اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

فاصله 400 هزار بشکه‌ ای ایران و اوپک


ایران در مذاکرات مستقیم خود با اوپک اعلام کرده است که در یازدهمین ماه سال، روزانه سه میلیون و 310 هزار بشکه نفت تولید کرده است و این در حالی است که این عدد فاصله‌ای بیش از 400 هزار بشکه با عددی که اوپک از منابع ثانویه از وضعیت نفتکش‌های ایران به دست آورده است دارد.

خبرگزاری ایسنا: ایران در مذاکرات مستقیم خود با اوپک اعلام کرده است که در یازدهمین ماه سال، روزانه سه میلیون و 310 هزار بشکه نفت تولید کرده است و این در حالی است که این عدد فاصله‌ای بیش از 400 هزار بشکه با عددی که اوپک از منابع ثانویه از وضعیت نفتکش‌های ایران به دست آورده است دارد.

بررسی‌های اوپک از میزان تولیدات نفت کشورها در نوامبر حاکی از آن است که ایران در این ماه روزانه دو میلیون و 876 هزار بشکه نفت خام تولید کرده است و این در حالی است که ایران در گزارش خود به اوپک اعلام کرده که تولید روزانه نفت به سه میلیون و 310 هزار بشکه می‌رسد.

اما آنچه ایران در گزارش ماهانه خود به اوپک اعلام کرده حاکی از تولید سه میلیون و 310 هزار بشکه در روز نفت خام در یازدهمین ماه سال جاری میلادی بوده است.

اوپک در گزاررش خود از منابع ثانویه میزان تولید نفت ایران در نوامبر را مشابه ماه گذشته آن دو میلیون و 876 هزار بشکه اعلام کرده است.

علاوه بر این تفاوت در میزان تولید ، طبق گزارش مستقیم ایران تولید نفت در ماه مورد بررسی نسبت به ماه پیش از آن 30 هزار بشکه کاهش پیدا کرده است اما گزارش ثانویه اوپک تغییری را در میزان تولید نشان نمی‌دهد.

البته گزارش های متفاوت اعضای اوپک با آنچه اوپک به نقل از منابع ثانویه اعلام می‌کند به این ترتیب که رقم اعلامی از سوی اعضا بیش از رقم به دست آمده از بررسی‌های اوپک است در سالهای گذشته امری رایج بوده است.

این ارقام در حالی مطرح می‌شود که ایران اعلام کرده است که به زودی میزان تولید خود را یک میلیون بشکه در روز افزایش می دهد.


ویدیو مرتبط :
تولید یک میلیون و 400 هزار دستگاه خودرو

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

افزایش 38 هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران پس از لغو تحریم‌ها/ اوپک سهم ایران را پس ندادند



 اخباراقتصادی,خبرهای  اقتصادی, تولید نفت ایران

اوپک در جدیدترین گزارش خود خبر داد: تولید نفت ایران در ژانویه، ماه لغو تحریم‌های نفتی، 38 هزار و 100 بشکه در روز افزایش یافت و به 2 میلیون و 925 هزار بشکه در روز رسید، اما افزایش تولید اعضای اوپک نشان از عدم تمایل به پس دادن سهم ایران دارد.

به گزارش فارس به نقل از سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام (اوپک) تولید نفت 13 کشور عضو این سازمان در ماه ژانویه 2016 (دی 94) علی رغم اینکه بازارهای جهانی نفت با فزونی عرضه مواجه‌اند و این موضوع به شدت سبب کاهش قیمت نفت شده است، این سازمان 130 هزار و 700 بشکه نفت بر تولید خود افزوده و میزان تولید آن به روزانه 32 میلیون و 335 هزار بشکه رسیده است.

تحریم های ایران در 26 دی ماه برابر با 16 ژانویه لغو شد و در نتیجه ایران امکان افزایش صادرات نفت خود را دارد اما آمارهای گزارش ماهانه اوپک نشان می‌دهد که کشورهای عضو به منظور باز پس دادن سهم ایران تولید خود را کاهش نداده‌اند و 6 عضو از این کشورها تولید خود را افزایش داده‌اند.

به این ترتیب در نخستین روزهای پس از لغو تحریم‌های نفتی، تولید نفت ایران در ماه ژانویه نسبت به ماه پیش از آن 38 هزار و 100 بشکه در روز افزایش یافته و به 2.925 میلیون بشکه در روز رسیده است.

تولید نفت عربستان نیز با 44 هزار و 200 بشکه در روز افزایش نسبت به ماه پیش از آن به 10.091 میلیون بشکه در روز رسید. عربستان در ماه دسامبر 10.047 میلیون بشکه نفت تولید کرده بود.

بر اساس این گزارش، از 13 کشور عضو اوپک 7 کشور در این ماه بیش از 110 هزار بشکه تولید نفت خود را کاهش داده اند، این کشورها عبارتند الجزایر، آنگولا، اکوادر، اندونزی، قطر، امارات و ونزوئلا که تولید نفت آنگولا بیشترین میزان کاهش را داشته است.

همچنین تولید نفت ایران، عراق، کویت، لیبی، نیجریه و عربستان در مجموع 241.6 هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

تولید نفت 13 کشور عضو اوپک در ماه ژانویه به این شرح است: الجزایر 1.084 میلیون بشکه در روز ، آنگولا 1.738، اکوادر 0.540، اندونزی 0.707، ‌ایران 2.925، عراق 2.384، کویت 2.745، لیبی 0.399، نیجریه 1.869،‌ قطر 0.655، عربستان 10.091، امارات 2.874 و ونزوئلا 2.324 میلیون بشکه در روز رسید.


  اخباراقتصادی -  فارس