اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

فرمانده سابق پلیس پایتخت و مشاور قالیباف: نمره‌ام در حوادث بعد از انتخابات عالی است/به دلیل جوانمرد بودن آقای قالیباف این پست را قبول کرده ام



فرمانده سابق پلیس پایتخت: نمره‌ام در حوادث بعد از انتخابات عالی است

مشاور شهردار تهران و رئیس سازمان مدیریت و پیشگیری بحران شهر تهران که پیش از این فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ بود می گوید: به دلیل جوانمرد بودن آقای قالیباف این پست را قبول کرده ام. 10 سال است که مستاجرم و نمره ام در حوادث بعد از انتخابات عالی است.

 

عز

اسفندماه سال 88 بود که بعد از اتفاقات انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری عزیزالله رجب زاده فرماندهی نیروی انتظامی تهران درخواست بازنشستگی کرد و بلافاصله به دعوت محمدباقر قالیباف شهردار تهران به عنوان مشاور شهردار و رئیس سازمان مدیریت بحران پایتخت منصوب شد. رجب زاده متولد 1332 است و خدمت در معاونت آموزش نیروی انتظامی و فرماندهی نیروی انتظامی تهران بزرگ از جمله سوابق وی بوده است.

عزیزالله رجب زاده در گفتگویی خودمانی به سوالات ما پاسخ داد.

* چند فرزند دارید؟

3 فرزند دارم. یک دختر و یک پسرم ازدواج کرده و یکی از دخترانم هم دانشجو است.

* خانواده از دورانی که فرمانده نیروی انتظامی تهران بودید راضی ترند یا از وقتی که مشاور شهردار تهران شدید؟

از وقتی که ازدواج کردم بیشتر درگیر کار بودم. در نیروی انتظامی که بودم بیشتر کارهایم ملی بود و باید در استانها حضور پیدا می کردم. فرقی هم نمی کند چون اینجا هم که هستم اولین نفری هستم که وارد سازمان مدیریت بحران می شود و بعد از من کارمندان حضور پیدا می کنند. مثل همان دوران نیروی انتظامی هم وقت شناسی و نظم را رعایت می کنم.

* با این توصیفات انگار دلتان برای نیروی انتظامی تنگ شده است؟

خب بالاخره بیشتر عمرم را در نیروی انتظامی شرکت کردم. تمامی دوستان و خاطراتم در ناجا گره خورده ولی اصلا احساس نمی کنم که در نیروی انتظامی نیستم.

* در دوران بعد از فرماندهی نیروی انتظامی تهران با کدام از دوستان نظامی ارتباط دارید و همچنان این ارتباط پایدار است؟

با تمامی فرماندهان قبلی در دوران من ارتباط دارم و این ارتباط حفظ شده است.

* زمانی که فرمانده نیروی انتظامی تهران بودید آیا خانواده شما تحت تدابیر امنیتی تردد می کردند؟

خیر مثل همه شهروندان بودند.

* آیا در خانه آشپزی هم انجام می دهید؟

خداوکیلی آشپزی بلد نیستم. فقط می توانم جمعه ها گاهی مواقع کباب سیخ کنیم. ولی در ظرف شستن و نظافت خانه قطعا کمک می کنم.

* چه شد که از نیروی انتظامی جد و به عنوان مشاور شهردار تهران و رئیس سازمان مدیریت بحران انتخاب مشغول به کار شدید؟

موضوع بحث سیاسی نبوده است. بنده این موضوع را کتمان نمی کنم که به آقای قالیباف علاقمند هستم و شاید یکی به دلیل علاقمندی و دوم به دلیل مردانگی دکتر قالیباف این پست را قبول کردم. برای همین هر کار سختی به من محول کنند من قبول می کنم.

البته هر شخصی می تواند از نظر خودش تحلیل داشته باشد. ولی واقعیت این است که خودم درخواست بازنشستگی کردم این در حالی بود که یک سال و نیم از 30 سال خدمتم گذشته بود. من قبل از آمدن به سازمان مدیریت بحران شهر تهران این پست را می شناختم ولی از قبل نمی دانستم قرار است من مدیر این سازمان شوم و بحثی هم نبود که داخل شهرداری شوم. یک روز قبل از بازنشستگی و تودیع ام آقای قالیباف تماس گرفتند و گفتند آیا می آیید شهرداری؟ بعد چند پست مدیریتی پیشنهاد دادند. من هم سازمان مدیریت بحران را قبول کردم.

* آیا در دوران خدمت در نیروی انتظامی تهدید هم شده اید؟

تهدید نشدم ولی یک بار تا حد مرگ پیش رفتم. ماجرا را نمی شود تعریف کرد ولی تا این اندازه بگویم که منافقین تا پشت درب خانه من آمدند تا من را ترور کنند که نیروها آنها را دستگیر کردند.

* شما در حوادث بعد از انتخابات در سال 88 فرمانده نیروی انتظامی تهران بودید آیا مورد یا نکته ای است که بخواهید تعریف کنید؟

حوادث 88 همش خاطره است. سال پرحادثه ای بود هم قبل از انتخابات و هم حین انتخابات و هم بعد انتخابات ولی در مسئولیت و ماموریتم در آن دوران به خوبی انجام وظیفه کردم.

* اهل تلویزیون نگاه کردن هم هستید؟

بله. ولی سریالها را تعقیب نمی کنم. البته باید بگویم که تلویزیون کلا در اختیار خانواده است هر کانالی بزنند ما نگاه می کنیم.

* خانه شما در برابر زلزله مقاوم است؟

واقعا نمی دانم شاید نباشد چون فعلا مستاجر هستیم. الان 10 سالی است که در خیابان شریعتی تهران خانه ای را رهن کرده ام.

* خودروی شخصی دارید؟ خودم ندارم ولی عیالم دارد.

* آخرین باری که سینما رفتید کی بود؟

نمی دانم فکر کنم وقتی ناجا بودم رفتم. آن هم به زور بردند.

* در دوران نیروی انتظامی چند بار از اسلحه شخصی خودتان استفاده کردید؟

هیچ وقت استفاده نکردم و حتی تیرهوایی هم نزدم. شاید باورتان نشود ولی حقیقت دارد. ولی این را باید بگویم که تیراندازی من در سطحی است که در کوتاهترین زمان هدف را نشانه گرفته و شلیک می کنم. ولی واقعا نیاز نشده است.

آیا اقوام و آشنایان سفارش پارتی بازی به شما می کنند؟

خیلی زیاد ولی من اهل پارتی بازی نیستم/عصرایران

 


ویدیو مرتبط :
قالیباف, محمدباقر قالیباف,دکتر محمدباقر قالیباف,دکتر قالیباف, شهردار تهران, باقر قالیباف,محمدباقر,شهردار پایتخت,فرمانده

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

قالیباف: موسوی و کروبی با نظر رهبری در حصر نیستند، مصوبه شورای عالی امنیت ملی دلیل این امر است



انتخابات,موسوی و مروبی,حصر موسوی و کروبی,قالیباف

قالیباف: موسوی و کروبی با مصوبه شورای عالی امنیت ملی در حصر خانگی به سر می‌برند

محمدباقر قالیباف کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کرد که «موسوی و کروبی با مصوبه شورای عالی امنیت ملی در حصر خانگی به سر می‌برند» و همچنین وی در سال 82 که فرمانده نیروی انتظامی بوده از شورای امنیت ملی اجازه برخورد، ورود و اجازه تیراندازی به کوی را داشته، ولی خود این کار را قبول نکرده و انجام نداده است.

به گزارش ایسنا، این کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری که در سالن جابر ابن حیان دانشگاه صنعتی شریف و در جمع تعداد زیادی از دانشجویان این دانشگاه سخن می‌گفت، در ابتدای سخنانش به تشریح برنامه‌های خود در زمینه آموزش پرداخت و اظهار کرد که ما باید پایه‌های آموزشی در کشور را تقویت کنیم.

وی با اشاره به اهمیت استقلال دانشگاه‌ها، افزود: ما باید اجازه بدهیم که دانشگاه و مجموعه اساتید و نخبگان جامعه در حوزه و دانشگاه در متن اداره جامعه باشند، در حالیکه اکنون وقتی به مجموعه عملکردها نگاه می‌کنیم می‌بینیم که آنها را در حاشیه قرار داده‌ایم.

قالیباف پس از صحبت‌های ابتدایی خود در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که شما در جایی گفتید تکنوکرات هستید، اظهار کرد: خیلی اوقات در مورد خیلی از موضوعات در کشور ما لفاظی می‌شود و من هرگز چنین چیزی نگفتم که من یک تکنوکرات هستم.

وقتی این لفاظی‌ها صورت می‌گیرد، بداخلاقی‌هایی نیز صورت می‌گیرد و همان‌طور که گفتم من هیچگاه این موضوع را نگفتم. من تکنوکراسی را به عنوان فن‌سالاری قبول دارم که البته باید در بستر عقلانیت پیش برود.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد این‌که هدفگذاری شما در موضوع فرهنگ چیست؟ اظهار کرد: من توجه به فرهنگ را فقط در ارتباط با افزایش انتشار کتاب یا افزایش تعداد سینماها نمی‌دانم، البته اینها کارهایی است که باید انجام شود ولی حداقل سطح کار فرهنگی است.

قالیباف ادامه داد: در برنامه‌ای که در این ارتباط تنظیم کرده‌ام، بر این موضوع تمرکز کردم که اساس تربیت و فرهنگ باید در وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم باشد و ما باید در ارتباط با این موضوع از همان دوران کودکی و آغاز راه فعالیت را شروع کنیم، یعنی کار تربیتی را با جوهره دینی. در هر شرایط اقتصادی که کشور باشد، این دو محیط را که اساس تربیت انسان هستند، در فشار مالی و پولی قرار نمی‌دهم و بیش از این‌که بر بقیه موضوعات توجه کنم به این دو حوزه توجه خواهم داشت.

وی با بیان این‌که من در طول مدتی که در شهرداری حضور پیدا کردم، تلاش کردم که این مکان را از یک سازمان خدماتی به یک نهاد اجتماعی و فرهنگی تبدیل کنم، تصریح کرد:در کنار کارهای عمرانی و خدماتی که انجام می‌دادیم، البته معتقدم کارهایی که انجام شده در شان مردم تهران نیست و باید بیش از این انجام می‌شد، ولی بضاعت ما این بوده است.

وی با بیان این‌که در بحث فرهنگی در شهرداری تهران تا آنجا که امکان داشته‌ام تلاش کرده‌ام، گفت: مسئولیت ما در شهرداری تربیت استاد نبوده، دبیرستان و دانشگاه نیز در اختیار نداشته‌ام، ولی تلاش کرده‌ایم که در راستای گسترش فرهنگ در چارچوب اختیار و وظایفی که داشته‌ایم، تلاش کنیم.

قالیباف همچنین به اقدامات شهرداری در حوزه مساجد و پر کردن اوقات فراغت اشاره کرد و گفت: با توجه به اقداماتی که اشاره شد آیا در گذشته این‌چنین کارهایی با این حجم شده است؟

شهردار تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود به اهمیت حفظ منابع انسانی اشاره کرد و یادآور شد: برای ما انسان از نفت مهم‌تر است.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در پاسخ به سوالی در مورد حصر میر حسین موسوی و کروبی و حوادث سال 88 و موضع‌گیری‌های وی در این ارتباط گفت: من معتقدم که در انتخابات سال 88 تخلف صورت گرفته، ولی تقلبی صورت نگرفته است. ما نباید به این موضوعات انتزاعی نگاه کنیم و نمی‌توان گفت در انتخاباتی که انجام می‌شود، تخلفی صورت نمی‌گیرد، البته مهم این است که این تخلف تاثیرگذار در انتخابات نباشد.

قالیباف با رد برخی از سخنان مبنی بر این‌که حصر موسوی و کروبی با نظر رهبری صورت گرفته و با بیان این‌که من نمی‌دانم این حرف را چه کسی گفته؟‌گفت: در کشور ما قانون وجود دارد، البته هیچ مسلمانی از اینکه کس دیگری در زندان باشد لذت نمی‌برد و مورد تایید هیچ انسان منطقی نیست.

شهردار تهران با بیان این‌که در جامعه قانون وجود دارد و در قواعد زندگی هر کسی قانون را رعایت نکرد، باید در برابر تخلفی که انجام داده پاسخ دهد، به حوادث سال 88 و مسائل امنیتی که در کشور ایجاد شد اشاره کرد و گفت: اتفاقی که در مورد آقایان موسوی و کروبی صورت گرفت، بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی بود که مصوبه قانونی است.

وی ادامه داد: بنده بعد از روز شنبه انتخابات بنا به وظیفه‌ای که داشتم با تعداد دیگری از دوستان خدمت آقایان هاشمی، موسوی، خاتمی و حسن‌آقای خمینی رسیدیم، صحبت کردیم، توضیح دادیم که شرایط اینگونه است و من به عنوان فردی مطلع عرض می‌کنم که حضرت آقا به خاطر این‌که این موضوع حل و فصل شود هر طوری که فکر کنیم و امکان‌پذیر بود، نرمش، کار پدرانه و دست کشیدن بر سر افراد انجام دادند که این موضوع به صورت منطقی حل شود از جمله مواردی که شما مشاهده کردید جلسه با روسای ستادهای این کاندیداها بود که آنها بی‌پرده حرف‌های خود را زدند.

قالیباف ادامه داد: روشی که این آقایان در پیش گرفته بودند شاید بعد از مدتی در کنترل خود این آقایان نیز نبود، البته نمی‌دانم.

البته حاکمیت و شخص آقا برای این‌که این موضوع به خوبی حل و فصل شود، کم نگذاشتند؛ ولی خوب شما دیدید که در سطح خیابان‌ها چه شرایطی پیش آمد، بحث امنیت ملی نیز بود و به همین خاطر این کار انجام شد. من امیدوارم این موضوعات نیز حل شود و منسجم کارها در کشور پیش برود.

قالیباف همچنین در ادامه گفت‌وگوی خود با دانشجویان در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که شما در مقاطع گوناگون رفتار دوگانه‌ای از خود به خرج داده‌اید از جمله این‌که در سال 78 نامه‌ای به خاتمی نوشتید و شما به همراه تعداد دیگری از دوستانتان ایشان را تهدید کردید، در سال 88 اعلام کردید کسانی که در راهپیمایی 25 خرداد حضور پیدا کردند چند میلیون نفر بودند و بعدا به شما لفظ ساکتین فتنه را دادند.

از طرف دیگر شما سابقه نظامی‌گری دارید و با توجه به رفتارهای متناقضی که تاکنون داشته‌اید آیا در زمانی که رییس‌جمهور شوید رفتار متناقض خواهید داشت؟ آیا شما نیز مباحثی مانند هولوکاست را مطرح می‌کنید و اصلا شما سیاست را از کجا یاد گرفته‌اید ؟گفت: بنده یکی از تلاش‌هایم این بوده که رفتار دوگانه نداشته باشم و علقه‌ای به چپ و راست ندارم؛ گرچه برخی‌ها می‌آیند و می‌گویند قالیباف چپ است و یا راست است.

وی با بیان این‌که بنده در میدان جنگ و جبهه بوده‌ام و به آن افتخار می‌کنم و به سپاهی‌گری خود نیز افتخار می‌کنم، گفت: در آن زمان با توجه به تکلیفی که وجود داشت، ما از کلاس درس به عرصه دفاع رفتیم و در آنجا مشغول به کار شدیم. من همواره سعی کرده‌ام که با توجه به تشخیصی که می‌دهم بر اساس حق رفتار کنم، نه این‌که وابسته به حزب یا گروهی باشم و بر اساس منافع آنها بخواهم عمل کنم.

من سیاست‌ورزی را به معنای تدبیر و خردورزی می‌شناسم، نه به معنای سیاست‌بازی و سیاست‌کاری. بنده به عنوان یک انقلابی و همچنین به عنوان یک رزمنده همواره تلاش داشته‌ام که سیاست را از این منظر دنبال کنم و سعی کرده‌ام بر اساس تشخیصی که داشته‌ام عمل کنم.

وی در ادامه به نامه‌ خود و تعدادی از فرماندهان سپاه به خاتمی در سال 78 اشاره کرد و گفت: آن نامه را من به همراه تعداد دیگری از دوستان نوشتیم و امضا کردیم و حتی خدمت آقای خاتمی نیز رسیدیم. بعد از این‌که ما این نامه را دادیم و صحبت کردیم، ایشان به ما گفتند که اگر شما از این موضوع راضی نیستید، من برای آخرت خود احساس ناراحتی می‌کنم. من احساس می‌کنم که خاتمی از اتفاقاتی که رخ داده بود، راضی نبود و در واقع اطرافیان ایشان سازماندهی می‌کردند.

شهردار تهران ادامه داد: موقعی که من فرمانده نیروی انتظامی شدم دولت اصلاحات سر کار بود و شما دیدید که ما چگونه با دولت همکاری می‌کردیم. بنده رییس پلیس بودم که حوادث خوابگاه طرشت رخ داد و دیدیم که پلیس چگونه با آن حوادث برخورد کرد. شما برخورد سال 78 را ببینید بنده به عنوان فرمانده نیروی انتظامی در دانشگاه حضور پیدا کردم. با تعدادی از اساتید و دوستان دانشگاهی در هتل لاله جلسه گذاشتم تا فضا را نزدیک کنیم. رویکرد جامع‌محوری به جای تهدیدمحوری اساس کار قرار گرفت.

وی با بیان این‌که ما معتقدیم دانشجو باید حرفش را بزند، گفت: البته نباید دانشجویان خلاف قانون نیز عمل کنند.

قالیباف گفت: آیا این‌که از اول تا آخر کارهای غلط هر گروه را تایید کنم درست است و صادق می‌شوم؟

وی با بیان این‌که در کشور ما سیاست‌زدگی وجود دارد، گفت: عده‌ای هستند در کشور که می‌گویند هر که با ما نیست، بر ماست.

قالیباف گفت: انقلابیون‌نماهایی هستند که به من می‌گویند ساکت فتنه، ولی من می‌گویم اگر من جایی حق دیدم باید بگویم. من معتقدم با تهمت نمی‌توان از انقلاب و دین دفاع کرد، بلکه باید با منطق از انقلاب و دین دفاع کرد.

شهردار تهران با بیان این‌که در تیرماه سال 88 من در یک برنامه زنده تلویزیونی حرف‌های خود را گفتم و همان مطالبی را که گفتم اکنون نیز می‌گویم، گفت: برخی به من می‌گویند که باید این را می‌گفتی و یا آن را می‌گفتی و از منظر خودشان صحبت می‌کنند.

وی ادامه داد: اصلاح‌طلبی در کشور هست و باید باشد و انقلاب نیاز به این موضوع دارد. این یک گرایش است، البته من تجدیدنظرخواهی را قبول ندارم، در واقع کسانی که بخواهند اساس و مبنای انقلاب را تغییر دهند. من با این موضوع مخالف هستم و این با اصلاح‌طلبی فرق می‌کند. این موضوع با یک تجدیدنظر‌طلب که دارای نگاه رادیکال است و از گذشته خود پشیمان است فرق می‌کند.

وی گفت: من همواره تلاش می‌کنم از حق دفاع کنم و مهم این نیست که این حق متعلق به چه گروه یا حزبی است.

قالیباف همچنین در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران با رد این سخن که بیشتر کسانی که در شهرداری هستند، مشهدی هستند و وی همواره تیم خود را از هر مسئولیتی که داشته به مسئولیت بعدی منتقل کرده است، گفت: شهرداری تهران دارای 22 منطقه است، کدام یک از آنها مشهدی هستند؟ برخی از دوستان هستند که از نیروی انتظامی و حتی از زمان قبل‌تر از پشت میز دانشگاه و جبهه و جنگ با من بودند، ولی ببینید آنها چند نفر هستند،‌آیا این افرد کسانی هستند که در محیط کار خود مدرک تحصیلی ندارند یا مدیریت‌شان ضعیف است و یا شایسته‌سالاری ندارند.

در حوزه مدیریت و عزل‌ها و نصب‌ها، برای من مهم این است که فرد انقلابی، متدین و مدیر و باعرضه باشد، حتی اگر مخالف من باشد،‌ در شهرداری تهران از جمله در حوزه مدیریت بیشتر افراد از نظر کثرت در درجه اول آذری هستند، بعد لر و بعد مازندرانی و سپس تهرانی و خراسانی‌ها از نظر کثرت در رتبه ششم هستند.

وی در ادامه گفت‌وگوی خود با دانشجویان در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که از شما به عنوان ساکتین فتنه یاد می‌شود و شما اعلام کردید که در راهپیمایی 25 خرداد سال 88 حدود سه میلیون نفر شرکت کردند و این دستاویزی برای جنبش سبز بود و از طرف دیگر وقتی که عکس امام را در دانشگاه تهران پاره کردند شما کار صداوسیما را که این تصاویر را پخش کرده بود محکوم کردید و از طرف دیگر در جایی گفته بودید در کشور بحران وجود دارد و دو طرف باید از لجاجت دست بردارند منظور شما از این دو طرف چه بود و از طرف دیگر در سال 84 نیز هزینه زیادی برای تبلیغات خرج کردید و گفته می‌شود که از بیت‌المال در این زمینه خرج کردید. از جمله در انتخابات مجلس دهم نیز شهرداری تهران از پول بیت‌المال در 22 بهمن پوسترهای جبهه متحد اصولگرایان را در خیابان‌ها پخش می‌کرد، اظهار کرد: من خواهشمندم که دانشجویان در بیان مسائل خود به تمام ابعاد یک موضوع توجه کنند.

 

وی افزود: در مورد بحث جبهه متحد و انتخابات مجلس که فرمودید، مطرح شد که ماموران شهرداری پوسترهای جبهه متحد اصولگرایان را در خیابان‌ها در راهپیمایی 22 بهمن پخش می‌کردند و این خبر را سایت‌ها زدند و وزارت کشور به استانداری دستور داد که از شهرداری شکایت کند و این شکایت صورت گرفت، گفته شد که در دو محوطه خیابان آزادی و همچنین خیابان دکتر شریعتی به سمت میرداماد این اتفاق افتاده است. دادگاهی در این ارتباط تشکیل شد و به این موضوع رسیدگی شد. کسانی که می‌آیند و این مطلب را می‌گویند چرا نمی‌گویند که نتیجه دادگاه چه شد؟ این موضوع را دادگاه رسیدگی کرد و از شهرداری خواست فیلم دوربین‌هایی که رفت و آمدها و ترافیک را کنترل می‌کنند در اختیار آنها گذاشته شود و این اقدام صورت گرفت و راهنمایی و رانندگی این فیلم‌ها را در اختیار دادگاه قرار داد .

 

وی ادامه داد: قبل از راهپیمایی 22 بهمن کاغذهایی که دست افراد بود در خیابان ریخته شده بود و ماموران شهرداری مشغول به جمع‌ کردن این کاغذها و پوسترها بودند. جبهه متحد اصولگرایان در آن زمان که مجاز به تبلیغات بود پوسترهای خود را به تیر برق آویزان کرده بود که این خلاف بود و مسئول پیمانکار ما که زباله‌ها را جمع‌آوری می‌کردند این پوسترها را جمع می‌کردند نه این‌که نصب کنند و من متعجبم که چنین حرف‌هایی زده می‌شود و از طرف دیگر در تهران شورای شهر وجود دارد که در آن موافقان دولت، منتقدان دولت و اصلاح‌طلبان هستند و با حساسیت اینگونه کارها را دنبال می‌کنند و اینگونه مطالبی که گفته می‌شود دروغ است.

قالیباف در پاسخ به حرف این دانشجو که گفت من خود این موضوع را در صبح راهپیمایی 22 بهمن مشاهده کردم، گفت: شما اگر سندی در این ارتباط داشتید باید این سند را در اختیار شورای شهر قرار می‌دادید و شما با این کار که سند را ارائه نکردید به خودتان و شورای شهر ظلم کردید.

وی با اشاره به اهمیت حفظ حرمت افراد، گفت: ما حق نداریم افراد را مورد هتک حرمت قرار دهیم، حتی به یک زندانی و امروز متاسفانه تحت عنوان دفاع از دین بعضا کسی که متهم نیست، به او اتهام می‌زنند و این موضوع کجایش با مکتب اهل بیت (ع) و فرهنگ بسیج سازگاری دارد.

شهردار تهران همچنین در مورد بحث انحراف نیز گفت: موضع من روشن است و تغییری نکرده است و همان‌طور که قبلا نیز گفتم آنجایی که حجت داشتم بر اساس حجتم عمل کردم و آنجایی که نظر آقا بوده، نظر آقا بر من حجت بوده و بر اساس نظر آقا عمل کردم.

وی تصریح کرد: بعد از این‌که عکس امام(ره) در دانشگاه پاره شد بنده مصاحبه‌ای کردم، یادداشتی منتشر کردم و در آن یادداشت گفتم خوب نیست که تلویزیون در بخش‌های مختلف دائم این موضوع را پخش کند و احساسات مردم را جریحه‌دار کند، این رفتار پسندیده نیست. یک عده انسان غافل و یا دشمن این کار ارا نجام دادند و موضع‌گیری نیز شد، محکوم شد، ولی این‌که مرتبا این موضوع را تکرار کنیم و پخش کنیم، کار درستی نیست.

 

قالیباف در ادامه با بیان این‌که موضع من نسبت به حوادث سال 88 و فتنه مشخص است و اکنون نیز این موضع را دارم، گفت: حضرت آقا فرمودند هتک حرمت نکنید، خلاف اخلاق و قانون عمل نکنید، گفتند که شفاف‌سازی و آرام‌سازی کنید، ولی کسانی این صحبت آقا را از منظر منافع سیاسی خود دیدند و با اولویت دادن منافع سیاسی خود در پرتو آن تلاش کردند که از انقلاب دفاع کنند. در واقع شفاف‌سازی را دنبال کردند، ولی آرام‌سازی را دنبال نکردند.

وی در مورد راهپیمایی روز 25 خرداد سال 88 نیز گفت: معلوم است که مردم تهران بیشتر به چه کسی رای دادند و من در سمیناری که در ارتباط با محیط زیست برگزار شده بود گفتم که اولین بار است که ترکیب آرای شهر تهران با دیگر نقاط کشور تفاوت دارد؛ چرا که قبلا ترکیب آرا شبیه به هم بود. در حالی که بیشتر مردم تهران به یک نفر رای داده بودند، ولی در دیگر نقاط کشور اینگونه نبود، آیا مردمی که در 25 خرداد آمده بودنداز درگیری‌هایی و اتفاقاتی که رخ داد حمایت کردند؟

آن راهپیمایی قبل از صحبت آقا در نماز جمعه بود و بعد از صحبت آقا موضوع متفاوت شد. شما در مورد راهپیمایی 25 خرداد می‌گویید که مثلا 100 هزار نفر شرکت کردند، ولی روشن است که بیش از 100 هزار نفر بودند، البته آمدند و گفتند که قالیباف مثلا گفته پنج میلیون نفر که من این موضوع را تکذیب کردم. مردم آن روز آمدند، ولی همان مردم در 9 دی و 22 بهمن نیز آمدند،‌ مردم همواره پای انقلاب بوده‌اند، امسال با آنکه فشار اقتصادی بود ولی مردم در راهپیمایی 22 بهمن بیش از موضع دیگری آمدند.

قالیباف در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهارکرد: خطر متحجرین احمق از هر خطر دیگری بیشتر است.

وی در پاسخ به سوالی در مورد ائتلاف پیشرفت و حضور همزمان آقایان قالیباف، حدادعادل و ولایتی در این ائتلاف، گفت: نگاه‌های من، ولایتی و حداد در برخی از موضوعات متفاوت است و اینگونه نیست که فرقی نداریم. ما نگاه‌های متفاوتی داریم، البته عزیزی گفته که اگر این دوستان اختلاف‌نظر دارند چرا ائتلاف کردند، باید گفت این ائتلاف بر روی اشتراکات است.

قالیباف با اشاره به مکانیزم تشکیل ائتلاف پیشرفت و اهمیت پارامترهایی چون مقبولیت، کارآمدی و ...، گفت: این ائتلاف به این معنا نیست که اگر یک نفر از ما آمد و رییس‌جمهور شد به دو نفر دیگر تعهد دارد. ما دولت را شرکت سهامی نمی‌بینیم، معتقدیم که باید بر اساس شایسته‌سالاری انتخاب‌ها و کارها انجام شود.

قالیباف در ادامه‌ی گفت‌وگوی خود با دانشجویان در پاسخ به سوالی در مورد مسائل اقتصادی و برنامه‌ی وی برای حل مشکلات اقتصادی گفت: در مورد مسائل اقتصادی بحث مفصل است و من در این حوزه برنامه‌ی تدوین شده‌ای دارم که آن را بر روی سایت خود قرار دادم.

 

وی با اشاره به موضوع تحریم‌ها و با بیان این‌که بخشی از آن مربوط به حوزه سیاست خارجی و دیپلماسی ماست و با بیان این‌که در این عرصه بحث دیپلماسی ما مهم‌تر از سیاست خارجی است، افزود: تصمیم‌گیری در مورد سیاست خارجی تنها بر عهده قوه مجریه نیست و این‌گونه نیست که هر چهار سال یک بار هر دولتی که می‌آید سیاست خارجی ما تغییر کند. شما می‌بینید که سیاست خارجی یک کشور برخی اوقات حدود 40 سال تداوم پیدا می‌کند، ولی آن‌چه که در این حوزه مورد توجه است بحث دیپلماسی است و باید دید که وزارت خارجه و حوزه‌ی دیپلماسی ما چه تاثیری در کاهش تحریم‌ها دارند.

شهردار تهران با بیان این‌که معتقدم ما از ضعف مدیریت در حوزه‌ی اقتصاد بیش از تحریم‌ها ضربه می‌بینیم، اظهار کرد: در حال حاضر نقدینگی کشور هفت برابر افزایش پیدا کرده و در کشور شاهد رکود تورمی هستیم. کشور ما وقتی نفت بشکه‌ای 12 دلار بود، دچار مشکل بود و اکنون نیز که 120 دلار است دارای مشکل است. پس مشکل اقتصاد ما بحث پول نیست. مدیریت مهم‌ترین مشکل ماست. این‌که از دانشگاه مشورت گرفته نمی‌شود، فردی تصمیم گرفته می‌شود و تصمیمات مبتنی بر عقلانیت نیست.

وی تصریح کرد: من با توجه به برنامه‌ای که دارم فکر می‌کنم در عرض دو سال می‌توان اقتصاد کشور را به آرامش رساند و در واقع آن را کنترل‌پذیر و انعطاف‌پذیر کرد.

 

این کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری آینده در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که شما فعالیت‌های خود را در قالب پوستر در سطح شهر منتشر می‌کنید و آیا این اسراف نیست، گفت: کار تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی در مورد خدمات انجام شده به مردم اسراف نیست و اگر کار و خدمتی انجام می‌شود، باید به اطلاع مردم برسد و مگر بقیه‌ی دستگاه‌ها چنین کاری انجام نمی‌دهند؟

قالیباف هم‌چنین در پاسخ به سوالی در مورد فساد اقتصادی در شهرداری تهران اظهار کرد: تا این لحظه اگر فساد اقتصادی در شهرداری تهران بوده و گزارش شده با آن برخورد کردم و اگر دستگاه‌های نظارتی گزارشی در مورد تخلفات در شهرداری داده‌اند، من بلافاصله برخورد کرده‌ام و یک مورد نیست که گزارش آمده باشد و من دفاع کرده باشم و برخوردی نکرده باشم.

وی با بیان این‌که پنج دستگاه نظارتی هستند که عملکرد دستگاه‌های دولتی و نهادهای عمومی را مورد بررسی و نظارت قرار می‌دهند، گفت: شهرداری تهران چهار سال متوالی است که به عنوان اولین دستگاه در برخورد با جرایم و کاهش جرایم رتبه‌ی اول را کسب کرده است.

شهردار تهران هم‌چنین در مورد حضور زنان به عنوان راننده بی‌. آر.تی در خط‌های اتوبوسرانی تندرو و این‌که شما زنان را به صحنه جامعه کشانده‌اید، گفت: بنده شاید خودم نپسندم به این معنا که خانواده‌ی من راننده اتوبوس شوند، ولی بانوانی در جامعه‌ی ما هستند که باید امکان شغلی در مناسب مختلف داشته باشند و دو سه مورد در بی‌.آر.تی تهران داریم که خانم‌ها مشغول به کار هستند. در همین شهرداری تهران تاکسی بانوان ایجاد شد و شما می‌بینید که چه حجم بالایی سرویس‌دهی می‌کند.

 

قالیباف در پاسخ به این سوال که شما به بهانه‌ی ایجاد نشاط برنامه‌هایی را در سطح شهر اجرا کرده‌اید که تخلفاتی در آن صورت گرفته است، اظهار کرد: یکی از مشکلات جامعه‌ی ما این است که نشاط و سرور در آن نیست. رهبر معظم انقلاب در دیداری که با مداحان در روز تولد حضرت زهرا (س) داشتند، به آنها گفتند این خوب نیست که در روز شادی وقتی مولودی می‌خوانید روضه نیز بخوانید و در روز شادی فضا را اندوهگین نکنید. نشاط و سرور در جامعه‌ی ما یک نیاز است و بنده به عنوان یک مسلمان تلاش می‌کنم مراسم‌هایی که در این ارتباط برگزار می‌شود در آن گناهی صورت نگیرد.

این کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری آینده در پاسخ به این سوال که آیا شما درد مردم را احساس می‌کنید یا نه، گفت: چرا احساس نکنم؟ من در این شهر زندگی می‌کنم. البته متاسفانه برخی اوقات دروغ‌هایی می‌شنوم که انسان متحیر می‌شود. مثلا می‌گویند فلانی سرمایه‌دار است یا این‌قدر ثروت دارد. بنده از مال دنیا به عنوان یک شهروند یک خانه و یک ماشین دارم و از اول زندگی تا کنون هیچ‌گونه فعالیت اقتصادی مباح شخصی انجام نداده‌ام.

وی با اشاره به وضع اقتصادی خانواده‌اش در ایام کودکی خاطرنشان کرد: من در ایام مدرسه و تابستان کار می‌کردم و درد جامعه را می‌فهمم. البته فهمیدن درد کافی نیست، بلکه باید کاری برای حل و ساماندهی آن انجام داد.

 

قالیباف هم‌چنین در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که نوع تعامل شما با دانشجویان چگونه خواهد بود، با توجه به نامه‌ای که به آقای خاتمی در سال 78 در ارتباط با حوادث کوی دانشگاه نوشتید، اظهار کرد: من در مورد آن نامه توضیح دادم که چه اتفاقی افتاد و آقای خاتمی چه گفتند. وقتی این نامه را نوشتیم، حضور آقای خاتمی نیز رفتیم و با ایشان نیز صحبت کردیم و از دید بنده آن نامه بحق، محترمانه و مودبانه بود.

شهردار تهران با بیان این‌که در سال 82 وقتی حوادث دانشگاه به مناسبت سالگرد 18 تیر رخ داد بنده فرمانده نیروی انتظامی بودم ،گفت: در آن زمان دولت اصلاحات مستقر بود و خیلی بدتر با دانشجویان رفتار کرد. در یک جلسه شورای امنیت کشور که مسوولان وزارت علوم و وزارت کشور نیز در جلسه بودند در همان حوادثی که جلوی کوی دانشگاه در خوابگاه رخ داده بود اجازه‌ی برخورد، ورود و اجازه‌ی تیراندازی به کوی را به من دادند و من خودم این کار را قبول نکردم و انجام ندادم. در کوی ایستادم و به همراه آقای طلایی با دانشجویان صحبت کردیم و تلاش کردیم که حوادث گذشته رخ ندهد. البته از دانشجویان نیز گله‌مند بودم و به کوی رفتم و با دانشجویان صحبت کردم و همان‌طور که گفتم به نیروی انتظامی حق تیر به سمت کوی داده شد، ولی ما این کار را نکردیم.

 

این کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری آینده هم‌چنین در مورد این‌که فرزندان وی دفاتر پلیس+10 را در اختیار دارند، با رد این موضوع گفت: در هنگام راه اندازی دفاتر پلیس+10، چهارده دفتر به صورت نمونه ایجاد شد که این دفاتر برای تعویض پلاک و در مالکیت نیروی انتظامی بود و چون برای آزمایش بود بچه‌هایی که آشنا بودند در آن‌جا مشغول به کار شدند، ولی همان‌طور که گفتم مالکیت، محل و درآمد مربوط به آن مربوط به نیروی انتظامی بود و پسر بنده نیز حضور داشت ولی هیچ‌گونه بهره مالی و استفاده مالی از این موضوع نداشت و وقتی که این دفاتر گسترش پیدا کردند، هیچ‌یک از بستگانم چه برسد به پسرم در آن مشغول به کار نشد.

شهردار تهران هم‌چنین در مورد حضور خانمش در شهرداری تهران گفت: خانم بنده به هیچ عنوان بیمه شهرداری نیست، حقوق از آن‌جا نمی‌گیرد و امکاناتی نیز نمی گیرد، بلکه از قبل کارهای اجتماعی انجام می‌دادند و دغدغه‌هایی در مورد مسائل اجتماعی داشتند از جمله در مورد زنان سرپرست خانوار و زنانی که از زندان بیرون می‌آمدند و اکنون نیز هم‌چنان این مسائل را پی‌گیری می‌کنند.

 قالیباف افزود: در قبل بیش از 80 درصد زنانی که از زندان بیرون می‌آمدند باز هم به جرم گرایش پیدا می‌کردند، ولی اکنون در 6-5 سال اخیر با اقداماتی که با کمک اساتید دانشگاه انجام شده است 70 درصد زنانی که از زندان آزاد می‌شوند دیگر به زندان برنمی‌گردند.

وی در پاسخ به سوالی در مورد این‌که نمادهای فراماسونری در برخی نقاط تهران از جمله مترو وجود دارد اظهار کرد: من چنین چیزی را قبول ندارم.

این کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری آینده هم‌چنین قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را قانون خوبی دانست که به خوبی اجرا نمی‌شود و ادامه داد: مهم‌ترین درد در کشور ما در حال حاضر قانون‌شکنی است.

قالیباف تاکید کرد: یارانه مستقیمی که به افراد داده می‌شود ادامه پیدا می‌کند و ما تلاش می‌کنیم یارانه مربوط به تولید و حمل و نقل که در قانون هست، ولی در حال حاضر پرداخت نمی‌شود پرداخت شود./ایسنا