اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

فرزندان «زنده» اصلاحات


استاد دانشگاه در روزنامه شرق نوشت: آمار شهرهایی را که برای برنامه‌های انتخاباتی قبل و بعد از عید رفتم، درست به خاطر نمی‌آورم؛ ولی مجموعا در دو دور انتخابات به یک، دو ‌جین شهرستان و مراکز استان برای سخنرانی‌های انتخاباتی سفر کردم.

صادق زیباکلام؛ استاد دانشگاه در روزنامه شرق نوشت: آمار شهرهایی را که برای برنامه‌های انتخاباتی قبل و بعد از عید رفتم، درست به خاطر نمی‌آورم؛ ولی مجموعا در دو دور انتخابات به یک، دو ‌جین شهرستان و مراکز استان برای سخنرانی‌های انتخاباتی سفر کردم.

گاهی در دانشگاه‌ها سخنرانی داشتم و گاهی هم در ستادهای «ائتلاف امید» یا مجموعه‌های وابسته به اصلاح‌طلبان. آنچه در یک تصویر کلی می‌توانم از این یک، دو جین سفر انتخاباتی بگویم، آن است که به قول تهرانی‌های قدیم، اصلاحات «بچه کرده است».

 جریان اصلاحات که بعد از دوم خرداد ٧٦ پا به عرصه وجود گذاشت، در نزدیک به دو دهه گذشته با‌وجود شرایط دشوار و برخی بی‌مهری‌ها توانسته همچنان به حیات خود ادامه دهد. این گفتمان ریشه‌دار، نه‌تنها از بین نرفته و زنده مانده بلکه توانسته رشد کند و «زاد و ولد» هم کرده است. اصلاح‌طلبان در این ٢٠ سال، کمتر امکان آن را داشتند که تشکیلات منسجم و سازمان‌یافته‌ای در سطح کشور ایجاد کنند و به آنها خیلی اجازه داده نمی‌شد تا بتوانند فرضا از صداوسیما یا سایر تریبون‌های متعلق به مردم و بیت‌المال برای گفت‌وگو با جامعه ایران استفاده کنند.

 به‌علاوه برای شماری از احزاب و تشکل‌های رسمی و فعالان سیاسی شاخص، مشکلاتی هم پدید آمد. با‌وجود‌این، اصلاحات توانست به بالندگی خود ادامه دهد و بدون‌تردید امروز جدی‌ترین جریان سیاسی کشور است. در واقع اگر درست‌تر گفته باشیم، نتایج انتخابات اخیر را هر طور که جمع و منها و ضرب و تقسیم کنیم، بیش از یک‌سوم کرسی‌های آن را اصلاح‌طلبان توانسته‌‌اند از آنِ خود کنند. اگر با مستقل‌ها که بسیاری از آنها در لیست امید قرار داشتند، به توافق و ائتلاف هم برسند، عملا خواهند توانست اصولگرایان را از اکثریت بیندازند.

حتی اگر چنین سناریویی تحقق نیابد، واقعیت آن است که اکثریت سفت‌و‌سخت و نیرومند اصولگرایان، در مجالس هفتم تا نهم عملا فرو ریخته است. پیروزی یا مطرح‌شدن مجدد جریان اصلاحات در شرایطی اتفاق افتاده است که با انتخاب آقای احمدی‌نژاد در تیر ٨٤، اصولگرایان نه‌تنها هر سه قوه را در اختیار گرفتند بلکه حضوری جدی و تمام‌و‌کمال در بسیاری از نهادهای دیگر کشور هم پیدا کردند. در ادامه به هیچ چهره اصلاح‌طلب برجسته‌ای از سال ٨٤ به این سو، اجازه داده نشده در تریبون‌های رسمی

- نه در صداوسیما، نه در تریبون‌های نماز جمعه، نه در همایش‌ها، سخنرانی‌ها، گردهمایی‌ها و نشست‌های رسمی - حضور  یابد و حتی در مجالس هفتم، هشتم و نهم امکان بلندشدن صدایی از آنها وجود نداشت. به‌علاوه محمود احمدی‌نژاد از همان ابتدای ریاست خود بر دولت، به‌طور منظم تمامی مدیران و مسئولانی را که در دوران رئیس‌جمهوری دوران اصلاحات یا حتی قبل‌تر در دوران آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی مسئولیت داشتند، کنار گذاشت.

اصلاح‌طلبان بعد از حوادث ریاست‌جمهوری دهم، صرفا کنار گذاشته نمی‌شدند؛ بلکه کار، یک مرحله هم پیچیده‌تر شده بود. این شرایط در همه چهار سال دولت دوم ادامه پیدا کرد و پیشنهادها و تلاش‌هایی که برای ایجاد یک آشتی ملی صورت گرفت، عملا با استقبال اصولگرایان روبه‌رو نشد. تشکل‌های مستقل دانشجویی، از‌جمله انجمن‌های اسلامی در بسیاری از دانشگاه‌ها به دلیل نزدیکی یا حمایت از اصلاح‌طلبان در آن سال‌ها، تعطیل شدند و عملا جلوی فعالیت بسیاری از فعالان جنبش دانشجویی گرفته شد.

در زبان عربی ضرب‌المثلی است که می‌گوید «طوفانی که مرا ریشه‌کن نکند، باعث تقویت من خواهد شد». درخت اصلاحات بعد از ١٢ بهار آن‌قدر تنومند شده بود که اگرچه بسیاری از شاخ و برگ‌های آن ریخت؛ اما تنه آن به واسطه ریشه‌دوانیدن در سال‌های پس از ٧٦ توانست با وجود آن شرایط، باقی بماند. پیروزی چشمگیر اصلاح‌طلبان در شکل‌دادن به ائتلاف ٢٤ خرداد ٩٢ و حمایت از نامزدی دکتر روحانی و موفقیت بی‌چون‌و‌چرای او با ١٩ میلیون رأی در مقابل مجموع آرای نامزدهای طرف مقابل، گواهی‌ای‌ بر درستی آن ضرب‌المثل بود.

اگر در قبال پیروزی اصلاح‌طلبان در انتخابات شوراهای چهارم و ریاست‌جمهوری یازدهم هنوز اما‌و‌اگرهایی از سوی برخی تندروها و روزنامه‌هایشان مطرح می‌شد، نتایج آرای هفتم اسفند ٩٤ و ١٠ اردیبهشت ٩٥ نشان داد این جریان سیاسی زاد و ولد هم داشته و به‌طور منظم در حال ازدیاد جمعیت است. به نظر می‌رسد اظهارنظر قطعی درباره سپهر سیاسی ایران زودهنگام باشد؛ اما نتایج انتخابات مجلس دهم می‌تواند هر مشاهده‌گر منصفی را به این جمع‌بندی اولیه برساند که بر‌خلاف دیدگاه تندروها، دیگر نمی‌توان اصلاح‌طلبی را یک نیروی سیاسی و اجتماعی تمام‌شده تلقی کرد.


ویدیو مرتبط :
اصلاحات زنده است

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

میهمان ناخوانده کمپین خاتمی و هاشمی/ این روزهای احمدی‌نژاد خاطره دولت اصلاحات را زنده می‌کند



یادداشت تحلیلی وب سایت بی بی سی فارسی؛

احمدی نژاد، میهمان ناخوانده کمپین خاتمی و هاشمی

«محمد خاتمی و اکبر هاشمی رفسنجانی بخواهند یا نخواهند، محمود احمدی نژاد هم اکنون 'میهمان ناخوانده'‌ای است که در کمپین آن ها وارد شده... اما کمپین خاتمی و رفسنجانی می تواند با هوشمندی و فرصت شناسی به تشریح وضعیت فعلی احمدی نژاد بپردازد...»

 

به گزارش سرویس سیاسی جام نیوز، "مجتبی واحدی" مشاور خارج نشین شیخ مهدی کروبی، در یادداشتی که شنبه 24اردیبهشت (13 May) در وب سایت شبکه "بی بی سی فارسی" (BBCPersian) منتشر شد، وضعیت کنونی دکتر احمدی نژاد را با حجج اسلام خاتمی و هاشمی رفسنجانی در دوران ریاست جمهوری، مشابه قلمداد می کند. در این نوشتار آمده است:

 

«اولین دوره چهار ساله از ریاست محمود احمدی نژاد بر دولت جمهوری اسلامی در حالی به پایان رسید که در آن دوره، رئیس دولت آنچنان با "آسودگی" و "دست بازی" به انجام وظایف خود مشغول بود که بسیاری از افراد، حملات خود به "محمد خاتمی" را تشدید کردند. حمله کنندگان به خاتمی، اظهار نظر او در خصوص "مسلوب الاختیار بودن" را ناشی از ناتوانی ها یا ویژگی‌های شخصی رئیس جمهور اصلاح طلب قلمداد می کردند.»

 

واحدی می افزاید: «اما با آغاز دولت دوم محمود احمدی نژاد، همه چیز با سرعتی بیش از آنکه تصور شود تغییر کرد... دولت احمدی نژاد و تیم هسته ای او در پاییز 2009، با قدرت های جهانی برای تبادل اورانیوم سه و نیم درصدی با اورانیوم مورد نیاز برای نیروگاه تحقیقاتی تهران به توافق رسیده بودند. در آن مقطع، مخالفت رهبر با اجرای تفاهم "وین" موجب توقف روندی شد که احمدی نژاد آن را پیگیری می کرد و هدف اصلی آن، پایان دادن به "بحران خودساخته هسته ای" و به دست آوردن امتیاز داخلی و خارجی به نفع دولت بود.»

 

مشاور کروبی ادامه می دهد: «اکنون در آستانه آغاز سال پایانی از دولت دوم محمود احمدی نژاد، قدرت دولت و رئیس آن به حدی نزول کرده است که سخنان محمد خاتمی در روزهای پایانی ریاست جمهوری او را در یادها زنده می کند. رئیس دولت اصلاحات در حالی که خود را برای واگذاری قدرت آماده می کرد، با اشاره به عدم تصویب لوایح دوگانه مربوط به اختیارات و وظایف رئیس جمهور، جملاتی گفت که بسیاری از رسانه ها آن را با این تیتر منعکس کردند که "رئیس جمهور، بیش از یک تدارکاتچی نیست." البته سال ها بعد، هنگامی که عده ای محمد خاتمی را به خاطر ورود مجدد به عرصه انتخابات ریاست جمهوری مورد سؤال قرار دادند، او گفت که "هیچگاه نگفته ام رئیس جمهور، تدارکاتچی است!" اما او این سخن خود را تکذیب نکرد که "به صراحت می گویم اختیارات رئیس جمهور حتی از یک شهروند عادی کمتر است."»

 

در ادامه یادداشت وب سایت بی بی سی می خوانیم: «آنچه سخن سال 84 خاتمی را زنده می کند آن است که امروز احمدی نژاد...حتی دیگر قادر نیست تعداد اندکی از نزدیک ترین یاران خود را به سلامت از فیلتر شورای نگهبان عبور دهد. آنچه اکنون بر محمود احمدی نژاد می گذرد همان چیزهایی است که محمد خاتمی تقریباً در تمام دوره ریاست جمهوری با آن مواجه بود. البته اکبر هاشمی رفسنجانی از شرایط ویژه ای برخوردار بود. او در سال های ابتدایی ریاست جمهوری، با قدرت زیاد، دولت را اداره می کرد و حتی گاه نظرات خود را بر دو قوه دیگر تحمیل کرد.»

 

مجتبی واحدی در فرازهای پایانی نتیجه می گیرد: «در ماه های اخیر، رئیس فعلی دولت هم دچار همان گرفتاری هایی است که دو سلف او داشته اند. رئیس دولت دهم نمی تواند انکار کند که در رسیدن کشور به وضعیت فعلی، سهم عمده ای داشته است. در عین حال محمد خاتمی و اکبر هاشمی رفسنجانی بخواهند یا نخواهند، محمود احمدی نژاد هم اکنون "میهمان ناخوانده"‌ای است که در کمپین آن ها وارد شده... اما کمپین خاتمی و رفسنجانی می تواند با هوشمندی و فرصت شناسی، به تشریح وضعیت فعلی احمدی نژاد بپردازد...»

 

به نظر می رسد بی بی سی فارسی و اپوزیسیون خارج نشین، همچون مقاطع قبلی، در آستانه مذاکرات مهم هسته ای در صدد القای حاکمیت دوگانه در جمهوری اسلامی ایران هستند تا از این رهگذر بتوانند دستاوردهای نظام را تحت الشعاع شانتاژ رسانه ای قرار دهتد و نیز محملی فراهم آورند برای توجیه بهانه جویی های احتمالی غرب در پای میز مذاکرات.

 

به هر روی، یادداشت نویس نسخه فارسی وب سایت بی بی سی در سطرهای نخست نوشته خود به درستی تصریح می کند که همراهی دولت با مردم و پذیرش هدایت های راهگشای رهبری، از اقبال چهره هایی که با سوگیری کلان نظام جمهوری اسلامی زاویه دارند می کاهد و مجال فرصت سوزی و شیطنت را از دشمن و ایادی داخلی اش می گیرد./جام نیوز


اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب