اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

فرستاده ویژه آمریکا درگذشت



 

فرستاده ویژه آمریکا درگذشت

 

بی بی سی - ریچارد هولبروک دیپلمات کهنه کار آمریکایی روز دوشنبه و بدنبال دومین عمل جراحی قلب درگذشت. او روز جمعه در جریان ملاقات با هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا دچار ناراحتی قلبی شد و بلافاصله به بیمارستان انتقال یافت.

رگ آئورت او که اکسیژن را از قلب به سایر اندام های بدن می رساند پاره شده بود.

اما پس از دو عمل جراحی حال او همچنان وخیم بود.

آقای هولبروک، 69 ساله، نماینده ویژه باراک اوباما در امور افغانستان و پاکستان بود.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در بیانیه ای پس از درگذشت آقای هولبروک او را "یک غول واقعی در سیاست خارجی که آمریکا را قوی تر، ایمن تر، و محترم تر کرد" خواند.

آقای اوباما نوشت: "ریچارد برای تقریبا 50 سال، با سربلندی و به شکلی متمایز، به کشوری که دوست می داشت خدمت کرد."

این دیپلمات با سابقه که به "بولدوزر" معروف بود گروه های متخاصم زیادی را پای میز مذاکره آورده بود.

گفته می شود که اعضای خانواده اش روز دوشنبه در کنار تخت وی در بیمارستان دانشگاه جورج واشنگتن حضور داشته اند.

مقام های وزارت خارجه آمریکا گفتند که پزشکان این بیمارستان همه امکانات و تلاش خود را برای نجات او بکار گرفتند.

هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا در بیانیه ای در تجلیل از او نوشت: "ریچارد هولبروک از نخستین روزها در ویتنام تا نقش تاریخی اش در آوردن صلح به بالکان تا آخرین ماموریتش در افغانستان و پاکستان، در شکل دادن به تاریخ ما، مدیریت وضعیت خطرناک کنونی، و تضمین آینده ای امن، نقش آفرید."

"او یک دیپلمات تمام عیار بود که می توانست در چشمان دیکتاتورها خیره شود و برای منافع و ارزش های آمریکا حتی در سخت ترین شرایط قد علم کند."

طی چند روز گذشته رهبران و مقام های بسیاری از کشور نسبت به وضعیت او ابراز نگرانی کرده بودند.

حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان و آصف علی زرداری رئیس جمهور پاکستان روز یکشنبه با همسر آقای هولبروک تماس گرفتند.

ریچارد هولبروک مرد مذاکرات پیچیده و فردی شناخته می شد که در جریان صلح دیتون ثبات را به بالکان بازگرداند.

امید می رفت که او در ماه های آینده در استقرار صلح و ثبات در افغانستان هم نقشی حیاتی ایفا کند.

بیل کلینتون رئیس جمهور سابق آمریکا که آقای هولبروک را در دهه 1990 به عنوان نماینده آمریکا به سازمان ملل فرستاد دوشنبه شب در بیانیه ای نوشت: "او در دو سال گذشته، سخت برای مقابله با تروریسم و ساختن آینده ای امن و دموکراتیک برای افغانستان و پاکستان کوشید. به خاطر تلاش های او، ملت ما امن تر است و در جهانی بهتر زندگی می کنیم."

مرگ آقای هولبروک درحالی اتفاق می افتد که دولت اوباما قرار است این هفته تازه ترین جزئیات سیاست خود در قبال افغانستان و پاکستان را علنی کند.../بی بی سی


ویدیو مرتبط :
فرستاده ویژه رئیس جمهور صربستان در تهران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

فرستاده ویژه آمریکا: پس از 2014 در افغانستان می‌مانیم؛ به دنبال مذاکره با طالبان هستیم



فرستاده ویژه آمریکا ,جیمز دابینز

فرستاده ویژه آمریکا: پس از 2014 در افغانستان می‌مانیم؛ به دنبال مذاکره با طالبان هستیم

به گفته سفیر واشنگتن، آمریکا و ناتو به دنبال کاهش چشمگیر تعداد نیروهای خود در افغانستان تا پایان سال 2014 هستند و کشورهایی نظیر پاکستان نقش مهمی را در دوره پس از آن ایفا خواهند کرد.

 پایگاه اینترنتی نیوز ، جیمز دابینز، فرستاده ویژه آمریکا به افغانستان و پاکستان می‌گوید: آمریکا به دنبال انجام یکسری عملیات‌ها و تغییرات در افغانستان است.

وی گفت: هدف آمریکا کاهش نیروهایش در افغانستان است نه خروج کامل. پس از آن و حتی پس از سال 2015 همچنان حضور آمریکا در افغانستان ادامه دارد و به نیروهای افغان مشاوره می‌دهند.

آمریکا اکنون در حال مذاکره با دولت افغانستان است تا برای ادامه حضور بخشی از نیروهایش در افغانستان یک پایه قانونی فراهم آورد.

دابینز اظهار داشت که انتظار دارد حدود چند هزار تن از نیروهای ناتو نیز همچنان در افغانستان باقی بمانند.

به گفته دابینز آمریکا از پروسه برگزاری انتخابات در افغانستان حمایت می‌کند.

وی گفت که آمریکا در حال همکاری نزدیک با همسایه‌های افغانستان از جمله پاکستان است تا به ثبات این کشور و یکپارچگی اقتصادی منطقه کمک کند.

دابینز معتقد است که طالبان افغانستان دو شاخه متفاوت هستند و آمریکا از روند مذاکرات صلح دولت افغانستان با طالبان حمایت می‌کند وحتی خود نیز به دنبال مذاکره با طالبان است. به گفته او آمریکا خواهان بازگشایی دفتر سیاسی طالبان در دوحه قطر است.

فرستاده آمریکا با خودداری از اظهار نظر مستقیم در خصوص مذاکرات پاکستان با طالبان گفت که در این رابطه شنیده است و سه بار هم تاکنون با نواز شریف، نخست وزیر پاکستان و دیگر مقامات این کشور دیدار داشته اما گفت که آمریکا دخالت مستقیمی در این موضوع ندارد.

وی در خصوص تاثیر چین در ثبات افغانستان نیز گفت: آمریکا و چین مشترکات زیادی در این زمینه دارند. چین رابطه نزدیکی با پاکستان دارد و در خصوص افزایش خشونت‌ها در منطقه نگران است.

او برای مثال از روابط چین و آمریکا در خصوص افغانستان به طرح مشترک این دو کشور برای آموزش تعدادی از دیپلمات‌های افغان در واشنگتن و پکن اشاره کرد.

دابینز همچنین گفت که ایران یکی از تاثیرگذارترین همسایه‌های افغانستان بوده و با توجه به روابط بد با طالبان و روابط سازنده‌ا‌ش با کرزای، می‌تواند در ثبات افغانستان تاثیر داشته باشد. در کل ایران خواهان ثبات در افغانستان است تا حداقل از میزان قاچاق مواد مخدر و مهاجران افغان به این کشور بکاهد.

وی در خصوص روابط آمریکا و پاکستان نیز گفت که در سال‌های 2011 و 2012 این رابطه تا حدی سرد شد اما تا پیش از روی کار آمدن دولت جدید دوباره از سرگرفته شده و اکنون پایدار است.

دابینز در این خصوص که روسیه به دلایل مختلف با خروج نیروهای آمریکا از افغانستان مخالف است گفت که روسیه و آمریکا منافع تقریبا مشترکی در زمینه افغانستان دارند و گاهی اوقات در این زمینه مشورت‌هایی هم می‌کنند. /ایسنا