می‌شود، مشخص شد کمتر از 10 درصد این جرایم متعلق به تبانی، رشوه، ضرب و شتم غیرعمدی و... بوده است./پانا