اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

فرانسه روی آینده تجارت با ایران «شرط‌بندی» می‌کند!



اخبار,اخبار سیاست خارجی,روابط تجاری ایران وفرانسه


اخبار سیاست خارجی - فرانسه روی آینده تجارت با ایران «شرط‌بندی» می‌کند!

انتقاد وزیر خارجه آمریکا از سفر هیئت تجاری فرانسوی به ایران و پاسخ وزیر اقتصاد فرانسه به این انتقاد، اظهارنظر وزیر خارجه ایران درباره موضع گیری های اخیر مقامات آمریکایی در موضوع هسته ای، درخواست مجدد آمریکا از عراق برای کنترل پروازهای ایران به سوریه و ازسرگیری روابط دیپلماتیک ایران و مراکش، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

انتقاد وزیر خارجه آمریکا از سفر هیئت تجاری فرانسوی به ایران و پاسخ وزیر اقتصاد فرانسه به این انتقاد، اظهارنظر وزیر خارجه ایران درباره موضع گیری های اخیر مقامات آمریکایی در موضوع هسته ای، درخواست مجدد آمریکا از عراق برای کنترل پروازهای ایران به سوریه و ازسرگیری روابط دیپلماتیک ایران و مراکش، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

 

به گزارش «تابناک»، امروز نیز موضع گیری های مقامات آمریکایی علیه توسعه روابط تجاری و اقتصادی ایران با کشورهای مختلف جهان، مهمترین موضوع مورد توجه مطبوعات بین المللی را درباره ایران به خود اختصاص داده است. در این زمینه، روزنامه «گالف تودی» اظهارات جان کری، وزیر خارجه آمریکا را مورد توجه قرار داده که از سفر هیئت تجاری فرانسوی به تهران انتقاد کرده است.

 

به نوشته این روزنامه، کری به همتای فرانسوی خود گفته سفر هیئت مذکور به تهران، «مفید» نبوده و این «باور غلط» را القا می کند که غرب می تواند با ایران روابط عادی تجاری برقرار کند. وی همچنین بار دیگر تأکید کرده تجارت با ایران آزاد نیست و کاهش تحریم ها به صورت موقتی، کاملاً محدود و کاملاً هدفمند است.

در طرف مقابل، وزیر اقتصاد فرانسه به اظهارات کری پاسخ هایی داده که در خبرگزاری فرانسه بازتاب یافته است. به نوشته این خبرگزاری، پی‌یر ماسکوویچی اظهار داشته سفر هیئت تجاری کشور به ایران، «شرط بندی برای آینده» بوده و به معنای برقراری روابط عادی تجاری با ایران نیست.

 

وی در پاسخ به بخشی از صحبت های کری که گفته بود سفر مذکور، سبب ایجاد یک باور غلط می شود نیز گفته: «به نظر من، پیام این سفر کاملاً بر عکس است؛ یعنی اگر شما (ایرانی ها) به تعهدات خود عمل کنید و اگر روزی این اتفاق بیفتد، اوضاع رو به راه خواهد شد. به گفته وی، در این صورت فرصت های اقتصادی و تجاری قابل توجهی در ایران وجود خواهد داشت.


اظهارنظرها و موضع گیری های اخیر مقامات آمریکایی، با واکنش مقامات ایرانی نیز روبرو شده که در این زمینه، سایت شبکه خبری «سی بی اس» به اظهارات محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران توجه نشان داده است. این سایت می نویسد به گفته وزیر خارجه ایران، آرزوهای آمریکا در مذاکرات هسته ای آتی، به حقیقت نخواهد پیوست.

 

ظریف با بیان اینکه آمریکا خواستار دست برداشتن ایران از بخش عمده برنامه هسته ای خود است، گفته چنین تقاضایی به هیچ وجه امکان عملی شدن پیدا نخواهد کرد. وی همین عملی نشدن آرزوهای آمریکا را دلیل مذاکره این کشور با ایران به منظور یافتن راه حلی بر مبنای واقعیات دانسته است.

 

در میان دیگر مطالب، خبرگزاری «رویترز» به موضوع درخواست مجدد آمریکا از عراق برای کنترل پروازهای ایرانی به مقصد سوریه پرداخته است. به نوشته این خبرگزاری، «برت مک گرک»، از مقامات وزارت خارجه آمریکا اظهار داشته دولت عراق باید اقدامات بیشتری به منظور جلوگیری از «ارسال سلاح و نیروی نظامی از طریق حریم هوایی خود به سوریه» انجام دهد.

 

وی با بیان این ادعا که مقامات عراقی اقدامات کافی را برای جلوگیری از این امر انجام نمی دهند، اظهار داشته دولت آمریکا به اعمال فشار بر عراق به منظور انجام اقدامات لازم در این راستا ادامه خواهد داد. با این حال، خود وی در ادامه اذعان کرده که آمریکا اطلاع دقیقی درباره پروازهای ایرانی به مقصد سوریه ندارد.


در نهایت، خبرگزاری کویت موضوع ازسرگیری روابط دیپلماتیک میان ایران و مراکش را مورد توجه قرار داده است. این خبرگزاری به نقل از حسین امر عبداللهیان، معاون امور عرب و آفریقای وزارت امور خارجه ایران می نویسد ایران و مراکش برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک دوجانبه به توافق رسیده اند.

 

این توافق، حاصل یک گفت و گوی تلفنی میان محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران و همتای مراکشی وی بوده است. خبرگزاری کویت اشاره می کند که روابط دو کشور در سال 2009 و به واسطه دیدگاه های متعارض نسبت به ناآرامی های بحرین تیره شده بود. اکنون دو کشور توافق کرده اند ضمن بازگشایی سفارتخانه های خود در پایتخت طرف مقابل، به همکاری دوجانبه در حوزه های مختلف بپردازند.
اخبار سیاست خارجی - تابناک

 


ویدیو مرتبط :
آینده تجارت الکترونیک

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

فرانسه: ایران سال آینده بمب هسته‌ای می‌سازد!



فرانسه: ایران سال آینده بمب هسته‌ای می‌سازد!

یک روز پس از انتشار گزارش روزنامه نیویورک تایمز، مبنی بر توافق ایران و آمریکا برای مذاکره دوجانبه و تکذیب این امر از سوی دو کشور، هنوز هم بخش مهمی از اخبار مربوط به ایران در رسانه‌های جهان به همین موضوع اختصاص دارد. در همین حال، برگزاری مانوری غیرنظامی در سرزمین‌های اشغالی و نیز اظهارات وزیر خارجه فرانسه علیه ایران، از دیگر اخبار امروز مربوط به ایران در مطبوعات جهان است.

یک روز پس از انتشار گزارش روزنامه نیویورک تایمز، مبنی بر توافق ایران و آمریکا برای مذاکره دوجانبه و تکذیب این امر از سوی دو کشور، هنوز هم بخش مهمی از اخبار مربوط به ایران در رسانه‌های جهان به همین موضوع اختصاص دارد. در همین حال، برگزاری مانوری غیرنظامی در سرزمین‌های اشغالی و نیز اظهارات وزیر خارجه فرانسه علیه ایران، از دیگر اخبار امروز مربوط به ایران در مطبوعات جهان است.

به گزارش «تابناک»، خبرگزاری «رویترز» اظهارات روز گذشته بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی را منتشر کرده که گفته بود، اطلاعی درباره انجام هرگونه مذاکره میان ایران و ایالات متحده ندارد. به نوشته این خبرگزاری، وی با بیان اینکه چیزی درباره برنامه آمریکا جهت مذاکره دوجانبه با ایران نمی‌داند، اظهار داشته تحریم‌های شدیدتر و همچنین «گزینه معتبر نظامی»، بهترین راه‌ها برای توقف مسالمت‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران است. وی همچنین بار دیگر ادعاهایی را درباره برنامه هسته‌ای ایران مطرح کرده و افزایش سرعت غنی‌سازی در یک سال اخیر را تهدیدآمیز دانسته است.

در مطلبی دیگر در همین باره، روزنامه «هافینگتون پست» به سکوت رامنی درباره اخبار مربوط به مذاکرات دوجانبه با ایران اشاره کرده و نوشته وی تاکنون تصریح نکرده که در صورت برگزیده شدن به عنوان رئیس جمهور، آیا تمایلی به انجام چنین مذاکراتی دارد یا خیر. به نوشته این روزنامه، رامنی روز گذشته در پاسخ به پرسش خبرنگارانی که درباره این موضوع از وی پرسیده‌اند، از دادن پاسخی روشن طفره رفته است. وی همچنین پرسش دیگر خبرنگاران درباره نظر وی نسبت به آخرین مناظره با اوباما را نیز بی پاسخ گذاشته است. 

 



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

اما جدا از اخبار، برخی مطبوعات نیز تحلیل‌هایی را در رابطه با این موضوع منتشر کرده‌اند. از این جمله می‌توان به روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» اشاره کرد که هدف اصلی انتشار گزارش‌ها درباره وجود توافقی میان ایران و آمریکا را ایجاد پیشرفت در مذاکرات پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دانسته است. به هر حال، این روزنامه گزارش‌هایی از نوع گزارش دیروز نیویورک تایمز را نشانه‌ای از تلطیف فضای تیره موجود در مورد برنامه هسته‌ای ایران می‌داند و بر این باور است، هر گونه توافق اصولی برای انجام مذاکرات رو در رو، می‌تواند امیدها برای رسیدن به یک توافق دیپلماتیک و جلوگیری از جنگ را افزایش دهد.

در همین رابطه و در بحث از گمرنگ شدن موضوع جنگ، روزنامه «پاکستان آبزرور» به انجام یک مانور شهروندی در سرزمین‌های اشغالی اشاره کرده بر خلاف اخبار پیشین، مشخص شده نه برای وضعیت آمادگی جهت وضعیت جنگی، بلکه برای مقابله با زلزله بوده است. به نوشته این روزنامه، روز گذشته، یک مانور شهروندی بزرگ در سرزمین‌های اشغالی برگزار شد که به آماده سازی مردم در مقابل زلزله اختصاص داشت.این در حالی است که پیش از این گفته می‌شد، قرار است این مانور با هدف انجام آموزش‌ها و در نظر گرفتن تمهیدات لازم برای مقابله با موشک‌های ایران برگزار شود.در همین رابطه، نتانیاهو ضمن تأکید بر ماهیت غیرجنگی این مانور گفته: «ما در زمان حمله موشکی از مردم می‌خواهیم به خانه‌هایشان بروند، اما در زمان زلزله از آن‌ها می‌خواهیم از خانه بیرون بیایند».

در پایان، وزیر خارجه فرانسه در اظهاراتی غیرمنتظره مدعی شده، ایران در مسیر دستیابی به توانایی ساخت سلاح هسته‌ای است و تا نیمه نخست سال 2013 به این توانایی دست خواهد یافت. به نوشته «تایمز اسرائیل»، «لورن فابیوس» مدعی شده از دید کارشناسان، این بازه زمانی قطعی و غیر قابل بحث است و ایران سری کاملی از سانتریفیوژها را مستقر کرده که آشکارا به این کشور اجازه می‌دهد تا نیمه نخست سال آینده به توانایی تولید سلاح هسته‌ای دست یابد. با این حال، وی از کارشناسان مورد اشاره و همچنین منبع اطلاعات خود، هیچ نامی نبرده است./تابناک