اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

فرق ازدواج موقت با زنا چیست؟



 

فرق ازدواج موقت با زنا چیست؟

 

 

 

افکارنیوز: بیش از بیان تفاوت بین زنا و ازدواج موقت، مناسب است تعاریف آن دو بیان شود. در تعریف «زنا» گفته اند: «نزدیکی با زن، بدون عقد شرعی را زنا گویند.» و در تعریف ازدواج موقت می توان گفت: «نزدیکی با زن با عقد شرعی که مدت و مهر آن معلوم باشد». با توجه به این تعاریف بین این دو تفاوت هایی است که به آنها اشاره می شود:

 

۱٫ عمل «زنا» به تعبیر قرآن (إِنَّهُ کَانَ فَاحِشَةً وَسَاءَ سَبِیلاً) عمل زشت و بد راهی است و ازدواج موقت از روی حکمت و علم خداوند به مصلحت بندگان است: «إِنَّ اللَّهَ کَانَ عَلِیماً حَکِیماً».

۲٫ بر اثر این عمل زشت اگر فرزندان نامشروعی به‌ وجود آیند، بین آنان هیچ‌گونه ارتباطی وجود نخواهد داشت و خودشان را نسبت به یکدیگر بیگانه قلمداد خواهند کرد؛ چرا که از اصالت خانوادگی، عاطفه و محبت که موجب ارتباط و اتصال است، برخوردار نمی‌باشند؛ اما در ازدواج موقت اگر صاحب فرزند شوند چون شرعی و قانونی است، با فرزندانی که از ازدواج دائم به دنیا می‌آیند، هیچ تفاوتی ندارند.

۳٫ عمل زنا غالباً همراه با اضطراب و ترس است، به ویژه برای کسانی که اهل ایمان باشند، حال اگر فرزندی به وجود آید طبعاً اضطراب و دلهره در فرزند تاثیر می‌گذارد که این خود مشکلات جسمی و روحی ـ روانی برای وی به بار می‌آورد؛ اما نزدیکی بر اساس عقد موقت چون شرعی و قانونی است و قرآن آن را مباح دانسته، مفاسد مذکور را به همراه نخواهد داشت.

۴٫ فرزندان نامشروع خودشان را به کسی و جایی منتسب نمی‌دانند و خود را معلول شهوات و غرایز جنسی یک عده شهوت‌ران می‌دانند؛ در نتیجه روشن است که در جامعه بحران آفرینی می‌کنند، به طوری که امنیت و آسایش از جامعه سلب خواهد شد، ولی مقاربت مشروع آن عواقب سوء را به دنبال نخواهد داشت. فرزند نامشروع سرنوشت خود را در آینده مبهم می‌داند، ولی فرزند قانونی و شرعی این‌گونه نیست؛ زیرا از اصالت خانوادگی بهره‌مند و نسب وی برای دیگران معلوم است. ممکن است گفته شود: با ایجاد کانون‌های تربیتی چه بسا بشود مشکلات مذکور را حل کرد؛ اما باید دانست که ممکن است در یک مقطع زمانی با محبت و عاطفه‌های مجازی از بروز مشکلات پیش‌گیری کرد، ولی از آن‌جا که آنان از نعمت محبت و عاطفة واقعی محروم‌اند مشکلات تربیتی و اخلاقی همچنان باقی می‌ماند.

۵٫ ارتباط زن و مرد در قالب ازدواج موقت خود به خود روابط زناشویی را مدیریت می‌کند و از ارتباط با افراد متعدد کاسته می‌شود و همین که این روابط در چهارچوبی نظام‌مند شد، به طور طبیعی از بسیاری از بیماری‌های مقاربتی و… کاسته می‌شود و بهداشت جسم و روانِ زن و مرد و جامعه را به ارمغان می‌آورد. با توجه به تفاوت‌هایی که بین زنا و ازدواج موقت بیان شد، حکمت این مطلب روشن می‌شود که چرا قرآن از عمل زنا نهی کرده و عقد موقت را مباح و جایز دانسته است. ویژگی‌های ازدواج موقت از منظر فقه در کتب فقهی برای ازدواج موقت ویژگی‌هایی ذکر شده که از آن‌ها تفاوت ازدواج موقت با زنا روشن می‌شود. اکنون به بعضی از آن‌ها اشاره می‌شود؛

الف. ازدواج موقت که به آن «متعه» نیز گفته می‌شود، مانند ازدواج دائمی است که احتیاج به عقد مشتمل بر ایجاب و قبول دارد و تنها رضایت قلبی دو طرف و نگارش و اشاره و داد و ستد کافی نیست.

ب. زن باید در طول مدت ازدواج موقت (صیغه) در اختیار مرد باشد و حق ندارد خودش را در معرض مرد دیگری برای صیغه شدن قرار دهد؛ اما در زنا این حکم رعایت نمی‌شود.

ج. زن باید بعد از اتمام مدت صیغه عدّه نگه دارد؛ یعنی اگر زن «رگل» می‌شود، در صورت آمیزش باید به اندازه‌ی دو نوبت قاعدگی عدّه نگه دارد و اگر «رگل» نمی‌شود، باید ۴۵ روز عده‌ نگه دارد و در این مدت با مرد دیگری ازدواج نکند. در این حکم فرق نمی‌کند از وسایل جلوگیری کننده از باردار شدن استفاده کرده باشد یا نه، در حالی که در زنا این حکم رعایت نمی‌شود

د. اگر مردی از زنش صاحب فرزندی شد، باید مثل فرزند ازدواج دائم مورد حمایت مرد قرار گیرد و نفقة او را پرداخت نماید؛ اما در زنا چون فرزند شرعی و قانونی نیست، از حمایت مرد محروم است.

هـ. در صورتی که مرد بعد از ازدواج موقت بمیرد، فرزندش از او ارث می‌برد، بر خلاف فرزند نامشروع. یادآوری این‌که شهوت‌رانی لجام گسیخته را بتوان به شکل قانونی و در چهارچوب خاصی مدیریت کرد، دغدغه‌ای بوده که فکر اندیشمندان را همواره به خود مشغول داشته است؛ چنان‌که برتراند راسل ـ دانشمند معروف انگلیسی ـ ازدواج موقت را به نام «زنا شویی دوستانه» راه حل مشکل جنسی جوانان در عصر حاضر می‌داند و آن را به دولت‌ها پیشنهاد می‌کند و یکی از علمای اهل سنت، پس از نقل این پیشنهاد، افتخار می‌کند که این قانون جزو قوانین یکی از مذاهب اسلامی یعنی شیعه است. بدیهی است طرح فوق از جهات زیادی به «ازدواج موقت» در اسلام نزدیک است، ولی طرح اسلام از جهات زیادی روشن‌تر و کامل‌تر و جامع‌تر می‌باشد..../افکارنیوز


ویدیو مرتبط :
ا shia شیعه ازدواج اسلامی ازدواج ایرانی ازدواج موقت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بررسی فصل 'ازدواج موقت' و 'ازدواج مجدد'



 

 

 

بررسی فصل 'ازدواج موقت' و 'ازدواج مجدد'

همراه با تذكر پی در پی نمایندگان آغاز شد؛

بررسی فصل 'ازدواج موقت' و 'ازدواج مجدد' لایحه حمایت خانواده در مجلس

آغاز بررسی فصل سوم لایحه حمایت خانواده و مواد 21 تا 23 با موضوع ازدواج موقت و ازدواج مجدد دائم با تذكرات پی درپی نمایندگان در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی همراه شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، علی بنایی نماینده ملایر و از اعضای فراكسیون اصولگرایان مجلس اخطار قانون اساسی داد و خطاب به علی لاریجانی رییس مجلس گفت: شما یكی از ذخایر اصلی آینده جمهوری اسلامی ایران هستید مواظب باشید با این لایحه ضربه فنی نشوید.

وی افزود: زمانی كه كلیات این لایحه مطرح شد، ماده 23 كه در خصوص شرایط ازدواج مجدد دائم است، حذف شد.

وی تاكید كرد كه این ماده نباید در جزییات بررسی شود. اما هم اكنون در جزییات لایحه حمایت خانواده آمده است. این با روح قانون اساسی به ویژه ماده 10 قانون اساسی مغایر است.

بنایی از رییس مجلس خواست كه مواد 23 و 22 لایحه حمایت خانواده كه مغایر ماده 10 قانون اساسی است از این لایحه حذف شود.

سید مهدی صادق نماینده آستانه اشرفیه نیز در تذكری مواد 21 و 23 لایحه حمایت خانواده را خلاف اصل 19 و 20 قانون اساسی بیان كرد.

فاطمه رهبر نماینده تهران نیز در هنگام بررسی ماده 22 لایحه حمایت خانواده كه در خصوص ثبت نكاح موقت است در اخطار قانون اساسی گفت: این ماده برخلاف اصل 22 قانون اساسی است.

وی افزود: دولت موظف است برای رعایت حقوق زن در همه جهات با رعایت موازین اسلامی اقداماتی را انجام دهد از جمله حمایت از مادران در دوران بارداری و حضانت فرزند.

وی تاكید كرد: اگر قرار باشد در طی 9 ماه بارداری عقد موقت ثبت شود اما مرد زیر بار نرود، اثبات ازدواج موقت مشكل است و باید تا تولد نوزاد و انجام آزمایشی ژنتیكی صبر كرد.

این عضو فراكسیون زنان مجلس ادامه داد: در این صورت تجمل دوران بارداری برای زن مشكل است.

در این هنگام لاریجانی رییس مجلس اظهار داشت: زن در این شرایط می‌تواند شكایت كند.

اما فاطمه رهبر پاسخ داد: در دوران بارداری تشخیص 'نسب' مشكل است و مادر تا دوران تولد نوزاد باید منتظر باشد.

رهبر پیشنهاد داد: برای بررسی بیشتر ماده 22 در صحن علنی مراعا (مسكوت) گذاشته شود.

شهاب الدین صدر نایب رییس دوم مجلس و رییس سازمان پزشكی قانونی نیز به فاطمه رهبر پاسخ داد كه در دوران بارداری از طریق آزمایش می‌توان 'نسب' جنین را مشخص كرد.

در این هنگام لاریجانی گفت كه مشكل خانم رهبر نیز رفع شد.

پیشنهاد سید محمد جواد ابطحی نماینده خمینی شهر در خصوص ماده 21 ثبت نكاح دائم و فسخ و طلاق نیز با واكنش مجلس روبه‌رو شد.

ابطحی كه پیشنهاد خود را بسیار با هیجان مطرح كرد، با بیان این كه هم اكنون میلیون‌ها گوش متوجه مجلس است، گفت: پیشنهاد می‌كنم كه ازدواج موقت و دائم ثبت رسمی شود.

این پیشنهاد ابطحی با مخالفت محمدرضا خباز نماینده كاشمر و موافقت زهره الهیان نماینده تهران همراه شد كه در نهایت به تصویب نمایندگان نیز نرسید.

از آغاز جلسه علنی امروز مجلس فاطمه راكعی و الهه كولایی دو نماینده مجلس ششم در صحن علنی حضور دارند...../تحلیل:ایرنا