اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

فانی:نگران سابقه‌ام در ستاد موسوی نیستم



آموزش و پرورش ,  علی‌اصغر فانی

فانی:نگران سابقه‌ام در ستاد موسوی نیستم

طبقه چهارم ساختمان مركزی آموزش و پرورش، جایی است كه این روزها علی‌اصغر فانی بیشترین وقت خود را در آن می‌گذراند.

ورود ما به دفتر وزیر با تدابیر امنیتی همراه بود، موبایل و كیف‌‌ و هر وسیله اضافی دیگر را قبل از ورود تحویل گرفتند و اجازه دادند تنها با كاغذ، خودكار و ركوردر وارد شویم. موقع ورود، فانی مشغول مطالعه جزوه‌یی بود كه با خودكار زیر قسمت‌هایی از آن هم خط كشیده بود.

به گفته خودش از الان مشغول برنامه‌ریزی برای سال تحصیلی آینده است. صحبتش را با جمله شهید رجایی شروع می‌كند. فانی به جلسه رای اعتماد مجلس و وزیر شدنش بسیار خوشبین است.

 

در تمام طول مصاحبه آرام و شمرده صحبت می‌كند و به سوالات با حوصله پاسخ می‌دهد. تنها چیزی كه ظاهر و لحن آرام او را به هم می‌زند، پرسیدن از موضوعاتی است كه به نظر او شأن معلم را زیر سوال می‌برد. جوابی برای این سوال‌ها ندارد. اما بسیار دغدغه بهبود وضعیت معیشتی معلمان را دارد. هر چند می‌گوید هر كاری هم برای معلم‌ها انجام دهد، در مورد آن مصاحبه نخواهد كرد.

 فرصت كوتاه نیم ساعته‌یی كه روابط عمومی برای ما در نظر گرفته بود، قبل از پرسیدن خیلی از سوالات تمام شد.

 

فانی بلافاصله بعد از پایان مصاحبه برای جلسه با معاونان به اتاق جلسه می‌رود. فاطمه قربان، ابراهیم سحرخیز و... بقیه معاونانی كه زمانی با حاجی‌بابایی به آموزش و پرورش آمده بودند، به سرعت به سمت اتاق جلسه می‌روند؛ معاونانی كه فانی در طول مدت سرپرستی‌اش تنها با دو نفر از آنها خداحافظی كرد.

شما در دوران احمدی‌نژاد هم تا معرفی آقای فرشیدی به مجلس یك دوره سرپرست بودید، این دوره سرپرستی‌تان در مقایسه با 70 روز سرپرستی سال 84 چطور گذشت؟
مقایسه كردن این دو دوره زیاد راحت نیست. چون شرایطش كاملا متفاوت است. در دوره سرپرستی قبلی من معاون وزیر بودم اما این دوره من از دانشگاه به آموزش و پرورش آمدم.

 

این دو شرایط متفاوت است. در دوره قبلی من با افراد و بدنه آموزش و پرورش آشنا بودم. از دوستان خیلی راحت خواهش می‌كردم كاری را انجام دهند، اما این دوره چون از بیرون به عنوان سرپرست به آموزش و پرورش آمدم، شرایط سخت‌تر است.

 

با وجود همه مشكلات در هر دوره كارهایی صورت گرفت. در این دوره هم امیدواریم، بتوانیم اقدامات اساسی در آموزش و پرورش انجام دهیم و بعضی از اشتباهاتی كه به دلیل اقدامات عجولانه در سال‌های اخیر صورت گرفته را اصلاح كنیم.

نگران جلسه رای اعتماد مجلس نیستید؟
خیر؛ بعید می‌دانم مشكلی برای من پیش بیاید. ضمن اینكه من با نیت خدمت به آموزش و پرورش وارد صحنه شدم.

شما در سال 88 رییس ستاد فرهنگیان آموزش و پرورش بودید، فكر نمی‌كنید شرایط و حاشیه‌هایی كه برای آقای نجفی در مجلس پیش آمد برای شما هم پیش آید؟
در آن زمان هم هدفم خدمت بود. از نظر من هیچ مشكلی نیست، من از پیشینه خودم دفاع می‌كنم.

این روزها مشغول چه كاری هستید؟
مسائل جاری آموزش و پرورش و آماده‌سازی برای سال تحصیلی آینده. اگر ما بخواهیم هر اقدامی داشته باشیم كه نیاز به مصوبه مجلس یا در نظر گرفتن ردیف بودجه داشته باشد، باید ظرف یك ماه آینده پیشنهادات‌مان را نهایی كنیم، به سازمان مدیریت و دولت ببریم و در مجلس هم پیگیری كنیم و به تصویب برسانیم.

اصلی‌ترین برنامه‌‌تان در آموزش و پرورش بعد از وزیر شدن چیست؟
ما كلا سه محور را برای سال 93 به جد دنبال می‌كنیم. یكی بحث ساماندهی نیروی انسانی است. ما بیش از یك میلیون همكار فرهنگی داریم كه یا معلمند یا به عنوان كارمند و مدیر آموزش و پرورشی مشغولند كه خوب ساماندهی نشده‌‍‌‌اند.

 

ما در بعضی از مناطق و رشته‌ها معلم اضافی داریم. در بعضی از مناطق و رشته‌ها معلم كم داریم و مشكلات دیگر. مجموعه اینها ما را هدایت كرد كه به جد دنبال این باشیم كه برای سال تحصیلی آینده نیروی انسانی را ساماندهی كنیم.

در این ساماندهی نیروی انسانی وضعیت معلمان حق التدریس و شركتی و در كل نیروهای بلاتكلیف آموزش و پرورش كه سال‌هاست منتظر استخدام و تعیین وضعیتند، مشخص می‌شود؟
ما كمیته‌یی تشكیل دادیم كه ببینیم چطور می‌توانیم این تناسب را ایجاد كنیم. ممكن است درباره یك تعداد از همكاران كه مایلند، به این نتیجه برسیم كه بازنشستگی زودهنگام داشته باشیم. خب این كار نیاز به بودجه دارد. ممكن است نیاز به مصوبه داشته باشد.

 

ممكن است ما به این نتیجه برسیم كه با كثری نیروی انسانی روبه‌رو هستیم و بخواهیم تعدادی را استخدام كنیم. این باز احتیاج به ردیف بودجه دارد كه هم از طریق دولت و هم از طریق مجلس باید دنبال شود.

نهایتا تكلیف معلمان حق التدریس و شركتی آموزش و پرورش چه می‌شود، در دوران شما استخدام می‌شوند؟
با یك عده از این همكاران كه قانون مجلس ما را مكلف كرده، طبق قانون برخورد می‌كنیم و بقیه را هم در كمیته‌‎‌یی كه گفتم درباره‌شان تصمیم می‌گیریم. اما به هیچ‌وجه این قول را نمی‌دهم و شما هم به هیچ‌وجه از قول من این موضوع را نگویید.

 

این موضوع باید فرآیندی را طی كند و در كمیته بررسی شود. بعضی وقت‌ها ممكن است به این نتیجه برسیم نیرویی كه مشغول كار است، مورد نیاز آموزش و پرورش نیست. آن چیزی كه مبنای حركت ما است نیاز واقعی آموزش و پرورش است.

آخرین رقمی كه درباره كسری بودجه آموزش و پرورش به شما گزارش شده، چقدر است؟
به یك تعبیری كسری بودجه ما دو هزار و 600 میلیارد تومان است و به یك تعبیری 4 هزار میلیارد تومان.

این تفاوت 2 هزار میلیاردی به چه دلیل است؟
نحوه محاسبه كسری و پرداخت مطالبات متفاوت است.

برنامه‌ شما برای جبران و حل این مشكل كسری بودجه چیست؟
این به امكاناتی برمی‌گردد كه در دولت فراهم می‌شود. مشكل بودجه فقط مشكل ما نیست. كل دستگاه‌ها كسری بودجه را دارد. ما تابع این هستیم كه دولت چه تصمیمی درباره این كسری بودجه می‌گیرد.

آموزش و پرورش همیشه درگیر بحث بودجه بوده، سرانه مدارس، حقوق معلمان و... به دلیل این مشكلات بودجه‌یی با چالش مواجه بوده، برنامه و راهكار اساسی شما برای حل این مشكل چیست؟
یكی از برنامه‌های من این است كه برای سال 93 سیستم بودجه‌ریزی را از حالت سنتی به حالت سرانه‌یی تبدیل كنیم.

 

این یك حرف نویی است كه سال‌هاست مطرح شده و اقدامی صورت نگرفته است. ما دنبال این هستیم كه در گام اول چطور می‌توانیم تحولی در جهت بودجه‌ریزی و اقدامی در جهت بودجه‌ریزی عملیاتی در آموزش و پرورش داشته باشیم.

وقتی وزیر شدید چه اقدامی برای حل مشكلات معیشیتی معلمان قصد دارید انجام دهید؟
ما همه اقداماتی كه بتوانیم انجام می‌دهیم تا انگیزه معلم و همكارهای فرهنگی افزایش پیدا كند. اقدامات‌مان را هم به هیچ‌وجه رسانه‌یی نمی‌كنیم چون اعتقاد داریم شأن معلم فراتر از این حرف‌هاست.

 

در زمینه بهبود معیشت معلم‌ها هم اقداماتی صورت گرفته است. من همان روزهای اولی كه به عنوان سرپرست آمدم مشاور اقتصادی و رفاهی فرهنگیان را منصوب كردم به راه‌حل‌هایی رسیده، عمل هم می‌شود. اما اجرا هم شد، ما درباره‌اش مصاحبه نمی‌كنیم. ‌

یكی از رئوس برنامه‌یی كه شما ارائه داده‌اید، رفع تبعیض و عدالت آموزشی است، شما تبعیض در آموزش و پرورش را در چه بخش‌هایی می‌بینید؟
به صورت موردی رفع تبعیض در آموزش و پرورش شامل بهره‌مندی همه دانش‌آموزان از امكانات آموزشی است.

 

در مناطق محروم به این دلیل كه نیروی انسانی به صورت غیربومی تعریف شده، مشكلاتی از قبیل جابه‌جایی معلم‌ها پیش می‌آید. میانگین خدمت معلمان مناطق محروم زیر 5 سال است. شرایط دانش‌آموزی كه معلم‌اش‌ 4 سال سابق خدمت دارد، با دانش‌آموزی كه معلمش 20 سال سابقه تدریس دارد، نوعی تبعیض است.

این مشكل را چطور قرار است حل كنید چون به دلیل امكانات ناچیز و شرایط سخت مناطق محروم معلم‌ها زیاد در این مناطق دوام نمی‌آورند؟
این مشكل را ما در كمیته ساماندهی نیروی انسانی بررسی می‌كنیم. ما به دنبال این هستیم كه استخدام در آموزش و پرورش را به سمت استخدام بومی ببریم تا نیروها ماندگارتر شوند و درخواست انتقال نداشته باشیم.

آخرین آمار شما از دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل چقدر است؟
حدود 140 هزار نفر.

چه برنامه‌یی برای این دسته از دانش‌آموزان دارید؟
بازمانده از تحصیل‌ها به سه گروه تقسیم می‌شوند. یك گروه دانش‌آموزان مناطقی است كه آموزش و پرورش در آن حضور ندارد كه البته خیلی كم است. یكسری از جاها هم آموزش و پرورش حضور دارد، اما ثبت‌نام نداریم كه یك دلیلش فرهنگی است كه در طول زمان حل می‌شود و ما هم نمی‌توانیم اجبار كنیم. یك دلیل دیگر هم به مسائل اقتصادی خانواده برمی‌گردد.

چطور می‌خواهید این موضوع را حل كنید؟
ما قانون اجباری كردن تحصیلات ابتدایی را از سال‌ها پیش داریم. اما اینجا قوه قضاییه باید با ما همكاری كند و اولیا را وادار كند كه فرزندان‌شان را ثبت‌نام كنند.

 

بعضی از كشورها جریمه‌های سنگین برای این دسته از افراد قایلند. ما در دور قبلی كه در آموزش و پرورش بودیم یعنی تا قبل از سال 84 جلساتی را با قوه قضاییه در این زمینه گذاشتیم. به جاهایی خوبی هم رسید كه از سال84 تا الان ما نبودیم. الان دوباره باید این موضوع را دنبال كنیم.

دانش‌آموزان مهاجر افغان چه جایی در برنامه‌های شما دارند؟
این به سیاست‌های وزارت كشور برمی‌گردد. آموزش و پرورش یك برد و اختیاراتی دارد. جلسه‌یی در وزارت كشور در این زمینه برگزار می‌شود. زمانی كه من قبل از سال 84 معاون آموزش و پرورش بودم در این جلسه شركت می‌كردم.

 

الان هم معاون مربوطه شركت می‌كند. ما تابع سیاست‌های نظام هستیم كه در وزارت كشور شكل می‌گیرد. اگر این كمیته به این جمع‌بندی برسد كه ما باید دانش‌آموزان افغانی را تحت پوشش قرار دهیم ما این كار را می‌كنیم.

با وجود همه بخشنامه‌های آموزش و پرورش در این زمینه بسیاری از مدارس به صورت خودمختار و سلیقه‌یی در این زمینه عمل می‌كنند.


اگر موردی باشد كه آموزش و پرورش توسط وزارت كشور مكلف شده باشد و مدرسه عمل نكرده باشد، قابل پیگیری است.

قبول دارید با وجود همه بخشنامه‌های آموزش و پرورش یكسری از مدیران در مدارس خصوصا مدارس دولتی بسیار خودمختارانه عمل می‌كنند؟
در دولت تدبیر و امید قانون حاكم است. اگر موردی باشد با مدیر خاطی برخورد می‌كنیم.

گزارشی از سرگردانی والدین در روزهای ثبت‌نام به شما نرسیده است؟
الان كه دیگر با شروع سال تحصیلی مشكلی نداریم. اما یكی از كمیته‌های پروژه‌ مهر ما كمیته ساماندهی است كه ما پیگیری می‌كنیم.

یكی از اصلی‌ترین محورهای تبعیض كه در حال حاضر در آموزش و پرورش شاهدیم تفاوت كیفیت بین مدارس دولتی، نمونه دولتی و غیرانتفاعی است، برنامه شما برای این وضعیت چیست؟
این را قبول دارم كه مدارس نمونه دولتی، تیزهوشان، در دوسال اخیر بی‌رویه رشد كرده است. تنوع مدارس خیلی بی‌رویه زیاد شده است. من مصمم نیستم همه این تنوع‌ها را یكباره از بین ببرم. گاه این نیاز است. اما تنوع باید كاهش پیدا كند. هر چند چون تنوع در مخاطب داریم به همین دلیل تنوع را صفر نمی‌كنیم.

وضعیت مدارس دولتی چه از نظر امكانات و چه از نظر كیفیت آموزشی در سطح بسیار پایینی قرار دارد. تا جایی كه والدین تا آنجایی كه توان مالی داشته باشند، فرزندان‌شان را به این مدارس نمی‌فرستند. با این وجود هنوز درصد زیادی از دانش‌آموزان در مدارس دولتی درس می‌خوانند، شما چه برنامه‌یی برای كیفیت مدارس دولتی دارید؟
امروز دانش‌آموزان ما یعنی 12 میلیون و 300 هزار نسبت به اوج دانش‌آموزان ما بعد از انقلاب كه به حدود 19 میلیون رسید، دوسوم شد.

 

فضاهای آموزشی ما تقریبا یك و نیم برابر شده است. اینها را كنار هم بگذاریم به این نتیجه می‌رسیم كه امروز آموزش و پرورش باید كیفیت خودش را ارتقا دهد. یعنی به عنوان یك سیاست. این محور اصلی برنامه من به مجلس است كه شامل مدارس دولتی هم می‌شود.

آمار آسیب‌های اجتماعی در مدارس دولتی خیلی رو به افزایش است، گزارشی در این مدت به شما رسیده، برنامه‌تان در این زمینه چیست؟
ما تجربه‌یی را قبل از سال 84 داشتیم. تحت عنوان مدارس لازم‌التوجه. آن موقع من معاون متوسطه آموزش و پرورش بودم. طرحی بود كه خود من در دوره متوسطه اجرا كردم. به این صورت كه در هر منطقه آموزشی بدترین مدرسه دخترانه و پسرانه را انتخاب می‌كردم كه والدین تمایلی به ثبت‌نام فرزندان‌شان در آن نداشتند.

 

بعد قوی‌ترین مدیرمان را در راس آن مدرسه می‌گذاشتیم. به او هم می‌گفتیم كه موظف است دانش‌آموزان و معلمان مدرسه را حفظ كند و تنها معاونان هستند كه می‌توانند تغییر كنند. بودجه‌یی هم در اختیارش می‌گذاشتم. این كار خیلی موثر بود.

نهایتا من به عنوان یك نظریه این را مطرح می‌كنم كه اگر ما بخواهیم كیفیت مدارس‌مان را افزایش دهیم باید مدیریت‌مان را تقویت كنیم و به این مدیریت اختیار دهیم. ما هر سال این روش را در یك مدرسه دنبال می‌كردیم و نتایج خوبی داشت.

موضوع دیگر این روزهای مدارس، هوشمندسازی مدارس است، تحت عناوین مختلف پول‌هایی از والدین برای این كار گرفته می‌شود، اما عملا امكانات محدود و بلااستفاده‌یی وجود دارد كه حتی معلم‌ها هم در استفاده از آن مشكل دارند.


استفاده از فناوری‌های جدید یك اصل است. اینكه در سال‌های اخیر تحت عنوان هوشمند‌سازی كارهای مختلفی در مدرسه صورت گرفته و گاه بی‌هدف انجام شده است این را می‌پذیریم.

برنامه شما چیست؟
ما باید یك بازنگری در سخت‌افزارهای مدارس بكنیم. یك تعریف مجدد از هوشمند‌سازی بكنیم و از همه مهم‌تر لازمه استفاده از فناوری‌های جدید در مدرسه تقویت شایستگی‌ها و مهارت‌های حرفه‌یی معلمان است. یعنی همكار فرهنگی ما ابتدا باید مسلح به استفاده از این سخت‌افزارها شود. بعد به موازات توانمندسازی معلم نسبت به تجهیز مدارس اقدام كنیم.

موضوع دیگر بحث نوسازی مدارس و مدارس فرسوده است، اینجا هم یك نوع عدم هماهنگی دیده می‌شود، با وجود اینكه بسیاری مدارس سیستم گرمایشی یا ایمنی مناسب ندارند، صحبت از هوشمند‌سازی مدارس از سوی آموزش و پرورش می‌شود.


نمی‌توانیم بگوییم كدام اهمیت دارد. مهم رشد مدارس است. ما برای هر دو فعالیت بودجه پیشنهاد می‌دهیم. اما به طور مطلق ایجاد فضاهای ایمن در اولویت قرار دارد.

برای افزایش مشاركت معلمان در تصمیم‌گیری‌های آموزش و پرورش چه برنامه‌یی دارید؟
یكی از محورهای برنامه‌های من توسعه مشاركت در آموزش و پرورش است. ما یك كمیته‌ دیگری را در این زمینه راه‌اندازی كردیم. بدین شكل كه ببینیم چطور می‌توانیم معلم را در تصمیم‌گیری مدرسه مشاركت دهیم. باید ببینیم معلم‌ها در چه زمینه‌هایی در برنامه‌ریزی مدرسه می‌توانند به ما ما كمك كنند یا مردم چطور می‌توانند مشاركت كنند.

 

مشاركت فقط كمك مالی نیست. بلكه در همه زمینه‌ها برنامه و محتواست كه خود این نیاز به یك دستورالعمل دارد. مشاركت در تاسیس مدارس غیردولتی یا استفاده از ظرفیت‌های خالی مدرسه است./ اعتماد


ویدیو مرتبط :
بی حرمتی رئیس ستاد انتخاباتی موسوی به عزاداری سیدالشهدا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بیانیه بی سابقه ائتلاف 14 مارس درباره سفر احمدی نژاد به لبنان: نگران آمدنش هستیم



 

 

بیانیه بی سابقه ائتلاف 14 مارس درباره سفر احمدی نژاد به لبنان: نگران آمدنش هستیم

بیانیه بی سابقه ائتلاف 14 مارس درباره سفر احمدی نژاد به لبنان: نگران آمدنش هستیم

ائتلاف 14 مارس لبنان -نزدیك به غرب و سعودی ها - که بزرگترین فراکسیون پارلمانی لبنان را در اختیار دارد با صدور بیانیه ای از سفر محمود احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران به لبنان ابراز نگرانی کرد.

این بیانیه کم سابقه که نشانگر حداکثر میزان تخاصم و درگیری داخلی جناح های سیاسی داخلی لبنان است و از سوی جناح حامی نخست وزیر لبنان سعد حریری صادر می شود ، اعلام می کند که ائتلاف 14 مارس از این سفر و نتایج آن نگران است.

به گزارش روزنامه خلیج تایمز امارات در این بیانیه آمده است : " با توجه به مواضع ضد صلح احمدی نژاد و نیز با توجه به اصرار او در استفاده از لبنان به عنوان پایگاه مدیترانه ای ایران ، ائتلاف 14 مارس با دقت و تردید سفر وی به لبنان را زیر نظر دارد."

گفته می شود سعد حریری در جلسه رهبران ائتلاف 14 مارس که به صدور بیانیه فوق انجامیده ، در این جلسه حضور نداشته است .

این نخستین سفر رسمی محمود احمدی نژاد به لبنان است و این سفر دو روزه  احتمالا در روزهای 13 و 14 اکتبر 21 و 22 مهر ماه انجام می شود .

ائتلاف 14 مارس 5 سال پیش و در جریان درگیریهای داخلی لبنان بر سر ترور رفیق حریری نخست وزیر فقید لبنان تشکیل شد و خود را در برابر ائتلاف 8 مارس که از حزب الله ، جنبش امل و برخی دیگر از متحدان گروه های شیعی  لبنانی است ، قرار می دهد .

آمریکا و عربستان از ائتلاف 14 مارس و شخص سعد حریری(فرزند نخست وزیر فقید لبنان ) حمایت می کنند و حتی اخبار غیر رسمی از انتخابات ژوئن 2009 لبنان حاکی از هزینه دهها میلیون دلاری عربستان برای پیروزی ائتلاف 14 مارس در انتخابات لبنان حکایت داشت .

محمود احمدی نژاد  قرار است در سفر خود به لبنان به بازدید از مناطق شیعه نشین جنوب لبنان نیز برود و احتمالا از روستای بنت جمیل در مرز لبنان با اسراییل نیز حضور خواهد یافت . این روستا یکی از استحکامات حزب الله در جریان جنگ 33 روزه در تابستان سال 2006 بود که به شدت از سوی اسراییل بمباران شد .

روزنامه اسرائیلی هاآرتص در این باره پیشنهاد كرده كه نیروهای كماندویی اسرائیل ،‌احمدی ن‍ژاد را در سفر به نوار مرزی لبنان و اسرائیل بربایند و برای محاكمه به داخل سرزمین های اشغالی منتقل كنند!

سفر احمدی نژاد در شرایط کنونی لبنان بسیار حساس تلقی می شود چرا که هم اکنون گروه های داخلی لبنان بر سر موضوع دادگاه بین المللی ترور حریری اختلافات جدی با هم دارند و بیم آن می رود که جنگ داخلی بار دیگر بر این کشور کوچک حاشیه مدیترانه سایه افکن شود .

ائتلاف 14 مارس و برخی از متحدان سعودیها و آمریکایی ها به طور تلویحی یا مستقیم عناصری از حزب الله لبنان را به دست داشتن در ترور حریری متهم می کنند ، امری که از سوی حزب الله به شدت رد می شود .

دبیر کل حزب الله لبنان در سخنرانی خود در ژوئیه سال جاری میلادی با ارایه اسنادی ،از دست داشتن اسراییل در ترور حریری خبر داد . سید حسن نصرالله اعلام کرده است که اسناد بیشتری از دست داشتن اسراییل در ترور حریری دارد که در صورت تشکیل دادگاهی ملی و بی طرف به آن ارایه خواهد داد .

اخیرا سعد حریری نخست وزیر لبنان و فرزند رفیق حریری طی اظهار نظری گفته است که متهم کردن سوریه به دست داشتن در ترور حریری اشتباهی بزرگ بوده است ...../تحلیل:عصرایران