اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

فابیوس، جان کری را در وین در تنگنا قرار داد



اخبار,اخبار سیاست خارجی , مذاکرات ایران و 5+1

مذاکرات وین زمانی که لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه به آن اضافه شد در آستانه موفقیت بود، اما فابیوس فاصله رسیدن به توافقنامه را دورتر کرد

شبکه العربیه گزارش داد: فرانسویها حاضر نیستند هیچ انعطافی در برابر ایرانیها از خود نشان دهند.

به گزارش انتخاب، حسین فیاض قنیبر خبرنگار شبکه تلویزیونی العربیه در وین گفت: مذاکرات وین زمانی که لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه به آن اضافه شد در آستانه موفقیت بود، اما فابیوس فاصله رسیدن به توافقنامه را دورتر کرد. فابیوس نکاتی را از پاریس به همراه آورد که آنها را شرط دستیابی به توافقنامه توصیف کرد. وزیر امور خارجه فرانسه به متحدانی که فراموش کرده اند، یادآوری کرد این کشور ابرقدرت مستقلی است و می خواهد در مذاکرات بر این مسئله تاکید کند.

در ادامه این گزارش آمده است: یک منبع غربی پیش بینی کرد چند روز آینده دشوارترین روزها در دوازده سال گذشته باشد. علاوه بر موانع سنتی در مذاکرات، مانع جدیدی هم اضافه شد که مربوط به اصرار غربیها بر ورود به مراکز نظامی ایران و نه فقط مراکز هسته ای است. مذاکره کنندگان همچنین درباره سرنوشت ذخایر اورانیوم غنی سازی شده در ایران هم بحث و گفتگو می کنند که به ده هزار کیلوگرم می رسد. توافق (بیانیه) لوزان اجازه نمی دهد این ذخایر بیش از سیصد کیلوگرم باشد.

کلسی داوینبورت مدیر موسسه نظارت بر تسلیحات در وین به العربیه گفت:«گزینه هایی در برابر ایران قرار دارد که می تواند انتخاب کند و آنها مثبت است. فروش این ذخایر، انتقال آن به خارج یا کاهش درصد غنی سازی این ذخایر از جمله گزینه هاست.»

خبرنگار شبکه العربیه گفت: مذاکرات وین همزمان با دیدارهای پی در پی جان کری و محمد جواد ظریف منتظر رسیدن وزرای امور خارجه دیگر کشورهاست. پاریس می گوید ضمانت های ضروری برای حفظ امنیت و صلح جهانی را نادیده نخواهد گرفت. از ژنو تا لوزان و سپس وین، فرانسویها هیچ انعطافی در برابر ایرانیها از خود نشان نمی دهند. دیپلمات ها در وین، موضع وزیر امور خارجه فرانسه را سرسختانه ترین موضع بین همتایان غربی اش می دانند. موضع پاریس تاکنون بارها آمریکاییها را که برای دستیابی به توافقنامه عجله دارند، در تنگنا قرار داده است.

 

اخبار سیاست خارجی - انتخاب

 


ویدیو مرتبط :
اظهارات جان کری بعد از مذاکرات هسته ای وین

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

لحظه به لحظه با نهمین روز «وین ۶»؛ ورود تیم حفاظت جان کری به وین، توافق قبل از 20 جولای؟



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,مذاکرات ایران و 5+1

 

اخبار سیاست خارچی - لحظه به لحظه با نهمین روز «وین ۶»؛
کری روز یکشنبه با وزرای خارجه ۱+۵ در وین دیدار می‌کند

هنوز معلوم نیست جان کری و سایر وزرای خارجه قدرت های جهانی قصد دارند تا چه زمانی در وین حضور داشته باشند. این مساله نیز هنوز معلوم نیست که چه تعدادی از وزرای خارجه قدرت های جهانی به جان کری خواهند پیوست. بعید به نظر می رسد که وزرای خارجه برای امضای توافقنامه بین ایران و 6 قدرت جهانی به وین بیایند چرا که هنوز شکاف عمیقی بین دو طرف برای پذیرش ابعاد مختلف برنامه هسته ای ایران وجود دارد.

آغاز پنجمین روز مذاکرات و ادامه نگارش توافق نامهنهمین روز از ششمین دور مذاکرات ایران و شش کشور جهان به میزبانی وین بر سر برنامه هسته‌ای کشورمان، در شرایطی با مذاکره معاونین ظریف و اشتون برگزار می‌شود که سفر وزرای امورخارجه در ابتدای هفته آینده به وین تقریباً قطعی شده و ظاهراً جان کری روز شنبه برای حضور در روند مذاکرات، وارد پایتخت اتریش می‌شود.

به گزارش «تابناک»، مذاکرات با هدف دستیابی به راهکاری جامع برای رفع چالش‌های پیش آمده بر سر برنامه هسته‌ای ایران، در حالی از اسفندماه سال گذشته در وین از سر گرفته شد که اکنون پس گذشت پنج دور از این گفت‌وگو‌ها، طرفین در دور ششم، مذاکرات تخصصی و بسیار پیچیده را در طولانی‌ترین دور این مذاکرات پشت سر می‌گذارند و با دستور کار نگارش توافق‌نامه و بحث و گفت‌و‌گو برای رسیدن به راه‌حلی همه‌جانبه‌نگر برای نقاط مورد اختلاف، مذاکرات استمرار یافته است.

در این دور از مذاکرات که از روز چهارشنبه 11تیر ماه آغاز شد، علاوه بر وندی شرمن، قرار است معاون وزیر خارجه آمریکا، ویلیام برنز قائم مقام وزیر خارجه این کشور نیز ‌باشد. «سایمون گس»، مدیرکل سیاسی وزارت خارجه انگلستان و سفیر پیشین انگلیس در ایران، عهده‌دار ریاست نمایندگی این کشور در گروه ۱+ ۵ است. «نیکلا دو ریویر» مدیرکل سیاسی وزارت امور خارجه فرانسه به تازگی در پی رفتن «ژاک اودیبر» به کاخ الیزه، عهده‌دار ریاست تیم فرانسه در گروه ۱+ ۵ شده است.

هانس دیتر لوکاس، نماینده آلمان در گروه ۱+ ۵ نیز از سال ۲۰۱۰ تاکنون نماینده آلمان در کمیته سیاسی و امنیتی اتحادیه اروپا و نیز نماینده دائمی آلمان در بروکسل بوده است. سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، نمایندگی کشورش را در گروه ۱+ ۵ بر عهده دارد و وانگ چون، مدیرکل سیاسی وزارت خارجه چین نیز نمایندگی این کشور در گروه ۱+ ۵ را عهده‌دار است.

علاوه بر محمدجواد ظریف، وزیر امور خاجه کشورمان، سیدعباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی، مجید تخت‌روانچی معاون اروپا و آمریکا و حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه، داو‌د محمدنیا مشاور وزیر خارجه، محمد امیری مدیر کل امور پادمان‌های سازمان انرژی اتمی و پژمان رحیمیان مدیر کل حوزه ریاست سازمان انرژی اتمی، اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران را تشکیل می‌دهند و یک تیم از مشاوران حقوقی از جمله امیرحسین زمانی‌نیا و جمشید ممتاز نیز تیم مذاکره کننده ایرانی را همراهی می‌کنند.

در سومین روز مذاکرات و پس از نشست‌های متعدد دو و چندجانبه، عباس عراقچی و هلگا اشمیت، معاونین ظریف و اشتون، وارد نگارش متن توافق نهایی یا‌‌‌ همان «برنامه جامع اقدام مشترک / Joint comprehensive plan of action» شدند؛ روندی که در روز سوم‌، هفت ساعت و نیم ‌تا واپسین ساعات روز جمعه ادامه داشت و تقریباً بخش عمده روز چهارم نیز متمرکز بر آن بود و حال در روز پنجم نیز در حال پیگیری است.

ناظران، برقراری جلسات نگارش و استمرار این نشست‌ها را دلیلی برای پیشبرد مذاکرات می‌دانند؛ اما در مقابل موارد قرار گرفته در پرانتز ـ که ظاهراً تعداد چشمگیری است ـ گواه اختلافات متعددی است که کار را برای رسیدن به توافق نهایی دشوار می‌کند و در این شرایط طرف غربی باید تصمیم‌ دشواری بگیرد و در قبال انعطاف عمل طرف ایرانی، از برخی خواسته‌های غیرمنطقی‌اش بگذرد.

در روز پنجم مذاکرات، طرفین مذاکره در حال مشورت داخلی بودند و عصر روز پنجم، هلگا اشمیت و عباس عراقچی با هم گفت‌و‌گویی دو ساعت و نیمه ‌داشتند. در روز ششم مذاکرات، نشست‌های کار‌شناسی در سایه دیدار محمدجوادظریف و کا‌ترین اشتون برگزار ‌و روز هفتم نیزعراقچی و اشمیت برای نگارش ادامه توافق نامه رایزنی کردند و ظریف و اشتون نیز دیدارهایی داشتند.

در این میان بیانات مقام معظم رهبری درباره نیاز برنامه هسته‌ای ایران و تأثیر اعلام این سیاست‌ها در روند مذاکرات با ۵+۱ جزو مسائلی است که گویا از امروز و در روند مذاکرات ارزیابی کرد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مسأله بسیار مهم ظرفیت غنی سازی را یکی از موارد اختلافی با طرف مقابل خواندند و افزودند: هدف آن‌ها این است که در موضوع ظرفیت غنی سازی، جمهوری اسلامی ایران را به ۱۰ هزار سو راضی کنند؛ البته نخست از ۵۰۰ سو و ۱۰۰۰ سو شروع کردند، که «۱۰ هزار سو محصول حدود ۱۰ هزار سانتریفیوژ از نوع قدیمی است که داشتیم و داریم»، در حالی که به گفته مسئولان مربوط، نیاز قطعی کشور، ۱۹۰ هزار سو است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بخشی دیگر از سخنانشان تأکید کردند: البته ما به تیم مذاکره کننده کشورمان اعتماد داریم و مطمئن هستیم که آن‌ها به دست اندازی به حقوق کشور و ملت و کرامت ملت ایران، راضی نخواهند شد و اجازه چنین کاری را نیز نخواهند داد.

ایشان مسأله تحقیق و توسعه در موضوع هسته‌ای را یکی دیگر از مواردی دانستند که باید قطعاً در مذاکرات رعایت شود و افزودند: یکی دیگر از موارد مهم که طرف مقابل تکیه و حساسیت زیادی دارد، حفظ تشکیلاتی است که تخریب آن‌ها برای دشمن امکان پذیر نیست. آن‌ها در مورد تأسیسات فردو می‌گویند، چون این تأسیسات قابل دسترسی و ضربه زدن نیست، بنابراین باید تعطیل شود که این سخن، خنده آور است!

در پایان روز هفتم مذاکرات محمدجوادظریف از توافق طرفین بر سر پنجاه درصد متن توافق جامع سخن به میان آورد و حتی برخی منابع غربی امروز صبح از توافق بر سر 100 درصد کلیات متن توافق نامه نهایی و مذاکرات درباره جزئیات مورد اختلاف خبر دادند. در همین راستا در روز هشتم سفر وزرای امور خارجه شش کشور طرف مذاکره با ایران به وین قطعی شده و امروز مشخص شد جان کری احتمالاً روز شنبه در وین به تیم مذاکره کننده آمریکا خواهد پیوست.


20:05- همزمان با دیدار دو جانبه شرمن و ظریف در محل اقامت وزیر امور خارجه ایران، نشستی سه جانبه هم میان ایران و اتحادیه اروپا و نماینده آلمان در مذاکرات وین 6 درهتل کوبورگ آغاز شد. این بار طرف مذاکره روانچی و عراقچی، علاوه بر هلگا اشمید و استفان کلمنت، هانس دیتر لوکاس مذاکره کننده ارشد آلمانی است.

19:50- وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه آمریکا با حضور در محل اقامت محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران با وی درخصوص روند مذاکرات هسته ای گفت و گو کرد.

19:38- نشست سه‌جانبه معاونان وزرای خارجه ایران و آمریکا و معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پایان یافت.

19:08- رویترز گزارش داد، یک مقام رسمی غربی که خواست نامش فاش نشود امروز پنج شنبه تصریح کرد: من می‌توانم به شما بگویم که جان کری وزیر خارجه آمریکا اواخر هفته جاری شاید روز شنبه در وین خواهد بود. جان کری روز یکشنبه دیدارهای متعددی با سایر وزرای خارجه کشورهای مذاکره کننده با ایران خواهد داشت.


بر اساس این گزارش هنوز معلوم نیست جان کری و سایر وزرای خارجه قدرت های جهانی قصد دارند تا چه زمانی در وین حضور داشته باشند. این مساله نیز هنوز معلوم نیست که چه تعدادی از وزرای خارجه قدرت های جهانی به جان کری خواهند پیوست.

این مقام غربی افزود: بعید به نظر می رسد که وزرای خارجه برای امضای توافقنامه بین ایران و 6 قدرت جهانی به وین بیایند چرا که هنوز شکاف عمیقی بین دو طرف برای پذیرش ابعاد مختلف برنامه هسته ای ایران وجود دارد.


17:12- تیم حفاظتی جان کری وارد وین شد تا بدین ترتیب ورود وزیرامورخارجه آمریکا و در پی او، دیگر وزرای خارجه کشور طرف گفت و گو با ایران قطعی شود.

17:00- نشست سه جانبه سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا و هلگا اشمیت معاون کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در زمینه نگارش پیش نویس توافقنامه جامع هسته‌ای ساعت 14 به وقت وین آغاز شد.

16:25- وزارت خارجه روسیه اعلام کرد: علی رغم مشکلات، در مذاکرات هسته‌ای وین پیشرفت وجود دارد. وزرات خارجه روسیه همچنین افزوده است انتظار می رود  تا 20 جولای به توافق نهایی دست یابیم.


15:40- یک منبع آگاه سیاسی در مصاحبه با ایتارتاس تصریح کرد: مذاکرات هسته ای بین ایران و قدرت های جهانی با مانع روبرو شده و این مذاکرات هیچ پیشرفتی نداشته است. این دیپلمات آگاه همچنین تایید کرد که احتمال دستیابی به توافق نهایی تا 20 جولای بین دو طرف هنوز وجود دارد ولی این شانس و احتمال رو به کاهش است. من می توانم برآود کنم که احتمال به نتیجه رسیدن مذاکرات حدود 60 درصد است.

15:22- رایزنی محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به منظور نگارش پیش نویس توافقنامه جامع هسته‌ای بعد از دو ساعت پایان یافت. بعدازظهر امروز (پنجشنبه) به وقت محلی سید عباس عراقچی،‌مجید تخت روانچی معاونان ظریف، هلگا اشمیت معاون کاترین اشتون و وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا در این زمینه به گفت‌وگو می‌کنند.

14:05- نشست کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و محمدجوادظریف وزیرامورخاجه کشورمان از دقایقی پیش آغاز شد.

14:00- ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس در مصاحبه با یک نشریه اتریشی واینر زایتونگ گفت: اختلافات اساسی در گفتگوهای هسته‌ای با ایران باقی مانده است. هنوز به توافق نزدیک نشده‌ایم اما در دور نهایی گفت‌وگوها که در وین در جریان است باید از همه امکانات استفاده کرد.

وزیر خارجه فرانسه نیز طی روزهای اخیر از عدم توافق بر سر موارد مورد اختلاف خبر داده بود. از سوی دیگر منابع دیپلماتیک غربی از افزایش احتمال حضور وزاری خارجه کشورهای 1+5 در وین طی روزهای آتی خبر دادند. مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون اعلام کرد حضور وزرا برای مطلع شدن از روند مذاکرات می‌تواند مفید باشد. بالا رفتن سطح مذاکرات هسته‌ای نشان می دهد کشورها به مرحله‌ای رسیده اند که نیازمند اتخاذ تصمیمات مهمی هستند.

13:50- وال استریت ژورنال نیز از احتمال حضور وزرای خارجه کشورهای 1+5 در وین، محل برگزاری گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران خبر داد.  در حالی که هنوز برنامه‌ای رسمی برای حضور مقامات ارشد دیپلماتیک این کشورها در وین اعلام نشده است، 3 دیپلمات به این پایگاه خبری گفته‌اند وزرای خارجه احتمالاً از روز جمعه وارد وین شوند. همچنین دو مقام رسمی اعلام کرده‌اند جان کری، وزیر خارجه آمریکا که در چین به سر می‌برد روز شنبه مستقیماً از پکن به وین خواهد آمد.

13:45- برخی منابع خبری تاکید دارند حضور جان کری وزیر خارجه آمریکا قطعیت یافته و او به احتمال زیاد شنبه در وین خواهد بود تا ضمن حضور در این مذاکرات در جریان روند رایزنی‌ها قرار گیرد. ویلیام هیگ، لوران فابیوس و فرانک والتر اشتاین مایر وزرای خارجه سه کشور اروپایی (انگلستان، فرانسه و آلمان) نیز به این مذاکرات خواهند پیوست. البته هنوز زمان قطعی حضور آنها در وین مشخص نیست.  هنوز هم مشخص نیست که سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز به این مذاکرات خواهد پیوست یا خیر.

13:40- در ادامه رایزنی های ایران و کشورهای 1+5 در وین بعد از ظهر امروز دیدار سه جانبه سید عباس عراقچی، هلگا اشمید و وندی شرمن برگزار می شود.

13:39- کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و محمدجوادظریف وزیرامورخاجه کشورمان در ابتدای مذاکرات روز نهم، با هم دیدار می‌کنند.

اخبار سیاست خارجی - تابناک