اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

فاجعه‌ای جا مانده از دولت احمدی نژاد


طی سال‌های مدیریت دولت گذشته 115 میلیارد متر مکعب آب از منابع استراتژیک و استراتیک از بین رفته است که این موضوع نشان دهنده مصرف بیش از حد آب بدون توجه به ظرفیت سفره‌های آب زیرزمینی است.

خبرگزاری ایسنا: طی سال‌های مدیریت دولت گذشته 115 میلیارد متر مکعب آب از منابع استراتژیک و استراتیک از بین رفته است که این موضوع نشان دهنده مصرف بیش از حد آب بدون توجه به ظرفیت سفره‌های آب زیرزمینی است.

به صراحت می توان گفت که سال‌های گذشته حجم اعظمی از منابع آبی کشور از بین رفت، به طوری که در پایان دولت هشتم بیلان منفی سفره‌های آب زیرزمینی منفی 5.6 میلیارد متر مکعب بود‌، در حالی که در دولت گذشته‌ و تا سال 1392 به حدود منفی 11 میلیارد متر مکعب رسید.

براساس آمار وزارت نیرو، طی سال‌های مدیریت دولت گذشته بر منابع مالی گذشته منفی 115 میلیارد متر مکعب آب از منابع استراتژیک و استاتیک از بین رفته است که اگر با حسابی ساده بیلان منفی حدود شش میلیارد متر مکعبی تا حدود 11 متر مکعبی را در این سال‌ها محاسبه کنیم به همین عدد خواهیم رسید.

علاوه بر این طی سال‌های دولت گذشته حدود 350 هزار حلقه چاه غیر مجاز حفر شد که باید در راستای تعادل بخشی و بهینه سازی مصرف آب وزارت نیرو وزارت جهاد کشاورزی با همکاری یکدیگر و در قالب برنامه ششم توسعه حدود یازده میلیاردمتر مکعب آب صرفه جویی کنند و به سفره‌های آب زیر زمینی بازگردانند.

در این میان مشکلی که به طور مداوم از سوی دو وزارتخانه مطرح می شود وجود تنگناهای مالی است اما با این وجود در سال گذشته حدود7000 حلقه چاه غیر مجاز با همکاری دستگاه قضایی و وزارت نیرو مسدود و طی سال‌های اخیر بالغ بر 350 هزار هکتار عملیات آبیاری نوین اجرایی شد که اگر به ازای هر هکتار 4400 متر مکعب آب صرفه جویی شده باشد می‌توان گفت طی سال‌های اخیر 1.2 میلیارد مکعب آب صرفه جویی شده است.

به دلیل اهمیت این مساله بخش آب در صدر برنامه های ششم توسعه قرار گرفته و وزارت نیرو نیرو نیز تدابیری را برای حل این بحران در نظر گرفته است که به گفته ستار محمودی، قائم مقام وزیر نیرو، یکی از کارهای وزارت نیرو عمل کردن به تعهدات برنامه‌ای که به دولت و به سازمان برنامه و بودجه و مجلس شورای اسلامی وعده داده بود تبیین شده که این برنامه ها شامل پیاده سازی نظام مدیریت حوضه ای در حوضه های آبریز کشور است که از مجموع 18 برنامه پیشنهادی،‌ که شش برنامه در سال 94 پیاده سازی شده تشکیل می‌شود و مابقی جزو برنامه های سال 95 خواهد بود.

وی پیشبرد طرح عظیم و بزرگ مدیریت و مهار آب‌های کشور و پیشبرد طرح عظیم آبرسانی به روستاهای کشور را از دیگر طرح‌های وزارت نیرو در سال 94 دانست و افزود: پیشبرد طرح‌های بهداشتی فاضلاب در کشور از دیگر موارد کاری وزارت نیرو است.

وی با بیان اینکه، در حوضه‌های آب روستایی حدود 1.5 درصد رشد افراد زیر پوشش را داشتیم و به آمار 79 درصد در این زمینه رسیده ایم گفت: در زمینه فاضلاب نیز با رشد حدود یک درصد توانستیم از 40.5 به 41.5 درصد سطح زیر پوشش رسیده و در برخی کلان‌شهرها مانند تهران رشد قابل توجهی داشته باشیم که این رقم در کلان‌شهر تهران بین 7 تا 8 درصد رشد داشته است.

قائم‌مقام وزیر نیرو در خصوص مدیریت آب شهرها در سال 94 گفت: گام‌های بزرگی در این خصوص برداشته شده و حدود 527 شهر که در دامنه تنش آبی قرار داشتند و 5 شهر از مراکز استانی که جزو شهرهای بحرانی کشور بودند به‌خوبی مدیریت شدند که توانستیم با مدیریت درست، بدون اینکه در این شهرها به جیره‌بندی آب برسیم،‌ این بحران را مهار کرده و تابستان را بدون تنش سپری کنیم.

وی با اشاره به اجرایی شدن طرح تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی در سال 94 اظهار کرد: با اعتباراتی نزدیک به سه برابر سال 93 وارد عرصه کار شدیم و گام‌های موثری را در این راستا برداشتیم که ادامه این طرح در سال 95 با توجه به حدود سه برابر شدن بودجه این سال نسبت به سال 94، ادامه خواهد یافت.

رهایی از بحرانی که کشور سال ها با آن دست و پنجه نرم می کند مستلزم به کار گیری و اجرایی شدن راهکار های درست است چراکه در شرایط فعلی دیگر زمانی برای آزمون و خطا وجود ندارد و باید با ایجاد یک برنامه راهبردی و اصولی کشور را از این وضعیت نجات داد.


ویدیو مرتبط :
بی ثباتی مدیریتی در دولت احمدی نژاد بیداد می کند! (مناظره رضایی با احمدی نژاد)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

احمدی نژاد: از کجا می‌دانید یکسال تا پایان عمر دولت مانده؟



با حضور در تلویزیون

احمدی نژاد: از کجا می‌دانید یکسال تا پایان عمر دولت مانده؟ / می خواهند به زور به ملت بگویند که اشتباه کردید احمدی نژاد را انتخاب کردید/ اگر می خواهید رییس جمهور شوید ، چرا قصد دارید خود را به ملت تحمیل کنید

برخی می خواهند به زور به ملت بگویند که اشتباه کردید احمدی نژاد را انتخاب کردید/ حتی یک لحظه هم احساس نکردم که بالاتر از یک نوکر و جاروکش برای مردم ایران هستم/ اگر می خواهید رئیس جمهور شوید، چرا قصد دارید خود را به ملت تحمیل کنید این گونه رفتارها متعلق به ملت ایران نیست./ بالاخره عاملان خرابی اوضاع بازار را به ملت معرفی می کنیم و حتما این قائله را جمع و جور خواهیم کرد./  با پر کردن انبارهایشان از ارز، التهاب کاذب در کشور ایجاد کردند/ نباید در زمینه هسته ای از جنبش عدم تعهد به نفع خودمان بهره برداری کنیم

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب : محمود احمدی نژاد سه شنبه شب در گفت و گوی زنده تلویزیونی با مردم به سئوالات مجری این برنامه (مرتضی حیدری) پاسخ گفت.

بخش هایی از این اظهارات در پی می آید:

* عده ای مدام انتقاد کردند که چرا برای برگزاری این اجلاس خرج های هنگفت کردید، چرا از ماشین‌های مجلل استفاده کردید؟ ، اگر ما می خواهیم طراز کشورمان را جهانی کنیم، باید هزینه هایش را بپردازیم البته ما خود دنبال اشرافی گری نبوده و نیستیم اما باید بهترین امکانات را در اختیار شرکت کنندگان این اجلاس قرار می دادیم آنها باید از بهترین ماشین ها استفاده می کردند.

* عده ای مدام به ما فشار آوردند که از اجلاس بهره برداری خاصی کنیم که زیر بار نرفتیم، ما نباید در زمینه هسته ای از جنبش عدم تعهد استفاده و آن را خرج بهره برداری خود کنیم، این درست نیست.

* برنامه‌های اجرایی برای ایجاد چنین ساختاری را تهیه کرده‌ایم. در این راستا به زودی رایزنی‌های خود را آغاز می‌کنیم و کارهایی که در این زمینه تهیه کرده‌ایم را به مرور به اطلاع مردم می‌رسانیم.

* رسانه‌های غربی و استکباری استاد کار فضاسازی هستند و از ما خیلی قوی‌ترند و 15 روز قبل از برگزاری اجلاس هم خیلی‌ها تردید داشتند که کشورهای عضو نم در این اجلاس شرکت کنند.

* با عنایت خدا ما به مکه رفتیم، حرف‌ها و گفت و گوهایی شد و تحلیلی که ایران در خصوص مسایل منطقه و جهان ارایه کرد، بسیاری از کشورهای عضو متوجه شدند که باید به ایران بیایند.

* سیاست خارجی به گونه ای است که هر کسی نباید راه بیفتد و هرروز حرف بزند این غلط است زیرا دولت مسوول سیاست خارجی است و این موضوع را دنبال می‌کند.

* این که هر کسی تریبون به دست آورد، یک نیش و توهین به این همسایه و یا سایر همسایه ها بزند، بد است و دنیا بداند که دولت چنین سیاست‌هایی را قبول دارد.

* ــ یه نیش به این همسایه... یه نیش به اون همسایه... دنیا بداند دولت اینها را قبول ندارد. ما با همه دوستیم... یه دولت هست قبولش نداریم. با یه دولت هم رابطه نداریم. بعضی‌ها دخالت بیجا می‌کنند در سیاست خارجی. متوجه نمی‌شوند. رسانه‌ها حق ندارند به مسئولان کشور توهین کنند.

* ــ عربستان را دوست داریم. چرا دشمن باشیم؟!

* از کجا می دانید یک سال مانده به پایان عمر دولت؟ چه کسی گفته؟

* حکومت جهانی وقتی برپا بشود همه در آن مشارکت دارند. حکومت فردی نیست. معنا ندارد بگوییم یک نفر... او پرچمدار است.

* آنهایی که بر روی سند چشم انداز کار کردند دریافت کاملی از ملت ایران نداشتند چراکه براساس این سند ایران باید در 1404 در منطقه اول شود این در حالی است که ما از هم اکنون توانسته ایم حرف اول را در منطقه بزنیم، داروهای متعددی تولید می کنیم، ماهواره هوا می کنیم.

* برخی با پر کردن انبارهایشان از ارز التهاب کاذب در کشور ایجاد کردند، البته برخی از همکاران من نیز در زمینه التهاب در بازار اشتباه کردند و خود من بارها به آنها تذکر دادم اما آنها هنگامی متوجه شدند که اقتصاد کشور ضربه خورده بود.

[در پاسخ به سئوالی در مورد پایان دوره سکوت] شاید در آینده خاطراتی از این دوران بگویم.

* بنده با دو نرخی شدن ارز مخالفم و معتقدم با اضافه شدن ارز بیشتر در باتلاق فرو می رویم.

* چرا برخی به ملت توهین می کنند.برخی می خواهند به زور به ملت بگویند که اشتباه کردید احمدی نژاد را انتخاب کردید.

* حتی یک لحظه هم احساس نکردم که بالاتر از یک نوکر و جاروکش برای مردم ایران هستم.

* اگر می خواهید رئیس جمهور شوید، چرا قصد دارید خود را به ملت تحمیل کنید این گونه رفتارها متعلق به ملت ایران نیست.

* بالاخره عاملان خرابی اوضاع بازار را به ملت معرفی می کنیم و حتما این قائله را جمع و جور خواهیم کرد.

* برخی از همکاران من نیز در زمینه التهاب در بازار اشتباه کردند و خود من بارها به آنها تذکر دادم اما آنها هنگامی متوجه شدند که اقتصاد کشور ضربه خورده بود.

*ارز 3 هزار تومانی جنگ روانی است.مشکلاتی در عرصه اقتصاد وجود دارد اما اینگونه نیست که عده ای تا ابد گرانی را به مردم تحمیل کنند.

* عده ای با مصاحبه ها و حرف های خود مانع از واردات خوراک دام در سال گذشته شدند.در این زمینه سر و صدای زیادی در کشور درست شد، البته معتقدم جو اقتصادی سال گذشته هم درست نبود و به بهانه یک تخلف فضای اقتصادی کشور را خراب کردند. معتقدم تخریب فضای کسب و کار صد برابر تخلف فساد مالی مضرتر بود./انتخاب