اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

فایننشال تایمز:یمن صحنه رویارویی ایران و عربستان است



فایننشال تایمز:یمن صحنه رویارویی ایران و عربستان است

فایننشال تایمز:یمن صحنه رویارویی ایران و عربستان است

روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز در گزارشی نوشت: یمن به صحنه ای برای رویارویی میان ایران و کشورهای جنوب خلیج فارس تبدیل شده است.

روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز در گزارشی نوشت: یمن به صحنه ای برای رویارویی میان ایران و کشورهای جنوب خلیج فارس تبدیل شده است.

به گزارش شفاف، این روزنامه نوشت: ادامه بحران در یمن ، این کشور را به میدانی برای نزاع میان ایران از یک سو و عربستان سعودی، کشورهای جنوب خلیج فارس و دولت های غربی تبدیل شده است. یمن شبیه به صحنه جنگ های وکالتی در سوریه شده است.

فایننشال تایمز اضافه کرد: امریکا در حال جنگ با افراط گرایان اسلامی در جنوب یمن است و این در حالی است که برخی دولت های منطقه مانند قطر از درگیری ها میان برخی گروه های داخلی در یمن برای گسترش نفوذ و تاثیر گذاری خود در این کشور استفاده می کنند چرا که یمن از جایگاه و موقعیت استراتژیکی در جنوب شبه جزیره عربستان سعودی برخوردار است. منطقه ای که بخش عمده ای از تولید نفت جهان را به خود اختصاص داده است.

این روزنامه افزود: شماری از دیپلمات ها و تحلیلگران هم گفته اند که ایران تلاش می کند با حمایت از شورشیان در شمال و جنوب یمن، از بی ثباتی در نقطه ضعف شبه جزیره عربستان سعودی، بهره برداری کند.

"علی سیف حسن" رئیس موسسه توسعه سیاسی در صنعا هم گفت: یمن برای همه باز شده است. از آمریکا و اروپا تا عربستان سعودی، ایران و قطر.

فایننشال تایمز در بخشی دیگری از گزارش خود اضافه کرد: علی البخیتی سخنگوی جنبش حوثی ها گروه مخالف مسلح در شمال یمن گفته است در سال گذشته با سفر به ایران ، 5 هفته در این کشور حضور داشته و با شماری از مقامات سیاسی و مذهبی ایرانی دیدار کرده اما از آنها هیچ پولی نگرفته است.

قطر نیز در یمن از یکی از گروه های سیاسی این کشور حمایت می کند. منابعی گفته اند که قطر به این گروه فعال در انقلاب یمن، پول می دهد.

با این حال، قطر تلاش می کند در یمن حرکتی در مقابل فعالیت های عربستان سعودی انجام ندهد. یمن به عنوان حیاط خلوت عربستان به شمار می زود./شفاف

 

 

 


ویدیو مرتبط :
دستاوردهای تازه یمن در رویارویی با عربستان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تحلیل نیویورک تایمز از تنش ها بین ایران و عربستان بر سر یمن



اخبار,اخبار سیاست  خارجی , حملات  عربستان سعودی به  یمن

ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی همچنان پس از 16 روز از آغاز حملات به یمن، دست از بمباران این کشور برنداشته است. با این حال حوثی ها به پیشروی خود ادامه داده اند.

نیویورک تایمز نوشت: در چندین روز گذشته، تنش ها بین ایران و عربستان سعودی بر سر یمن افزایش یافته است.

به گزارش «انتخاب»، ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی همچنان پس از 16 روز از آغاز حملات به یمن، دست از بمباران این کشور برنداشته است. با این حال حوثی ها به پیشروی خود ادامه داده اند.

عربستان سعودی گفته است که حوثی ها را به دلیل آنکه "ابزار قدرت ایران" می داند، بمباران می کند، اما دیپلمات های غربی و کارشناسان مستقل معتقدند که ایران ممکن است از حوثی ها حمایت مالی کند اما کنترل مستقیم بر این گروه ندارد.

اتهامات عربستان و ایران نسبت به یکدیگر نگرانی ها در مورد افزایش درگیری ها و رقابت بین این دو کشور تاثیر گذار خاورمیانه را افزایش داده است. تهران و ریاض پیش از این نیز در مسائل مختلفی از جمله، عراق، سوریه، لبنان و بحرین دچار اختلاف بودند.

برخی از تحلیلگران براین باورند که نبرد یمن ممکن است توافق هسته ای را با پیچدگی هایی مواجه کند اما دیگران استدلال می کنند که توافق، ایران را قادر ساخته که در مقابل عربستان قدرت نمایی بیشتری انجام دهد.

مایکل استفانز رئیس موسسه خدمت متحده پادشاهی در قطر می گوید: ایرانی ها می دانند که دارند بازی را می برند.


  اخبار  سیاست خارجی  - انتخاب