اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

فارس: اگر تخریب‌ها علیه قالیباف ادامه یابد اسناد تخلفات محسن هاشمی در مترو را منتشر می‌کنیم



عضو شورای چهارم شهر تهران ,اسناد تخلفات محسن هاشمی در مترو

عضو شورای چهارم شهر تهران: اگر تخریب‌ها علیه قالیباف ادامه یابد اسناد تخلفات محسن هاشمی در مترو را منتشر می‌کنیم

یکی از منتخبین شورای چهارم شهر گفت: در صورتی که ستاد سیاسی _رسانه ای تخریب علیه محمد باقر قالیباف شهردار فعلی تهران به اتهامات زنی بی پایه خود ادامه دهد، اسنادی درباره شبهات موجود در عملکرد مدیریت محسن هاشمی در مترو را منتشر می‌کنیم.

یکی از منتخبین چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه عده‌ای به دنبال تخریب محمد باقر قالیباف شهردار فعلی تهران هستند، گفت: قالیباف نامزد نهایی اصولگرایان است و عده‌ای دست به تخریب هدفمند وی می‌زنند.

وی تأکید کرد اگر این تخریب‌ها ادامه پیدا کند در خصوص مدیریت محسن هاشمی در زمان مترو مطالبی را در جلسه شورای شهر عنوان کرده و همچنین در اختیار رسانه‌ها هم قرار می‌دهیم.

این عضو شورای شهر بیان کرد: در نظارت‌های به عمل آمده ابهامات متعددی در خصوص مدیریت محسن هاشمی در مترو ملاحظه شد. با رفتن محسن هاشمی از مترو برای جلوگیری از تنش و حفظ حریم‌ها نتایج این نظارت‌ها منتشر نشد ولی در صورتی که این تخریب‌ها ادامه یابد این اسناد را منتشر می‌کنیم.

وی با بیان اینکه عده‌ای به صورت کاملاً سازماندهی شده اقدام به تخریب قالیباف می‌کنند، گفت: اعضای اصولگرای شورای شهر تهران تمایل دارند در روند انتخاب شهردار صرفاً بر توانایی ها و کارآمدی اثبات شده نامزد مورد نظر خود یعنی دکتر قالیباف تکیه و تاکید دارند. اما در صورتیکه که  ستاد تخریب رسانه‌ای اصلاح طلبان به کار خود را ادامه دهند اسناد و مدارکی از مشکلات موجود در مترو در زمان محسن هاشمی را مننتشر خواهیم کرد./فارس

 


ویدیو مرتبط :
سخنان بی سابقه قالیباف علیه هاشمی رفسنجانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

محسن هاشمی: تست سرد خط 3 مترو توسط قالیباف، یك كار نمایشی بود



تست سرد خط 3 مترو توسط قالیباف


محسن هاشمی: تست سرد خط 3 مترو یك كار نمایشی بود/ نمی‌شود كتمان كرد كه قرابت من با دولت روحانی بسیار بیشتر است

به نظر منطقی نمی‌رسد كه دولت با رقیب خود، همسو شده باشد. البته می‌گویند سیاست پدر و مادر ندارد و هر چیز ممكن است

شركت در مراسم تست نمایشی سرد خط 3 در جنوب تهران با حجم تبلیغات زیاد در سیما و رسانه‌ها، جز انگیزه نمایش غیراصولی برای تحت تاثیر قرار دادن اعضای محترم شورای شهر در زمان انتخاب شهردار نبوده و واقعا این روش تبلیغ از جناب آقای قالیباف بعید بود و در شأن شهردار تهران نبود كه در این افتتاحیه‌های نمایشی حاضر شود. آنطور كه آقای قالیباف را در این هشت سال می‌شناختم نباید این كار انجام می‌شد

آن زیر چه خبر است؟ در هزار توی تونل‌های تاریك مترو كه شتر با بارش گم می‌شود، چه اتفاقی افتاده كه مسوولی می‌گوید سالی 21 كیلومتر مترو ساخته و دیگری كه مترو را وارد ایران كرده، اعلام می‌كند این آمار اشتباه است.

 

ظاهرا سنت آمارسازی از دولت دهم به شهرداری نشت كرده، چون محسن هاشمی، مدیرعامل مترو كه نزدیك به 20 سال در مدیریت قطار شهری تهران، فعالیت داشت در گفت‌وگو با «اعتماد» تاكید می‌كند آمارهایی كه توسط محمدباقر قالیباف، شهردار فعلی تهران در مراسم تست سرد بخش جنوبی خط 3 مترو عنوان شده، با واقعیت منطبق نیست.

وقتی برای شنیدن سخنان مرد اول سابق متروی تهران به ساختمان همسایه با شبكه «پرس تی‌وی» در كوچه‌یی در شمال تهران رفتیم، در را فاطمه هاشمی، خواهر او، باز كرد تا در طبقه اول ساختمان نشر معارف انقلاب در جوار برخی از چهره‌های شهرداری در انتظار گفت‌وگو با محسن هاشمی بمانیم؛ چهره‌هایی كه این روزها در رفت و آمد مداوم به دفتر او هستند تا نقش خود را در آینده مدیریت شهری تهران، جست‌وجو كنند.

 

محسن هاشمی آمارهای اعلام شده از سوی شهردار وقت را كاملا زیر سوال برد و اقدام اخیر او را نمایشی دانست. ریشه این اختلاف نظر بزرگ ناشی از كجاست؟

 

شاید همه‌چیز ناشی از رقابت این دو چهره برای تصدی شهرداری دور آینده تهران باشد یا شاید هم لازم شود گروهی از متخصصان بی‌طرف، چراغ به دست، به هزارتوی تونل‌های مترو بروند و متر و رسن ببرند تا ببینند حرف كدام درست است؟ محسن هاشمی یا محمدباقر قالیباف.

 

هر چه كه هست، اكنون محسن هاشمی می‌گوید از زمانی كه او از متروی تهران به دلیل بهانه‌گیری‌های دولت وقت جهت ندادن 2 هزار میلیارد تومان بودجه مصوب مجلس به قطار شهری، كناره‌گیری كرد، تنها نزدیك به 5 كیلومتر مترو به معنی واقعی كلمه به خطوط ریلی قطار شهری تهران اضافه شده و آن هم به دلیل نداشتن ایستگاه درست و درمان، مسافرگیری چندانی نمی‌كند.

هاشمی همچنین با اعلام نقطه نظرات خود درباره شهرداری آینده تهران، به «اعتماد» قول داد نگرانی‌هایی كه از بابت حضور شهردار آینده در رقابت‌های ریاست‌جمهوری سال 96 وجود دارد را از بین ببرد. هر چند به نظر می‌رسد در طرف مقابل، رقیب او در شهردار شدن، همچنان می‌كوشد صندلی صدر بلدیه را برای تسویه‌حساب با رقیب پیروز خود در انتخابات گذشته ریاست‌جمهوری، حفظ كند.

آقای قالیباف سه روز پیش در مراسم تست سرد خط 3 مترو، همه را به نان به نرخ روز خوردن محكوم كرد و گفت از زمانی كه او مترو را تحویل گرفته تا امروز، 166 كیلومتر خط جدید ساخته است، یعنی سالانه نزدیك به 21 كیلومتر. این آمار را شما تایید می‌كنید؟
با وجود اینكه باید از آقای قالیباف به خاطر فعالیت‌های عمرانی‌اش در دوره اخیر تشكر كرد، ولی لازم می‌دانم با ذكر آمار و ارقام دقیق و مستند، آماری كه در مراسم نمایشی تست سرد خط 3 مترو مطرح شده را نادرست بدانم. اینجانب از سال 76 و ابتدای دولت آقای خاتمی مدیرعامل مترو شدم.

 

از آن سال تا سال 84 كه دولت آقای خاتمی رفت و دولت آقای احمدی‌نژاد آمد، 80 كیلومتر از مترو افتتاح شد و به بهره‌برداری رسید، یعنی سالی دقیقا 10 كیلومتر. از سال 84 تا انتهای سال 89 نیز بنده مدیرعامل مترو بودم و در آن شش سال نیز ما افتتاح خطوط مترو را از 80 كیلومتر به 130 كیلومتر رساندیم. تعداد ایستگاه‌ها نیز در آن تاریخ 45 ایستگاه بود. كه به 80 ایستگاه رسید.

 

اگر به این آمار توجه كنید می‌بینید از سال 84 تا انتهای 89 یا همان ابتدای 1390، نزدیك به 50 كیلومتر مترو در شش سال به بهره‌برداری رسیده كه تقریبا سالانه هشت و نیم كیلومتر می‌شود. از ابتدای 90 تاكنون یعنی 5/2 سال كه مجبور شدم به خاطر مردم تهران از مترو كناره‌گیری كنم، تنها 3 كیلومتر مترو به معنی واقعی كلمه، افتتاح شده، آن 3 كیلومتر را هم ما در آمار 130 كیلومتر انتهای سال 89، آورده بودیم و اینرسی كار همكاران من بود.

 

یعنی در اصل، از زمانی كه از مترو رفته‌ام، تاكنون هیچ بخشی كه واقعا توان مسافرگیری را داشته باشد قابل بهره‌برداری در مترو افتتاح و اضافه نشده است. هر چه گفته شده است نمایشی و غیرواقعی و فقط برای این بوده كه بگویند با عدم حضور هاشمی هیچ اتفاقی در مترو نیفتاد.

 

دستگاه‌های TBM با 3/2 برابرظرفیت، تونل ساخته ‌‌اند. دولت به مترو برای مترو شهر پرند كمك شایانی كرده و پراكنده كاری در مترو مخصوصا خارج از تهران برای شهرهایی مانند ورامین بوده، ولی به دلیل بی‌برنامگی نتوانسته راه‌اندازی واقعی داشته باشند.

ولی شهردار فعلی تهران قاطعانه می‌گوید او 166كیلومتر ظرف 8سال مترو ساخته است؟
قطعا این آمار صحیح نیست. شاید منظورش 130 كیلومتر، موجود به اضافه 35 كیلومتر تونل آماده است كه منجر به مترو كامل نشده است. عملیات تونل‌سازی تنها 20 درصد ساخت مترو است. ایستگاه‌سازی 30 درصد و نصب و راه‌اندازی تجهیزات ثابت و متحرك 50 درصد دیگر را تشكیل می‌دهد. لذا متاسفانه در حد 20 درصد كار انجام می‌شود ولی اعلام می‌كنند مترو راه‌اندازی شده كه منصفانه نیست.

 

البته هم‌اكنون نیز پرسنل زحمتكش مترو در حال فعالیت هستند و كارها در حال اجراست. ما 4 دستگاه حفار تونل‌های مترو (TBM) آورده بودیم كه هم‌اكنون تونل می‌سازند. ولی واقعیت این است در این 2 و نیم سال اخیر خطی راه‌اندازی واقعی نشده كه قابلیت مسافرگیری داشته باشد. اینكه می‌گویند خطوط مترو توسعه یافته، صحبت صحیحی نیست.

 

آخرین كاری كه انجام شد این بود كه در انتهای سال گذشته، 5 كیلومتر خط مترو در منطقه مركزی شهر، از خط3 مابین ایستگاه بهشتی خط یك و چهار راه ولیعصر، از خط 4 افتتاح شد. این خط، به مسافرگیری واقعی نرسید و هیچ ایستگاهی نیز در بین راه مثل ایستگاه فاطمی یا میدان ولیعصر از آن، افتتاح نشد، و نتیجه این شد كه مردم از آن استفاده نمی‌كنند و این قطعه از خط 3 نیز تنها افتتاح نمایشی شد.

 

البته تجهیزات ثابت و متحرك نیز از قبیل تهویه، برق رسانی مطمئن، سیكنالنیگ و... هنوز برای آن تامین نشده است و احتمالا به این زودی‌ها یعنی تا آخر سال نیز نتواند به مسافرگیری برسد. آنچه به عنوان راه‌اندازی مترو اعلام می‌شود. عمدتا آمار ساخت تونل است نه مترو.

شما می‌گویید افتتاح نمایشی بوده، ولی روز شنبه از طریق تبلیغات تلویزیونی و اخبار رسانه‌ها مطلع شدیم آقای قالیباف در مراسم تست سرد 12 كیلومتر از بخش جنوبی خط 3 به ارائه این آمار پرداخته است. اصلا معنی تست سرد مترو چیست و آیا این افتتاح خط حساب می‌شود؟
راه‌اندازی اخیر یا تست سرد خط 3 مترو یك كار نمایشی بود. در مترو، تست سرد یك واژه كاملا فنی و معنی و مفهوم دقیقی دارد. بعد از آماده‌سازی خط و ایستگاه‌ها در حد سازه و ریل‌گذاری و نصب ریل سوم كه برق رسانی به واگن‌های مترو را دارد.

 

معمولا قطعه فلزی به نام شابلون در این تست استفاده می‌شود كه ابعاد آن كمی از ابعاد قطار بزرگ‌تر است، این شابلون را با لكوموتیو و یك واگن روی ریل حركت می‌دهیم و تست می‌كنیم در هیچ نقطه‌یی و در پیچ‌ها و هنگام عبور از سكوها برخوردی صورت نمی‌گیرد و به اصطلاح، فنی آن گاباری مسیر تدقیق و تست می‌شود و نحوه اتصال به ریل سوم و برق‌گیر قطار نیز تنظیم می‌شود.

 

افتتاح روز شنبه، كار نمایشی بود. اولا از شابلون برای تست این خط استفاده نكردند ثانیا در تست سرد، ریل سوم به طول 24كیلومتر كه برق رسانی به قطار مترو را بر عهده دارد، باید نصب می‌شد كه ریل سومی وجود نداشت و در راه‌اندازی روز شنبه، بخشی از ریل‌گذاری نیز هنوز تمام نشده بود. یعنی هر مسیر قاعدتا دو ریل رفت و برگشت دارد، من اگر جای آقای قالیباف بودم در این راه‌اندازی نمایشی حضور نمی‌یافتم.

 

این تذكر را هم شخصا در ملاقاتی كه با او داشتم، دادم كه در شأن شما نیست در این نمایش حاضر شوید. واقعیت این است كه حتی سازه هواكش‌های میان تونلی نیز در بخش جنوبی خط 3 مترو حاضر نشده است. و قرارداد تامین و نصب تهویه آن منعقد نشده است.

 

لذا وقتی شنیدم كه در این مراسم هم گفته شده است مسافرگیری در این خط، قبل از مهر ماه انجام گیرد، تعجب كردم. این مسافر‌گیری كاملا خطرناك و ناایمن است. البته امكان‌پذیر هم نیست. باید با متانت و طمانینه خط تا آخر سال، پس از نصب تجهیزات كنترلی و برق رسانی و تهویه و ورود قطارها راه‌اندازی‌شود.

شاید تا آن زمان ریل ‌ها را نصب كنند و تست گرم را هم اجرا كنند؟
موضوع فقط اینها نیست. هر خط مترو، باید تجهیزات استاندارد و تعریف شده‌یی داشته باشد تا بشود مسافرگیری كرد. اگر مسافران را 12 كیلومتر داخل تونلی ببریم بدون اینكه مسیر فرار و هواكش و تهویه برای آنها تدارك دیده باشیم، این كار خطرناك و غیر ایمنی است كه باید از آن اجتناب كرد.

 

به نظر می‌رسد شركت در مراسم تست نمایشی سرد خط 3 در جنوب تهران با حجم تبلیغات زیاد در سیما و رسانه‌ها، جز انگیزه نمایش غیراصولی برای تحت تاثیر قرار دادن اعضای محترم شورای شهر در زمان انتخاب شهردار نبوده و واقعا این روش تبلیغ از جناب آقای قالیباف بعید بود و در شأن شهردار تهران نبود كه در این افتتاحیه‌های نمایشی حاضر شود. آنطور كه آقای قالیباف را در این هشت سال می‌شناختم نباید این كار انجام می‌شد.

گفتید در ملاقات با آقای قالیباف، این موضوع را به او گوشزد كرده‌اید. چه زمانی این ملاقات صورت گرفت؟
از ابتدا كه به عنوان نامزد شورای اسلامی شهر وارد گود شدم با كم‌لطفی‌هایی مواجه شدم كه باعث رد صلاحیت پرسش‌برانگیزم شد.

 

پس از برگزاری انتخابات، عده‌یی از اعضای منتخب شورای اسلامی شهر پیشنهاد خود را برای خدمت در سمت شهردار تهران مطرح كردند. موضوع را رد نكردم و زمانی كه رجوع اعضای شورای شهر جدی‌تر و بیشتر شد، در ملاقاتی با آقای قالیباف مشورت كردم تا آگاه شوم كه آیا در شهرداری مجددا حضور خواهد داشت یا نه.

 

بحث‌های زیادی شد طوری حرف زده شد كه برای من فرض شد كه او در شهرداری حضور نخواهد یافت. لذا جدی‌تر پیشنهاد همكاران را قبول كردم. و در همین ملاقات بود كه موضوع خط 3 مترو نیز مطرح شد. و ایشان قول داده بودند كه بعد از ماه رمضان خط 3 افتتاح می‌شود.

 

به عنوان مشاور به ایشان گوشزد كردم كه اطلاعات صحیح به ایشان نمی‌دهند و صلاح نیست افتتاح نمایشی صورت گیرد. در آخرین ملاقات مربوط به ده روز پیش نیز به درخواست آقای قالیباف ملاقات دیگری نیز انجام شد.

 

او گفت پیرو جلسه قبلی، تصمیم گرفته‌ام قطعا در شهرداری بمانم. البته نگفتند شما نیایید، ولی چنین حس كردم می‌خواهند من نیایم. بعد از رفت و آمدها و پیغام‌ها كه انجام شد این احساس من را تقویت كرد.

 

ولی متاسفانه دیگر دیر شده بود و به عده‌یی از دوستان شورا قول داده بودم و آنها روی من حساب باز كرده بودند و درست نبود در این مرحله جا بزنم، لذا، هم‌اكنون در مرحله نامزدی تصدی شهرداری از سوی عده قابل توجهی از اعضای شورا هستم. البته این نامزدی باید در جلسه رسمی شورای چهارم رسمیت یابد.

در روزهای اخیر، برخی از رسانه‌ها تلاش می‌كنند بحثی را راه بیندازند كه دولت آقای روحانی با آقای قالیباف، همسو شده و قرار است او را حمایت كنند. به نظر شما این تلاش‌ها می‌تواند نظر اعضای شورای شهر را تغییر دهد كه باز هم فضا را برای رقابت آقای قالیباف در دولت آینده هموار كنند؟
نمی خواهم ورود به این موضوع داشته باشم، امیدوارم خبرسازی‌هایی كه انجام می‌شود، دروغ نباشد ولی به نظر می‌رسد بخش عمده‌یی از آنها دروغ است. هفته پیش با روزنامه ایران كه رسانه رسمی دولت محسوب می‌شود، مصاحبه‌یی داشتم كه بلافاصله بعد از آن سایت‌های مخالف نوشتند این مصاحبه، رپرتاژ آگهی سنگین دولت برای محسن هاشمی بود.

نمی‌شود كتمان كرد كه قرابت من با دولت آقای روحانی كه دارای علایق و سلایق مشتركی هستیم بسیار بیشتر است. از طرف دولت یا فرد دیگری نمی‌توانم صحبت كنم، ولی به نظر منطقی نمی‌رسد كه دولت با رقیب خود، همسو شده باشد. البته می‌گویند سیاست پدر و مادر ندارد و هر چیز ممكن است. سهراب سپهری می‌گوید: قطاری دیدم كه سیاست می‌برد و چه خالی می رفت.

به نظر می‌رسد مشكل آقای قالیباف، تنها رقابت با چند دولت از سنگر شهرداری در ادوار مختلف نیست. در روزهای اخیر، بحث منع قانونی شهردار شدن او در بیش از دو دوره در یك شهر، دغدغه‌های زیادی را برای آقای قالیباف و یارانش به وجود آورده كه تلاش می‌كنند به هر صورت ممكن، آن را رفع و رجوع كنند. تبعات اجرای بی‌تعارف و بی‌تنازل قانون را در این باره چه می‌بینید؟
به نظر می‌رسد تشكیك كاملا جدی است و نباید با آن تبلیغاتی برخورد شود. معتقدم با وجود مقالات سنگین و استدلال‌های فراوانی كه حقوقدانان در این باره نوشته ‌اند، وزارت كشور و اداره قوانین مجلس، به صورت شفاف، اعلام نظر كنند.

 

نباید كتمان قانونی صورت گیرد. نمی‌گویم این تشكیك درست است یا اشتباه، عرضم این است كه در شرایط فعلی كه مقالات فراوانی توسط حقوقدانان نوشته شده است فضا به گونه‌یی شده است كه لازم است این مساله به صورت جدی در مراجع قانونی مطرح شود و اعلام موضع صورت گیرد.

 

برخی اكتفا می‌كنند به اینكه بگویند این قانون منسوخ شده و این برخورد، تبلیغاتی و رسانه‌یی است، نه یك پاسخ حقوقی و از سوی نهاد مسوول. اخباری مبنی بر اینكه برخی از نمایندگان مجلس به هیات رییسه نامه نوشته‌اند و در این باره استفساریه خواسته‌اند وجود دارد، به نظر می‌رسد مجلس باید رسما به این مورد جواب بدهد. اگر پاسخ را قبل از اینكه شورای شهر وارد رای‌گیری شود، بدهند بهتر است. نباید روزه شك‌دار گرفت.

آیا این استفساریه اعلام وصول رسمی شده است؟
نمی دانم هنوز در چه مرحله‌یی است. ولی درخواست‌های استفساریه به آقای دكتر امیدوار رضایی، معاون محترم نظارتی مجلس رسیده و هنوز واكنشی از سوی او مشاهده نكرده‌ایم.

در روزهای گذشته حمایت از آقای قالیباف برای ماندن در شهرداری، ابعاد تازه‌یی پیدا كرده، مثلا نمایندگان عضو مجمع تهران، از شورای شهر دعوت می‌كنند جلسه بگذارند و بعد هم در رسانه‌ها می‌گویند «شورای شهر این تصور باطل را از ذهن خود بیرون كند كه اگر شورای شهر و شهرداری را بگیرند و پس از آن اكثریت مجلس را فتح كنند می‌توانند ریاست‌جمهوری را برای خود حفظ كنند» چرا حمایت از آقای قالیباف به این مرحله رسیده؟ آیا قرار است آقای قالیباف دوباره اسب‌ها را در شهرداری برای انتخابات سال 96 زین ‌كند؟
به نظر می‌رسد هنوز هم افراط در رفتار و گفتار برخی از سیاسیون وجود دارد. كشور 8 سال دچار مسائل افراطی شده بود و انتخاب آقای روحانی، برگشت مردم به فضای اعتدال و آرامش عنوان شد. با توجه به اینكه شهرداری را محلی برای سیاسی‌كاری نمی‌ دانم و معتقدم شهرداری تشكیلاتی اجتماعی و خدماتی است، صحیح نمی‌دانم درباره این مسائل سیاسی اظهارنظر كنم. ولی به كسانی كه فكر می‌كنند در صورت حضورم در شهرداری، این نهاد دچار

سیاست زدگی می‌شود، می‌گویم كه در اشتباهند. شهرداری را بر اساس تفكرم به خلاف این سال‌ها به سوی حل مشكلات اجتماعی و ارتقای سطح خدماتی آن می‌برم و سعی خواهم كرد تهران را با خرد جمعی و آرامش و طمانینه و متانت بسازم.

شما می‌گویید شهرداری تحت مدیریت شما وارد مسائل سیاسی نمی‌شود ولی آیا می‌توانید بدون تعامل با دولت و به تعبیری حضور در دنیای سیاست، حقوق شهرداری و شهروندان تهرانی را كه 8 سال بود بلوكه شده بود، استیفا كنید؟
سابقه مدیریتی‌ام نشان می‌دهد با 6 شهردار تهران و با سه دولت كار كرده‌ام، با آقایان كرباسچی، الویری، مقیمی، ملك مدنی؛ احمدی‌نژاد و قالیباف كار كرده‌ام. در نهایت هاشمی، خاتمی و احمدی‌نژاد. اگر دولت احمدی‌نژاد به مترو كمك نمی‌كرد، به دلیل حضور من در مترو نبود.

 

از همان ابتدای راه بهانه دولت در ندادن بودجه مترو، من نبودم، رقابت فرضی با شهردار تهران بود. دولت، آقای قالیباف را رقیب ریاست‌جمهوری در سال 88 فرض می‌كرد و بعد از آن هم آقای قالیباف را رقیب كاندیدای خودش در سال 92 می‌دانست.

 

لذا حضور شهرداری كه شایبه كاندیداتوری نیز داشت، باعث این بی‌مهری‌ها شد. هر چند این روش دولت درست نبود و دولت احمدی‌نژاد تصمیم گرفت به جای اینكه مشكل خود را با آقای قالیباف جای دیگری حل كند، مترو یا شهر و مردم را تنبیه كند. این تقصیر شهر نیست كه شهردارش قصد حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری دارد. كار دولت، تنبیه مردم بود و كار درستی نبود.

لذا وقتی از مترو رفتم، كمك‌های دولت بیشتر نشد و حتی قانون پرداخت 2 میلیارد دلار برای توسعه مترو نیز اجرا نشد، مبالغی برای متروی پرند داده شد. با 6 شهردار كار كردم، و با تعامل مترو را توانستم توسعه بدهم؟ سابقه كاری‌ام نشان می‌دهد تعامل را نه‌تنها با دولت آقای روحانی بلكه با همه افراد موثر در كشور، برای حل مشكلات شهر در پیش خواهم گرفت. از هرگونه سیاسی كاری پرهیز خواهم كرد و به فكر استفاده از شهرداری برای سمت‌های بالاتر نخواهم بود.

قول می‌دهید در دوران تصدی احتمالی شما در شهرداری، آرزوی مدیران شهری یعنی مدیریت یكپارچه، محقق شود؟
تنها 20 درصد از تحقق مدیریت یكپارچه، مربوط به شهردار است، 80 درصد بقیه مربوط به دولت و شورای شهر است. شورای شهر باید محكم باشد و از دولت بخواهد قانون برنامه پنجم توسعه را اجرا كند.

 

در این قانون درباره 23 مورد از تصدی‌گری‌هایی كه باید از دولت به شهرداری‌ها منتقل شود، تصریح شده است ولی به دلیل بعضی از تمركز گرایی‌ها این كار مشكل انجام می‌شود. این وظیفه شورای شهر است كه فكری كند تا این اتفاق بیفتد و اگر هر كسی كه شهردار شد،بخواهد به این مسائل وارد شود، امكان دارد با دولت درگیر شود و بهتر و موثرتر است شورای شهر این كار را دنبال كند./روزنامه اعتماد