اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

غایب معروف گروه ریش سفیدان در ایران


گروه متنفذین که به سرپرستی کوفی عنان به ایران آمد دو چهره معروف برای ایرانیان دارد که در سفر اخیر این گروه فرصت حضور در تهران را نداشتند. یکی از آن ها جیمی کارتر رئیس جمهور پیشین آمریکا بود.

مجله مهر: گروه متنفذین که به سرپرستی کوفی عنان به ایران آمد دو چهره معروف برای ایرانیان دارد که در سفر اخیر این گروه فرصت حضور در تهران را نداشتند. یکی از آن ها جیمی کارتر رئیس جمهور پیشین آمریکا بود.

«ماندلا به ما گفته بود که حقیقت را به قدرتمندان بگوییم و صدای ضعفا باشیم، گروه متنفذین از زمان تاسیس سعی کرده و ضعف ها را التیام بخشد و در این راستا اقداماتی در سودان، فلسطین، کنیا و کشورهایی از این دست انجام داده است». این بخش هایی از بیانیه کوفی عنان دبیر کل پیشین سازمان ملل است که روز گذشته در ساختمان وزارت خارجه قرائت کرد. روایتی که فلسفه تشکیل گروه متنفذین یا به اصطلاح دیگر ریش سفیدان دنیا را نشان می دهد.

گروه متنفذین یا ریش سفیدان (the elders)  گروهی از رهبران مستقل هستند که نلسون ماندلا در سال ۲۰۰۷ آنها را گردهم آورد. چهارتن از اعضای این گروه روز یکشنبه وارد تهران شدند. اعضای این هیات که به سرپرستی کوفی عنان عبارتند ازمارتی آهتی ساری، رییس‌جمهور پیشین فنلاند و برنده جایزه صلح نوبل، دزموند توتو اسقف اعظم بازنشسته کیپ تاون و برنده جایزه صلح نوبل و ارنستو زدیلو رییس جمهور پیشین مکزیک.



جیمی کارتر رئیس جمهور پیشین آمریکا یکی از اعضای گروه متنفذین است که در سال 56 به ایران آمده بود

برای اولین بار بود که اعضای این گروه به اسم متنفذین به ایران می آمدند اما آنچنان که کوفی عنان در بیانیه خود گفت هر یک از اعضای این گروه در سال های گذشته به صورت فردی به ایران سفر کرده بودند. این گروه 12 نفره دو چهره بسیار شناخته شده به ویژه برای ایرانیان دارد که به ایران نیامده اند. یکی از آن ها جیمی کارتر است.  رئیس جمهور پیشین آمریکا که انقلاب ایران در زمان او رخ داد یکی از اعضای گروه موسوم به متنفذین است.

جیمی کارتر، رئیس جمهور آمریکا و مجری قرارداد کمپ دیوید است. او در دوران ریاست جمهوری اش برای اعاده حیثیت و بازسازی  چهره منفور و جنگ طلب آمریکا در جهان پس از شکست در ویتنام تلاش زیادی کرد. یکی از اقدامات وی مطرح کردن مساله حقوق بشر در جهان بود. درباه رابطه وی به محمدرضا شاه پهلوی گفته می شود «روابط آمریکا با شاه ایران به تدریج متشنج شد آنهم بدلیل اینکه جیمی کارتر مروج و طرفدار سرسخت رعایت حقوق بشر بود. البته همین خط مشی در مورد ایران خیلی علنی نبود.»

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و سپس تسخیر سفارت آمریکا در ایران او عملیات حمله نظامی به ایران که به شکست در صحرای طبس منجر شد را طراحی کرد. این شکست ضربه سختی بر وجهه سیاست خارجی وی بود که مانع راهیابی او به کاخ سفید در انتخابات بعدی ریاست جمهوری شد. او درباره شکستش در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پس از انقلاب ایران می‌گوید که انتخابات را به  آیت الله خمینی باخته است نه به ریگان!



اخضر ابراهیمی نماینده سازمان ملل در امور سوریه هم یکی از اعضای گروه متنفذین است آبان ماه امسال در تهران بود

اخضر ابراهیمی نماینده سازمان ملل در امور سوریه دیگر چهره آشنا برای ایرانیان است، که قطعا به خاطر درگیری هایش در اجلاس ژنو 2 که برای حل بحران سوریه برگزار می شود نتوانسته است به ایران بیاید.  او تلاش زیادی برای حضور ایران در اجلاس ژنو 2 انجام داد. همچنان  که وقتی کوفی عنان وقتی نماینده سازمان ملل در امور سوریه بود تلاش زیادی انجام داد تا ایران در اجلاس ژنو 1 حضور پیدا کند و بحران سوریه حل شود. اخضر ابراهیمی یکی از همان کسانی است که کوفی عنان در بیانیه اخیرش اشاره کرده و گفته برخی از اعضای ما به صورت فردی در ایران حضور پیدا کردیم. ابراهیمی آبان ماه امسال در تهران بود و نشستی خبری هم با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان برگزار کرد.

خانم گرو هارلم برونتلند نخست وزیر نروژ و معاون رئیس گروه متنفذین ، خانم اِلا باهات فعال حقوق زنان در هند، فرناندو کاردوسورئیس جمهور پیشین برزیل و فعال مبارزه با مواد مخدر، خانم هِنا جیلانی فعال حقوق زنان در پاکستان و حقوق بشر، خانم  گاراسا ماشل فعال حقوق زنان و کودکان و آزادی طلب اولین وزیر زن در موزامبیک،  خانم مری رابینسون اولین رئیس جمهور زن ایرلند و کمیسر حقوق بشر سازمان ملل، ارنستو زدیلو رئیس جمهور سابق مکزیک و فعال اصلاح طلب، اقتصاددان و فعال سیاست های مبارزه با مواد مخدر و خلع سلاح هسته ای و مارتی احتیساری رئیس جمهور سابق فنلاند، برنده جایزه صلح نوبل و میانجیگر صلح بین الملل از دیگر اعضای گروه متنفذین هستند.


ویدیو مرتبط :
لواط ریش سفیدان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

روسیه: گروه 1+5 آماده گفت‌وگو با ایران است



 

 

 

روسیه: گروه 1+5 آماده گفت‌وگو با ایران است

 


وزارت خارجه روسیه تاکید كرد: «حمایت تمامی اعضای این تشکل از حل سیاسی-دیپلماسی فوری برنامه هسته‌ای ایران و آمادگی برای گفت‌وگو با تهران از جمله درباره اجرای مبادله سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران مورد تائید قرار گرفته است.»

پوزارت خارجه روسیه اعلام كرد كه گروه 1+5 با هدف حل مسئله برنامه هسته‌ای ایران آماده گفت‌وگو با تهران است.
پبه نقل از خبرگزاری ریانووستی، وزارت خارجه روسیه اعلام كرد كه گروه 1+5 كشورهای میانجی‌ بین‌المللی حل مسئله هسته‌ای ایران (پنج عضو دائم شورای امنیت به‌علاوه آلمان) آماده گفت‌وگو با تهران هستند.
وزارت خارجه روسیه تاکید كرد كه حمایت تمامی اعضای این تشکل از حل سیاسی‌ـ‌دیپلماسی فوری برنامه هسته‌ای ایران و آمادگی برای گفت‌وگو با تهران از جمله درباره اجرای روش مبادله سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران مورد تائید قرار گرفته است.
به گزارش ایلنا، «ما ژائوشو»، سخنگوی وزارت خارجه چین نیز پیش از این تاكید كرده بود كه هنوز فضا برای تلاش‌های دیپلماتیک (در قبال برنامه هسته‌ای ایران) وجود دارد.
ما ابراز امیدواری کرده بود که كشورهای عضو گروه 1+5 در رویكردهای خود وضعیت و دورنمای کلی را ملاک قرار دهند، انعطاف‌پذیر باشند و تلاش‌های دیپلماتیک را ادامه دهند.
وی پیش از این نیز با بیان این‌كه حل مسئله هسته‌ای ایران تنها از طریق گفت‌وگو ممكن است، خواستار همكاری بیشتر جامعه بین‌الملل برای پیدا كردن راهكارهای عملی برای حل این مسئله شده بود.
ما همچنین گفت: «موضع چین در مخالفت با اشاعه هسته‌ای محكم و جدی است ولی در عین‌حال اعتقاد دارد كه تمامی كشورها حق استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای را دارند.»
مقام‌های چین همواره تاكید می‌كنند كه اعمال تحریم علیه ایران ناكارآمد بوده و تنها باعث پیچیده‌تر شدن مسائل می‌شود...../تحلیل:ایلنا