اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

فاسدترین کشورهای توسعه یافته جهان


یک پایگاه اینترنتی انگلیسی با استناد به اطلاعات منتشر شده از سوی سازمان "شفافیت بین الملل" به تعیین فاسدترین دولت‌ها و کشورهای موجود در میان دولتها و کشورهایی که در جهان به عنوان "توسعه یافته" مطرح هستند، پرداخته است.

خبرگزاری ایسنا: یک پایگاه اینترنتی انگلیسی با استناد به اطلاعات منتشر شده از سوی سازمان "شفافیت بین الملل" به تعیین فاسدترین دولت‌ها و کشورهای موجود در میان دولتها و کشورهایی که در جهان به عنوان "توسعه یافته" مطرح هستند، پرداخته است.

پایگاه اینترنتی بیزینس اینسایدر انگلیس در این گزارش خود نوشته است:

«هر ساله سازمان شفافیت بین الملل به عنوان یک ائتلاف جهانی مبارزه با فساد به انتشار شاخص فساد در میان دولتها و کشورهای جهان می‌پردازد.

همانطور که سازمان شفافیت بین الملل اعلام کرده هیچ راه سریع و دقیقی برای ارزیابی سطح تمام و کمال فساد در کشورها یا مناطق مختلف جهان براساس اطلاعات تجربه شده مطلق وجود ندارد که اساسا علت آن به سبب ماهیت خود پدیده فساد به عنوان یک پدید پنهان از دید عموم مردم است.

با این حال این سازمان هرساله برپایه چندین مطالعه دیگر درباره فساد یک رده بندی را مشخص کرده و به 168 دولت و کشور جهان رقمی را از صفر تا 100 در زمینه فساد اختصاص می‌دهد که رقم 100 معادل فاسدترین و رقم صفر معادل کم‌فسادترین کشور یا دولت جهان است. این کمک می‌کند که بدانیم کدام مناطق جهان فاسدترین مناطق هستند.

براساس اطلاعات سازمان شفافیت بین الملل فاسدترین کشورها درحوزه آفریقا و خاورمیانه و در جوامعی که از نظام‌های دولتی و قانونی ضعیف و فقر فراوان برخوردار هستند بوده‌ است؛ به عنوان مثال سومالی در فهرست امسال شفافیت بین الملل به عنوان فاسدترین کشور در صدر قرار گرفته و کره شمالی و افغانستان پشت سر آن قرار دارند.

پایگاه بیزینس اینسایدر به دنبال آن بوده تا به تعیین فاسدترین کشورها و دولت‌ها در میان دولتها و کشورهای توسعه یافته و ثروتمند جهان بپردازد به همین منظور نگاهی به جایگاه اعضای سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OCDE) در فهرست شفافیت بین الملل پرداخته و آنهایی که بیشترین نرخ فساد را داشته‌اند ذکر کرده است:

1- مکزیک: مکزیک فاسدترین کشور عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی است که تنها 35 امتیاز در فهرست شفافیت بین الملل به دست آورده است. با توجه به اینکه مکزیک در مرکز تجارت مواد مخدر قرار داشته و به عنوان یک ترانزیت مواد مخدر از آمریکای لاتین به کشور آمریکا مطرح است این موضوع عجیب نیست.

2- ترکیه: ترکیه در حوزه اروپا با کسب 42 امتیاز از مجموع 100 امتیاز فاسدترین کشور است. این کشور در سال 2013 درگیر یک رسوایی گسترده فساد شد که پای مدیر یک بانک دولتی و بسیاری از چهره‌های سرشناس تجاری این کشور به علت شرکت در رشوه خواری و کلاهبرداری و همچنین پولشویی به آن باز شد.

3- ایتالیا: فساد در ایتالیا به عنوان سومین اقتصاد بزرگ منطقه یورو اغلب مرتبط با سیلویو برلوسکنی نخست وزیر سابق این کشور است. وی پیش از این چند بار به دلیل فساد متهم شناخته شده و در سال 2013 از بابت تقلب مالیاتی و همچنین در سال 2015 از بابت رشوه دادن به یک سناتور گناهکار شناخته شد. در فهرست فساد شفافیت بین الملل ایتالیا نمره 44 را به دست آورده است.

4- یونان: فساد در یونان براساس یک مطالعه انجام شده از سال گذشته تاکنون کاهش پیدا کرده و یونان در جدیدترین فهرست شفافیت بین الملل نمره 46 را داشته در حالی که در فهرست قبل از آن نمره 43 را به دست آورده بود. با این حال گزارش شده که در یونان پرداخت رشوه به منظور دستیابی به خدمات بهتر رواج دارد.

5- اسلواکی: اسلواکی با کسب 51 از 100 امتیاز یکی از فاسدترین کشورها در اروپا بوده است. در سال‌های اخیر یک رسوایی در این کشور رخ داد که در جریان آن سیاستمداران و مقامات تجاری متهم به پرداخت رشوه برای دستیابی به قراردادها شدند.

6- مجارستان: مجارستان در حالی که در جدیدترین فهرست نمره 51 را کسب کرده در فهرست قبلی شفافیت بین الملل نمره 54 را داشت و این نشان می‌دهد که فساد در آن بیشتر شده است. یکی از اتفاقات رایج در مجارستان دادن به اصطلاح زیرمیزی به پزشکان و جراحان است و یک مطالعه نشان داد که 92 درصد مجارستانی‌ها این کار را مناسب می‌دانند.

7- کره جنوبی: در سال 2015 مساله فساد یکی از مسائل اصلی کره جنوبی بود و در ماه آوریل همان سال لی وان کو، نخست وزیر کره جنوبی به دلیل متهم شدن به رشوه خواری مجبور به استعفا شد. در فهرست شاخص فساد این کشور نمره 56 را از 100 آورده است.

8- جمهوری چک: جمهوری چک در جدیدترین فهرست شاخص فساد نمره 56 را دارد در حالی که در فهرست سال قبل نمره 51 را داشت. این نشان دهنده پایان یک رسوایی فساد سیاسی بزرگ در این کشور است که در سال 2013 موجب استعفای پتر نکاس از نخست وزیری این کشور شد.

9- اسپانیا: ماریانو راخوی، نخست وزیر اسپانیا پیش از آنکه مجددا در انتخابات پیروز شود از سوی چهره‌های سرشناس مخالفان به فساد متهم شده بود و در هفته‌های اخیر نیز یک رسوایی جدید دامن حزب وی موسوم به حزب مردمی را گرفته است و در جریان آن 24 تن به اتهام ارتشا دستگیر شدند. در فهرست شفافیت بین الملل اسپانیا نمره 58 را به دست آورده است.

10- اسلونی: در سال‌های اخیر در کشور اسلونی چندین مورد رسوایی فساد سطح بالا رخ داده است به عنوان مثال در سال‌های 2013 و 2014 اعتراضات گسترده‌ای علیه نخست وزیر و رهبر اپوزیسیون این کشور به دلیل پنهان کاری آنها در اعلام دارایی های شخصی شان رخ داد.

11- دولت رژیم صهیونیستی: در فهرست شاخص فساد در جهان سازمان شفافیت بین‌الملل، رژیم صهیونیستی نمره 61 را از 100 به دست آورده است. در ماه مه 2015 ایهود اولمرت، نخست وزیر سابق اسرائیل به اتهام دریافت 150 هزار دلار از یک میلیاردر آمریکایی گناهکار شناخته شد.

12- لهستان: لهستان با کسب 62 امتیاز توانسته خود را از رده 10 دولت و کشور اول فاسدی که عضو سازمان توسعه وهمکاری اقتصادی هستند خارج کرده و در رده 12 قرار بگیرد. پورتال مبارزه با فساد موسوم به BACP در مورد لهستان نوشته است: در این کشور فساد سیاسی چالشی را برای تجارت عادلانه به وجود آورده و سیاستمداران از جایگاه خود برای دستیابی به سود و همچنین پارتی بازی استفاده می‌کنند.

13- پرتغال: یک مطالعه انجام شده در ژوئن 2015 نشان داد 83 درصد شهروندان پرتغال معتقدند که فساد و ارتشا در کشورشان رواج فراوان دارد و در سال 2014 خوزه سوکراتز، نخست وزیر سابق پرتغال به اتهام تقلب مالیاتی و پولشویی دستگیر شد. این کشور نمره 63 را به دست آورده است.

14- فرانسه: اگرچه در سال‌های اخیر فرانسه فساد کمتری را تجربه کرده اما همچنان این پدیده در این کشور رایج است. فرانسه از 100 نمره فهرست شفافیت بین الملل نمره 70 را کسب کرده است.

15- استونی: در سال 2012 توماس هندریک ایلوس، رئیس جمهوری استونی به اجرای یک قانون مبارزه با فساد برای افزایش شفافیت در حوزه دولتی کمک کرد. این موجب شد که امتیاز این کشور در فهرست شاخص فساد از 69 به 70 افزایش یابد.

16- شیلی: اگرچه شیلی یکی از فاسدترین کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی است اما در حوزه آمریکای لاتین یکی از کمترین سطوح فساد را دارا است. در مجموع شیلی توانسته در فهرست شاخص فساد 70 امتیاز کسب کند. هرچند که امتیازش به نسبت فهرست سال قبل از آن سه امتیاز کاهش پیدا کرده است.

17- ژاپن: براساس استانداردهای جهانی ژاپن یک کشور نسبتا کم فساد است اما پورتال BACP عنوان کرده که براساس یک سنت در ژاپن مقام‌های دولتی بازنشسته در شرکت‌های ژاپنی مجددا به خدمت گرفته می‌شوند حتی اگر که تجربه مناسبی نداشته باشند.

18- ایرلند: ایرلند با کسب 75 امتیاز یکی از کشورهایی است که کمترین سطوح فساد در جهان را دارد با این حال در سال 2015 یک مستند تلویزیونی نشان داد که سیاستمداران همه سطوح در این کشور دارایی‌ها و منافع خود را به دروغ اعلام می‌کنند و برخی مقامات دیگر نیز دست به رشوه خواری می‌زنند.»


ویدیو مرتبط :
‫10 تا از فاسدترین کشورهای جهان (از لحاظ فساد دولتی)‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

فاسدترین کشورهای جهان کدامند؟



اخبار,اخبار اقتصادی,فاسدترین کشورهای جهان در سال 2013


اخبار اقتصادی - فاسدترین کشورهای جهان کدامند؟

در گزارش سالانه‌ای که از سوی یک سازمان ضد فساد منتشر شد، سومالی، کره شمالی و افغانستان فاسدترین کشورهای جهان در سال 2013 شناخته شدند.

به گزارش ایسنا ، سازمان "شفافیت بین‌الملل" که در برلین مستقر است، شاخص سالانه خود از سطح فساد را که بر مبنای نظرسنجی از مردم در 177 کشور تهیه کرده، منتشر کرد. این شاخص به کشورهایی که عاری از فساد هستند، 100 امتیاز می‌دهد.

در "شاخص درک فساد" سال 2013 این سازمان، هر سه کشور سومالی، کره شمالی و افغانستان هشت امتیاز کسب کردند.

همچنین سودان با 11 امتیاز در رتبه 174، سودان جنوبی با 14 امتیاز در رتبه 173 و لیبی با 15 امتیاز در رتبه 172 قرار گرفت. رابرت بارینگتون، مدیر اجرایی "شفافیت بین الملل" می‌گوید: کشورهایی که بدترین عملکرد را در این زمینه دارند، کشورهایی هستند که درگیر جنگ بوده اند.

در این شاخص ایران با 25 امتیاز در رتبه 144 قرار گرفت در حالیکه در میان کشورهای همسایه، ترکیه با 50 امتیاز در رتبه 53، ترکمنستان با 17 امتیاز در رتبه 168، عراق با 16 امتیاز در رتبه 171 و پاکستان و آذربایجان هر یک با 28 امتیاز در رتبه 127 قرار گرفتند.

در مقابل دانمارک و نیوزیلند هر یک با 91 امتیاز و پس از آنها فنلاند و سوئد با 89 امتیاز، کشورهایی بودند که حداقل فساد را داشتند. همچنین نروژ و سنگاپور با 86 امتیاز در رتبه پنجم و پس از آنها سوییس، هلند، استرالیا، کانادا، لوکزامبورگ، آلمان، ایسلند، انگلیس و باربادوس قرار گرفتند.

بر اساس اعلام این سازمان، آسیب‌های فساد گسترده است و ممکن است دسترسی مردم به غذا، آب، دارو و آموزش را محدود کند. همچنین ممکن است به آسیب دیدن زیرساخت و ضعیف شدن بهداشت منجر شود.

طبق یافته‌های "شاخص درک فساد" سازمان "شفافیت بین الملل"، در سال جاری میلادی 69 درصد کشورهای جهان شدیدا فاسد یا بدتر از آن بوده اند.

در سطح منطقه ای اروپای شرقی و آسیای مرکزی (95 درصد فساد) بدترین رتبه را داشتند و اروپای غربی و اتحادیه اروپا (23 درصد فساد) بهترین رتبه را به دست آوردند. میزان فساد در خاورمیانه و شمال آفریقا نیز 84 درصد عنوان شد.
اخبار اقتصادی - ایسنا