اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

غرب براي ادامه بهانه جويي‌ها سوخت...



 

 

 

غرب براي ادامه بهانه جويي‌ها سوخت...

سفير سابق ايران در چين:

غرب براي ادامه بهانه جويي‌ها سوخت مورد نظر ما را تامين نمي‌كند


اسرائيل به عنوان يك دولت سايه كه ديدگاه‌هايش براي كشورهاي غربي تعيين‌كننده است اجازه نخواهد داد تا پرونده هسته‌اي ايران روال عادي خود را طي كند.

سفير سابق ايران در چين گفت:كشورهاي غربي حتي اگر بتوانند سوخت مورد نياز ايران را در طول يك سال تامين كنند براي بهانه‌جويي‌هاي بيشتر از انجام آن خودداري خواهند كرد.
جواد منصوري در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا با اشاره به مخالفت برخي از كشورهاي غربي و آمريكا با مفاد بيانيه 3جانبه تهران گفت:گروه 1+5 به خصوص آمريكا و اعضاي اروپايي اين گروه توجهي به جنبه‌هاي حقوقي و قانوني پرونده هسته‌اي ايران ندارند ؛ اين كشورها حتي به نظرات و ديدگاه‌هاي خودشان نيز پايبند نيستند و هر زمان كه نظري را ارائه كرده اند اندكي بعد يا از اجراي آن منصرف شده اندو يا اصل وجود آن را انكار كرده اند.
وي تصريح كرد: پرونده هسته‌اي ايران قرباني منفعت‌طلبي كشورهاي اروپايي و آمريكايي شده است.
سفير سابق ايران در چين تاكيد كرد: اسرائيل به عنوان يك دولت سايه كه ديدگاه‌هايش براي كشورهاي غربي تعيين‌كننده است اجازه نخواهد داد تا پرونده هسته‌اي ايران روال عادي خود را طي كند بنابراين بايد گفت بحث‌هايي كه در حال حاضر پيرامون پرونده هسته‌اي ما مطرح مي‌شود بيشتر بهانه‌تراشي و اشكال‌جويي است.
وي خاطرنشان كرد: در صورت پذيرش بيانيه تهران از سوي اعضاي گروه 1+5 ديگر موضوعي براي بهانه‌جويي‌هاي غرب باقي نمي‌ماند و بر همين اساس علي‌الظاهر كشورهاي غربي تمايلي به حل و فصل شدن پرونده هسته‌اي ايران ندارند.
منصوري با اشاره به انتشار نامه اوباما به داسيلوا كه در آن از رئيس‌جمهور برزيل خواسته شده بود به يك توافق اصولي در برنامه هسته‌اي ايران دست پيدا كند اظهار داشت: برزيل با انتشار اين نامه حركت حساب شده‌اي را بر خلاف پيش‌بيني آمريكايي‌ها انجام داد؛ رئيس‌جمهور آمريكا با وجود آنكه در نامه خود بر حل و فصل شدن بحث هسته‌اي ايران تاكيد كرده بود اما در مراجعت داسيلوا از بيانيه تهران انتقاد كرد.
وي متذكر شد: ايران با وجود تمامي كارشكني‌هاي كشورهاي غربي پيام خود را به جهانيان اعلام كرده است و متذكر شده است كه بحث غني‌سازي را همچنان ادامه خواهد داد.
سفير سابق ايران در چين متذكر شد: ما در روزهاي آينده با 2 رويكرد از سوي اعضاي گروه 1+5 مواجه خواهيم شد اگر كشورهاي گروه 1+5 تصميم به مبادله سوخت داشته باشند پرونده هسته‌اي ايران در شوراي امنيت سازمان ملل مطرح نخواهد شد و در صورتي كه اين تبادل صورت نگيرد پرونده هسته‌اي كشورمان همچنان در اين شورا مفتوح خواهد ماند...../تحلیل:ایلنا


ویدیو مرتبط :
هسته ای تنها بهانه ست.. این داستان ادامه دارد...!!!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

غرب در حال تهیه قرارداد جدید تبادل سوخت با ایران است



 

 غرب در حال تهیه قرارداد جدید تبادل سوخت با ایران است

 

 

به گزارش فارس، روزنامه آمریكایی "نیویورك‌تایمز " در گزارشی كه در نسخه چاپی امروز آن منتشر شد، نوشت: آمریكا و متحدان اروپایی آن در حال آماده كردن یك قرارداد جدید در خصوص برنامه هسته‌ای ایران و تبادل سوخت هسته‌ای هستند.

این نشریه آمریكایی در ادامه به نقل از برخی مقامات عالیرتبه آمریكا كه نامی از آنها نبرد، اعلام كرد: این پیشنهاد از ایران خواهد خواست تا بیش از یكهزار و 995 كیلوگرم از اورانیوم با درصد غنای پایین خود را معادل دو سوم بیشتر از مقداری كه تهران سال گذشته در وین آن را نپذیرفته بود، به منظور دریافت سوخت مورد نیاز راكتور تحقیقاتی تهران به خارج از این كشور ارسال كند.

این مقام عالیرتبه آمریكا در ادامه تأكید كرد: میزان اورانیوم پیشنهاد شده در توافق جدید كه در حال آماده شدن است، بدلیل ادامه فعالیت‌های غنی‌سازی ایران افزایش یافته است.

یكی دیگر از مقامات عالیرتبه آمریكا اعلام كرد: آمریكا و شركای اروپایی این كشور به دستیابی به توافقنامه‌ای برای ارائه به ایران بسیار نزدیك شده‌اند.

این نشریه آمریكایی در ادامه گزارش خود تأكید كرد: بسیاری از مقامات آمریكا تردید دارند كه این ابتكارعمل‌های جدید موفقیت‌آمیز باشد، اما به هر حال وعده "باراك اوباما " رئیس‌جمهور آمریكا برای ادامه مذاكرات حتی در زمانی كه فشار تحریم‌ها افزایش می‌یابد، را محقق خواهد ساخت.

بنابر این گزارش، آمریكا و دیگر كشورهای اروپایی هم‌پیمان آن سال گذشته در نشست تهران با گروه 1+5 در وین پیشنهادی را مطرح كردند و طی آن از ایران خواسته بودند تا بیش از یكهزار و 200 كیلوگرم از اورانیوم با درصد غنای پائین خود را به صورت یكجا به روسیه و فرانسه بفرستد و در ازای آن سوخت مورد نیاز راكتور تحقیقاتی تهران را دریافت كند.

با وجود همكاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در زمینه مبادله سوخت هسته‌ای، غرب در آن نشست تأكید داشت كه ایران اورانیوم خود را به صورت یكجا به روسیه و فرانسه ارسال كند. اما "منوچهر متكی " وزیر امورخارجه ایران به دنبال این درخواست غرب اعلام كرد كه جمهوری اسلامی آماده مبادله 400 كیلوگرم از اورانیوم غنی‌شده خود با سوخت هسته‌ای در كیش است. غرب این پیشنهاد ایران را نپذیرفت و همچنان بر پیشنهاد خود برای ارسال تمام اورانیوم ایران به صورت یكجا به روسیه و فرانسه تأكید كرد. اما ایران بار دیگر نیز حسن‌نیت خود را به اثبات رساند و در نهایت بیانیه 3 جانبه تهران با میانجیگیری آنكارا و برازیلیا درباره تبادل سوخت هسته‌ای ایران به امضا رسید.

جمهوری اسلامی همواره آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را طرف خود دانسته و همكاری كامل و همه‌جانبه‌ای نیز با آژانس داشته است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در گزارش‌های مكرر خود بر عدم انحراف برنامه هسته‌ای ایران و تطابق كامل آن با توافقات بین‌المللی تأكید كرده است.

ایران همچنین همواره آمادگی خود را برای گفت‌وگو با غرب درباره برنامه هسته‌ای كاملا صلح‌آمیزی كه دنبال می‌كند، اعلام كرده است، اما آمریكا و كشورهای غربی همواره سعی كرده‌اند تا در برگزاری این گفت‌وگوها به نحوی كارشكنی كنند و از سوی دیگر همیشه مدعی هستند كه عدم آمادگی برای انجام گفت‌وگوها از جانب ایران است.../فارس