اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

غذاها و تنقلات چهارشنبه‌ سوری


از قدیم در شهرها و استان‌های مختلف کشورمان، شب چهارشنبه‌سوری از تنقلات و غذاهای مختلفی استفاده می‌کردند و این سبک تغذیه با کمی تغییرات، امروزه هم در حال اجراست.

جام جم نوشت: از قدیم در شهرها و استان‌های مختلف کشورمان، شب چهارشنبه‌سوری از تنقلات و غذاهای مختلفی استفاده می‌کردند و این سبک تغذیه با کمی تغییرات، امروزه هم در حال اجراست.
 
شاید تا به حال در مورد «آش ابودردا» شنیده باشید. این آش از نظر مواد و طرز پخت همچون آش رشته معمولی است که با نیت و مراسم ویژه‌ای در برخی شهرها در شب چهارشنبه‌سوری پخته می‌شده و خانواده‌هایی که بیمار در خانه داشتند برای برآمدن حاجت و بهبود درد بیمارشان نذر می‌کردند که در شب چهارشنبه آخر سال آش ابودردا یا آش بیمار بپزند و پخش کنند.
 
همچنین در این شب «آجیل هفت مغز» با نام آجیل چهارشنبه‌سوری را از یک دکان رو به قبله می‌خریدند و هنگام پاک کردن آجیل، قصه معروف خارکن را نقل و به نیت برآورده شدن حاجاتشان میان مردم پخش می‌کردند، اما امروزه آجیل چهارشنبه‌سوری جنبه نذری بودنش را از دست داده و از تنقلات شب چهارشنبه‌سوری به شمار می‌رود‌.

این آجیل از نوع شیرین و دارای گردو، کشمش، توت خشک و مقداری پسته، فندق، بادام و انواعی از برگه ها، مویز، باسلق و انواعی شکلات و تافی است که البته این آجیل در شهرهای مختلف ایران اجزای دیگری نیز دارد .
 
آجیل چهارشنبه‌سوری در انواع دیگر
 
در استان آذربایجان غربی آجیل چهارشنبه‌سوری علاوه بر اقلام گفته شده حاوی انجیر، خرما، سنجد، نخودچی، آب نبات، تخمه بدون نمک، برنجک (برنج بوداده)، برگه هلو، زردآلو و گندم برشته است .
 
در استان خراسان و بعضی شهرهای اطراف در این شب به جای آش، چهار نوع پلو می‌پزند. رشته پلو، عدس پلو، زرشک پلو و ماش پلو که معمولا به فقرا، نزدیکان و همسایگان می‌دهند. در آجیل خراسانی‌ها مطلقا نمک وجود ندارد، چون نمک را علامت شوربختی می‌دانند .
 
در اهواز پس از مراسم قاشق‌زنی خانواده‌ها خوراکی یا آجیل شور و شیرین در ظرف قاشق زنان می‌ریزند‌. در شیراز پس از دعا خواندن، حلوا و آش می‌پزند. گیلکی‌ها هم در این شب خورش «ترشه تره» می‌پزند و آن را با کته، ماست و دوغ می‌خورند.

مازنی‌ها در این شب انواع آش‌ها از جمله آش هفت ترشی می‌پزند که در آن از هفت نوع سبزی و هفت نوع ترشی و هفت نوع حبوبات استفاده می‌شود و گزنه آش هم یکی دیگر از آش‌های شمالی‌هاست که سبزی مصرفی آن گزنه است و اعتقاد بر این است که خوردن این آش بسیاری از بیماری‌ها و کسالت‌ها را از میان می‌برد.

در استان مرکزی هم مقداری خرما، شکر پنیر یا حلوا درست می‌کنند و برای خیرات از رفتگان در این شب به عابران تعارف می‌‌کنند.


ویدیو مرتبط :
جشن چهارشنبه سوری | آتیش بازی شب چهارشنبه سوری | کلیپ جدید چهارشنبه سوری مبارک

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آش میوه اردبیل -آش مخصوص چهارشنبه سوری



 

 

آش میوه اردبیل و گول چهارشنبه

 

 

آش مخصوص نوروز اگه به سبزی دسترسی ندارین ... خوشحال باشین ...چون نوعی از این آش - سبزی نمیخواد ... هم با کشک و هم با سرکه میتوان مصرف کرد . ( البته فقط با یکی از اونها . چون میگین خوردن سرکه همراه با کشک پوست صورت رو لک میکنه .)

 

 

آش مخصوص نوروز اگه اصرار به مصرف سبزی دارین در صورت تمایل این آش رو دقیقا باهمین دستور میتونین با سبزی آش : یک کیلو تره و جعفری و گشنیز و برگ چغندر هم تهیه کنین .ولی نیازی نیست چون این آش بدون سبزی تهیه میشه و خیلی خوش خوراکه ...

 

 

 

مواد لازم : برای تقریبا 10 الی 12نفر

 

 

 

رشته آش
350 گرمی
کوفته قلقلی ریز با گوشت چرخ کرده و پیاز و نمک و فلفل
200الی 250گرم
قیسی زردآلو ، آلو زرد ،آلوچه ،گوجه سبز
برای هر نفر از هر کدام 3 الی 4 عدد
آلبالو یک چهارم پیمانه
چغندر پوست کنده و مکعبی کوچیک خرد شده در صورت تمایل 2 عدد
نخود یک سوم پیمانه
لوبیا یک سوم پیمانه
عدس نصف پیمانه
رب گوجه فرنگی 1 قاشق
زردچوبه و نمک و فلفل به مقدار لازم
پیاز برای پختن با حبوبات 1 عدد
پیازداغ برای روی آش به مقدار لازم
سرکه
به مقدار لازم

 

 

 

طرز تهیه :

 


ابتدا مراقب باشید آلبالو ها شور نباشن . در اینصورت خیس کنین و چندبار آبش رو عوض کنین.

 

 

حبوبات را از قبل خیس کنین و بعد با کمی آب و روغن و یک عدد پیاز و زردچوبه بذارین جداگانه خوب بپزه .

 


بعد توی یک قابلمه بزرگ و جا دار کمی پیاز داغ درست کنین و برای تزیین آش بردارین و کمی بذارین بمونه . و حالا کمی رب گوجه بزنین و تفت بدین .( میتونین رب گوجه رو بعدا همراه با میوه ها بریزین )

 

 

حبوبات پخته و میوه ها رو ( که قبلا شسته و خیس کردین ) به همراه کوفته قلقلی ها ( یا خام یا تفت داده شده ) با کمی آب یا آب گوشت و یا مرغ اضافه کنین

 


من با مصرف قرص های سوپ در طولانی مدت به دلیل افزودنی های اون موافق نیستم ولی اگه دوست دارین میتونین استفاده کنین .فقط مراقب نمک غذا باشین ... چون قرص ها نمکشون زیاده و کشک و رشته هم نمک دارن

 

 

میوه ها که نرم شدن و پختن ..... رشته رو بریزین .

 


تا وقتی رشته ها بپزن گهکاهی آش رو هم بزنین تا ته نگیره . و اگه آبش کم شد آب اضافه کنین .

 


این آش مزه ملسی داره ...... حالا توی ظرف بکشین و با کشک و پیاز داغ و نعنا داغ و کوفته قلقلی و فلفل قرمز دلمه ای تزیین کنین و یا فقط با سرکه نوش جون کنین