اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

فرار رو به جلوی استاندار با قربانی کردن دانشگاه



اخبار,اخبارسیاسی,علی مطهری

حتی سالهایی که احمدی نژاد رییس جمهور بود، رضازاده بر صندلی استانداری تکیه زده بود و سرهنگ عزیزی در شیراز در لباس فرمانداری، مدیریتی مقتدر برای خود به راه انداخته بود؛ کسی به یاد ندارد که اصلاح طلبان مثل امروز غریبانه در شهر و استانی که روزی پایتخت اصلاحات کشور لقب گرفته بود گوشه ی عزلت اختیار کرده باشند.

به گزارش انصاف نیوز، با روی کارآمدن روحانی و در شرایطی که اصلاح طلبان فارس گمان می بردند فضای سیاسی استان بازتر از 8 سال قبل شده است، اصولگراترین معاون استاندار فارس در دولت اصلاحات با حمایت بخشی از اصلاح طلبان فارس حکم استانداری  را از وزیر کشور اصولگرای  روحانی دریافت کرد تا به آرزوی دیرینه اش  یعنی نشستن بر صندلی که روزی محمد مصدق بر آن تکیه زده بود رنگ واقعیت به خود بگیرد.

اما دوره ی احمدی که اکنون به عنوان رکورد دار لغو میتینگ های سیاسی شخصیت های اصلاح طلب در تاریخ سیاسی استان فارس یک بخش ویژه را به خو اختصاص داده  چندان هم برای اصلاح طلبان خوش آیند نبود.

لغو سخنرانی معصومه ابتکار، اخلال در سخنرانی حسین مرعشی، علی یونسی، حاشیه های روز دانشجو و سخنرانی هادی غفاری و شکستن شیشه های خودروی حامل وی، لغو سخنرانی حجت السلام سروش محلاتی و حرمت شکنی علی مطهری در شهر شیراز تنها بخشی از اتفاقاتی است که در دوران ریاست سید محمد احمدی بر شورای تامین استان فارس به وقوع پیوسته است.

اتفاقاتی که باعث شدند ضعف مدیریت استاندار فارس در حل و فصل و اتخاذ مواضع موثر در برخی رخدادها، شکاف بین او و اردوگاه اصلاح طلبان را بیش از پیش کند.

اما اتفاقاتی که در حاشیه ی سفر نیمه تمام علی مطهری به شیراز رخ داد یک وجه تمایز عمده با دیگر رخدادهای ناامیدکننده ی دوران استانداری احمدی در فارس داشت.

علی مطهری گرچه از اردوگاه اصلاح طلبان به شیراز نیامده بود اما مواضع منحصر به فرد او در چند سال اخیر او را به یک چهره ی حق طلب از گاه بخشی قابل توجه از جامعه تبدیل کرده بود که اتفاقا در میان عقلای اصلاحات طرفداران بسیاری را به خود اختصاص داده است.

در واقع برخورد نابهنجار با خلف تئوریسن فرهنگی انقلاب که رییس دولت اصلاحات او را "حر" می نامد نقطه ی عطفی در دوران مدیریت احمدی در استان فارس شد.

اما آنچه فرار رو به جلوی استاندار برای تبرئه کردن خود از اتفاقات ناگوار در حوزه ی تحت مدیریتش لقب گرفت، سخنرانی شتاب زده ی او در جلسه ی شورای اداری استان فارس بود.

 سیدمحمداحمدی در جلسه ی اخیر شورای اداری استان فارس در حالی که سعی داشت ظاهر خود را از وقوع اتفاقات رخ داده در سفر مطهری، متاسف نشان دهد بار دیگر گل به خودی زد و رییس کم حاشیه ی دانشگاه شیراز را قربانی ضعف خود کرد.

وی با انتقاد از عملکرد مسوولین دانشگاه شیراز خبر از تذکر کتبی  شورای تامین شهرستان شیراز بابت لزوم لغو  حضور مطهری در این دانشگاه داد. خبری که سند کتبی آن یک روز بعد  با امضای معاون فرماندار شیراز در فضای مجازی منتشر شد تا نشان دهد تیم مدیریتی استان از هر حربه ای برای تبرئه ی خود استفاده می کند. حتی  اگر این حربه انتشار نامه ی شورای تامین شهرستان باشد. نامه ای که ظاهرا پیرو یک نامه ی قبلی و یک روز قبل از سفر مطهری به شیراز صادر شده است.

اما گویا استاندار و مشاورانش از این نکته غافل بودند که انتشار این نامه سوالات دیگری را برای منتقدینشان مطرح می کند.

معاون فرماندار شیراز در این نامه خبر از اقدام به تحرکات مختلف و اعتراضات برخی گروه ها در دانشگاه و شهر شیراز داده بود. این به آن معنی است که شورای تامین شهرستان از احتمال وقوع برخی تشنجات با خبر بوده است اما در طول سه ساعت تشنج در بلوار شهید شیرودی شیراز گویی هیچ کدام از اعضای شورای تامین خبردار نشدند که جان یک شروند در معرض خطر بوده است.

در حالی که معاون  فرماندار شیراز به عنوان معاون رییس شورای تامین شهراز زمان ورود مطهری به شیراز با خبر بوده استاندار فارس با تاکید بر اینکه دعوت‌کنندگان و برگزارکنندگان مراسم سخنرانی علی مطهری، زمان و چگونگی ورود وی را به مسوولان انتظامی و امنیتی استان فارس و شهرستان شیراز اطلاع‌رسانی نکرده بودند، در جلسه ی شورای اداری استان فارس گفت: بی‌تردید اگر اطلاع‌رسانی دقیق و صحیح انجام شده بود، پیش‌بینی‌های لازم انجام می‌شد که آقای مطهری به‌عنوان نماینده مجلس از محل پاویون تا محل سخنرانی بدرقه شود.

این سخنان ساده انگارانه ی استاندار فارس بود که نقد بسیاری را متوجه وی ساخت. منتقدان احمدی این سخنان را توهین به شعور خودشان دانستند و واکنش های بسیاری از خود نشان دادند.

قائم مقام دانشگاه شیراز اولین نفری بود که به سخنان استاندار فارس واکنش نشان داد.

سید علی‌اکبر صفوی با بیان این مطلب که  جامعه نمی‌پذیرد مسئولان استان تسلیم گروهک‌های فشار شوند و چنین برنامه‌هایی را لغو کنند افزود: براساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و قوانین حاکم بر وزارت علوم مرجع صدور مجوز برگزاری مراسم سخنرانی در دانشگاه، هیات نظارت دانشگاه است نه شورای تأمین استان.

وی گفت: مجوز سخنرانی دکتر علی مطهری طبق روال همه ی مجوزها صادر شد، اما متأسفانه گروه‌های فشار در دانشگاه عادت کرده‌اند در هنگام سخنرانی گروه‌های رقیب، با ایجاد بلوا، آشوب، تهدید و رفتاری خشن از برگزاری سخنرانی جلوگیری کنند.

صفوی افزود: هر وقت گروه‌های رقیبِ گروه‌های فشار به سخنرانی دعوت می‌شوند، سعی می‌کنند با خودسری و اقتدارگرایی از طریق مکاتبات با مسئولان شهر و ایجاد رعب و وحشت در داخل و خارج دانشگاه سعی در لغو برنامه‌ها می‌کنند. این اتفاق تازه‌ای نیست و گروه‌های فشار در جریان سخنرانی خانم الهه کولایی، جعفر توفیقی و صادق زیباکلام نیز به همین طریق عمل کردند و چنین رفتاری با سخنرانان با قانون و اخلاق اسلامی مخالف است و حتی در تناقض با تأکیدات مقام معظم رهبری درباره کرسی‌های آزاداندیشی قرار دارد.

قائم مقام دانشگاه شیراز با تأکید بر این نکته که مسوولیت حفظ نظم محیط بیرون از دانشگاه برعهده ی مقامات دانشگاه و دانشجویی نیست، اظهار کرد: تمام مجموعه‌های امنیتی شهر از آمدن جناب آقای مطهری و زمان سخنرانی اطلاع داشتند و مسئولیت حفظ امنیت ایشان برعهده آنان بوده‌است و جای تأسف است که در استان فارس قدرت مدیریت چنین برنامه ساده‌ای وجود ندارد و مسئولان استان باید نسبت به حل این مسئله جدیت بیشتری داشته‌باشند.

به هرحال احمدی که عادت دارد در جریان  سفر برخی افراد به استان فارس، مسافرت و ماموریت را بهانه کرده و شیراز را به سوی  مقصد نامعلومی ترک کند در مدیریت این اتفاق ناگوار نیز نظیر بسیاری از موارد دیگر ضعیف عمل کرد تا با اتهام عدم توانایی در جهت  ایجاد امنیت برای یک نماینده ی مجلس در استان تحت مدیریتش روبرو باشد.

هرچند احمدی از روز نخست خود را خارج از اردوگاه اصلاح طلبان دانست و دفتر خود را دفتر برخی نهادها دانست، اما تجربه ثابت کرده که در چنین شرایطی او و دوستانش بر حفظ صندلی خود دست به دامان برخی بزرگان شناخته شده ی اصلاحات شده و از آنها هزینه می کنند. سیاست نخ نمایی که لزوم تعیین تکلیف بزرگان اصلاحات با احمدی را با بیش از پیش نمایان می سازد.


 اخبار سیاسی  - انصاف  نیوز  


ویدیو مرتبط :
فرار قربانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

«دانشگاه تهران2» قربانی گرفت!



«دانشگاه تهران2» قربانی گرفت!

رئیسی که بخاطر پس گرفتن امضاء برکنار شد

«فرهاد رهبر» رئیس دانشگاه تهران، «منوچهر گرجی» رئیس 9 ماهه پردیس کشاورزی دانشگاه تهران که با پس گرفتن امضاء خود باعث بلاتکلیفی فیزیکی دانشگاه تهران شماره 2 شده بود را برکنار کرد. در واقع گرجی که با پایان زودهنگام ریاستش در پردیس کرج دانشگاه تهران روبرو شده است، قربانی توافق‌نامه‌ای شد که بر سر زمین‌های دانشگاه تهران شماره 2 امضاء کرد و سپس پس گرفت!

مجله مهر: کمتر از یکسال از انتصاب «منوچهر گرجی» از سوی رئیس دانشگاه تهران به سمت ریاست پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران می‌گذشت که مقام منصوب‌کننده‌اش تصمیم به برکناری او گرفت. عمر مدیریتی روسای پردیسهای دانشگاه تهران دست کم سه ساله است اما پایان زودهنگام مأموریت «گرجی» در ریاست پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران شاید به ماجرای «پس گرفتن امضاءاش در جریان موافقت‌نامه تأمین زمین برای احداث دانشگاه تهران شماره2» برمی‌گردد.

قرار بود «دانشگاه تهران شماره 2» بر اساس موافقت‌نامه‌ای که بین «عیسی فرهادی» استاندار البرز، «فرهاد رهبر» رئیس دانشگاه تهران و «منوچهر گرجی» رئیس وقت پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران به امضا رسیده است، در بخشی از زمین 190 هکتاری پردیس کرج دانشگاه تهران در زمین جنوب اتوبان تهران - قزوین احداث شود اما دکتر گرجی در حالی که حدود هشت ماه از امضای این توافقنامه می‌گذشت، به تازگی در رسانه‌های استان البرز اعلام کرده بود که در واکنش به تغییر کاربری زمین‌های موصوف دست به استعفای اعتراضی می‌زند.

در ادامه این غائله، «فرهاد رهبر» رئیس دانشگاه تهران دست به برکناری «این رئیس پس گیرنده امضاء» زد. به این ترتیب «دانشگاه تهران شماره 2» قربانی گرفت! اکنون «محمد جعفری» استاد گروه آموزشی احیا مناطق خشک و کوهستانی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران از سوی فرهاد رهبر جایگزین منوچهر گرجی شده است. 

بر طبق این گزارش، بر اساس موافقت‌نامه‌ای که بین «عیسی فرهادی» استاندار البرز، «فرهاد رهبر» رئیس دانشگاه تهران و «منوچهر گرجی» رئیس وقت پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران (واقع در کرج) و جمع دیگری از مسئولان استانداری و مسئولان دانشگاهی به امضا رسیده، مقرر شده بود: «استانداری البرز، کاربری‌های مورد نیاز دانشگاه تهران را برای توسعه نیازهای تجاری، اداری و آموزشی بویژه دانشگاه تهران شماره 2 در زمین جنوب اتوبان (تهران - قزوین) به مساحت 190 هکتار در اختیار دانشگاه تهران قرار دهد.»

توافق‌نامه‌ای که امضاء و سپس بازگیری امضاء آن منجر به برکناری «منوچهر گرجی، رئیس وقت پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران» شد در دو صفحه «در راستای توسعه استان البرز و توسعه فضاهای آموزشی، اداری و تجاری دانشگاه تهران در استان البرز» منعقد شده که تصویر آن در ادامه آمده است:

 

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

اکنون با برکناری گرجی و انتصاب رئیس جدید در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران، ابهام و بلاتکلیفی فیزیکی «دانشگاه تهران شماره 2» تا حدی رفع شده است البته به شرط اینکه فرهاد رهبر این بار با رئیس تازه منصوب این پردیس توافق کرده باشد ...  

بر طبق این گزارش، دانشگاه تهران شماره 2 اولین نمونه رویش مراکز آموزشی غیرانتفاعی از دل دانشگاه‌های دولتی است که با مصوبه هیئت‌امنای دانشگاه تهران و با اتکا به قانون برنامه پنجم توسعه در سال 1390 تأسیس شده است.

بر اساس بند «ح» ماده 20 قانون برنامه پنجم توسعه، پذیرش دانشجوی پولی به عنوان یک تکلیف به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعلام شده که جزئیات این بند به این ترتیب است: «دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و تحقیقاتی مجازند از ظرفیت مازاد بر سهمیه آموزش رایگان خود و یا ظرفیت‌های جدیدی که ایجاد می‌کنند، بر اساس قیمت تمام شده یا توافقی با بخش غیردولتی و با تأیید هیأت امناء در مقاطع مختلف دانشجو بپذیرند و منابع مالی دریافتی را حسب مورد پس از واریز به خزانه کل به حساب درآمدهای اختصاصی منظور کنند.» 

بر این اساس، دانشگاه تهران شماره 2 با مصوبه هیئت امنای دانشگاه تهران به صورت یک مرکز آموزش عالی غیرانتفاعی با اساسنامه‌ای مشخص برای پذیرش دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری تأسیس شده که 51 درصد از سهام این مرکز دانشگاهی متعلق به دانشگاه تهران و 49 درصد نیز مربوط به اعضای هیات علمی و کارکنان این دانشگاه است. دانشگاه تهران شماره 2 علاوه بر مصوبه هیئت امنای دانشگاه تهران دارای مجوز از شورای گسترش آموزش عالی نیز است و از طریق بررسی سوابق تحصیلی و مصاحبه حضوری و در صورت لزوم از طریق برگزاری آزمون اختصاصی ورودی، دانشجوی تحصیلات تکمیلی می‌پذیرد. هر چند که در اولین دوره پذیرش دانشجو در این دانشگاه که اسامی پذیرفته‌شدگانش در بهار 1391 اعلام شدند، صرفاً از طریق بررسی سوابق تحصیلی و مصاحبه نسبت به پذیرش دانشجو اقدام شد اما زمزمه برگزاری آزمون ورودی برای دور بعدی پذیرش دانشجو در این دانشگاه مطرح است. 

دانشگاه تهران شماره 2 فعالیت خود را در نیمسال دوم سال تحصیلی 91 - 1390 با پذیرش 568 دانشجو رسماً آغاز کرد. نیمی از ظرفیت پذیرش دانشجو در اولین دوره پذیرش دانشجو در این دانشگاه به گرایش‌های مختلف MBA و مجموعه مدیریت اختصاص پیدا کرد. هر چند که نصف دیگر، به بقیه رشته‌های گروه علوم انسانی، فنی مهندسی و هنر و معماری اختصاص یافت و البته هیچ ظرفیتی برای رشته‌های علوم پایه در نظر گرفته نشد. 

دوره دوم پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد در دانشگاه تهران شماره 2 در مهر ماه 1391 با ظرفیت پذیرش 840 نفر در 55 رشته گرایش انجام می‌شود که در این دوره پذیرش دانشجو در دانشگاه تهران شماره 2، یک پنجم رشته گرایش‌ها به گروه مدیریت، یک پنجم به گروه فنی مهندسی، ده درصد به گروه هنر و معماری، پنج درصد به گروه علوم پایه و بقیه رشته گرایش‌ها به سایر گروه‌های علوم انسانی تعلق دارند./مهر