اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

فرصت پیشگیری از شوک



اخبار,اخبار اقتصادی , بازار مسکن

 

اخبار اقتصادی - بیانیه همایش «سیاست‌های توسعه مسکن»:
فرصت پیشگیری از شوک

اوضاع كنونی بهترین زمان برای تحریك غیرتورمی است

 معاونت مسكن وزارت راه‌وشهرسازی چكیده آنچه توسط صاحب‌نظران اقتصادی در همایش «سیاست‌های توسعه مسكن در ایران» مطرح شد را در قالب یك بیانیه‌ رسمی منتشر كرد. این بیانیه در 30 محور، برنامه‌ریزی در حوزه‌های مختلف شامل تامین مسكن اقشار خاص، توسعه شهری، بافت‌فرسوده و تامین مالی مسكن را بررسی كرده است.

 

  مهم‌ترین محور بیانیه، هشدار غیرمستقیم درباره احتمال از دست رفتن «زمان مناسب» برای اجرای برنامه تحریك غیرتورمی بخش مسكن است. كارشناسان همسو با نظر دولت، بخش مسكن را به‌خاطر ارتباط پیشین قوی آن، عامل پیشران خروج از ركود اقتصادی می‌دانند و برنامه‌ای را كه متولیان، در قالب پرداخت تسهیلات خرید مسكن، برای مهار ركود تدارك دیده‌اند تایید می‌كنند، اما آنچه در لابه‌لای روند تصویب این برنامه باید مورد توجه دولتمردان قرار بگیرد، دو لبه بودن آثار آن است. مطابق آنچه در بیانیه آمده است، شرایط كنونی بازارهای موازی، امكان ورود تقاضای سفته‌بازی به بازار مسكن را تضعیف كرده و در این مقطع احتمال شوك به قیمت مسكن در كوتاه‌مدت پیش‌بینی نمی‌شود. 

 

كارشناسان، زمان كنونی را بهترین فرصت برای تحریك غیرتورمی تقاضای مصرفی مسكن می‌دانند و معتقدند: چنانچه تحریك، در آستانه جهش قیمت اتفاق ‌افتد، لبه منفی وام خرید بروز می‌كند و برنامه رونق پایدار به ضد خودش تبدیل خواهد شد.

معاونت مسكن وزارت راه‌وشهرسازی با جمع‌بندی نسبت به آنچه در طول دو روز همایش «سیاست‌های توسعه مسكن در ایران» از سوی صاحب‌نظران اقتصادی مطرح شد، بیانیه‌ای در 30 محور منتشر كرد و مهم‌ترین دستاورد این گردهمایی را اجماع كارشناسان بر نقش مسكن به عنوان «پیشرانه خروج از ركود اقتصادی» دانست.

در این بیانیه، با اشاره به برنامه‌هایی كه متولیان بخش مسكن برای ركودزدایی دو مرحله‌ای از اقتصاد كشور طراحی كرده‌اند، نسبت به احتمال از دست رفتن «زمان مناسب» برای اجرای برنامه‌های در دست تصویب هشدار داده شده است.

وزارت راه‌وشهرسازی همسو با سیاست‌هایی كه توسط دولت در لایحه خروج از ركود اقتصادی گنجانده شده، در نظر دارد ركود مسكن را از طریق تحریك غیرتورمی تقاضای مصرفی مهار كند. این تحریك قرار است با راه‌اندازی صندوق‌های پس‌انداز مسكن در بانك‌ها و پرداخت تسهیلات كارآمد خرید مسكن، اتفاق بیفتد تا در مرحله بعدی، به‌واسطه رابطه پیشین قوی بخش مسكن با سایر بخش‌های اقتصادی، رونق ساخت‌وساز و فروش آپارتمان‌ها به رشد تولیدات صنعتی مرتبط بینجامد و در نتیجه رشد اقتصادی را سبب شود.

اما آنچه در لابه‌لای برنامه تحریك تقاضای مصرفی مسكن باید مورد توجه سیاست‌گذاران قرار گیرد، دو لبه بودن آثار این برنامه است.

بررسی‌های كارشناسان اقتصاد مسكن و تجربه دوره‌های قبلی ركود-رونق در این بخش نشان می‌دهد: تحریك تقاضای مصرفی از طریق پرداخت تسهیلات موثر خرید مسكن، چنانچه در زمان «ركود و ثبات نسبی قیمت‌ها» به اجرا دربیاید، می‌تواند اهداف مدنظر دولت از بابت رونق پایدار در بازار مسكن و بالطبع در سایر بخش‌های اقتصادی را برآورده كند.

اما لبه دوم برنامه تحریك تقاضا كه آثار معكوس به همراه دارد، موقعی بروز می‌كند كه زمان اجرای برنامه به تاخیر بیفتد و به دوره جهش قیمت كشیده شود.

صاحب‌نظران اقتصادی در چهاردهمین همایش سیاست‌‌های توسعه مسكن، در این باره هشدار دادند و اعلام كردند: شرایط كنونی بازارهایی همچون ارز و بورس و طلا، زمینه‌ ورود تقاضای سفته‌بازانه و خریداران سرمایه‌ای به بازار مسكن را كاملا تضعیف كرده و پیش‌بینی می‌شود این بازار حداقل تا پایان امسال حالت ثبات نسبی خود را حفظ كند. حاكمیت چنین شرایطی در بازار مسكن، فرصت تصویب و اجرای برنامه ركودزدایی غیرتورمی را كماكان برای مسولان محفوظ گذاشته است؛ اما اگر تحریك تقاضای مصرفی مسكن در آستانه موج‌های صعودی قیمت، صورت بگیرد، در این حالت نه‌تنها مزیت تسهیلات خرید، تحت‌تاثیر افزایش قیمت‌ها، خنثی می‌شود كه برگشت تقاضای سرمایه‌ای به بازار باعث جذب تسهیلات توسط گروه‌های غیرمصرفی شده و پیامد این اتفاق، عملا برنامه رونق غیرتورمی در بخش مسكن و كل اقتصاد را به ضد خودش، تبدیل می‌كند.

بررسی‌ها نشان می‌‌دهد در اواسط دهه80 كه بازار مسكن یك دوره حدودا دو ساله ركود را كاملا پشت‌سر گذاشته بود و در مراحل ابتدایی رونق قرار داشت، بانك‌ها با افزایش سقف تسهیلات خرید مسكن، عملا مسیر جهش قیمت را كوتاه‌ و امكان افزایش دامنه رشد قیمت را فراهم كردند. این برنامه نابجا باعث رشد بی‌سابقه 86درصدی قیمت مسكن در سال86 شد و باعث شد نظر منتقدان تقویت طرف تقاضا، مسلط شود و در نتیجه دولت جلوی پرداخت وام خرید را بگیرد. این ممنوعیت تا الان نیز كماكان به قوت خود باقی است.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، در بیانیه‌ای كه معاونت مسكن وزارت راه‌وشهرسازی به مناسبت پایان همایش سیاست‌های توسعه مسكن، از محتوا و چكیده مقالات ارائه شده در این همایش، تهیه كرده ، تاكید شده است: بازار مسكن در ماه‌های آینده با شوك قیمتی روبه‌رو نمی‌شود و در این فاصله، فرصت سیاست‌گذاری برای خروج غیرتورمی از ركود فراهم است.

در قالب سیاست‌های جدید، قرار است برنامه تامین مالی مكفی و پایدار در بخش مسكن برای ورود متقاضیان مصرفی به چرخه پس‌انداز بانكی و خرید مسكن، به اجرا دربیاید و در عین حال سمت عرضه نیز تامین مالی شود.

متن کامل بیانیه
در متن بیانیه معاونت مسکن كه نسخه‌ای از آن در اختیار «دنیای‌اقتصاد» قرار گرفته، ضمن تاكید بر تكلیف دولت برای تكمیل بهینه پروژه‌های نیمه‌كاره مسكن‌مهر، اولویت‌های پیش‌رو را بر «سیاست‌گذاری برای خروج تدریجی از ركود مسكن» و همچنین «برنامه‌ریزی برای تامین مالی مكفی و پایدار در بخش مسكن» عنوان كرده است.

در بیانیه تصریح شده است: بازار مسكن در ماه‌های آینده، تقاضای سفته‌بازانه به خود نخواهد دید. متن بیانیه به شرح زیر است:

1- بخش مسکن دارای ارتباطات گسترده با دیگر بخش‌های اقتصادی است، نوسانات قیمتی در این بخش که تا حدود زیادی ناشی از خاصیت سفته بازانه آن است، سایر بخش‌های اقتصاد را دچار تغییر خواهد كرد. از این رو ضمن تاكید بر استفاده حداكثری از ظرفیت بخش خصوصی، مداخله حداقلی دولت ضروری به نظر می‌رسد.

2- با عنایت به سهم‌بری بخش مسكن از اقتصاد خانوار و اقتصاد ملی، اتخاذ سیاست‌های مناسب در هر دو سوی عرضه و تقاضای مسکن، به‌منظور حفظ تعادل بازار و متناسب با ویژگی‌های اقتصادی، فرهنگی و اقلیمی هر منطقه سكونتی مورد تاكید قرار می‌گیرد.

3- رشد و توسعه در بخش مسكن جدای از رشد در كل اقتصاد اتفاق نخواهد افتاد، هرچند در کوتاه‌مدت بخش مسکن، پیشران در اقتصاد است، لكن در بلند‌مدت از سایر بخش‌ها تاثیر پذیرفته و پیرو تغییر شاخص‌های كلان اقتصاد از جمله نقدینگی است. لذا موفقیت برنامه‌ریزی‌های بلند‌مدت در بخش مسکن متاثر از سیاست‌های کلان و بسته به وجود بسترهای مناسب اقتصادی خواهد بود.

4- تحلیل شرایط كنونی حاكم بر بازارهای رقیب مسكن، حاكی از عدم ورود تقاضای سفته بازانه در بخش مسکن و عدم وقوع شوك قیمتی در کوتاه‌مدت می‌باشد. حاكمیت چنین شرایطی فرصت برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری برای سیاست‌گذاران این بخش را به‌منظور خروج تدریجی و غیرتورمی از ركود فراهم می‌آورد.

5- سیاست‌های مسکن باید متناسب و همسو با سیاست‌های توسعه و طرح‌های جامع شهری تدوین گردیده و برقراری رفاه و تامین حقوق اولیه شهروندان، قربانی تامین سرپناه فیزیکی نگردد.

6- تامین خدمات روبنایی و تاسیسات زیربنایی همگام با اجرای برنامه‌های مختلف در بخش مسکن، برنامه‌ریزی و عملیاتی گردد.

7- تدوین و تصویب قوانین مناسب در راستای ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری‌ها، به‌منظور جلوگیری از اتکای آنها به درآمدهای حاصل از تراکم‌فروشی و پیشگیری از تخلفات ساختمانی، مورد تاکید قرار گیرد.

8- آزادسازی برنامه‌ها، طراحی کالبدی و تقسیمات کشوری، ایجاد الزام قانونی برای نهادهای محلی و شهرداری‌ها، ایجاد سطوح مختلف مدیریتی، تدوین و تصویب سیاست‌های جامع توسعه شهری و سیاست‌های عدم تمرکز و ایجاد رغبت و انگیزه برای بخش خصوصی جهت توزیع سرمایه در مناطق مختلف شهری از دیگر موارد قابل توجه در حوزه شهرسازی است.

9- در تدوین سیاست‌های پراکنش جمعیت، توجه به شاخص‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ...، جلوگیری از ایجاد و ظهور شهرهای در هم تنیده یا تمرکز جمعیت در نقاط خاص جغرافیایی، بدون توجه به سرانه‌های رفاهی و حركت در مسیر حفظ امنیت سیاسی و نظامی کشور حائز اهمیت است.

10- مطالعه و پژوهش در زمینه فرصت‌ها، چالش‌ها و موانع توسعه درون بافت‌های فرسوده و توسعه شهرهای جدید، نسل نوین شهرها و شهرک‌ها جدید با کارکردهای غیرسکونتی و طرح‌های هویت‌زا در شهرهای جدید امری ضروری است.

11- در برنامه‌ریزی‌های مسکن از پهنه‌های ارزشمند طبیعی و نواحی حساس زیست‌محیطی محافظت شود.

12- در نظام برنامه‌ریزی شهری در جهت ارتقای رقابت‌پذیری شهری، بهبود محیط کسب‌و‌کار و توسعه اقتصاد محلی گام برداشته شود.

13- سیاست‌گذاری یکپارچه و متعادل با حداقل تغییرات در نظام مدیریت زمین و مسکن، با هدف ارتقای كیفیت زندگی، فرهنگ و شاخص‌های اجتماعی در تعیین خط‌مشی‌های سیاستی مدنظر قرار گیرد.

14- بازسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری، ارتقای کیفیت زندگی و ایمن‌سازی این بافت‌ها به‌منظور پیشگیری از فجایع حاصل از وقوع حوادث طبیعی مورد توجه است.

15- تكمیل و قابل سکونت کردن پروژه‌های مسکن مهر به‌عنوان بزرگ‌ترین پروژه مسکن در ایران، با اهتمام ویژه پیگیری شود.

16- در راستای ایجاد فضای سکونتی ایمن، مناسب و بهداشتی برای ساکنان مسکن مهر كه پیشگیری از بروز فساد و ارتقای عدالت اجتماعی را به دنبال خواهد داشت، اقدامات موثر با همكاری و هماهنگی تمام دستگاه‌های متولی صورت پذیرد.

17- بر نوسازی و بهسازی مسكن روستایی به‌منظور ارتقای کیفیت زندگی روستاییان به‌عنوان تامین‌كنندگان امنیت غذایی پایدار در كشور، ایجاد محیط امن و ارتقای بهداشت روستاها توجه و تاكید شود.

18- سیاست‌های مسكن روستایی معطوف به توسعه درون روستاها، جلوگیری از رشد پراكنده در اطراف روستاها و توجه به تمایل ساكنان شهری برای سكونت موقت در مناطق روستایی باشد.

19- به‌منظور جلوگیری از گسترش فقر مسکن و در نتیجه فقر عمومی تامین مسكن كم‌درآمد‌ها از اولویت‌های اصلی سیاست‌گذاران حوزه مسكن خواهد بود.

20- برقراری مکانیزم‌های اجتماعی و گنجاندن مسکن در نظام فراگیر اجتماعی با نگاه انسانی و نه رویکرد ابزاری مدنظر قرار گیرد.

21- در تدوین برنامه‌های اجتماعی مسکن، توجه به ابعاد اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، زیست محیطی، الزامات معیشتی، حفظ فرصت‌های اشتغال و ... ضروری است.

22- بهره‌گیری از تجارب کشورهای مختلف در زمینه مسکن اجتماعی، توجه و تاکید بر بهره‌گیری از الگوی ساخت و ساز بومی، اجرای طرح‌هایی با محوریت مشارکت مردم و تعریف مسوولیت‌های مناسب برای اقشار هدف از جمله نکات قابل توجه در طراحی مکانیزم‌های اجتماعی مسکن است.

23- در سیاست‌گذاری‌های مسکن به ایجاد شهر متعادل، حرکت نکردن در مسیر تمرکز و تجمیع فقر و توجه به سیاست‌های کوچک‌سازی با حفظ استانداردها و کیفیت زندگی توجه شود.

24- تعیین سهم بهینه مداخله دولت و توجه به میزان اثرگذاری آن، متناسب با شرایط اقتصادی و اجتماعی در برنامه‌های بخش مسکن، به‌ویژه برنامه‌های حمایتی مورد توجه قرار گیرد.

25- فقدان تامین مالی مکفی و پایدار در بخش مسکن از عمده چالش‌ها و اصلی‌ترین دلایل عدم توسعه این بخش است. بنابراین ارتقای نظام تامین مالی مسکن و برقراری زمینه ورود اقشار مختلف به این چرخه مبتنی بر پس‌انداز و انتفاع سرمایه‌های خرد از سودآوری بخش مسكن، سرلوحه برنامه پایدار‌سازی منابع مالی در این بخش است.

26- استفاده از ابزارهای نوین تامین مالی در بخش مسکن از جمله انواع مختلف صندوق‌های زمین و مسکن و صندوق‌های پس‌انداز و وام مسکن، استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه، تلاش در راستای بهبود عملکرد و ارتقای بازار رهن اولیه و ثانویه و استفاده از ظرفیت ابزارهای موجود در راستای تامین مالی مسکن امری ضروری است.

27- ارتقای صنعت ساختمان و بهره‌مندی از ابزارهای مختلف تامین مالی در بخش مسكن در گرو برقراری نظام بیمه‌گر منسجم و تسهیل‌كننده است. توجه به فرآیند‌های مبتنی بر بیمه در برنامه‌های مسكن، برنامه‌ریزی و انجام اقدامات لازم در این زمینه اجتناب‌ناپذیر است.

28- ارتقای صنعت ساختمان و بهره‌گیری از تکنولوژی‌های نوین ساختمانی كه بهبود کیفیت زندگی، صرفه‌جویی در زمان، هزینه و انرژی را به دنبال داشته و در پایداری نظام مالی و گام نهادن در مسیر توسعه موثر خواهد بود، مدنظر قرار گرفته و زمینه ورود صنایع و تكنولوژی‌های جدید در بخش مسكن فراهم شود.

29- از ظرفیت‌ها و بسترهای قانونی موجود در زمینه‌های مختلف مرتبط با مسکن از جمله مباحث صنعتی سازی، تامین مالی مسکن، صنعت بیمه و ... در سیاست‌گذاری‌ها استفاده و در راستای رفع موانع قانونی و احیانا تنظیم ضوابط و مقررات مکمل (از جمله آیین نامه‌ها) تلاش شود.

30- مشارکت آحاد جامعه، استفاده از ظرفیت‌ها و استعدادهای همگان، بهره‌برداری حداکثری از منابع مادی و معنوی کشور، نیروی شتاب‌دهنده به پیشرفت و شکوفایی هر بخش اقتصادی و در نتیجه پیشرفت جامعه به شمار می‌رود؛ این مهم در سیاست‌گذاری و تعیین خط‌مشی بخش مسكن مدنظر قرار خواهد گرفت.
اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 


ویدیو مرتبط :
تست شوک گوشی موبایل با کاور ضد شوک آی فیس iFace

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

توصیه هایی برای پیشگیری از پیرشدن پوست



تابش خورشید هوای خشک آلودگیهای محیطی کشیدن سیگار واسترس باعث می شوند که پوست شما شفافیت ورطوبت خود راازدست بدهد.وچین های ریزوعمیق تربرروی پوست شماایجادوبه مرورزیاد شوند.کسانی که چین وچروک کمتری داشته اند از مقدار زیادی سبزیجات لوبیا ماهی شیرکم چرب وچای در وعده های غذایی شان استفاده کردند .کسانی که چین وچروک بیشتری دارند زیاددرمعرض تابش خورشید قرار داشته اند.خوردن آب معدنی به دلیل داشتن املاح کیک نان روغنی شیرینی گوشت قرمز ولبنیات پرچرب احتمال بروز چین وچروکها را درپوست شما افزایش می دهد.


پیشگیری ودرمان چین وچروک پوست

حمام آفتاب نگیرید وسعی کنید بین ساعت 10 صبح الی 3 بعدازظهر ازقرار گرفتن در آفتاب پرهیز کنید .اگرمجبور به رفت وآمد در این ساعات هستید ازلباسهای محافظ نظیر یک کلاه یا پیراهن آستین بلند استفاده کنید .قبل از اینکه در معرض آفتاب قرار بگیرید ازلوسیون های ضد آفتاب برای کمک به پوست خود جهت محافظت از اشعه ماوای بنفش استفاده کنید.به یاد داشته باشید که دوباره هرزمان که لازم بود لوسیون رابه کار برید همیشه از محصولاتی استفاده کنید کنید که دارای فاکتور spfمحافظت ازآفتاب 15 یابالاتر باشند. به پشت بخوابید وقتی که به صورت طاق باز خوابیدید اثرات کشیدگی جاذبه روی پوست شما به حداقل می رسد.صورت خود رازیاد نشویید (2بار در روز کافی است )وازصابونهای خشن وزبر پرهیز کنید زیراشستن زیاد باعث کم شدن چربی ورطوبت پوست می شود.