اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

فرار رئیس جمهور مستعفی یمن از صنعا



اخبار,اخبار بین الملل , رئیس جمهور یمن

گزارشها حاکی از آن است که عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی، صنعا، پایتخت یمن را به مقصد استان جنوبی عدن ترک کرده است.

هادی روز شنبه وارد منطقه خور مکسر در عدن شد و قرار است در 24 ساعت آینده به طور مستقیم از شبکه تلویزیونی عدن سخنرانی کند.

گفته می شود هادی که در اقامت اجباری به سر می برد جمعه شب به طور مخفیانه به همراه محافظانش صنعا را ترک کرده است.

منابع نزدیک به هادی همچنین از انصراف وی از استعفا خبر دادند.

رئیس جمهور یمن در 22 ژانویه پس از استعفای دولت یمن از مقام خود کناره گیری کرد.

این درحالی است که جمال بن عمر، فرستاده ویژه سازمان ملل در یمن روز گذشته اعلام کرد: «احزاب این کشور پیرامون تشکیل شورای انتقال مردمی به منظور کمک به اداره امور این کشور با هم به توافق رسیده اند.»
اخبار بین الملل - تابناک

 


ویدیو مرتبط :
لحظه دستگیری برادر رئیس جمهور مستعفی یمن + فیلم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رئیس جمهور یمن بعد از فرار به عدن: من رئیس جمهور قانونی ام/ انتصابات حوثی ها باطل است/ انتقال پایتخت از صنعا به عدن



اخبار,اخباربین الملل,عبدربه منصور هادی

"علی القحوم" عضو دفتر سیاسی حوثی ها گفت که هادی با تغییر پوشش و لباس مبدل از محل حصر خانگی در صنعا فرار کرد.

 رئیس جمهور یمن بعد از فرار از حصر خانگی در صنعا و انتقال به شهر عدن در جنوب یمن، خود را رئیس جمهور قانونی و مشروع این کشور اعلام و همه اقدامات و انتصابات حوثی ها در یمن را غیرقانونی اعلام کرد.

به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز، "عبدربه منصور هادی" رئیس جمهور یمن با این اقدام با عقب نشینی از استعفای قبلی اش، تلاش می کند قدرت از دست رفته خود را به دست بیاورد. این بیانیه همچنین به معنی انتقال موقت پایتخت یمن از صنعا به شهر عدن است.

شهر عدن زادگاه هادی است.

هادی بیانیه اش را با امضای "رئیس جمهوری یمن" منتشر کرده است.


این نخستین اظهار نظر هادی از زمان استعفایش در یک ماه گذشته تاکنون است.

استعفای رئیس جمهور یمن را پارلمان این کشور باید بررسی و تایید یا رد کند. با این حال پارلمان یمن نتوانست نشستی را برای بررسی این استعفا تشکیل دهد. پارلمان یمن چندی پس از این استعفا با فرمان حوثی ها منحل شد.

واحدهای نظامی حوثی ها چند ماه قبل توانستند کنترل پایتخت یمن را به دست بگیرند. آنها یک ماه قبل پس از سیطره بر کاخ ریاست جمهوری به حصر خانگی رئیس جمهور و نخست وزیر اقدام کردند.

حوثی ها همچنین با صدور فرمانی، رئیس جمهور، نخست وزیر و دولت یمن را برکنار، پارلمان را منحل و شورای ریاست جمهوری و شورایی را به عنوان جایگزین پارلمان منصوب کردند.

"عبدربه منصور هادی" رئیس جمهور یمن

اخبار,اخباربین الملل,عبدربه منصور هادی


منابع آگاه هم به رویترز گفته اند که واحدهای نظامی حوثی ها به سمت شرکت کنندگان در راهپیمایی اعتراضی در شهر " اب" در مرکز یمن تیراندازی کردند. در این حادثه یک نفر کشته شد و تعدادی دیگر زخمی شدند.

حوثی ها هم در واکنش به این اتفاقات، هادی را متهم کردند که به سود منافع خارجی فعالیت می کند.


حوثی ها همچنین حصر خانگی رئیس جمهور یمن را تکذیب کردند.

"علی القحوم" عضو دفتر سیاسی حوثی ها گفت که هادی با تغییر پوشش و لباس مبدل از محل حصر خانگی در صنعا فرار کرد.

برخی رسانه ها گفته اند که پس از فرار هادی، افراد مسلح حوثی ها با حمله به خانه وی در صنعا، آن را غارت کردند. حوثی ها این خبر را تکذیب کردند.

هادی در بیانیه اش از شهر عدن گفته است که همچنان به طرح روند انتقالی قدرت که در سال 2012 تهیه شد پایبند و متعهد است.


این طرح به دنبال انتقال دموکراتیک قدرت در یمن پس از کناره گیری علی عبدالله صالح از ریاست جمهوری یمن به دنبال اعتراضات چندماهه مردمی در این کشور مطرح و مورد تایید گروه های سیاسی یمن قرار گرفت.

هادی علاوه بر این تسلط حوثی ها بر پایتخت یمن را کودتا توصیف کرد و خواهان خروج حوثی ها از شهر صنعا شد.
او گفت: خواهان پایان حصر نخست وزیر و همه دولتمردان یمن هستیم و از جامعه جهانی می خواهیم اقدامات لازم را برای حمایت از روند سیاسی و مخالفت با کودتا به کار بگیرند.

رئیس جمهور یمن با اشاره به انتصابات حوثی ها ادامه داد: خواهان برگزاری نشست هیات ملی گفتگو در شهرهای عدن یا تعز تا زمان خروج شبه نظامیان از صنعا هستیم.

در حال حاضر در یمن دو دولت وجود دارد. دولت اول به پایتختی صنعا توسط حوثی ها تشکیل شده است و دولت دوم به ریاست جمهوری عبدربه هادی منصور که به مرکزیت شهر عدن تشکیل شده است.

شهر عدن در جنوب یمن و در ساحل اقیانوس هند، پایتخت کشور "یمن جنوبی" بود. یمن جنوبی سال 1967 به عضویت سازمان ملل متحد درآمد و  1990  به یمن شمالی پیوست و کشور یمن تشکیل شد.

 

 اخبار بین الملل  -  عصر  ایران