اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

فاصله داعش از "مرزهای ایران" چقدر است؟ + نقشه و تصاویر



سوال اینجاست که در سال 2016 فاصله داعش از "مرزهای ایران" چقدر شده است؟

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان؛  تروریست های تکفیری داعش از تابستان سال 2014 با کمک برخی عناصر مزدور و باقی مانده های رژیم بعث به عراق حمله کردند و خساراتی را در عراق برجای گذاشتند.
      
این تروریست ها که از ماه می تا جولای 2014  بیشترین حملات را علیه استان های عراق انجام دادند، در ابتدا استان های "نینوا" ، "الانبار" ، "دیاله" ، "صلاح الدین"  و بخش هایی از "کرکوک" را به تصرف خود درآورده بودند و سودای تصرف کل سرزمین عراق را در سر می پروراندند.

 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی, داعش


**نقش سردار سلیمانی در جلوگیری از سقوط "بغداد" و "اربیل"
اما جمهوری اسلامی ایران که وضعیت امنیتی همسایه غربی خود را نامساعد دید به کمک "بغداد" شتافت و "سردار سرلشکر پاسدار قاسم سلیمانی" با ارائه کمک های مشورتی-نظامی از سقوط شهرهای مهمی همچون "بغداد" و "اربیل" جلوگیری کرد.

 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی, داعش

 

 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی, داعش


دیلی استار (Daily Star) درباره نقش سردار سلیمانی در مبارزه با داعش عنوان داشت: ایدئولوژی فرمانده سپاه قدس تلفیقی از روش نرم و استراتژی سخت بوده و او حد فاصل سال‌های 2014 تا 2015 به نیروهای مردمی برای مقابله با دولت اسلامی (بخوانید تروریست‌های داعش) ایفای نقش کرده است.

سردار سرتیپ  "امیر علی حاجی زاده " فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این زمینه اظهار داشت: ارتش و ملت عراق اگر کمکی نیاز دارند ایران می‌تواند به آن‌ها یاری برساند؛ زیرا اگر کمک ایران نبود داعش، کردستان عراق را تصرف می‌کرد و در همین راستا باید بگویم که  "سردار سلیمانی"  با ۷۰ نفر جلوی تروریست‌های داعش در "اربیل" را گرفتند.

"احمد الاسدی" سخنگوی حشد الشعبی در گفت و گو با  باشگاه خبرنگاران جوان؛  درباره نقش سردار سلیمانی در مبارزه با تروریست های داعش اظهار داشت:  "حاج قاسم سلیمانی"  همواره در صحنه بیشتر عملیاتها حاضر است و من فکر می کنم هیچ هدایت راهبردی شکل نمی گیرد مگر آنکه با توجیهات و راهنمایی های وی به سرانجام برسد.


سخنگوی حشد الشعبی با بیان اینکه من معتقدم همانا حضور وی برای عراق آنهم به شکلی کاملا دل کنده از دنیا و شجاعانه برای عراق کمک کننده است، گفت: سردار  سلیمانی عراق را از شر داعش و تکفیر نجات خواهد داد.

وی تاکید کرد: کسی که پیشگامی حضورش (حضور سردار سلیمانی در جبهه های نبرد علیه داعش )  برای رزمندگان  فرمانبرداری از امام خامنه ای و امام خمینی را تداعی کرد و فرمانده سپاه قدس با حضور در جبهه های نبرد از حشد الشعبی و نیروهای مسلح عراق پشتیبانی می کند و این مهم  دستاوردهای بزرگی را رقم زد.

 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی, داعش


**فاصله تروریست های داعش از مرزهای ایران  در جولای سال 2014 چقدر بود؟
سال 2014 میلادی با پیشروی های گسترده داعش از غرب تا شرق عراق (از استان "الانبار" تا استان "دیالی") داعش به حدی به مرزهای جمهوری اسلامی ایران نزدیک شده بود که برخی منابع این فاصله را بین 30 تا 40 کیلومتری استان "کرمانشاه" می دانستند.

البته پس از ساماندهی ارتش و نیروهای مردمی عراق (حشد الشعبی) ، این نیروها به سمت مراکز حضور داعش گسیل شدند و یکی پس از دیگری شهرهای تحت اشغال را از تروریست های تکفیری داعش باز پس گرفتند.

از سوی دیگر نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در مرزها یک خط قرمز 40 کیلومتری در نظر گرفتند و آن را معیار مبارزه با تروریست ها قرار دادند که در این پروسه رفته رفته با تلاش های ارتش و حشد الشعبی عراق استان "دیالی" پاکسازی شد.

 

**فاصله داعش از مرزهای ایران  در سال 2015 چقدر بود؟
پس از یکسال جنگ ارتش و نیروهای مردمی عراق با تروریست های تکفیری که البته عراقی ها از کمک های مستشاری سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران هم بهره می بردند ،  به تدریج فاصله داعش با مرزهای جمهوری اسلامی ایران افزایش یافت و این فاصله در جولای سال 2015 میلادی به بیش از 80 کیلومتر در مرزهای تعریف شده رسید.


البته در سه ماهه اول سال 2015 و سال مارچ سال 2015 میلادی شهرهای مهم و استراتژیکی همچون "تکریت" مرکز استان "صلاح الدین" و "رمادی" مرکز استان "الانبار" از سیطره تروریست های تکفیری خارج شد و بسیاری از تحلیل ها نشان از ضعیف شدن داعش داشت.

عملیات های پس از پاکسازی "رمادی" موفقیت های ارتش و حشد الشعبی را در نبرد با داعش نشان می داد. البته نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در همه مراحل عملیات پاکسازی مناطق مختلف عراق یار و یاور عراقی ها بودند و با کمک های مستشاری از همسایه خود پشتیبانی می کردند.

 

**فاصله داعش از مرزهای ایران در سال 2016
پس از انفجارهای بروکسل ، در ماه مارچ سال 2016 تصویری در فضای مجازی منتشر شده که در آن آمده است فاصله ایران با داعش 112 کیلومتر و فاصله بلژیک با داعش 3 هزار کیلومتر ؛ اما مرزهای ایران از امنیت کافی برخوردار است و بلژیک انفجارهایی را به خود دیده که ده ها کشته و زخمی برجای گذاشته است.
 

 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی, داعش



متاسفانه اتفاقات دلخراشی که در چند ماهه اخیر در "بروکسل" و "پاریس" شاهد بودیم؛  نتیجه پشتیبانی آمریکا و همپیمانانش از تروریست ها در سوریه و عراق است که با بازگشت افراط گرایان خطرناک از سوریه و عراق به کشورشان،  کشورهای مقصد آماج حملات تروریستی قرار می گیرد.

هم افزایی نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران نشان داده که می توان ضریب امنیتی را در برابر حملات تروریستی گسترده یا کور افزایش داد و فاکتور هوشیاری  مهمترین المان تفاوت نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران با بلژیک است.

فاصله مرزهای جمهوری اسلامی ایران با داعش طی سه برهه مقابله با این گروه تروریستی از 40 به بیش از 110 کیلومتر افزایشیافته و این موضوع نشان می دهد نیروهای نظامی و امنیتی برای مقابله با تروریسم از هوشیاری بالایی برخوردارند.

اتفاقات دو سال اخیر در نزدیکی مرزهای جمهوری اسلامی ایران نشان می دهد نقش سپاه قدس و فرماندهی این نیرو در تامین و توسعه امنیت ملی بسیار تعیین کننده است و باید قدر دو نعمت را بدانیم : "امنیت" ، "سلامت".

 

 اخبار سیاسی  - باشگاه  خبر  نگاران  


ویدیو مرتبط :
#27 چرا به AMP نیاز داریم؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

داعش با مرزهای ایران چقدر فاصله دارد؟


از زمانی که گروهک تروریستی داعش توانست بخش هایی از عراق و سوریه را تحت کنترل خود در آورد، همواره این سوال مطرح بوده است که آیا داعش تهدیدی برای مرزهای ایران نیز هست؟

خبرآنلاین: از زمانی که گروهک تروریستی داعش توانست بخش هایی از عراق و سوریه را تحت کنترل خود در آورد، همواره این سوال مطرح بوده است که آیا داعش تهدیدی برای مرزهای ایران نیز هست؟

این سوال وقتی بیشتر مورد توجه قرار گرفت که داعش به فاصله چند روز پس از اینکه اعلام خلافت اسلامی کرد ، نقشه ای را منتشر کرد که آینده ای که رهبران این گروه تروریستی برای خود متصور هستند را نشان می داد. در این نقشه به وضوح نشان می داد که داعش در آینده خود می بیند که ایران را جزئی از آنچه که دولت می خواند می بیند.

این مسئله باعث شد که در هر فرصتی که خبرنگاران به دست می آوردند از مسئولان بپرسند که آیا داعش نزدیکی مرزهای ماست؟ آخرین نمونه این مسئله را سردار احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی پاسخ داد.

سردار احمدی مقدم گفت: در هیچ نقطه مرزی کشور نیروهای گروه تروریستی داعش حضور ندارند. او گفت: گروهک تروریستی داعش صدها کیلومتر با مرزهای ایران اسلامی فاصله دارد و فقط فاصله در مرز قصر شیرین با این گروهک 40 کیلومتر است که ارتش عراق و نیروهای مردمی پیشرفت های خوبی در مقابله با آنها داشته اند.

برای بررسی دقیق تر صحبت های سردار احمدی مقدم باید نگاهی بیاندازیم به آخرین پیشروی های این گروهک تروریستی. نیروهای گروه تروریستی داعش پس از اشغال شهر جلولا در استان دیاله عراق، مواضع خود را در این شهر تقویت کردند.

فاصله واقعی داعش با مرزهای ایران

این شهر با مرزهای ایران 40 کیلومتر فاصله دارد. استان دیاله در شرق بغداد پایتخت عراق قرار دارد. شهر جلولا در نزدیکی شهر خانقین و مرز خسروی در استان کرمانشاه است. این شهر پس از درگیری شدید میان داعش و نیروهای نظامی کردستان عراق سقوط کرد. درگیری ها با داعش در مناطق شمالی و مرکزی عراق همچنان ادامه دارد.در واقع داعش در 40 کیلومتری مرز کرمانشاه قرار دارد. به نقشه ای که سایت تابناک به تازگی منتشر کرده است نگاه کنید:

فاصله واقعی داعش با مرزهای ایران

نیروهای داعش پیش از با شکست نظامیان کردستان عراق (پیشمرگه) توانستند برخی مناطق این منطقه را تصرف کنند. آنها هم اکنون برای اشغال شهر اربیل مرکز کردستان عراق تلاش می کنند. باید توجه کرد که در حالی که این روزها توجه همه رسانه ها به شهر کوبانی مرز ترکیه و سوریه است ، قوای اصلی گروه تروریستی داعش در استان انبار و در نزدیکی شهر بغداد متمرکز هستند و تلاش خود را بر تصرف این بخش از عراق صرف می کنند.

با این وجود همانطور که سردار احمدی مقدم گفته است نیروهای داعش از مرزهای ایران دور هستند و تنها در یک نقطه به فاصله 40 کیلومتری ایران می رسند.