اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

غرویان : آیت الله هاشمی بهترین گزینه برای ریاست مجلس خبرگان است



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی, غرویان

  شکست شیرین آیت الله هاشمی در برابر آیت الله یزدی مردم را به فکر تغییرانداخت.

 سعی کنید در خبرگان رهبری احترام آقای هاشمی رفسنجانی حفظ شود این جمله مقام معظم رهبری است که در اثنای حوادث سال ۸۸ گفته شد در آن سال‌ها هاشمی بزرگ به نفع آیت الله مهدوی کنی کسی که انصفا مشی منصفانه و عقلانی داشت، کنار کشید تا تندرو‌ها سر کار نیایند. اما پس از وفات آیت الله مهدوی کنی در مقام رقابت ریاست مجلس، آیت الله یزدی رای آورد تا جامعه بداند که لابد کوس تغییر را به صدا در آورد. حالا نتایج آرای انتخابات مجلس خبرگان رهبری منتشر شده است که خبرگان مورد حمایت هاشمی اکثریت مجلس را دارند. روزان این بار  گفتگویی را با آیت الله محسن غرویان انجام داده است که در ادامه منتشر می‌شود.


آقای غرویان ترکیب دو مجلس پیشرو را چطور ارزیابی می‌کنید؟
ببینید در حال حاضر نسبت جریان‌های مختلف در مجلس شورای اسلامی نصف به نصف بین اصولگرایان و اصلاح‌طلبان تقسیم بندی شده است. اما اکثریت مطلق منتخبین را عناصر عقلایی تشکیل می‌دهند. همچنین در مورد مجلس خبرگان رهبری نیز با اینکه خبرگان مردم مورد حمایت آیت الله هاشمی در برخی از حوزه‌ها نماینده‌ای نداشتند اما اکثریت آن را نامزد‌های اعتدالی و نزدیک به آیت الله هاشمی تشکیل می‌دهند. این گونه انتخاب‌ها در سراسر ایران یک پیام بسیار مهم دارد که امیدواریم بزرگان منصف آن را درک کنند!


در مورد پیام مردم می‌توانید روشن‌تر مسئله را بیان کنید؟
ببینید با توجه به رد صلاحیت‌هایی که رخ داد شاید کمتر کسی فکر می‌کرد که با وجود اینکه جریان مظلوم با چهره‌های رده دوم و سوم وارد شده است تا این حد بتواند موفق عمل کند. وضعیت تبلیغات هم مشخص بود؛ پس آنچه که به یقین می‌توان فهمید آن است که تنها تکیه گاه این افراد مردم هستند. مردم آمدند و به این طیف اعتماد کردند تا افراطیون وارد نشوند.


در مجلس خبرگان نیز همین اتفاق افتاد! چنیدن و چند سال است که یک طیف خاص بی وقفه به هاشمی رفسنجانی حمله می‌کند. آیا این افراد توانستند راهی از پیش ببرند؟! خیر. مردم نشان دادند که هنوز هم به یار وفادار امام وفادارند!
یکی از مواردی که متاسفانه اتفاق افتاد رد صلاحیت سید حسن خمینی برای کاندیداتوری در مجلس خبرگان است. پیش از این نیز گفته بودم که حقیقتا از رد صلاحیت یادگارامام خیلی بیشتر از خودم غصه می‌خورم. شخصیتی با چنین صلاحیت‌های مشهودی را چطور می‌توان رد صلاحیت نمود. مطمئنا اگر ایشان در میان کاندیداهای خبرگان رهبری حضور داشتند همانا در صدر لیست بودند. مردم با رفتارشان در این دوره از انتخابات این مسئله را ثابت کردند.


مردم با وجود این شرایط حضور حداکثری داشتند و به تعبیر مقام معظم رهبری حماسه آفریدند و اما کسانی را انتخابات کردند که عده‌‌ای در پی حذفشان بودند. اما مردم این پیام را دادند که این افراد محبوب دل ما هستند و تا مردم هستند نمی‌توان این بزرگواران را حذف نمود.


اما در شهرستان‌ها می‌بینیم مثلا در مورد آقای لاریجانی هم ایشان رایشان افت کرد. علت را چه می‌دانید؟
به هر حال درانتخابات مسائل مختلفی مطرح است؛ اما در این مورد خاص باید بگویم که دست‌هایی سعی کردند که انتخابات را هدایت کنند اما راه به جایی نبردند. آقای لاریجانی با عملکرد چند سال اخیر خود  ثابت کرده‌‌اند که منافع ملی و کلان کشور را بر هر چیزی ارجح می‌دانند. با این وجود شاهد هستیم که برخی از تندرو‌ها، تلاش کردند که رای آقای لاریجانی و نزدیکانشان به او را در قم از بین ببرند. این جریانات تندرو فکر کرده‌اند که اگر لاریجانی و طیف نزدیک به وی را تخریب کنند، برای جریان تندرو رای ایجاد می‌شود.


در مورد ریاست مجلس خبرگان رهبری چه فکر می‌کنید؟
شکست شیرین آیت الله هاشمی در برابر آیت الله یزدی جرقه‌‌ای بود برای اینکه مردم به فکر یک تغییر بیافتند و این جرقه با عملرد عاقلانه آیت الله هاشمی ایجاد شد. حالا شرایطی در پیش روست که مجلس عقلانی تر شده و امیدواریم که رای مردم یک سری از افراد را متنبه کرده باشد. به هرحال با توجه به ترکیب جدید به نظر می‌رسد آیت الله هاشمی رفسنجانی همچنان بهترین گزینه ریاست مجلس خبرگان هستند.


اخبار سیاسی  -  روزان 


ویدیو مرتبط :
آیت الله محمد یزدی ریس مجلس خبرگان شد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بهترین گزینه برای ریاست مجلس خبرگان آیت الله هاشمی است



اخبار,اخبارسیاسی,ریاست مجلس خبرگان

 

  اخبار سیاسی  - حجت الاسلام محسن غرویان :
بهترین گزینه برای ریاست مجلس خبرگان آیت الله هاشمی است

باید کسانی به ویژگی‌های شخصیت آیت‌الله مهدوی کنی که اهل اعتدل باشند محور روحانیون در صحنه‌انقلاب قرار گیرند/آیت الله مهدوی کنی در طول سالهای انقلاب اسلامی همواره در مسیر مطالبات اصلی مردم، حق و رای مردم حرکت کرد و در این مسیر به روحیه همگرایی معتقد بود.

عضو هیئت علمی جامعه‌المصطفی (ص) گفت: با توجه به شرایط امروز و دوستی پرسابقه آیت الله مهدوی کنی و آیت الله هاشمی رفسنجانی که چند سال قبل ریاست مجلس خبرگان را به ایشان واگذار کرد، بهترین گزینه جایگزینی ریاست مجلس خبرگان، آیت الله هاشمی رفسنجانی است.

حجت السلام و المسلمین محسن غرویان در گفت‌وگو با ایلنا، درباره شخصیت آیت الله مهدوی کنی گفت: ایشان شخصیتی با همه ابعاد گوناگون علمی، اخلاقی و سیاسی بود که می‌توان او را با علمای طول تاریخ ایران مانند آیت الله کاشانی، شیخ فضل الله نوری، آیت مدرس مقایسه کرد.

وی ادامه داد: ایشان از شخصیت‌هایی بود که در سرتاسر طول عمر سیاست و دیانت را با یکدیگرجمع کرده‌ بود و با این ویژگی همواره در مدار اعتدال قرار داشت و اهل افراط و تفریط نبود.

این استادحوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: آیت الله مهدوی کنی در طول انقلاب اسلامی همواره یار و یاور امام (ره) و در کنار مقام معظم رهبری بود و در مسئولیت‌های گوناگون به بهترین نحو انجام وظیفه کرده‌اند.

وی تصریح کرد: به هرحال باید کسانی به ویژگی‌های شخصیت آیت‌الله مهدوی کنی که اهل اعتدال باشند محور روحانیون در صحنه‌انقلاب قرار گیرند.

عضو هیئت علمی جامعه‌المصطفی (ص) درباره آینده جایگیزینی آیت الله مهدوی کنی گفت: من معتقدم کسی می‌تواند جایگیزین ایشان باشد که همه صفات او را داشته و به ویژه اهل اعتدال و اعتدال گرایی باشد که علاوه بر تجربه از کارآمدی بالا نیز برخودار باشد.

وی افزود: با توجه به شرایط امروز و دوستی پرسابقه آیت الله مهدوی کنی و آیت الله هاشمی رفسنجانی که چند سال قبل ریاست مجلس خبرگان را به ایشان واگذار کرد، بهترین گزینه جایگزینی ریاست مجلس خبرگان، آیت الله هاشمی رفسنجانی است.

غرویان درباره شخصیت آیت الله مهدوی کنی گفت: ایشان شخصیتی مقاوم، مخلص، صادق و بدون کینه بود که در سرتاسر زندگی خودشان در خدمت انقلاب اسلامی قرارداشت.

وی‌اضافه کرد: آیت الله مهدوی کنی در طول سالهای انقلاب اسلامی همواره در مسیر مطالبات اصلی مردم، حق و رای مردم حرکت کرد که در این مسیر به روحیه همگرایی معتقد بود.

وی در پایان گفت: آیت الله مهدوی کنی به قانون اساسی پایبند بود و هیچ‌گاه از استبداد رای برخوردار نبود واصل مشورت را در تمام مناصب فراموش نکرده و اعتدال ویژگی بارزشان بود.


 اخبار سیاسی  - ایلنا