اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

غارت نمک دریاچه ارومیه!


رئیس شورای اسلامی آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: خشک شدن دریاچه ارومیه یک چالش ملی است و باید برای احیاء این دریاچه عزم و اراده ملی داشته باشیم.

خبرگزاری ایسنا: رئیس شورای اسلامی آذربایجان‌شرقی گفت: برداشت نمک از دریاچه ارومیه باید مدیریت شود چرا که برخی از افراد سودجو در منطقه اقدام به غارت نمک دریاچه می‌کنند.

احتشام حاجی‌پور در همایش استانی ستاد احیاء دریاچه ارومیه در محل سالن اجتماعات پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی شمالغرب و غرب کشور در تبریز با اعلام این مطلب افزود: برای احیاء دریاچه ارومیه باید از تمام توان مردم استفاده کنیم چرا که متاسفانه مردم آذربایجان از اثرات طوفان نمک آگاهی ندارند و باید برای مقابله با این بحران مردم نیز در کنار مسئولان تمام تلاش خود را برای احیاء دریاچه به کار گیرند.

رئیس شورای اسلامی آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: خشک شدن دریاچه ارومیه یک چالش ملی است و باید برای احیاء این دریاچه عزم و اراده ملی داشته باشیم.

حاجی‌پور به نیاز مالی احیاء دریاچه ارومیه اشاره و تصریح کرد: بر اساس اظهارات کارشناسان برای احیاء دریاچه ارومیه حدود 150 هزار میلیارد ریال بودجه مورد نیاز است.

رئیس آب و منابع طبیعی شورای اسلامی آذربایجان‌شرقی گفت: در تابستان سال 75 جلسه‌ای در بندر شرفخانه تشکیل شد که در آن زمان دریاچه ارومیه پرآب‌ترین دریاچه دنیا به شمار می‌رفت اما در همان زمان متخصصان خطر خشک شدن دریاچه ارومیه را به مسئولان گوشزد کردند که متاسفانه هیچ مسئولی نظرات کارشناسان را قبول نکرد.

وی افزود: در نخستین کنگره احیاء دریاچه ارومیه مقاله‌ای را برای مسئولان ارائه دادیم که متاسفانه در آن زمان نیز گوش شنوایی نبود اما با انتخاب دکتر عیسی کلانتری به عنوان رئیس ستاد احیاء دریاچه ارومیه که خود نیز از فرزندان خطه آذربایجان است، امیدواریم شاهد احیاء هر چه سریع‌تر دریاچه ارومیه باشیم.


ویدیو مرتبط :
خشم دریاچه ی ارومیه و طوفان نمک

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رئیس جمهور هشدار داد : خطر نابودی ۱۴ استان با طوفان نمک بر اثر خشکی دریاچه ارومیه



اخبار,اخباراجتماعی,خشکسالی

 

 اخبار اجتماعی - رئیس جمهور هشدار داد :
خطر نابودی ۱۴ استان با طوفان نمک بر اثر خشکی دریاچه ارومیه

اگر نتوانیم روند خشک شدن دریاچه ارومیه را مهار کنیم، طوفان نمک ۱۰ تا ۱۴ استان کشور را نابود خواهد کرد.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه "ملت ایران قدرتمندترین ملت منطقه است"، اظهار کرد: اگر هدایت‌های رهبری، اتحاد، وحدت و فداکاری این ملت نباشد، توطئه نیل تا فرات محقق می‌شد و دشمنان بر امت اسلامی غلبه می‌کردند.

به گزارش ایسنا ، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در ادامه برنامه‌های خود در استان چهارمحال و بختیاری شامگاه چهارشنبه در جمع علما، ایثارگران و برگزیدگان این استان گفت: ایران بزرگترین قدرت منطقه‌ای است که به عراق، سوریه و لبنان در مبارزه با تروریسم و به ملت فلسطین در برابر صهیونیسم جنایتکار، کمک می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه "ایمان، ایستادگی، وحدت، فداکاری و ایثار تنها راه نجات ماست"، خاطرنشان کرد: این ملت عظیم با وجود همه مشکلات ناشی از برخی بی‌تدبیری‌ها و مشکلاتی که دشمن بوجود آورده، قدرتمندترین ملت منطقه است.

روحانی اضافه کرد: اگر امروز ما در برابر فشار قدرت‌های بزرگ و جنایتکاران جهانی و آنهایی که می‌خواهند در امور داخلی کشورها مداخله کنند، ایستادگی کرده‌ایم و در برابر فشار آنها سر تسلیم فرود نیاورده‌ایم، این به معنای احترام به شهیدان است.

رئیس شورای عالی امنیت ملی با تاکید بر اینکه "باید همگان خود را در برابر ایثارگران متعهد بدانند"، گفت: اگر ما راه انقلاب را ادامه دادیم و در راه توسعه و اعتلای کشور عزیر ایران و نظام مقدس جمهوری اسلامی فداکاری و ایثار کردیم، به معنای احترام به شهیدان، ایثارگران، آزادگان و همه رزمندگان و جانبازان است.

رئیس‌جمهور افزود: علمای بزرگ، اندیشمندان و فرهیختگان بار رسالت سنگینی را امروز بر دوش دارند؛ چراکه کل منطقه ما آبستن حوادث دردناک بوده و هست. شما از غزه و فلسطین گرفته تا لبنان، سوریه، عراق، افغانستان و پاکستان شاهدید که از پیکره دنیای اسلام و امت اسلام خون می‌چکد و متأسفانه دشمنان قسم خورده‌ای که روزی شعار می‌دادند و می‌گفتند نیل تا فرات، امروز می‌بینیم از نیلش تا فراتش آغشته به خون است. این اوضاع نشان می‌دهد که باید هشیار و بیدار شویم و توطئه‌های استکبار را نسبت به ایران و منطقه خاورمیانه جدی بگیریم.

روحانی با تاکید بر اینکه "برای نجات اسلام راهی جز وحدت، اتحاد، ایثار و فداکاری نیست"، اظهار کرد: ما باید توانمند و قدرتمند شویم؛ البته اولین قدرت و توان ما توان و قدرت معنوی و فرهنگی است و در این زمینه جای هیچ تردیدی نیست که فرهنگ، بالاترین است و انگیزه یک ملت برای ایستادگی، بالاترین قدرت است اما باید قدرت مادی خود را نیز افزایش دهیم.

وی در همین راستا خاطرنشان کرد: ما امروز برای اینکه قدرتمند و توانمند شویم باید موانع و مشکلات را از پیش رو برداریم ما کشوری هستیم که با معضل محیط زیست مواجهیم. گرد و غبار و آلودگی هوا از مرزهای غربی کشور ما گرفته، حتی به جنگل های بلوط شما و سلامتی و آرامش ملت هم رحم نمی‌کند.

روحانی به مسأله کم‌آبی و خشک شدن برخی تالاب‌ها در کشور اشاره کرد و گفت: اگر نتوانیم روند خشک شدن دریاچه ارومیه را مهار کنیم، طوفان نمک 10 تا 14 استان کشور را نابود خواهد کرد.

رئیس‌جمهور درباره مشکل بیکاری نیز تصریح کرد: امروز جامعه ما از معضل بزرگی به نام بیکاری رنج می‌برد. آمار بیکاری در کشور تکان‌دهنده است. از سال 86 تا 91 یک اشتغال خالص نداریم. اشتغال داشته‌ایم و به همان نسبت عده‌ای بیکار شده‌اند و آمار به ما می‌گوید که در مجموع اشتغال صفر بوده است. اشتغال صفر یعنی فاجعه بزرگ برای کشور، بیکاری بزرگترین معضل جامعه امروز ما مثل خشکسالی و کم‌آبی و معضل محیط زیست است و ما هیچ راهی جز اولویت‌بندی معضلات و مشکلات و اولویت‌بندی راه‌حل‌ها نداریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به ضرورت تقویت نقد در جامعه اشاره کرد و خطاب به حاضران در جلسه گفت: نقد دولت نه حق شما که وظیفه شماست. دولت به نقد عالمانه افتخار می‌کند و باید از طرف صاحبنظران و نخبگان نقد دلسوزانه شود.

روحانی، نصیحت و خیرخواهی را نقد دلسوزانه دانست و اظهار کرد: همه ملت ایران حق و وظیفه دارند دولتی را که به عنوان خادم آنان است، نقد کنند و بگویند چگونه باید بهتر عمل کند. تردیدی نیست ما خطا و اشتباه می‌کنیم و این ملت به عنوان صاحبان کشور، انقلاب و نظام وظیفه دارند که ما را نقد کنند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: بدانید حتی اگر دولت همه مشکلات را حل کند، ملت ایران باید به این نکته توجه کنند که حل مسایل و مشکلات مرتبط با فرهنگ، اقتصاد، مسائل اجتماعی و حتی امنیتی کشور بدون حضور، مشارکت و کمک مردم امکان‌پذیر نیست. در جنگ نیز ملت و همه دلسوزان به صحنه آمدند تا توانستیم در مقابل استکبار پیروز شویم.

وی در ادامه به شرایط اقتصادی کشور اشاره و خاطرنشان کرد: در بحث اقتصادی نیز همه باید به صحنه بیاییم. کارآفرینان و بخش خصوصی با امید تمام به صحنه بیایند و بدانند با وجود همه مشکلات، ما آینده بسیار روشنی داریم.

روحانی با اشاره به اینکه "دولت با وجود همه مشکلات، قدم‌های مهمی را برای مهار تورم برداشته است"، گفت: در تاریخ اقتصاد ایران این بی‌نظیر بوده که طی کمتر از یک سال 31 درصد تورم کاهش یابد. اکنون تورم از 45 درصد به 14 درصد رسیده که این نتیجه زحمت و تلاش ملت، خادمان و همه کارگزاران دلسوز است و البته ما همچنان راه درازی داریم.

رئیس‌جمهور افزود: ما در زمینه سلامت کاری کردیم که برخی کشورهای پیشرفته و صنعتی دچار حیرت هستند. اکنون سهم هزینه بیمارستانی افراد در بیمارستان‌های دولتی در شهرها هفت درصد و در روستاها به پنج درصد رسیده است و بهای دارو و تجهیزات خارجی نیز تا یک چهارم کاهش یافته است.

وی در ادامه اظهار کرد: دولت کاملاً هوشیار است تا در حق استان و مردمی اجحاف نشود و معیار دولت در این راه، قانون و حق است.

روحانی با اشاره به اقدامات ویژه دولت برای پیشرفت استان چهارمحال و بختیاری نیز گفت: دولت برای مقابله با مشکل آب استان طرح بن - بروجن را با وجود اینکه پروژه بسیار سنگینی است بر عهده گرفته و طرح فولاد و تکمیل ظرفیت آن را در راستای ایجاد اشتغال دنبال می‌کند. راه آهن اصفهان - شهرکرد - اهواز که بخاطر کوهستانی بودن منطقه، طرح بسیار گران و سختی است و حتی در رژیم گذشته نیز اجرایی نشد، در دستور کار ما قرار دارد و بی‌تردید عملیاتی شدن آن موجب تحول عظیم در سطح استان و حتی کل ایران خواهد شد.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: همه بدانید دولت در مسیر اقدامات و اجرای تصمیمات خود تحت تأثیر هیچ‌کس نخواهد بود و در شورای عالی آب تصمیمات درستی اتخاذ کرده و آن را عملیاتی خواهیم کرد. مشکلاتی که در هر نقطه‌ای از کشور وجود دارد، مشکلات همه ماست و هیچ فرقی بین استان‌ها و قومیت‌ها وجود ندارد.

وی با بیان اینکه "دولت روی شعار حقوق شهروندی و برقراری و تقویت اتحاد و آشتی در سراسر کشور ایستاده است"، گفت: معتقدیم تمام مردم ایران باید از حقوق طبیعی و مساوی برخوردار باشند و این دولت آن را پیگیری می‌کند و تا آخر ادامه خواهد داد.

روحانی با اشاره به اینکه "دولت در این سفر تصمیمات مهمی را برای استان اتخاذ کرده است"، گفت: غیر از 79 طرحی که طی امسال و سال آینده اجرایی خواهد شد، چهار طرح بزرگ را در زمینه راه آهن، آب، صنایع بویژه فولاد و گردشگری استان در دستور کار داریم و آنها را عملیاتی خواهیم کرد.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه این استان از استعدادهای فراوان و در عین حال از مشکلات زیادی برخوردار است، تصریح کرد: ملت ایران قادر است از همه مشکلات عبور کند. دولت به اقدامات و تلاش‌های خویش در زمینه سیاست خارجی، مسأله هسته‌ای، مسأله تحریم، کمک به ملت‌های منطقه در برابر تروریسم، کمک به مظلومان منطقه در مقابل آدم‌کش‌ها با همراهی مردم ادامه خواهد داد و خداوند در این راه حق، پشتیبان ماست.
 اخبار اجتماعی - ایسنا