اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

فردا خورشید می گیرد


مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: فردا -یکشنبه- شاهد یک خورشید گرفتگی کلی حلقوی خواهیم بود.

خبرگزاری ایرنا: مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: فردا -یکشنبه- شاهد یک خورشید گرفتگی کلی حلقوی خواهیم بود.

 مهندس ˈمسعود عتیقیˈ گفت: کسوف کلی حلقوی به این معنی است که در بخشی از مسیر ماه نمی تواند کل سطح خورشید را بپوشاند و گرفت حلقوی بروز می کند اما در ادامه مسیر، فاصله ماه از زمین کمتر می شود و به همین دلیل گرفت کلی خورشیدرخ می دهد.

وی ادامه داد: این خورشید گرفتگی در ایران تنها در مناطق غربی و مرکزی کشور به صورت جزئی قابل رویت است که زمان شروع خورشیدگرفتگی در این مناطق متفاوت است.در سراسر ایران در حالی که خورشید گرفتگی هنوز کامل نشده است ، خورشید غروب می کند.

وی افزود: این خورشید گرفتگی در تهران ساعت 16:50 دقیقه آغاز می شود و با توجه به غروب خورشید در تهران در ساعت 17:7 دقیقه، خورشید در شرایط گرفت جزیی، غروب خواهد کرد.

عتیقی خاطر نشان کرد: اوج کسوف در ساعت 17:30 دقیقه است که با توجه به غروب خورشید در اکثر نقاط کشور قابل مشاهده نخواهد بود.

عتیقی توضیح داد: خورشید گرفتگی دیگری در 12 آبان ماه از جنوب شرقی آمریکا آغاز و از اقیانوس اطلس و از کشورهای گابن، کنگو، جمهوری دموکراتیک کنگو (زئیر)، اوگاندا، کنیا و اتیوپی می گذرد و در سومالی به پایان می رسد.

وی ادامه داد: این خورشیدگرفتگی در بخش هایی از شرق و جنوب شرق آمریکای شمالی، شمال آمریکای جنوبی، جنوب اروپا، تمام آفریقا (به غیر از جنوب آفریقای جنوبی) و بخشی از غرب آسیا به صورت جزئی قابل رویت است .

عتیقی در مورد ویژگی های علمی این کسوف گفت: این گرفت با طلوع خورشید آغاز و با غروب آن پایان می یابد. حداکثر زمان خورشید گرفتگی کلی یک دقیقه و 39 ثانیه و پهنای سایه در این هنگام 57 کیلومتر خواهد بود که این شرایط در اقیانوس اطلس و 330 کیلومتری جنوب غرب لیبریا رخ می دهد.

به گفته مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران، در این کسوف گرفت کامل با یک دقیقه و 4 ثانیه در کشور ˈگابنˈ قابل مشاهده است و از غرب به شرق قاره آفریقا به مرور زمان گرفت کلی کم و کمتر خواهد شد به نحوی که در سومالی طول گرفت کامل فقط یک ثانیه خواهد بود.

وی هشدار داد که هنگام رصد کسوف (خورشید گرفتگی) حتما باید از عینک های مخصوص رصد خورشید استفاده شود و حتی بر لنز دوربین های عکاسی و فیلمبرداری و دستگاه های رصد نیز باید فیلتر ویژه رصد خورشید قرار داد.


ویدیو مرتبط :
خورشید. حمید عبیری و خورشید فردا با صدای محمد اصفهانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

فردا خورشید و زمین با هم قهر می‌کنند


روز دوشنبه خورشید کوچک‌تر از همیشه مشاهده خواهد شد.

روز دوشنبه فاصله زمین از خورشید به بیشترین حد ممکن خواهد رسید و خورشید کوچک‌تر از همیشه به نظر می‌رسد.

از آن‌جا که مدار چرخشی تمام سیارات در منظومه شمسی از جمله زمین کاملاً مدور نیست، این پدیده صورت می‌گیرد. علت این پدیده برای اولین بار در قرن 17 توسط یوهانس کپلر آلمانی بیان شده است. کپلر دریافت مدار سیاره‌ها به صورت بیضی است و این‌که خورشید از نقطه مرکزی کمی انحراف دارد.

مدار بیضی شکل زمین باعث می‌شود که هر سال شاهد 2 پدیده حضیض (perihelion) و پدیده اوج (aphelion) در آسمان باشیم. حضیض هنگامی اتفاق می‌افتد که مدار زمین در نزدیک‌ترین فاصله با خورشید قرار دارد و اوج هنگامی که مدار زمین در دورترین فاصله با خورشید قرار دارد، رخ می‌دهد.