اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

غرویان: آیت‌الله هاشمی دومین فرد نظام است


هرچند كه از نظر قانونی دومین شخص در كشور ما ایران رئیس جمهور است اما در عالم واقع برخی معتقد هستند كه آقای هاشمی رفسنجانی نقش فرد دوم نظام را بعد از رهبری بر عهده دارند.

هفته نامه صبح طلوع: هرچند كه از نظر قانونی دومین شخص در كشور ما ایران رئیس جمهور است اما در عالم واقع برخی معتقد هستند كه آقای هاشمی رفسنجانی نقش فرد دوم نظام را بعد از رهبری بر عهده دارند.

آیت الله‌محسن غرویان مدرس‌حوزه‌و دانشگاه نوشت:  مهم‌ترین شخصیت و موثر‌ترین مقام تاثیرگذار در نظام، رهبری است از این رو حساسیت انتخابات مجلس خبرگان قابل درک می‌شود. آنها ولی فقیه را تعیین می‌کنند بنابراین نوع تفکر حاکم بر مجلس خبرگان قطعا در نوع تفکر منتخب رهبری تاثیر زیادی دارد.

از سویی‌ وظیفه دیگری كه بر عهده مجلس خبرگان قرار دارد نظارت بر انجام قوانین و مقررات از ناحیه مقام رهبری است. در واقع احراز اینكه شرایط در رهبری همچنان استمرار دارد یا خیر، از جمله مهم‌ترین وظیفه خبرگان رهبری به شمار می‌رود. اكنون  و به اعتراف كارشناسان، واقعا  فردی اصلح‌تر از مقام معظم رهبری، ما نداریم كه واجد شرایط رهبری باشند.

هر شش ماه یك بار مجلس خبرگان جلساتی دارد یا گاهی عند اللزوم، نشست‌های برگزار می‌كنند و بحث‌هایی در باره مسائل  كلان كشور مثل انتخابات ریاست جمهوری و امثال آن داشتند كه در كمیسیون‌های تخصصی مجلس خبرگان مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفته است. این اقدامات هم به طور مرتبط و فوری انجام شده است اما توقع ملت از مجلس خبرنگان و اعضای این مجلس این است كه كمیسیون‌های تخصصی خبرگان فعال‌تر باشد و حضور پر رنگ‌تری در مسائل سیاسی- اجتماعی كشور داشته باشد. اما از این جهت كه انتخابات مجلس خبرگان را پیش روی داریم، این مجلس از اهمیت ویژه‌تری برخوردار شده ، از این جهت كه ممكن است افرادی با نوع نگاه متفاوت به این مجلس راه پیدا كنند.

كاندیدای این مجلس می‌توانند در نوع نگاه سیاسی و قرائت آنها از اسلام، تفاوت‌هایی داشته باشند. برخی قائل به رفتارهای تند و خشن هستند بعضی‌ها اصل را بر مدارا قرار می‌دهند. این نکات است که تنوعات فکری را در عرصه مجلس خبرگان ایجاد خواهد کرد.

من فکر می‌کنم با توجه به اینکه ملت در انتخابات ریاست جمهوری فردی را انتخاب کرد که تاکید داشت حقوقدان است  ونه سرهنگ، نظر مردم مشخص است. با این حال در مجلس كنونی افراد خبره زیادی از جمله آیت ا... هاشمی رفسنجانی عضویت دارند، كه می‌توانند اثرگذار باشند. اما در خصوص آقای هاشمی رفسنجانی باید گفت كه شخصیتی دارند كه به نظر من فراجناحی و فراحزبی هست، ایشان جایگاهی در انقلاب و نظام دارند كه به تعبیر برخی ، دومین شخصیت نظام جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود.

هرچند كه از نظر قانونی دومین شخص در كشور ما ایران رئیس جمهور است اما در عالم واقع برخی معتقد هستند كه آقای هاشمی رفسنجانی نقش  فرد دوم نظام را بعد از رهبری بر عهده دارند. لذا ایشان در هر جایگاهی باشند چه در داخل مجلس خبرگان باشند چه رئیس باشند چه عضو معمولی ، آن تاثیرگذاری را دارند و آثار آن را نیز در گذشته و در زمان انتخابات ریاست جمهوری شاهد بودیم.

رای آوردن حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 با  پشتیبانی هاشمی رفسنجانی رخ داد. اكنون هم ایشان به هر حال به دلیل اطلاعات زیادی كه نسبت به انقلاب، نظام و دیدگاه‌های امام خمینی(س) دارند،  صحبت‌هایی كه دارند موج بسیار گسترده‌ای را در جامعه ایجاد می‌كنند كه حاكی از آن است كه هاشمی رفسنجانی در میان مردم، جامعه و اقشار سیاسی گوناگون طرفداران زیادی دارد.

آیت ا... هاشمی یك شخصیت كاملا موثر و نقش آفرینی بوده و هستند. بنابراین لازم نیست برای اثر گذاری ایشان حتما رئیس مجلس خبرگان باشند، ایشان یك شخصیت فعال و اثر گذار بودند هستند، پس چه رئیس باشند چه نباشند، تاثیرگذاری هاشمی رفسنجانی را بر مسائل سیاسی- اجتماعی و مجلس خبرگان شاهد هستیم.


ویدیو مرتبط :
افطاری کارکنان مجمع تشخیص مصلحت نظام با آیت الله هاشمی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

غرویان:آیت الله هاشمی در بین خوبان نظام برای ریاست مجلس خبرگان بهترین هستند



اخبار,اخبار سیاسی , هاشمی رفسنجانی

 

اخبار سیاسی - غرویان:آیت الله هاشمی در بین خوبان نظام برای ریاست مجلس خبرگان بهترین هستند

شاگرد سابق مصباح یزدی گفت: آیت الله هاشمی از شخصیت های اصلی نظام است و از طرف مقام معظم رهبری به عنوان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شدند که جایگاه بالایی در نظام جمهوری اسلامی است.

آیت الله هاشمی شخصیت صبور، معتدل و با سیاستی است که همیشه مسائل کلان نظام را در سطح بین المللی در نظر می گیرند.


روز نو : شاگرد سابق مصباح یزدی  گفت: آیت الله هاشمی از شخصیت های اصلی نظام است و از طرف مقام معظم رهبری به عنوان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شدند که جایگاه بالایی در نظام جمهوری اسلامی است. آیت الله هاشمی شخصیت صبور، معتدل و با سیاستی است که همیشه مسائل کلان نظام را در سطح بین المللی در نظر می گیرند.

محسن غرویان در گفتگو با روز نو در مورد ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی در مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: اقای هاشمی شخصیت فراجناحی دارد و خود این ویژگی می تواند در معتدل کردن فضای مجلس خبرگان موثر باشد و از افراط و تفریط جلوگیری کند.

وی افزود: نوع روحیات برخی از اقایان به طوری است که اهل افراط و تفریط هستند و ممکن است با روحیات و منش آیت الله هاشمی جور در نیاید و مخالف حضور ایشان در ریاست مجلس خبرگان باشند.

غرویان تصریح کرد: آیت الله هاشمی نزدیکترین فرد به امام خمینی(ره) بودند و بعد از ایشان هم یار و همراه مقام معظم رهبری هستند ایشان ویژگی هایی دارند که نمی شود انها را نادیده گرفت و باید از تجربیات ایشان کمال استفاده را ببریم.


وی خاطرنشان کرد:ریاست آیت الله هاشمی در مجلس خبرگان رهبری انتخاب بر سر خوب و خوب تر است و به نظر بنده آیت الله هاشمی در بین خوبان نظام بهترین هستند.

اخبار سیاسی - روزنو