اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

فاجعه‌ای که باید از تکرار آن جلوگیری شود



اخبار,اخبار اجتماعی ,آلودگی شیمیایی

 

اخبار اجتماعی - فاجعه‌ای که باید از تکرار آن جلوگیری شود

به دنبال انعکاس گزارش آلودگی شیمیایی در رودخانه سزار و مرگ 120 هزار قطعه ماهی در خبرگزاری مهر استاندار لرستان عصر روز شنبه بر بالین سوگوار رودخانه سزار حاضر شد تا به مسئولان امر در شرکت راه آهن برای نوسازی خطوط فرسوده ریلی استان ضرب الاجل بدهد.

به گزارش مهر، روز چهارشنبه هفته گذشته واژگونی هفت واگن حامل سود سوزآور و کک در حاشیه رودخانه سزار و خالی شدن بیش از 60 هزار لیتر از محموله هیدروکسید سدیم این واگن‌ها در این رودخانه موجب رقم خوردن فاجعه ای تلخ شد تا سزار در سوگ ماهیان خود بنشیند.

به دنبال انعکاس خبر این حادثه تلخ در خبرگزاری مهر استاندار لرستان با لغو برنامه‌های خود با حضور در محل وقوع سانحه به طور میدانی از عمق خسارات وارد شده به اکوسیستم منطقه بازدید و در جریان جلسه ای خواستار پیگیری مسئولان راه آهن جمهوری اسلامی ایران برای نوسازی خطوط ریلی فرسوده خود در این منطقه شد.

عمر بالای خطوط ریلی منطقه و تکرار حوادث
هوشنگ بازوند استاندار لرستان در حاشیه این بازدید در گفت‌وگو با مهر از حادثه تلخ رخ داده در رودخانه سزار و خسارات زیست محیطی آن ابراز تاسف و بر پیگیری مطالبات قانونی محیط زیست در این زمینه تاکید کرد.

وی با اشاره به عمر بالای خطوط ریلی در این منطقه عنوان کرد: مسوولان امر در شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران باید ظرف مدت زمان کوتاهی نسبت به آغاز نوسازی این خطوط اقدام کنند. بازوند با بیان اینکه تاخیر در بهسازی و نوسازی خطوط ریلی استان منجر به تکرار حوادث در این زمینه می‌شود، افزود: مطابق اظهار نظر مسئولان در حال حاضر به طور مستمر شاهد تکرار حوادث در خطوط ریلی هستیم. استاندار لرستان افزود: این در حالیست که وقوع حوادث مشابه در منطقه می‌تواند خسارات جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد.

بازوند با تاکید بر پیگیری مسوولان امر در سطح ملی و استانی برای رفع دغدغه‌ها و مشکلات موجود در این بخش عنوان کرد: بهسازی و نوسازی خطوط ریلی در استان ضمن ایمن سازی مسافرت‌های ریلی و امنیت انتقال بار از این طریق موجب جلوگیری از وقوع چنین مشکلات زیست محیطی می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه توجه به محیط زیست به عنوان یکی از ارکان توسعه پایدار ضروری است از اداره کل محیط زیست استان لرستان خواست در راستای پیگیری مطالبات قانونی خود اقدامات لازم را انجام دهد. مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان لرستان نیز در حاشیه این بازدید به مهر گفت: از دقایق اولیه حادثه واژگونی واگن‌های قطار باری که متوجه ورود محموله شیمیایی این واگن‌ها به رودخانه شدیم اداره محیط زیست شهرستان دورود را در جریان امر برای پیگیری موضوع قرار دادیم.

مهرداد فتحی با اشاره به اعزام شبانه تیم‌های نظارت و پایش اداره کل محیط زیست لرستان به محل حادثه عنوان کرد: همان ساعت 10 شب تیم‌ها از خرم آباد به دورود به منظور بررسی ابعاد حادثه اعزم شدند. وی عنوان کرد: در نخستین اقدام به توجه به اینکه چند تا از واگن‌ها نشتی داشتند و مستقیم مواد وارد رودخانه می‌شد با همکاری راه آهن نسبت به ایجاد سدهای خاکی به منظور جلوگیری از نفوذ مواد شیمیایی به رودخانه اقدام شد. مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان لرستان با اشاره به ورود محوله یکی از واگن‌های حمل سود سوزآور به درون رودخانه عنوان کرد: صبح روز بعد از حادثه نیز گشت‌های کنترل در سطح منطقه تشدید شد.

قرنطینه منطقه به منظور جلوگیری از فعالیت سودجویان
فتحی بیرانوند با اشاره به اینکه روز بعد تلفات زیادی ماهی از منطقه گزارش شد عنوان کرد: در این راستا به منظور جلوگیری از فعالیت سودجویان در زمینه جمع آوری این ماهی‌ها و فروش در بازار نسبت به ایجاد گشت‌های نظارتی و قرنطینه منطقه اقدام شد. وی با بیان اینکه همچنین همکاران ما در واحد آزمایشگاه برای بررسی میزان غلظت مواد شیمیایی در آب به منطقه اعزام شدند یادآور شد: در این راستا «پی اچ» آب اندازه‌گیری و برآوردهای لازم صورت گرفت. مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان لرستان یادآور شد: در این زمینه بر اساس تخمین‌های صورت گرفته 120 هزار قطعه ماهی در رودخانه سزار تلف شده است.

فتحی بیرانوند با بیان اینکه در همان روزهای نخست وقوع حادثه اداره کل محیط زیست به عنوان دستگاه حاکمیتی در راستای مطالبه خسارات وارد عمل شده و نسبت به اعلام شکایت از مقصران اقدام کرده است ادامه داد: در این راستا از راه آهن جمهوری اسلامی ایران شکایت شده و پرونده‌ای در این زمینه در دادسرا تشکیل شده است.

وی با اشاره به بازدید استاندار لرستان از محل حادثه رخ داده و خسارات وارد شده به محیط زیست عنوان کرد: مهندس بازوند در جریان این بازدید از متولیان امر خواستند که تا هفته آینده نسبت به آغاز عملیات بهسازی خطوط راه آهن موجود در این منطقه اقدام کنند. مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان لرستان با اشاره به قاطعیت استاندار لرستان در این زمینه عنوان کرد: ایشان تاکید کردند که در صورت عدم توجه متولیان امر موضوع از طریق معاون اول رئیس‌جمهور پیگیری خواهد شد.

فتحی بیرانوند افزود: همچنین استاندار لرستان تاکید کردند که در این راستا نسبت به ملاقات با مدیر عامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران برای پیگیری مطالبات این حوزه اقدام خواهند کرد.

وی با بیان اینکه مطابق اعلام متولیان امر به طور متوسط هر ماه یک سانحه در مسیر خطوط آهن لرستان بر اثر فرسودگی ریل‌ها رخ می‌دهد یادآور شد: اگر رفع این مشکل پیگیری نشود به طور قطع حادثه رخ داده در مسیر رودخانه سزار اولین و آخرین آن نخواهد بود.

خط آهنی که کابوس «سزار» شد
مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان لرستان ضمن هشدار نسبت به تکرار وقوع حوادث مشابه در این منطقه ابراز امیدواری کرد که هر چه سریعتر مسوولان امر در راه‌آهن جمهوری اسلامی نسبت به نوسازی این خطوط فرسوده اقدام کنند.

فتحی بیرانوند با بیان اینکه این خط آهن در مسیر رودخانه سزار به عنوان یکی از سرشاخه‌های سد دز احداث شده است افزود: در صورت وقوع اتفاقات خسارت بار در آینده بیم آن می‌رود که تبعات جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.

وی با بیان اینکه بسیاری از قطارهای عبوری از این محور حامل مواد شیمیایی هستند عنوان کرد: تکرار این حوادث می‌تواند خسارات جبران ناپذیری روی اکوسیستم منطقه و حتی سلامت مردم به همراه داشته باشد. مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان لرستان با اشاره به دغدغه‌های فعالان محیط زیست در این زمینه یادآور شد: من اطمینان می‌دهم به همه علاقمندان و فعالان این حوزه که اداره کل محیط زیست لرستان به عنوان متولی امر از پیگیری مطالبات به حق خود کوتاه نخواهد آمد.

فتحی بیرانوند با بیان اینکه اگر دغدغه و جدیت ما از فعالان محیط زیست در این زمینه بیشتر نباشد به طور قطع کمتر نیست عنوان کرد: در این راستا همان روز نخست بعد از حادثه نسبت به اقامه دعوا در مراجع قضایی اقدام کرده و پیگیر جبران خسارات وارد شده به محیط زیست هستیم.

حوادثی که در میان غفلت مسوولان تکرار می‌شود
بنابر این گزارش شامگاه چهارشنبه هفته گذشته واژگونی قطار باری در مسیر رودخانه سزار در شهرستان دورود موجب ورود هزاران لیتر سود سوزآور به درون این رودخانه شد، موضوعی که از چشم رسانه‌ها دور نگه داشته شد.

مطابق اظهار نظر مسئولان از تعداد واگنهای خارج شده از ریل پنج واگن حامل سود سوزآور (هیدوکسید سدیم) و هر واگن نیز حامل 60 هزار لیتر سود سوزآور بوده که از این تعداد یک واگن به طور کامل در رودخانه تخلیه شده و دو واگن دیگر نیز در حال نشت بوده است.

باتوجه به عمق آلودگی منطقه با هماهنگی صورت گرفته با فرمانداری اطلاع رسانی لازم برای ممانعت در زمینه استفاده از ماهی‌های رودخانه، شنا در رودخانه، آب پایین دست و حتی صید و خرید و فروش ماهی صورت گرفت.

خبرگزاری مهر پیش از این در گزارشی با انعکاس عمق حادثه واژگونی قطار باری در حاشیه رودخانه سزار از تلف شدن آبزیان این رودخانه و تسری آلودگی تا شعاع 15 کیلومتری خبر داده بود.

رودخانه سزار که گاهی به آن «آب دز» نیز می‌گویند، از شاخه‌های رودخانه دز بوده و یکی از بزرگترین رودخانه‌های زیر حوضه کارون بزرگ در لرستان محسوب می‌شود. رودخانه سزار از به هم پیوستن دو رودخانه ماربره و تیره شهر دورود تشکیل شده و کسانی که با قطار به جنوب سفر می‌کنند، پس از عبور از ایستگاه دورود در امتداد خط راه‌آهن تا ایستگاه تنگ پنج این رودخانه را می‌بینند که تا کیلومترها با آنها همسفر است.

آلودگی این رودخانه مهم به عنوان یکی از تبعات ناشی از فرسودگی خطوط ریلی موجود در منطقه لرستان در حالی رخ می‌دهد که پیش از این خبر خبرگزاری مهر بارها در گزارش‌های مختلفی بر ضرورت نوسازی خطوط فرسوده ریلی در استان لرستان به منظور جلوگیری از حوادث ریلی تاکید کرده بود که متاسفانه مورد توجه مسوولان امر تاکنون قرار نگرفته است. 

اخبار اجتماعی - مهر

 


ویدیو مرتبط :
فاجعه منا ، یک فاجعه بین المللی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تکرار فاجعه/ یک کشته و 16 زخمی در واژگونی اتوبوس دانش آموزان راهیان نور



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 

تکرار فاجعه

یک کشته و 16 زخمی در واژگونی اتوبوس دانش آموزان راهیان نور

10 نفر از مجروحان این حادثه بصورت سرپایی مداوا و دیگر زخمی ها هم برای درمان بیشتر به مراکز بیمارستانی ایلام انتقال یافتند.

یک مقام نظامی استان آذربایجان غربی گفت: اتوبوس حامل دانش‌آموزان پسر ارومیه‌ای که برای بازدید عازم مناطق عملیاتی دفاع‌ مقدس بودند؛ دچار حادثه شد.

به گزارش عصر ایران، حق‌دوست در گفت‌وگو با ایسنا افزود: بر اثر این حادثه، یک نفر از دانش‌آموزان فوت کرد و 16 نفر دیگر مجروح شدند.

مسئول روابط عمومی سپاه شهدای آذربایجان‌ غربی ادامه داد: این اتوبوس در محور «پلدختر» استان لرستان واژگون شده است.فرمانده پلیس راه ایلام هم گفت: واژگونی اتوبوس در گردنه ˈشاهبداغˈ استان ایلام یک کشته و 20 زخمی برجای گذاشت.

سرهنگ ˈفضل الله شیریˈ بعد از ظهر یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این اتوبوس که از ارومیه به مقصد خوزستان حرکت می کرد، صبح امروز (یکشنبه) در نخستین کیلومترهای ورودی در حوزه استان ایلام به علت نامشخصی واژگونی شد.

وی ادامه داد: در این حادثه رانندگی یکی از مسافران اتوبوس به علت شدت جراحت های وارده در دم فوت و 20 سرنشین دیگر نیز زخمی شدند.

فرمانده پلیس راه ایلام بیان کرد: 10 نفر از مجروحان این حادثه بصورت سرپایی مداوا و دیگر زخمی ها هم برای درمان بیشتر به مراکز بیمارستانی ایلام انتقال یافتند.

شیری یادآور شد: علت وقوع این حادثه رانندگی اکنون از سوی کارشناسان پلیس راه در حال بررسی است./عصرایران