اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

فارین‌پالیسی: آمریکا و ایران برای امدادرسانی به سوریه با یکدیگر دیدار می‌کنند



بحران سوریه ,روابط ایران و آمریکا

فارین‌پالیسی: آمریکا و ایران برای امدادرسانی به سوریه با یکدیگر دیدار می‌کنند

مجله فارین‌پالیسی گزارش داد که به نظر می‌رسد ایران و آمریکا در نشست سازمان ملل برای حل بحران سوریه گرد هم خواهند آمد.

مجله فارین‌پالیسی در ادامه این گزارش نوشت: به گفته مقامات و دیپلمات‌های سازمان ملل این جدیدترین نشانه از تمایل این دو قدرت رقیب برای همکاری با یکدیگر به منظور کمک به حل بحران سوریه است. علاوه بر آن نشانه‌ دیگری از آب شدن یخ روابط واشتنگن و تهران به حساب می‌آید.

ورلی آموس، ‌هماهنگ‌کننده ارشد کمک‌های سازمان ملل اخیرا برای چندین کشور از جمله آمریکا، روسیه، ایران و عربستان دعوت‌نامه فرستاد تا در یک نشست عالی‌رتبه در ژنو با هدف تسهیل کمک‌رسانی به بیش از 2.5 میلیون نفری که از خط کمک‌های سازمان ملل دور افتاده‌اند، شرکت کنند. علاوه بر آن دعوت‌نامه‌هایی برای اتریش، انگلیس، ‌چین، فرانسه، لوکزامبورگ، کویت، قطر و یک نماینده اتحادیه اروپا نیز ارسال شده است.

طبق گزارش محرمانه سازمان ملل، "وضعیت انسان‌دوستانه در سوریه هرروز بدتر می‌شود. هدف این گروه عالی‌رتبه انسان‌دوستانه به حداکثر رساندن همکاری‌ها در میان کشورهایی است که روی طرف‌های درگیری در سوریه نفوذ دارند تا بدین ترتیب چالش‌های انسان‌دوستانه حل شود".

هنوز مشخص نیست که نشست سازمان ملل چه زمانی صورت می‌گیرد. این نشست از ابتدا برای اواسط نوامبر برنامه‌ریزی شده بود اما دیپلمات یکی از کشورهایی که در فهرست مدعوین قرار داشت گفت که این نشست احتمالا در دو هفته آینده برنامه‌ریزی می‌شود.

به گفته دیپلمات‌ها، دیپلمات‌های آمریکا‌یی و ایرانی پاسخ مثبتی به این درخواست داده‌اند، اما یک مقام گفت که هنوز مشخص نیست عربستان که به دلیل رویکرد آمریکا در قبال سوریه با ایران با واشنگتن درگیری پیدا کرده است به این گروه می‌پیوندد یا خیر.

یک مقام آمریکا‌یی که خواست نامش فاش نشود گفت: ما دعوت‌نامه‌ای دریافت کرده‌ایم و امیدواریم در آینده‌ای نزدیک در موقعیتی قرار گیریم که بتوانیم شرکت در این نشست را تایید کنیم.

علیرضا میریوسفی، یک سخنگوی هیات نمایندگی ایران در سازمان ملل به طور مستقیم اشاره‌ای به شرکت کردن تهران نکرد، ولی گفت: ما از هرگونه تلاشی برای کمک به مردم سوریه براساس گام‌های سیاسی استقبال می‌کنیم.

میریوسفی افزود: آموس در سفرش به تهران درباره برخی نظرات انسان‌دوستانه پیرامون سوریه با مقامات ایرانی گفت‌وگو کرد. مقامات ایران از ابتکار سازمان ملل برای کمک به نیازمندان استقبال می‌کنند.

فارین‌پالیسی در ادامه گزارشش نوشت: آمریکا پیش از این تمایلی به شرکت در مذاکرات سیاسی سازمان ملل در سوریه با همراهی ایران نداشت، ولی موضع واشنگتن به دنبال ارتباطات عالی‌رتبه با مقامات ارشد ایرانی از جمله گفت‌وگوی تلفنی حسن روحانی، رییس جمهور ایران با باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا نرم‌تر شده است.

در عین حال آمریکا تنها زمانی به ایران اجازه می‌دهد که در مذاکرات سیاسی پیرامون آینده سوریه شرکت کند که تهران از بیانیه سازمان ملل حمایت کند. این بیانیه که سال گذشته در ژنو توسط کوفی عنان، دبیرکل پیشین سازمان ملل ارائه شد خواستار انتقال سیاسی قدرت در سوریه است. ایران از این بیانیه که به بیانیه ژنو معروف است، حمایت نکرده است.

در گزارش محرمانه سازمان ملل آمده است: وضعیت سوریه برای امدادگران بسیار خطرناک و پیچیده ‌است. مسیرهای اصلی دسترسی امدادگران به واسطه درگیری‌ها بسته شده است. ربودن امدادگران در حال افزایش است، دزدیدن کامیون‌های کمکی نیز همین‌طور.

/ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
افشاگری نشریه ی فارین پالیسی علیه دولت آمریکا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بررسی آتش‌بس عید قربان در سوریه در دیدار سفیر ایران در دمشق با اخضر ابراهیمی



بررسی آتش‌بس عید قربان در سوریه در دیدار سفیر ایران در دمشق با اخضر ابراهیمی

 محمدرضا رئوف شیبانی، سفیر کشورمان در سوریه در دیدار با اخضر ابراهیمی، نماینده ویژه سازمان ملل در سوریه آخرین وضعیت تحولات سوریه در سایه پیشنهاد آتش‌بس عید قربان را مورد بحث و تبادل نظر قرار داد.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

به گزارش خبرآنلاین، سفیر ایران در دمشق در این دیدار با اشاره مجدد به موضع حمایتی کشورمان از پیشنهاد اخضر ابراهیمی، اقدامات صورت گرفته از سوی ایران برای موفق شدن این پیشنهاد را به اطلاع اخضر ابراهیمی رساند.

نماینده سازمان ملل نیز گزارشی از آخرین اقدامات انجام شده و مواضع اتخاذ شده درباره پذیرش و استقبال پیشنهاد آتش بس را به اطلاع سفیر کشورمان رساند.

او با اشاره به سفر اخیرش به تهران و دیدار با مسوولان کشورمان، خرسندی خود را از نتایج سفر به‌ویژه شکل‌گیری اولیه پیشنهاد آتش‌بس را ابراز کرد.

سفیر کشورمان در پایان این دیدار در مصاحبه با خبرنگاران مستقر در هتل محل اقامت اخضر ابراهیمی، اظهار کرد: ایران از پیشنهاد اخضر ابراهیمی در رابطه با آتش بس در ایام عید قربان حمایت کرده و مجدداً در این دیدار بر موضع حمایتی خودمان تاکید کردیم. در حقیقت پیشنهاد اخضر ابراهیمی یک فکر مشترک ایرانی با نماینده سازمان ملل بود که از سوی جهات منطقه‌یی و بین‌المللی مورد حمایت قرار گرفت. در این جهت برای موفقیت این پیشنهاد هم تماس‌های فشرده‌ای با جهات مختلف برقرار کرده‌ایم.

سفیر کشورمان در مورد نحوه برخورد دولت سوریه گفت: ارزیابی ما این است که سوریه با نظر مثبت این پیشنهاد را مورد بررسی قرار خواهد داد. و ما هم با مسوولان سوری برای حمایت از پیشنهاد اخضر ابراهیمی در تماس بوده‌ایم. مهم این است که گروه‌های مسلح به این قناعت برسند که ویرانی کشورشان به مصلحت خودشان و مردم سوریه نیست./خبرآنلاین