اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

فراز و فرود اندک قیمت خودرو در بازار


فصل خرید خودرو در حالی رو به اتمام است كه بحث‌ قیمت‌گذاری خودرو همچنان مانعی برای افزایش خرید و فروش بازار خودرو است.

روزنامه دنیای اقتصاد: فصل خرید خودرو در حالی رو به اتمام است كه بحث‌ قیمت‌گذاری خودرو همچنان مانعی برای افزایش خرید و فروش بازار خودرو است.

اگرچه نزدیك به دو ماه از تعیین رسمی قیمت خودرو می‌گذرد، اما ادامه پیدا كردن بحث‌ها و اعتراض‌ها پیرامون قیمت‌های جدید باعث شد تا بازار خودرو در بلاتكلیفی باقی بماند.

بلاتكلیفی در بازار خودرو طی ماه‌های اخیر حتی با اعلام كاهش سه درصدی قیمت خودرو از سوی رئیس شورای رقابت نیز از بین نرفت و حالا با وارد شدن بحث قیمت‌گذاری به فضایی جدید، به نظرمی‌رسد به این زودی‌ها تغییری در شرایط بازار ایجاد نشود.

با كاهش سه درصدی قیمت خودرو كه خودروسازان از آن با عنوان «تخفیف به مشتریان» یاد می‌كنند، بازار خودرو كه پیش از آن در انتظار روشن شدن تكلیف قیمت‌ها بود، وارد فاز جدیدی از انتظار شد. این ‌بار مشتریان برای بازتاب «كاهش سه درصدی» در قیمت‌های بازار، به انتظار نشسته‌اند؛ حالا اما اتفاق جدیدتری در رابطه با قیمت‌گذاری خودرو در حال رخ دادن است، اتفاقی كه امید فعالان بازار برای جان گرفتن معاملات تا پایان فصل خرید خودرو (تابستان امسال) را نا امید می‌كند. با اعلام كاهش سه درصدی قیمت خودرو اگرچه به نظر می‌رسید توافقی بر سر قیمت میان خودروسازان، نمایندگان مجلس و شورای رقابت برای پایان دادن به بحث‌های «قیمت‌گذاری» صورت گرفته است، اما نمایندگان با رو كردن «طرحی» جدید قیمت‌گذاری خودرو را با چالش تازه‌ای مواجه كرده‌اند.

بر همین اساس نمایندگان مجلس در حالی از تهیه و تدوین طرحی با نام «ساماندهی نحوه قیمت‌گذاری خودروی داخلی» خبر می‌دهند كه به نظر می رسد هدف از این طرح كنار گذاشتن شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو و آزاد كردن قیمت‌ها باشد. هرچند مشخص نیست این طرح تا چه حد قابلیت اجرایی خواهد داشت، اما همین مطرح شدنش نیز می‌تواند بازار را تحت‌تاثیر خود قرار دهد. طرح جدید نمایندگان مجلس در حالی مطرح شده كه به گفته نمایشگاهداران خودرو پایتخت، بلاتکلیفی بازار تا روشن شدن چگونگی و سرانجام این طرح ادامه خواهد داشت.

از سویی فعالان بازار عقیده دارند مشخص شدن تاثیر كاهش سه درصدی در قیمت خودروها در بازار نیز كمی زمان خواهد برد؛ زیرا خودروهای فعلی بازار، مربوط به پیش از كاهش سه درصدی قیمت‌ها هستند. بر همین اساس تا تمام شدن این خودروها و وارد شدن خودروهایی كه سه درصد ارزان‌تر هستند، بازار باید كمی انتظار پیشه كند.

با تمام این تفاسیر باید منتظر ماند و دید نتیجه طرح جدید نمایندگان مجلس چه خواهد بود و این طرح مسیر بازار را به كدام سمت تغییر خواهد داد؟

فراز و فرود اندک داخلی‌ها

به گفته فعالان بازار خودرو روند معاملات در این بازار «كند و خالی از رونق» است، اما در عین حال نگاهی به تغییرات قیمت‌ها در بازار نشان می‌دهد كه بازار این هفته نسبت به هفته‌های قبل با اندكی نوسان‌ همراه بوده است. در حالی كه طی هفته‌های گذشته اغلب محصولات خودروسازان با ثبات یا كاهش قیمت همراه بوده‌اند، اما در این هفته چند مدل از خودروهای داخلی اندكی بازگشت قیمت داشته‌ و حتی رشد را نیز تجربه كرده‌اند. همچنین در بین خودروهای داخلی رانا تنها خودرویی است كه با كاهش قیمت همراه بوده است.

قیمت این محصول از خانواده ایران‌خودرو، با 400 هزار تومان كاهش قیمت در هفته جاری به 32 میلیون و 800 هزار تومان رسید.  اما پژو 206 تیپ 5 خودرویی است كه در هفته جاری ثبات قیمت داشته؛ این خودرو همچنان روی 37 میلیون و 500 هزار تومان باقی مانده است.  مدل صندوق‌دار این خودرو؛ یعنی V8 نیز در این هفته بدون تغییر بوده و 37میلیون و 900 هزار تومان قیمت داشته است.  دیگر فرانسوی‌های بازار؛ یعنی تندرهای دنده‌ای نیز نسبت به هفته گذشته تغییری نداشته‌اند.

تندر ایران‌خودرو همچنان با 38میلیون و 200 هزار تومان قابل معامله است و تندر پار‌س خودرو نیز 39 میلیون و 600هزار تومان قیمت دارد.  اما برخلاف تندرهای دنده‌ای، مدل اتومات این خودرو نسبت به هفته گذشته 300 هزار تومان رشد قیمت داشته تا به قیمت 46 میلیون و 800هزار تومان برسد. تولید تندر 90 كه به دلیل فشار تحریم‌ها با افت شدیدی همراه شده بود، طی 4 ماه گذشته با رشد 2/49درصدی همراه بوده است.  این میزان رشد تولید پس از توافق اولیه ژنو و رفع نسبی تحریم‌ها علیه صنعت خودرو حاصل شد تا با عرضه مجدد این خودرو، روند صعودی قیمت آن در بازار متوقف شود.

آن‌طور كه از دیگر فرانسوی‌های بازار خبر می‌رسد، پژو 405 در هفته جاری با ثبات قیمت همراه بوده است؛ اما پژو پارس سال، با یك خیز كوچك، افزایش قیمت را تجربه كرده است.

پژو 405 بنزینی در بازار این هفته همچنان 30 میلیون و400 هزار تومان قیمت داشته و مدل دوگانه‌سوز این خودرو نیز روی 32میلیون تومان ثابت بوده است. قیمت پارس سال اما با رشدی 200 هزار تومانی به 38 میلیون و 200هزار تومان رسید تا در كنار تندر اتومات، دیگر فرانسویی باشد كه رشد قیمت داشته است.  پارس دوگانه‌سوز نیز طی هفته جاری ثبات پیشه كرده و بدون تغییر روی قیمت 37میلیون و 500 هزار تومان باقی مانده است.

سمند ال.ایكس هم دیگر محصولی است كه در هفته جاری روی قیمت پیشین خود ثابت بوده و همچنان با 30 میلیون تومان قابل معامله است.

اما نگاهی به خانواده پراید و تیبا نشان می‌دهد كه قیمت در این خانواده روندی صعودی داشته است. پراید 111 و 131 دو مدلی هستند كه در این خانواده ثبات قیمت داشته‌اند و به ترتیب روی 20 میلیون و 500 هزار تومان و 19 میلیون و 800 هزار تومان باقی مانده‌اند، اما بر خلاف این دو مدل، پراید 132 با 300هزار تومان رشد قیمت به 19میلیون و 500 هزار تومان رسید و تیبا نیز به‌عنوان نخستین خودروی ملی سایپا با 100 هزار تومان رشد قیمت، رقم 24 میلیون تومان را برای خود به ثبت رساند. 

مگان نیز كه حالا مدت‌ها است تولید آن متوقف شده در بازار این هفته با قیمت 102 میلیون تومان قابل معامله بوده و نیسان تیانا نیز كه سرنوشتی مشابه مگان دارد، همچنان روی 154 میلیون تومان ثابت مانده است.


ویدیو مرتبط :
بازار خودرو همچنان در انتظار قیمت های جدید است

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

فراز و فرود قیمت در بازار کامپیوتر



اخبار ,اخبار اقتصادی , بازار کامپیوتر

 

اخبار اقتصادی - فراز و فرود قیمت در بازار کامپیوتر

نوسانات نرخ دلار آزاد طی یک هفته اخیر اگرچه از لحاظ تقاضا و میزان فروش تاثیری روی بازار کامپیوتر نگذاشته است،‌ اما موجب شده تا فعالان بازار بیشتر به این موضوع که هر آن امکان بروز اتفاقی جدید و در عین حال پیش‌بینی نشده در بازار وجود دارد فكر کنند و در نتیجه جانب احتیاط را برای انجام هر نوع اقدامی نگه دارند.

آنها که تا پیش از این (نوسانات نرخ دلار آزاد در یک هفته گذشته) به‌دلیل بی‌اعتمادی به ثبات نرخ دلار، نسبت به فروش کالاها محتاطانه عمل می‌کردند اینک با فراز و فرود نرخ دلار طی یک هفته اخیر بین به فروش رساندن و نرساندن سردرگم مانده‌اند.

نتیجه این شده است که گروهی همچنان به ارائه کالا با نرخ روز دلار آزاد مبادرت ورزیده و گروهی به‌دلیل بی‌اعتمادی به آنچه پیش رو است از فروش کالا خودداری می‌کنند.

البته این اتفاق تاثیر چندانی در فضای بازار نگذاشته است، چرا‌که بازار شب عید امسال که کسبه از مدت‌ها قبل به رونق آن دل بسته بودند، به‌دلیل بی میلی خریداران نسبت به خرید، نه‌تنها بی‌رونق‌تر از بازار سال‌های قبل، بلکه ماه‌های پیش بوده است.

به گفته فعالان بازار، چنین اتفاقی دلایل گوناگون دارد. محمد صالحی یکی از فعالان بازار کامپیوتر در پاساژ کامپیوتر پایتخت با بیان این مطلب که بازار کامپیوتر به‌دلیل انتظارات بی‌حد و اندازه خریداران راکد است به «دنیای‌اقتصاد» گفت: طی دو ماه گذشته با وجود ثبات نرخ دلار آزاد بازار رونقی را تجربه نکرده است و حالا ما انتظار نداریم با وجود نوسانات نرخ دلار آزاد بازار رونق گیرد.

وی که علت بی‌رونقی بازار ماه‌های قبل را انتظارات بیش از حد خریداران از بازار می‌داند، گفت: خریداران انتظار دارند قیمت‌ها ناگهان کاهش یابد، این در حالی‌ که بود که فروشندگان حتی اگر می‌خواستند هم نمی‌توانستند کالاها را با کاهش قیمت به بازار عرضه کنند. زیرا این کالاها با دلار گران وارد بازار شده بود. به گفته این فعال بازار، در هر حال مقاومت خریداران نتیجه داد و موجب شد گروه بزرگی از فعالان بازار قیمت کالاها را در حدود پنج تا 10 درصد کاهش دهند، اما این اقدام هم به رشد تقاضا در بازار منجر نشد.

به گفته این فعال بازار، علت فرار رونق از بازار کامپیوتر انتظار بی‌حد خریداران در مورد قیمت‌ها در بازار بود. وی افزود: در شرایط فعلی بازار آنچه کسبه را نگران می‌کند بی‌ثباتی نرخ دلار و غیرقابل پیش‌بینی بودن وضعیت بازار است.

یکی دیگر از فعالان بازار هم در این باره به «دنیای‌اقتصاد» گفت: طی دو ماه گذشته با وجود ثبات نرخ دلار آزاد شاهد هیچ‌گونه تغییری در روند تقاضا در بازار نبودیم. به همین دلیل رشد نرخ دلار طی یک هفته اخیر هم تاثیری بر میزان تقاضا در بازار نگذاشته است. البته وی در بخش دیگری از گفته‌هایش گفت: در پی تداوم ثبات نرخ دلار طی دو ماه اخیر بازار آرام آرام با افزایش مراجعه مواجه شده بود، اما به هیچ وجه رونق بازار شب عید سال گذشته در سالی که در آن قرار داریم شامل حال بازار نشد.

وی با اشاره به این موضوع که طی یک هفته اخیر دو تا سه بار قیمت دلار به رقم سه هزار تومان و حتی کمی بیشتر رسید و دوباره کاهش یافت به «دنیای‌اقتصاد» گفت: چنین اتفاقی موجب شد تا کسبه مطمئن شوند که ثبات نرخ دلار در وضعیتی که هر روز تصمیمات سیاسی و اقتصادی جدید اتخاذ می‌شود مداوم نبوده و هر روز امکان بروز اتفاقی جدید در بازار وجود دارد.

این فعال بازار افزود: در هر حال محموله‌های جدید با دلار دو هزار و 800 تا دو هزارو 900 تومانی وارد بازار شده و محموله‌های جدیدتر در راه است و امکان دارد که کسبه با وجود رشد نرخ دلار قیمت‌ها را در بازار افزایش ندهند، زیرا کالاها را با دلار ارزانتر از سه هزار تومان وارد بازار کرده‌اند.

این در حالی است که گروهی از فعالان بازار می‌گویند: کاملا مطابق با نوسانات نرخ دلار آزاد برای قیمت‌گذاری روی کالاها اقدام خواهند کرد. حتی اگر کالاهایشان به فروش نرسد.

به گفته کارشناسان، اینطور که پیدا است بازار کامپیوتر دوره‌ای پر‌نوسان از لحاظ قیمت را پیش رو دارد. ضمن اینکه گویا باید منتظر بروز پدیده چنددستگی قیمت نیز از جانب فروشندگان باشیم.

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد